집단미술치료가 초등학생의 학교생활적응을 위한 학급응집력 개선에 미치는 효과 The Effects of Group art therapy on the class cohesiveness's improvement for the adaptation to school life of Elementary school students원문보기
본 연구는 초등학교 아동들을 대상으로 개별적이면서도 역동적인 학급 분위기를 효과적으로 끌어낼 수 있는 집단미술치료 프로그램을 제공함으로써 초등학생의 학교생활적응을 위한 학급응집력 개선에 미치는 효과를 검증해 보고 집단미술치료를 학교교육현장에 적용할 수 있는 근거를 마련하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 필요성과 목적에 근거하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력이 학교생활적응에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 J시에 위치한 S초등학교 4학년의 2개 학급을 선택하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 구성하여 실험집단에 10회기, 회기 당 60분씩 집단미술치료를 실시하였다. 실험 설계로 학급응집력검사, 학교생활적응검사, 동적학교생활화 검사를 실시하여 사전-사후로 측정하고 실험집단에는 프로그램 진행 후 활동소감문을 작성하도록 하여 아동들의 행동의 변화를 관찰하였다.
본 연구에 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과를 보면 하위척도 요인인 학급 분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감에서 유의미한 차이가 나타났다. 의사소통에서는 유의미한 차이가 없었다.
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력 개선이 학교생활적응에 미치는 효과를 보면 하위요인인 환경적응, 수업적응, 교사적응, 친구적응, 생활적응에서 유의미하게 차이가 나타났다. 특히, 환경적응, 수업적응, 교사적응 부분에서 유의미한 차이를 보였다. 따라서 본 연구의 결과 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 및 학교생활적응도를 향상시키는데 긍정적인 효과를 주었다고 할 수 있다.
본 연구를 통해 제언을 하면, 집단미술치료가 학급응집력을 높이는데 효율적이라는 측면에서 ...
본 연구는 초등학교 아동들을 대상으로 개별적이면서도 역동적인 학급 분위기를 효과적으로 끌어낼 수 있는 집단미술치료 프로그램을 제공함으로써 초등학생의 학교생활적응을 위한 학급응집력 개선에 미치는 효과를 검증해 보고 집단미술치료를 학교교육현장에 적용할 수 있는 근거를 마련하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 필요성과 목적에 근거하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력이 학교생활적응에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 J시에 위치한 S초등학교 4학년의 2개 학급을 선택하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 구성하여 실험집단에 10회기, 회기 당 60분씩 집단미술치료를 실시하였다. 실험 설계로 학급응집력검사, 학교생활적응검사, 동적학교생활화 검사를 실시하여 사전-사후로 측정하고 실험집단에는 프로그램 진행 후 활동소감문을 작성하도록 하여 아동들의 행동의 변화를 관찰하였다.
본 연구에 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과를 보면 하위척도 요인인 학급 분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감에서 유의미한 차이가 나타났다. 의사소통에서는 유의미한 차이가 없었다.
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력 개선이 학교생활적응에 미치는 효과를 보면 하위요인인 환경적응, 수업적응, 교사적응, 친구적응, 생활적응에서 유의미하게 차이가 나타났다. 특히, 환경적응, 수업적응, 교사적응 부분에서 유의미한 차이를 보였다. 따라서 본 연구의 결과 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 및 학교생활적응도를 향상시키는데 긍정적인 효과를 주었다고 할 수 있다.
본 연구를 통해 제언을 하면, 집단미술치료가 학급응집력을 높이는데 효율적이라는 측면에서 학교폭력에서 가장 큰 요소인 따돌림 문제를 해결하는데 적극적으로 활용하여 구성원들 간의 원만한 교우관계와 학교생활적응을 향상 시키는데 활용할 수 있도록 하며, 집단미술치료가 학교 현장에 정착하기 위해서 체계적이고 다양한 프로그램의 지속적인 연구와 한국의 실정과 아동의 발달수준에 맞는 신뢰할 만한 표준화된 측정도구의 개발이 절실하다. 또한, 학교현장에서 미술치료에 대한 인식이 아직도 부족한 상태이므로 교사연수 등을 통해 올바른 안내 및 교육이 이루어질 수 있도록 하고, 더불어 전문치료사를 배치하여 적기적소에 미술치료 프로그램이 실행된다면 치료적 차원을 넘어 예방적 차원으로도 미술치료가 학교 교육현장에 많은 도움이 될 것이다.
본 연구는 초등학교 아동들을 대상으로 개별적이면서도 역동적인 학급 분위기를 효과적으로 끌어낼 수 있는 집단미술치료 프로그램을 제공함으로써 초등학생의 학교생활적응을 위한 학급응집력 개선에 미치는 효과를 검증해 보고 집단미술치료를 학교교육현장에 적용할 수 있는 근거를 마련하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 필요성과 목적에 근거하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과는 어떠한가?
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력이 학교생활적응에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 J시에 위치한 S초등학교 4학년의 2개 학급을 선택하여 한 학급은 실험집단으로 다른 학급은 통제집단으로 구성하여 실험집단에 10회기, 회기 당 60분씩 집단미술치료를 실시하였다. 실험 설계로 학급응집력검사, 학교생활적응검사, 동적학교생활화 검사를 실시하여 사전-사후로 측정하고 실험집단에는 프로그램 진행 후 활동소감문을 작성하도록 하여 아동들의 행동의 변화를 관찰하였다.
본 연구에 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 개선에 미치는 효과를 보면 하위척도 요인인 학급 분위기, 상호신뢰, 사기, 일체감에서 유의미한 차이가 나타났다. 의사소통에서는 유의미한 차이가 없었다.
둘째, 집단미술치료를 통한 학급응집력 개선이 학교생활적응에 미치는 효과를 보면 하위요인인 환경적응, 수업적응, 교사적응, 친구적응, 생활적응에서 유의미하게 차이가 나타났다. 특히, 환경적응, 수업적응, 교사적응 부분에서 유의미한 차이를 보였다. 따라서 본 연구의 결과 집단미술치료가 초등학생의 학급응집력 및 학교생활적응도를 향상시키는데 긍정적인 효과를 주었다고 할 수 있다.
본 연구를 통해 제언을 하면, 집단미술치료가 학급응집력을 높이는데 효율적이라는 측면에서 학교폭력에서 가장 큰 요소인 따돌림 문제를 해결하는데 적극적으로 활용하여 구성원들 간의 원만한 교우관계와 학교생활적응을 향상 시키는데 활용할 수 있도록 하며, 집단미술치료가 학교 현장에 정착하기 위해서 체계적이고 다양한 프로그램의 지속적인 연구와 한국의 실정과 아동의 발달수준에 맞는 신뢰할 만한 표준화된 측정도구의 개발이 절실하다. 또한, 학교현장에서 미술치료에 대한 인식이 아직도 부족한 상태이므로 교사연수 등을 통해 올바른 안내 및 교육이 이루어질 수 있도록 하고, 더불어 전문치료사를 배치하여 적기적소에 미술치료 프로그램이 실행된다면 치료적 차원을 넘어 예방적 차원으로도 미술치료가 학교 교육현장에 많은 도움이 될 것이다.
This study aims to verify the effects of group art therapy on the class cohesiveness's improvement for the adaptation to school life of elementary school students by providing elementary children with group art therapy program to effectively create individual and dynamic class atmosphere and to prep...
This study aims to verify the effects of group art therapy on the class cohesiveness's improvement for the adaptation to school life of elementary school students by providing elementary children with group art therapy program to effectively create individual and dynamic class atmosphere and to prepare ground to apply group art therapy to school education field.
Based on above necessity and objective, subjects of research are set up as follows;
First; what is the effect of group art therapy on the class cohesiveness's improvement of elementary school students?
Second; what is the effect of class cohesiveness through group art therapy on for the adaptation to school life?
Two classes in the 4th grade of S Elementary School located in J city were selected for this research, and one class was designated as an experimental group and the other class as a control group; and, group art therapy was conducted 10 sessions on the experimental group with 60 minutes per session. As an experimental design, class cohesiveness test, school life adaptation test, and Kinetic school drawing test were performed for pre and post measurement, and the experimental group was to prepare impression report of activities after execution of the program in order to observe change in children's behavior.
The research result is as follows;
First, the effect of group art therapy on the class cohesiveness's improvement of elementary school students showed significant differences in sub-factors such as class climate, mutual trust, morale, and sense of unity. There was no significant difference in communication.
Second, the effect of class cohesiveness's improvement through group art therapy on for the adaptation to school life showed significant differences in sub-factors such as environmental adaptation, instructional adaption, teacher adaptation, friend adaptation, and life adaptation. Especially, it showed significant differences in environmental adaptation, instructional adaption, and teacher adaptation. Therefore, according to result of this research, it can be said that group art therapy exercised positive effects to improve the class cohesiveness and the adaptation to school life of elementary school students.
In this connection, following suggestion is made; from the aspect that group art therapy is effective measure to improve the class cohesiveness, it is required to positively apply it to solve bullying problem, one of the biggest school violence, and to improve smooth friendship and school life adaptation; and, it is urgently required to develop reliable and standardized measurement tools which are suitable for current situation of our country and children's developmental level in order to settle group art therapy down on the school field. In addition, recognition on art therapy is still insufficient in the school field so that it is necessary to provide teachers with proper instruction and education through training and to timely assign specialized therapists to the right place for implementation of art therapy, which will give a great help to school education field as a preventive measure beyond therapeutic level.
This study aims to verify the effects of group art therapy on the class cohesiveness's improvement for the adaptation to school life of elementary school students by providing elementary children with group art therapy program to effectively create individual and dynamic class atmosphere and to prepare ground to apply group art therapy to school education field.
Based on above necessity and objective, subjects of research are set up as follows;
First; what is the effect of group art therapy on the class cohesiveness's improvement of elementary school students?
Second; what is the effect of class cohesiveness through group art therapy on for the adaptation to school life?
Two classes in the 4th grade of S Elementary School located in J city were selected for this research, and one class was designated as an experimental group and the other class as a control group; and, group art therapy was conducted 10 sessions on the experimental group with 60 minutes per session. As an experimental design, class cohesiveness test, school life adaptation test, and Kinetic school drawing test were performed for pre and post measurement, and the experimental group was to prepare impression report of activities after execution of the program in order to observe change in children's behavior.
The research result is as follows;
First, the effect of group art therapy on the class cohesiveness's improvement of elementary school students showed significant differences in sub-factors such as class climate, mutual trust, morale, and sense of unity. There was no significant difference in communication.
Second, the effect of class cohesiveness's improvement through group art therapy on for the adaptation to school life showed significant differences in sub-factors such as environmental adaptation, instructional adaption, teacher adaptation, friend adaptation, and life adaptation. Especially, it showed significant differences in environmental adaptation, instructional adaption, and teacher adaptation. Therefore, according to result of this research, it can be said that group art therapy exercised positive effects to improve the class cohesiveness and the adaptation to school life of elementary school students.
In this connection, following suggestion is made; from the aspect that group art therapy is effective measure to improve the class cohesiveness, it is required to positively apply it to solve bullying problem, one of the biggest school violence, and to improve smooth friendship and school life adaptation; and, it is urgently required to develop reliable and standardized measurement tools which are suitable for current situation of our country and children's developmental level in order to settle group art therapy down on the school field. In addition, recognition on art therapy is still insufficient in the school field so that it is necessary to provide teachers with proper instruction and education through training and to timely assign specialized therapists to the right place for implementation of art therapy, which will give a great help to school education field as a preventive measure beyond therapeutic level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.