협의로서의 교육과정, 즉 교육 내용에 있어 미술과의 그것은 1차부터 7차례의 개정을 거치며 반세기 동안 주로 표현과 감상의 틀을 유지하며 변화하여 왔다. 그러나 지금까지 우리 나라의 미술 교육은 사실상 감상적 내용 보다 표현적 내용에 더 치중되었으며 이로 인해 미술을 특정인만의 재능으로 여기는 풍토가 여전히 득세하고 있다. 다시 말해서 미술이란, 다같이 향유하고 생활 일선에서 친근하게 접할 수 있다는 사고에 앞서 고급 취향적 난해함이 적재되어 있는 문화라고 생각하는 경향이 짙다.
이러한 현실 속에서 미술 교육이 나가야 할 방향은 무엇보다도 그렇게 생각하는 이들에게 보통 교육으로서의 미술에 대한 이해도롤 높히는 것이다.
교육을 성립시키는 요소는 학생 교사 그리고 교육 내용이다. 본 연구는 학교 교육현장에서 미술을 접하는 고등학교 청소년들이 '생활 저변에서 향유하는 미술'을 만들어 가는 데에 필요한 미술과의 교육과정 중 '감상 영역'의 내용을 살펴보고 교사가 효율적으로 그들의 인식의 틀을 변화시킬 수 있는 감상 교육 방법론에 대한 소고다.
따라서 이론적으로 감상 지도의 의의와 목적을 살며보고, 우리나라 미술과 교육과정에서의 감상 영역은 이러한 취지에 잘 부합되었는지를 고찰한 후 아직 미정인 제 7차 미술과 교육 과정의 내용 체계가 나가야 할 방향이 무엇인지를 검토한다.
현행 미술과 교육 과정의 감상 영역 지도는 어떠한지를 알아보기 위해 전라남도 ...
협의로서의 교육과정, 즉 교육 내용에 있어 미술과의 그것은 1차부터 7차례의 개정을 거치며 반세기 동안 주로 표현과 감상의 틀을 유지하며 변화하여 왔다. 그러나 지금까지 우리 나라의 미술 교육은 사실상 감상적 내용 보다 표현적 내용에 더 치중되었으며 이로 인해 미술을 특정인만의 재능으로 여기는 풍토가 여전히 득세하고 있다. 다시 말해서 미술이란, 다같이 향유하고 생활 일선에서 친근하게 접할 수 있다는 사고에 앞서 고급 취향적 난해함이 적재되어 있는 문화라고 생각하는 경향이 짙다.
이러한 현실 속에서 미술 교육이 나가야 할 방향은 무엇보다도 그렇게 생각하는 이들에게 보통 교육으로서의 미술에 대한 이해도롤 높히는 것이다.
교육을 성립시키는 요소는 학생 교사 그리고 교육 내용이다. 본 연구는 학교 교육현장에서 미술을 접하는 고등학교 청소년들이 '생활 저변에서 향유하는 미술'을 만들어 가는 데에 필요한 미술과의 교육과정 중 '감상 영역'의 내용을 살펴보고 교사가 효율적으로 그들의 인식의 틀을 변화시킬 수 있는 감상 교육 방법론에 대한 소고다.
따라서 이론적으로 감상 지도의 의의와 목적을 살며보고, 우리나라 미술과 교육과정에서의 감상 영역은 이러한 취지에 잘 부합되었는지를 고찰한 후 아직 미정인 제 7차 미술과 교육 과정의 내용 체계가 나가야 할 방향이 무엇인지를 검토한다.
현행 미술과 교육 과정의 감상 영역 지도는 어떠한지를 알아보기 위해 전라남도 여수시의 3개 학교와 경기도 지역 3개 학교 및 서울 지역 3개 학교의 학생들과 교사를 중심으로 설문 조사를 한 결과 21세기의 우리 교육 현장은 컴퓨터의 보급등으로 안과 밖으로의 개혁을 꾀하고 있으나 수업 시간에의 활용 빈도는 낮으며 기본적인 제반 여건의 열악함으로 인하여 그 내용에 있어서의 첨단화는 실질적으로 어려운 실정이다. 수도권 지역과 지방의 경우를 비교해 보면 미술과의 교육이 각 지역적 특성을 살릴 수 있는 기회를 마련하는 데 있어 미흡한 점이 많았다. 이는 지역 특색에 대한 이해도와 더불어 미술 감상이나 체험이 미술 작품과 미술사에 편중되어 지역 문화와의 연관성 및 표현과의 관련이 적음을 나타낸다. 궁극적으로 이러한 현 상황을 부축이는 근원적 요인은 고등학교 미술과의 수업 단위가 적어 오랜 기간 축적되어야 하는 미적 감수성을 마련하는 데에 어려움이 있기 때문이다. 여러 모로 개혁을 추진하고 있는 체 7차 미술교과 교육과정의 맹점은 바로 이점에 있다고 해야겠다. 밖으로부터의 개혁적 요구는 내부적 현실을 파악하는 데 주력하여 개혁을 위한 개정이 아니라 교사와 학생들의 특성 및 교육 현장의 요구도 충분히 반영되어야 한다.
미술 교과의 교육과정에서 감상영역의 중요성이 부각되고 있는 이유중의 하나는 세계의 중심 기류로부터 영향을 받았기 때문이다. 이는 종래의 창의성 중심의 미술 교육에서 Discipline에 기초한 미술 교육(DBAE) 및 미적 교육 흐름이 우리 교육속으로 파고 들었다는 것이 표면상으로 드러난 결과이다. 1990년대 이후에는 여러 문화가 갖는 고유적 의미파악에 중점을 두며 미술 감상 영역에 대한 연구가 진행 중에 있다. 우리가 여기에서 간과하지 말아야 할 것은 외국 선행 연구에서의 장점은 취하되 과열된 대학 교육열, 감성적 교육이 위축된 교육 현장의 여건 등의 '교육의 실제'와 외국 사례가 적용되어 우리 교육 현장에서 보편화되기 위해 걸리는 '시간적 거리를 고려한 이론적 연구 및 검토'가 충분히 뒤따라야 할 것이다.
따라서 본 연구자는 흔히 '영상 세대'라고 일컬어지는 현재 고등학생들의 충분한 관심을 유도하는 수업으로 멀티미디어를 사용한 감상 수업 모형을 제시한다. 이 수업 모형에서는 외국 문화와 우리 문화와의 관계를 파악하여 비판적 사고를 기를 수 있도록 미술과 교육과정의 내용을 확대시켜 표현 영역이나 타교과의 내용과 접목시킨다. 이는 모두 제 7차 교육과정의 전체 목표에 부합하는 내용들로서 실질적으로 상용화되어 활용되는 데에는 다음의 조건들이 뒤따라야 할 것이다.
첫째, 미디어를 활용할 수 있는 시설 확충과 양질의 교육용 소프트 웨어의 개발이다. 이를 위해서는 주로 TV, VTR과 인쇄물에 의지하는 수업 방법에서 벗어날 수 있도록 공공 시설에 컴퓨터의 향상된 기종을 보급하고 주변기기도 알맞게 갖추어져야 한다. 컴퓨터의 보급만이 중요한 것이 아니라 하루가 다르게 증보되고 있는 컴퓨터 시설에 필요한 소프트 웨어의 구비와 관리는 실질적인 활용에 있어 더욱 중시 되어야 할 사항이다. 그리고 미술 교육 내용을 담은 양질의 소프트 웨어를 쉽게 접할 수 있도록 각 관공서 및 교육청에서의 홍보 활동이 더욱 활성화 되어야 하며 이의 실현을 위해 미술 관련 교육용 자료 목록이나 인터넷 주소의 배포 및 각 영상 단체와의 교섭도 필요하다.
둘째, 미술교사의 전공에 따른 미술과 감상 교육 내용의 편협화를 해결하기 위해 미술 교사 양성 교육의 제도적 보완이 필요하다. 각 사범대학교의 미술교육과 교육과정과 비사범 계열의 미술과 교육과정 이수자에게 필요한 다양한 커리큘럼 및 복수 전공의 기회폭을 넓혀 감상 수업에 필요한 제반 지식을 갖추는데 어려움을 갖지 않도록 해야한다.
셋째, 통합 교육을 위한 교사간의 협력에 필요한 시간의 확충이다. 설문조사에 응할 시간조차 여의치 않은 교육 현실에서 교사의 잡무를 덜어주는 제도적 장치가 마련되어야만 통합 교육의 효용성을 만족시킬 수 있다. 이에 덧붙여 수행 평가의 실시가 학생 개개인의 과정 평가라는 장점을 높이기 위해서도 이 점에 대한 실효성 있는 대안책 마련이 시급하다.
넷째, 교사의 각종 연수 및 재교육의 기회를 통해 타교과 교육과정과의 연계 및 미술 교사의 자질 향상에 필요한 정보 전달이 이루어져야한다. 전문적이지만 세분화되어 있어 미술 교과는 다른 교사의 접근을 어렵게 만드는 것이 사실이다. 따라서 능동적으로 이 문제를 해결해 가기 위해 미술 교사는 각 영역별로 심화된 미술과 교육과정의 연수와 더불어 타교과 교육 과정의 활동에도 관심을 기울여야 한다.
다섯째, 미술과 교육과정의 '감상 영역'이 효율성을 가지기 위해서는 미술만이 지니고 있는 특수 여건에 대한 사회 저변의 이해가 요구된다. 여기에는 미술과 설비 시설 및 시간 배당률의 개선이 선행되어야 할 것이다. 미술의 사회· 문화적 특성을 이해하는 데에는 생활속에서 자연스럽게 영향을 받아야 한다. 효율적인 미술 감상 수업을 위해서는 환경과 학생들의 특성을 고려한 교사의 끊임없는 자기 개발이 우선되어야 함은 주지의 사실이다. 이와 더불어 가정의 관심과 학교 및 국가적 배려 위에서 그들이 체험 할 수 있는 기회가 주어져야 하는 것이다. 이러한 학습을 위한 기초적 작업에는 체계적 교육과정 개발에 따른 미술 교과 각 영역의 알맞은 배당 비율, 초·중·고등학교의 연계성 있는 내용 구성, 내용에 알맞은 교파서의 외적 구성 - 교과서의 크기나 레이아웃등의 편집에 대한 자율성 확보, 우리 실정과 학생 수준에 맞는 언론 및 영상 단체의 교육 프로그램 편성, 학교 및 가정의 벽면을 활용한 감상 공간의 확충, 지역 특성을 찾는 데 필요한 교사 및 지역 교육청의 홍보, 평생 교육의 기회를 통한 가족 구성원의 미술 재교육 둥이다.
미술과 교육과정의 감상영역에 대한 교육적 효율성을 높여 주변 환경속에서 미를 향유하며, 미술 문화를 이해, 계승, 발전 시키는 주체로서의 학습자를 위한 교육은 앞으로 더 구체화 되고 객관화 되어야 할 것이다.
협의로서의 교육과정, 즉 교육 내용에 있어 미술과의 그것은 1차부터 7차례의 개정을 거치며 반세기 동안 주로 표현과 감상의 틀을 유지하며 변화하여 왔다. 그러나 지금까지 우리 나라의 미술 교육은 사실상 감상적 내용 보다 표현적 내용에 더 치중되었으며 이로 인해 미술을 특정인만의 재능으로 여기는 풍토가 여전히 득세하고 있다. 다시 말해서 미술이란, 다같이 향유하고 생활 일선에서 친근하게 접할 수 있다는 사고에 앞서 고급 취향적 난해함이 적재되어 있는 문화라고 생각하는 경향이 짙다.
이러한 현실 속에서 미술 교육이 나가야 할 방향은 무엇보다도 그렇게 생각하는 이들에게 보통 교육으로서의 미술에 대한 이해도롤 높히는 것이다.
교육을 성립시키는 요소는 학생 교사 그리고 교육 내용이다. 본 연구는 학교 교육현장에서 미술을 접하는 고등학교 청소년들이 '생활 저변에서 향유하는 미술'을 만들어 가는 데에 필요한 미술과의 교육과정 중 '감상 영역'의 내용을 살펴보고 교사가 효율적으로 그들의 인식의 틀을 변화시킬 수 있는 감상 교육 방법론에 대한 소고다.
따라서 이론적으로 감상 지도의 의의와 목적을 살며보고, 우리나라 미술과 교육과정에서의 감상 영역은 이러한 취지에 잘 부합되었는지를 고찰한 후 아직 미정인 제 7차 미술과 교육 과정의 내용 체계가 나가야 할 방향이 무엇인지를 검토한다.
현행 미술과 교육 과정의 감상 영역 지도는 어떠한지를 알아보기 위해 전라남도 여수시의 3개 학교와 경기도 지역 3개 학교 및 서울 지역 3개 학교의 학생들과 교사를 중심으로 설문 조사를 한 결과 21세기의 우리 교육 현장은 컴퓨터의 보급등으로 안과 밖으로의 개혁을 꾀하고 있으나 수업 시간에의 활용 빈도는 낮으며 기본적인 제반 여건의 열악함으로 인하여 그 내용에 있어서의 첨단화는 실질적으로 어려운 실정이다. 수도권 지역과 지방의 경우를 비교해 보면 미술과의 교육이 각 지역적 특성을 살릴 수 있는 기회를 마련하는 데 있어 미흡한 점이 많았다. 이는 지역 특색에 대한 이해도와 더불어 미술 감상이나 체험이 미술 작품과 미술사에 편중되어 지역 문화와의 연관성 및 표현과의 관련이 적음을 나타낸다. 궁극적으로 이러한 현 상황을 부축이는 근원적 요인은 고등학교 미술과의 수업 단위가 적어 오랜 기간 축적되어야 하는 미적 감수성을 마련하는 데에 어려움이 있기 때문이다. 여러 모로 개혁을 추진하고 있는 체 7차 미술교과 교육과정의 맹점은 바로 이점에 있다고 해야겠다. 밖으로부터의 개혁적 요구는 내부적 현실을 파악하는 데 주력하여 개혁을 위한 개정이 아니라 교사와 학생들의 특성 및 교육 현장의 요구도 충분히 반영되어야 한다.
미술 교과의 교육과정에서 감상영역의 중요성이 부각되고 있는 이유중의 하나는 세계의 중심 기류로부터 영향을 받았기 때문이다. 이는 종래의 창의성 중심의 미술 교육에서 Discipline에 기초한 미술 교육(DBAE) 및 미적 교육 흐름이 우리 교육속으로 파고 들었다는 것이 표면상으로 드러난 결과이다. 1990년대 이후에는 여러 문화가 갖는 고유적 의미파악에 중점을 두며 미술 감상 영역에 대한 연구가 진행 중에 있다. 우리가 여기에서 간과하지 말아야 할 것은 외국 선행 연구에서의 장점은 취하되 과열된 대학 교육열, 감성적 교육이 위축된 교육 현장의 여건 등의 '교육의 실제'와 외국 사례가 적용되어 우리 교육 현장에서 보편화되기 위해 걸리는 '시간적 거리를 고려한 이론적 연구 및 검토'가 충분히 뒤따라야 할 것이다.
따라서 본 연구자는 흔히 '영상 세대'라고 일컬어지는 현재 고등학생들의 충분한 관심을 유도하는 수업으로 멀티미디어를 사용한 감상 수업 모형을 제시한다. 이 수업 모형에서는 외국 문화와 우리 문화와의 관계를 파악하여 비판적 사고를 기를 수 있도록 미술과 교육과정의 내용을 확대시켜 표현 영역이나 타교과의 내용과 접목시킨다. 이는 모두 제 7차 교육과정의 전체 목표에 부합하는 내용들로서 실질적으로 상용화되어 활용되는 데에는 다음의 조건들이 뒤따라야 할 것이다.
첫째, 미디어를 활용할 수 있는 시설 확충과 양질의 교육용 소프트 웨어의 개발이다. 이를 위해서는 주로 TV, VTR과 인쇄물에 의지하는 수업 방법에서 벗어날 수 있도록 공공 시설에 컴퓨터의 향상된 기종을 보급하고 주변기기도 알맞게 갖추어져야 한다. 컴퓨터의 보급만이 중요한 것이 아니라 하루가 다르게 증보되고 있는 컴퓨터 시설에 필요한 소프트 웨어의 구비와 관리는 실질적인 활용에 있어 더욱 중시 되어야 할 사항이다. 그리고 미술 교육 내용을 담은 양질의 소프트 웨어를 쉽게 접할 수 있도록 각 관공서 및 교육청에서의 홍보 활동이 더욱 활성화 되어야 하며 이의 실현을 위해 미술 관련 교육용 자료 목록이나 인터넷 주소의 배포 및 각 영상 단체와의 교섭도 필요하다.
둘째, 미술교사의 전공에 따른 미술과 감상 교육 내용의 편협화를 해결하기 위해 미술 교사 양성 교육의 제도적 보완이 필요하다. 각 사범대학교의 미술교육과 교육과정과 비사범 계열의 미술과 교육과정 이수자에게 필요한 다양한 커리큘럼 및 복수 전공의 기회폭을 넓혀 감상 수업에 필요한 제반 지식을 갖추는데 어려움을 갖지 않도록 해야한다.
셋째, 통합 교육을 위한 교사간의 협력에 필요한 시간의 확충이다. 설문조사에 응할 시간조차 여의치 않은 교육 현실에서 교사의 잡무를 덜어주는 제도적 장치가 마련되어야만 통합 교육의 효용성을 만족시킬 수 있다. 이에 덧붙여 수행 평가의 실시가 학생 개개인의 과정 평가라는 장점을 높이기 위해서도 이 점에 대한 실효성 있는 대안책 마련이 시급하다.
넷째, 교사의 각종 연수 및 재교육의 기회를 통해 타교과 교육과정과의 연계 및 미술 교사의 자질 향상에 필요한 정보 전달이 이루어져야한다. 전문적이지만 세분화되어 있어 미술 교과는 다른 교사의 접근을 어렵게 만드는 것이 사실이다. 따라서 능동적으로 이 문제를 해결해 가기 위해 미술 교사는 각 영역별로 심화된 미술과 교육과정의 연수와 더불어 타교과 교육 과정의 활동에도 관심을 기울여야 한다.
다섯째, 미술과 교육과정의 '감상 영역'이 효율성을 가지기 위해서는 미술만이 지니고 있는 특수 여건에 대한 사회 저변의 이해가 요구된다. 여기에는 미술과 설비 시설 및 시간 배당률의 개선이 선행되어야 할 것이다. 미술의 사회· 문화적 특성을 이해하는 데에는 생활속에서 자연스럽게 영향을 받아야 한다. 효율적인 미술 감상 수업을 위해서는 환경과 학생들의 특성을 고려한 교사의 끊임없는 자기 개발이 우선되어야 함은 주지의 사실이다. 이와 더불어 가정의 관심과 학교 및 국가적 배려 위에서 그들이 체험 할 수 있는 기회가 주어져야 하는 것이다. 이러한 학습을 위한 기초적 작업에는 체계적 교육과정 개발에 따른 미술 교과 각 영역의 알맞은 배당 비율, 초·중·고등학교의 연계성 있는 내용 구성, 내용에 알맞은 교파서의 외적 구성 - 교과서의 크기나 레이아웃등의 편집에 대한 자율성 확보, 우리 실정과 학생 수준에 맞는 언론 및 영상 단체의 교육 프로그램 편성, 학교 및 가정의 벽면을 활용한 감상 공간의 확충, 지역 특성을 찾는 데 필요한 교사 및 지역 교육청의 홍보, 평생 교육의 기회를 통한 가족 구성원의 미술 재교육 둥이다.
미술과 교육과정의 감상영역에 대한 교육적 효율성을 높여 주변 환경속에서 미를 향유하며, 미술 문화를 이해, 계승, 발전 시키는 주체로서의 학습자를 위한 교육은 앞으로 더 구체화 되고 객관화 되어야 할 것이다.
Curriculum in a narrow sense, that is, that of art in contents has been changing reforms from the 1st to seventh for the past half century, maintaining the frame of expression and appreciation. However, oue art education so far has been more focused on expression then appreciation, and it is still m...
Curriculum in a narrow sense, that is, that of art in contents has been changing reforms from the 1st to seventh for the past half century, maintaining the frame of expression and appreciation. However, oue art education so far has been more focused on expression then appreciation, and it is still more prevalent that art is considered only some special talents. In other words, art is thought as high level culture rather than something all can enjoy together and approach easily.
In this reality, the direction of art education should elevate understanding of art as normal education.
The elements of education axe students, teachers and the contents of education. This study examines the contents of "appreciation area in the part of art education curriculum needed in making art more popular and familiar in real life for high school students, and suggest methods for teachers to make students frame of thought change.
Accordingly, this study examines the meaning and the purpose of appreciation teaching in a theoretical way, and reviews the direction of the contents of the 7th curriculum, not fixed yet after examining appreciation area in our art curriculum fits for this purpose.
To find how appreciation teaching in art curriculum is being done, I took a survey with students and teachers in 3 schools in Yeosoo city, 3 in Kyuonggi, and 3 in Seoul. As the result of the survey, our education attempts for reform in and out, including the supply of computers, but it is barely applied in class, and the advancement of the contents is actually difficult for the poorness of overall conditions. Comparing capital areas and local areas, there is not much opportunity for art education to have localized art education. This shows that art appreciation or experience has little relationship with local culture and expression, limited to art work and art history. Ultimately, the basic reason of boosting this situation is that there are not many art units in high school, which makes it difficult to make aesthetic senses. The blind spot of the 7th art curriculum lies in this. A need of reform from outside should sufficiently reflect needs of students, teachers and education field, not limited to grasping the inner reality.
One of the reasons the importance of appreciation area in art education is that it is influenced by the world main trends. This implies that Discipline-Based Art Education (DBAE) and the flow of aesthetic education is penetrated into our education. Since the 1990s, understanding the original meaning of various cultures has been emphasized and studies on art appreciation is being studied. The thing we should not overlook here is that applying the advantages of the precedent studies in foreign countries should be followed by sufficient theoretical studies and reviews considering time distance.
Accordingly, I suggest an appreciation model using multi media for inducing high school students named image generation) interest. In this class model, extended contents of art education is applied to the contents of other subject or area. This, as the contents fitting in the general goals of the 7th curriculum, should be followed by these questions.
First, the facilities for using media should be extended and software for education should be developed. For this, we should supply updated computer equipment in public facilities to help escape from TV it VTR-based class. Providing and maintaining software should be more emphasized in actual use as well as computer itself. Also, publicity activities for easy access to quality software should be activated by government offices and education offices, and it is also necessary to distribute lists of art education-related data or internet address and contact image groups to achieve this goal.
Second, to solve the narrowed class of art appreciation for teacher's major, systematic supplementation of art education teacher raising is needed. By expanding the opportunity of plural majoring at college and meeting with various curriculum for both art education majors and non-art majors, we should give future art teachers more chance to be equipped with overall knowledge required for art appreciation class.
Third, time for teachers to cooperate with each other for integrated education should be expanded. In the reality they don't even have time for answering to surveys, there should be systematic device that can ease teachers from odd jobs to satisfy the efficiency of integrated education.
Fourth, relation to other subjects and information delivery should be done through the opportunity of various trainings andre-education. Specialized but specified, art education has other subject hardly access. Accordingly, to actively solve this problem, art education teachers should pay attention to other subjects activities as well as deepened art curriculum.
Fifth, to have 'appreciation area' in art curriculum more effective, understanding of special conditions of art is needed in the whole society. Here the improvement of art facilities and time allotment should go ahead. Understanding the social and cultural characteristics of art should be naturally affected in life. For effective art appreciation class, teachers should continuously work for self-development. In addition, we should give students chance for- appreciation based on interest at home and the consideration of the school and government. Basic work for this kind of learning includes appropriate time unit of art class, correlated contents between elementary, middle and high school, the composition if textbook proper to the contents, autonomy in editing textbook-such as size or layout, education program arrangement considering the level of students, expanding the space of appreciation using the walls of school and home, publicity of teachers and local education office to find local characteristics and re-education of family members through life time education.
By elevating education efficiency of art appreciation, we can let students enjoy art in the surroundings, and education for learners as the subject who understand, succeed and develop art culture should be more specific and objective.
Curriculum in a narrow sense, that is, that of art in contents has been changing reforms from the 1st to seventh for the past half century, maintaining the frame of expression and appreciation. However, oue art education so far has been more focused on expression then appreciation, and it is still more prevalent that art is considered only some special talents. In other words, art is thought as high level culture rather than something all can enjoy together and approach easily.
In this reality, the direction of art education should elevate understanding of art as normal education.
The elements of education axe students, teachers and the contents of education. This study examines the contents of "appreciation area in the part of art education curriculum needed in making art more popular and familiar in real life for high school students, and suggest methods for teachers to make students frame of thought change.
Accordingly, this study examines the meaning and the purpose of appreciation teaching in a theoretical way, and reviews the direction of the contents of the 7th curriculum, not fixed yet after examining appreciation area in our art curriculum fits for this purpose.
To find how appreciation teaching in art curriculum is being done, I took a survey with students and teachers in 3 schools in Yeosoo city, 3 in Kyuonggi, and 3 in Seoul. As the result of the survey, our education attempts for reform in and out, including the supply of computers, but it is barely applied in class, and the advancement of the contents is actually difficult for the poorness of overall conditions. Comparing capital areas and local areas, there is not much opportunity for art education to have localized art education. This shows that art appreciation or experience has little relationship with local culture and expression, limited to art work and art history. Ultimately, the basic reason of boosting this situation is that there are not many art units in high school, which makes it difficult to make aesthetic senses. The blind spot of the 7th art curriculum lies in this. A need of reform from outside should sufficiently reflect needs of students, teachers and education field, not limited to grasping the inner reality.
One of the reasons the importance of appreciation area in art education is that it is influenced by the world main trends. This implies that Discipline-Based Art Education (DBAE) and the flow of aesthetic education is penetrated into our education. Since the 1990s, understanding the original meaning of various cultures has been emphasized and studies on art appreciation is being studied. The thing we should not overlook here is that applying the advantages of the precedent studies in foreign countries should be followed by sufficient theoretical studies and reviews considering time distance.
Accordingly, I suggest an appreciation model using multi media for inducing high school students named image generation) interest. In this class model, extended contents of art education is applied to the contents of other subject or area. This, as the contents fitting in the general goals of the 7th curriculum, should be followed by these questions.
First, the facilities for using media should be extended and software for education should be developed. For this, we should supply updated computer equipment in public facilities to help escape from TV it VTR-based class. Providing and maintaining software should be more emphasized in actual use as well as computer itself. Also, publicity activities for easy access to quality software should be activated by government offices and education offices, and it is also necessary to distribute lists of art education-related data or internet address and contact image groups to achieve this goal.
Second, to solve the narrowed class of art appreciation for teacher's major, systematic supplementation of art education teacher raising is needed. By expanding the opportunity of plural majoring at college and meeting with various curriculum for both art education majors and non-art majors, we should give future art teachers more chance to be equipped with overall knowledge required for art appreciation class.
Third, time for teachers to cooperate with each other for integrated education should be expanded. In the reality they don't even have time for answering to surveys, there should be systematic device that can ease teachers from odd jobs to satisfy the efficiency of integrated education.
Fourth, relation to other subjects and information delivery should be done through the opportunity of various trainings andre-education. Specialized but specified, art education has other subject hardly access. Accordingly, to actively solve this problem, art education teachers should pay attention to other subjects activities as well as deepened art curriculum.
Fifth, to have 'appreciation area' in art curriculum more effective, understanding of special conditions of art is needed in the whole society. Here the improvement of art facilities and time allotment should go ahead. Understanding the social and cultural characteristics of art should be naturally affected in life. For effective art appreciation class, teachers should continuously work for self-development. In addition, we should give students chance for- appreciation based on interest at home and the consideration of the school and government. Basic work for this kind of learning includes appropriate time unit of art class, correlated contents between elementary, middle and high school, the composition if textbook proper to the contents, autonomy in editing textbook-such as size or layout, education program arrangement considering the level of students, expanding the space of appreciation using the walls of school and home, publicity of teachers and local education office to find local characteristics and re-education of family members through life time education.
By elevating education efficiency of art appreciation, we can let students enjoy art in the surroundings, and education for learners as the subject who understand, succeed and develop art culture should be more specific and objective.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.