가정의 환경 요인이 초등학생 인성 형성에 미치는 관계 연구 : 초등학교 5,6학년 중심으로 Personality-forming of the pupil of the Elementary School :Centering around the fifth and the sixth grade원문보기
본 연구는 가정의 문화적 환경, 가정의 가치 지향성, 가정의 집단 성격, 가정의 심리적 과정과 초등학교 5, 6학년 아동의 인성 요인과의 관계를 구명함으로써 가정과 학교 교육 현장에서 인성 교육 지도에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 5, 6학년 아동의 문화적 환경은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 2. 초등학교 5, 6학년 아동의 가치 지향성은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 3. 초등학교 5. 6학년 아동의 집단 성격은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 4. 초등학교 5. 6학년 아동의 가정의 심리적 과정은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 연구의 대상은 경기도 안산시에 소재한 B 초등학교 5, 6학년 300명으로 하였고 초등 학교용 가정 환경 검사지와 인성 검사지를 사용하여 컴퓨터 ...
본 연구는 가정의 문화적 환경, 가정의 가치 지향성, 가정의 집단 성격, 가정의 심리적 과정과 초등학교 5, 6학년 아동의 인성 요인과의 관계를 구명함으로써 가정과 학교 교육 현장에서 인성 교육 지도에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 5, 6학년 아동의 문화적 환경은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 2. 초등학교 5, 6학년 아동의 가치 지향성은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 3. 초등학교 5. 6학년 아동의 집단 성격은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 4. 초등학교 5. 6학년 아동의 가정의 심리적 과정은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 연구의 대상은 경기도 안산시에 소재한 B 초등학교 5, 6학년 300명으로 하였고 초등 학교용 가정 환경 검사지와 인성 검사지를 사용하여 컴퓨터 SPSS 프로그램을 활용 전산 처리 하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째: 초등 학생의 문화적 가정 환경은 학년별, 성별, 전체적으로 볼 때 아동의 인성 형성에 영향하는 바가 별로 없다. 둘째: 가정의 가치 지향성에서 보면 사회 상승주의 환경이 활동성, 충동성요인과 관계가 깊었고 전통주의 환경 요인은 활동성, 지배성, 충동성과 관계가 높았다. 셋째: 가정의 가정집단 성격에서 보면 부모의 역할 기대는 안정성 및 사회성 요인과 상관이 높았고 가족간의 응결력이 높을수록 안정적이고 사회성이 높고, 충동성, 활동성은 낮았다. 넷째: 가정의 심리적 과정의 하위 요인인 성취-비성취 환경 요인은 활동성, 충동성과 관계가 있고 친애-거부 환경 요인은 사려성 요인과 관계가 높았다. 다섯째: 가정의 문화적 환경 요인보다는 심리적 환경 요인이 아동의 인성 형성에 미치는 바가 크고 따뜻한 가정의 사랑이 올바른 인성을 길러 낸다는 점이다.
본 연구는 가정의 문화적 환경, 가정의 가치 지향성, 가정의 집단 성격, 가정의 심리적 과정과 초등학교 5, 6학년 아동의 인성 요인과의 관계를 구명함으로써 가정과 학교 교육 현장에서 인성 교육 지도에 도움을 주고자 한다. 본 연구에서의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 5, 6학년 아동의 문화적 환경은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 2. 초등학교 5, 6학년 아동의 가치 지향성은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 3. 초등학교 5. 6학년 아동의 집단 성격은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 4. 초등학교 5. 6학년 아동의 가정의 심리적 과정은 인성 변인과 어떠한 관계가 있는가? 연구의 대상은 경기도 안산시에 소재한 B 초등학교 5, 6학년 300명으로 하였고 초등 학교용 가정 환경 검사지와 인성 검사지를 사용하여 컴퓨터 SPSS 프로그램을 활용 전산 처리 하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째: 초등 학생의 문화적 가정 환경은 학년별, 성별, 전체적으로 볼 때 아동의 인성 형성에 영향하는 바가 별로 없다. 둘째: 가정의 가치 지향성에서 보면 사회 상승주의 환경이 활동성, 충동성요인과 관계가 깊었고 전통주의 환경 요인은 활동성, 지배성, 충동성과 관계가 높았다. 셋째: 가정의 가정집단 성격에서 보면 부모의 역할 기대는 안정성 및 사회성 요인과 상관이 높았고 가족간의 응결력이 높을수록 안정적이고 사회성이 높고, 충동성, 활동성은 낮았다. 넷째: 가정의 심리적 과정의 하위 요인인 성취-비성취 환경 요인은 활동성, 충동성과 관계가 있고 친애-거부 환경 요인은 사려성 요인과 관계가 높았다. 다섯째: 가정의 문화적 환경 요인보다는 심리적 환경 요인이 아동의 인성 형성에 미치는 바가 크고 따뜻한 가정의 사랑이 올바른 인성을 길러 낸다는 점이다.
The purpose of this study is to examine the relationships between the personality-factors of the fifth and the sixth grade pupils of the elementary school and the cultural environment, value oriented tendency, group's nature, psychological process of home. By doing this, It will be meaningful study ...
The purpose of this study is to examine the relationships between the personality-factors of the fifth and the sixth grade pupils of the elementary school and the cultural environment, value oriented tendency, group's nature, psychological process of home. By doing this, It will be meaningful study in organs of education or at home as the data instructing personality-forming. The research questions for this study were as follows : □Are there any relationships between the cultural environment and personality factors of the 5th & the 6th graders? □Are there any relationships between the value-oriented tendency of the fifth and the sixth graders and personality factors? □Are there any relationships between the group's nature of the fifth & the sixth graders and personality factors? □Are there any relationships between the psychological process of home of the fifth & the sixth graders and personality factors? This study sampled 300 B elementary school students of the 5th &the 6th grade in AnSan city Kyunggi province. The questionaire used for this study were Home environment Scale, Personality test for the elementary school The collected data were analyzed using spss (Statistical Package For the Social Science) Program. The major findings cased on the object and the question of this research were as follows : First, the children's cultural environment had a little effect on the formation of their personalities in regard to grade, sex, and whole. Second, the value oriented tendency of home had more connection with the general activity, the impulsiveness of the social promotion and traditional environmental factors were shown to be related to the general activity, the impulsiveness and dominance. Third, there were some significant relationships between the group's nature of home in the parents'role expectancy and the factors of emotional stability, social nature. High cohesion among the family meant stable, social. Fourth, the psychological process factors of home (with focus on achievement as the low level) were concerned with the general activity, the impulsiveness and the factors of affiliation with the reflectiveness and the factors of affiliation with the reflective -ness. Fifth, the influence of the family environment on the formation of children's personalities had more to do with the psychological factors than the cultural environment. Therefore, Love and Affection of the family are very important factors to influence their personality forming
The purpose of this study is to examine the relationships between the personality-factors of the fifth and the sixth grade pupils of the elementary school and the cultural environment, value oriented tendency, group's nature, psychological process of home. By doing this, It will be meaningful study in organs of education or at home as the data instructing personality-forming. The research questions for this study were as follows : □Are there any relationships between the cultural environment and personality factors of the 5th & the 6th graders? □Are there any relationships between the value-oriented tendency of the fifth and the sixth graders and personality factors? □Are there any relationships between the group's nature of the fifth & the sixth graders and personality factors? □Are there any relationships between the psychological process of home of the fifth & the sixth graders and personality factors? This study sampled 300 B elementary school students of the 5th &the 6th grade in AnSan city Kyunggi province. The questionaire used for this study were Home environment Scale, Personality test for the elementary school The collected data were analyzed using spss (Statistical Package For the Social Science) Program. The major findings cased on the object and the question of this research were as follows : First, the children's cultural environment had a little effect on the formation of their personalities in regard to grade, sex, and whole. Second, the value oriented tendency of home had more connection with the general activity, the impulsiveness of the social promotion and traditional environmental factors were shown to be related to the general activity, the impulsiveness and dominance. Third, there were some significant relationships between the group's nature of home in the parents'role expectancy and the factors of emotional stability, social nature. High cohesion among the family meant stable, social. Fourth, the psychological process factors of home (with focus on achievement as the low level) were concerned with the general activity, the impulsiveness and the factors of affiliation with the reflectiveness and the factors of affiliation with the reflective -ness. Fifth, the influence of the family environment on the formation of children's personalities had more to do with the psychological factors than the cultural environment. Therefore, Love and Affection of the family are very important factors to influence their personality forming
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.