본 논문은 반사회성 인격유형, 즉 반사회성 인격장애로 규정지어지기 이전의 청소년을 대상으로 한 집단상담 프로그램을 제시하는데 궁극적인 목적이 있다. 제 2장과 제 3장에서는 본 논문이 제시하고자 하는 집단상담 프로그램의 주요대상이 되는 반사회성 인격유형의 청소년에 대하여 개괄적으로 살펴보았다. 그 결과, 반사회성 인격장애를 지닌 사람은 생활전반에 걸쳐 타인의 권리를 무시하거나 침해하며, 속임수와 조정을 아무런 가책이 없이 행하기 때문에, 개인의 문제를 넘어서 사회적 문제로 대두됨을 알 수 있었다. 특히 이 장애는 치료가 어렵기 때...
본 논문은 반사회성 인격유형, 즉 반사회성 인격장애로 규정지어지기 이전의 청소년을 대상으로 한 집단상담 프로그램을 제시하는데 궁극적인 목적이 있다. 제 2장과 제 3장에서는 본 논문이 제시하고자 하는 집단상담 프로그램의 주요대상이 되는 반사회성 인격유형의 청소년에 대하여 개괄적으로 살펴보았다. 그 결과, 반사회성 인격장애를 지닌 사람은 생활전반에 걸쳐 타인의 권리를 무시하거나 침해하며, 속임수와 조정을 아무런 가책이 없이 행하기 때문에, 개인의 문제를 넘어서 사회적 문제로 대두됨을 알 수 있었다. 특히 이 장애는 치료가 어렵기 때문에 장애로 인정되기 이전에 품행장애로 보이는 청소년을 대상으로 하는 집단상담 프로그램이 이뤄질 필요가 있음을 알 수 있었다. 본 논문에서는 반사회성 인격유형 청소년을 대상으로 하는 집단상담 프로그램에서 탈춤이라는 전통문화놀이를 도입하고 있다. 제 4장에서는 탈춤이 치료적 요인으로서 어떤 활용가능성을 내포하고 있는가를 살펴보기 위해, 위니캇의 중간영역, 클라인벨의 전인건강의 7차원, 얄롬의 집단상담의 11가지 치료적 요인을 개괄적으로 살펴보고, 탈춤과의 공통점을 찾아보고자 하였다.위니캇은 인간의 심리적 현실과 외부 현실 사이의 미분화된 결합상태의 영역이 있는데, 이를 중간영역, 환상의 영역, 제3의 경험영역이라 불렀다. 위니캇의 개념을 확장시킨 마이스너는 신앙경험, 신앙이 생성되는 과정, 종교적 신념체계 속의 상징과 표식들, 그리고 기도 속에 중간영역적 속성이 나타나고 있다고 보았다. 이런 관점에서 탈춤의 외형적 요소인 탈과 춤, 그리고 탈판이 지닌 가장성과 상징성의 의미는 마이스너가 언급한 종교적 신념체계속의 상징과 표식들이 지닌 중간영역적 속성과 유사한 기능을 하고 있음을 알 수 있었다. 즉, 제의나 성만찬과 마찬가지로 탈춤은 행위나 물리적 속성을 초월한 의미와 가치를 표현하는 수단으로 사용됨을 알 수 있었다. 또한, 탈춤을 중간영역적 관점에서 바라보면, 고난받는 외부현실과 변화되어 살기좋은 이상적 세상에 대한 내적실재가 뒤섞여 나타나는 공간이 탈판이며, 탈춤이라는 해학과 풍자로 희극화된 환상경험의 영역을 통하여 새로운 생명력을 얻고 희망이 고취되는 경험을 하게 됨을 알 수 있었다. 클라인벨은 희망과 성장의 관점에서 전인건강의 7가지 차원, 즉 영성, 마음, 몸, 관계, 일, 놀이, 그리고 생태계의 전인건강을 주장하였다. 또한, 얄롬이 주장한 집단상담의 11가지 치료요인은 희망의 고취, 보편성, 정보전달, 이타심, 일차가족집단의 교정적 반복발달, 사회화기술의 발달, 모방행동, 대인관계 학습, 집단응집력, 정화, 실존적 요인들 등이다. 탈춤에는 전인건강의 7가지 차원 가운데 마음, 몸, 관계, 일, 놀이, 생태계와의 전인건강적 요인들을 발견할 수 있었으며, 집단상담의 치료요인들이 가운데는 희망의 고취, 보편성, 모방행동, 대인관계 학습, 집단응집력, 정화, 실존적 요인들과 같은 요인들이 나타나 있음을 알 수 있었다. 이러한 요인들 외에도 탈춤은 그 자체로 참여도를 높일 수 있는 계기가 되며, 탈춤의 수행과정에서 자기개방, 관계부적응 완화, 대인관계 재설정을 경험하게 되며, 특히 사회성 을 강화시킬 수 있음을알 수 있었다. 상기와 같은 관점아래에서 반사회성 인격유형 청소년을 대상으로 한 집단상담 프로그램을 제시하였다. 본 논문은 목회적 관점에서 다음과 같은 교회의 역할을 제안하고자 한다. 첫째, 청소년들에게 하나님과 신앙의 내적인 의미는 끊임없이 새로운 경험에 의해 새롭게 되기 때문에, 교회가 청소년들의 건강한 하나님 이미지와 종교적 신념체계 형성에 적극적으로 참여하여야 한다. 둘째, 교회는 전통문화놀이를 배척의 대상에서 수용의 대상으로 인식을 전환할 필요가 있다. 이것은 한국적인 독특한 심리적·신앙적 정서를 이해하는 초석이되기 때문이다.
본 논문은 반사회성 인격유형, 즉 반사회성 인격장애로 규정지어지기 이전의 청소년을 대상으로 한 집단상담 프로그램을 제시하는데 궁극적인 목적이 있다. 제 2장과 제 3장에서는 본 논문이 제시하고자 하는 집단상담 프로그램의 주요대상이 되는 반사회성 인격유형의 청소년에 대하여 개괄적으로 살펴보았다. 그 결과, 반사회성 인격장애를 지닌 사람은 생활전반에 걸쳐 타인의 권리를 무시하거나 침해하며, 속임수와 조정을 아무런 가책이 없이 행하기 때문에, 개인의 문제를 넘어서 사회적 문제로 대두됨을 알 수 있었다. 특히 이 장애는 치료가 어렵기 때문에 장애로 인정되기 이전에 품행장애로 보이는 청소년을 대상으로 하는 집단상담 프로그램이 이뤄질 필요가 있음을 알 수 있었다. 본 논문에서는 반사회성 인격유형 청소년을 대상으로 하는 집단상담 프로그램에서 탈춤이라는 전통문화놀이를 도입하고 있다. 제 4장에서는 탈춤이 치료적 요인으로서 어떤 활용가능성을 내포하고 있는가를 살펴보기 위해, 위니캇의 중간영역, 클라인벨의 전인건강의 7차원, 얄롬의 집단상담의 11가지 치료적 요인을 개괄적으로 살펴보고, 탈춤과의 공통점을 찾아보고자 하였다.위니캇은 인간의 심리적 현실과 외부 현실 사이의 미분화된 결합상태의 영역이 있는데, 이를 중간영역, 환상의 영역, 제3의 경험영역이라 불렀다. 위니캇의 개념을 확장시킨 마이스너는 신앙경험, 신앙이 생성되는 과정, 종교적 신념체계 속의 상징과 표식들, 그리고 기도 속에 중간영역적 속성이 나타나고 있다고 보았다. 이런 관점에서 탈춤의 외형적 요소인 탈과 춤, 그리고 탈판이 지닌 가장성과 상징성의 의미는 마이스너가 언급한 종교적 신념체계속의 상징과 표식들이 지닌 중간영역적 속성과 유사한 기능을 하고 있음을 알 수 있었다. 즉, 제의나 성만찬과 마찬가지로 탈춤은 행위나 물리적 속성을 초월한 의미와 가치를 표현하는 수단으로 사용됨을 알 수 있었다. 또한, 탈춤을 중간영역적 관점에서 바라보면, 고난받는 외부현실과 변화되어 살기좋은 이상적 세상에 대한 내적실재가 뒤섞여 나타나는 공간이 탈판이며, 탈춤이라는 해학과 풍자로 희극화된 환상경험의 영역을 통하여 새로운 생명력을 얻고 희망이 고취되는 경험을 하게 됨을 알 수 있었다. 클라인벨은 희망과 성장의 관점에서 전인건강의 7가지 차원, 즉 영성, 마음, 몸, 관계, 일, 놀이, 그리고 생태계의 전인건강을 주장하였다. 또한, 얄롬이 주장한 집단상담의 11가지 치료요인은 희망의 고취, 보편성, 정보전달, 이타심, 일차가족집단의 교정적 반복발달, 사회화기술의 발달, 모방행동, 대인관계 학습, 집단응집력, 정화, 실존적 요인들 등이다. 탈춤에는 전인건강의 7가지 차원 가운데 마음, 몸, 관계, 일, 놀이, 생태계와의 전인건강적 요인들을 발견할 수 있었으며, 집단상담의 치료요인들이 가운데는 희망의 고취, 보편성, 모방행동, 대인관계 학습, 집단응집력, 정화, 실존적 요인들과 같은 요인들이 나타나 있음을 알 수 있었다. 이러한 요인들 외에도 탈춤은 그 자체로 참여도를 높일 수 있는 계기가 되며, 탈춤의 수행과정에서 자기개방, 관계부적응 완화, 대인관계 재설정을 경험하게 되며, 특히 사회성 을 강화시킬 수 있음을알 수 있었다. 상기와 같은 관점아래에서 반사회성 인격유형 청소년을 대상으로 한 집단상담 프로그램을 제시하였다. 본 논문은 목회적 관점에서 다음과 같은 교회의 역할을 제안하고자 한다. 첫째, 청소년들에게 하나님과 신앙의 내적인 의미는 끊임없이 새로운 경험에 의해 새롭게 되기 때문에, 교회가 청소년들의 건강한 하나님 이미지와 종교적 신념체계 형성에 적극적으로 참여하여야 한다. 둘째, 교회는 전통문화놀이를 배척의 대상에서 수용의 대상으로 인식을 전환할 필요가 있다. 이것은 한국적인 독특한 심리적·신앙적 정서를 이해하는 초석이되기 때문이다.
The purpose of this thesis is to propose a group-counseling program related to Antisocial Personality Style (ASP) Adolescence, or more commonly known as Antisocial Personality Disorder (ASPD). Chapters 2 and 3 were devoted to a general inquiry into ASP Adoles cences who are the main subjects for the...
The purpose of this thesis is to propose a group-counseling program related to Antisocial Personality Style (ASP) Adolescence, or more commonly known as Antisocial Personality Disorder (ASPD). Chapters 2 and 3 were devoted to a general inquiry into ASP Adoles cences who are the main subjects for the proposed Group counseling. Resultof this study revealed that ASPD Adolescences either ignore or transgress the others' rights in all aspects of life and commit crimes without any sense of guilt. They subsequently pose social problems beyond their individual personal problems. Findings also indicate that because there exist no proven resolution to the disorder, adolescences with symptoms of ASPD should be treated in Group Counselling. This thesis introduces "Tal Chum"(Korean traditional mask dancing) as Group Counselling for ASP Adolescences in the chap. 4. In order to analyze Tal Chum's applicability as a viable treatment, we first scrutinize three major treatment theories for ASPD: Transitional phenomenon of D. W. Winnicott, 7 dimensions of self-care for wellness of H. Clin ebell and 11 therapeutic factors in Group counseling of I. D. Yalom. Then we correlate those theories with Tal Chum. Winnicotts findings stated that the realm of undifferentiated unity is composed of Human's dual participation between psychological and actual reality and defined it as "transitional area". Expanding Winnicott's basis concept, W. W. Meissner proposed existence of "transitional" characteristics in religious activities, such as belief experiences, belief progression, religious symbols and signs, and prayer itself. In this perspective, we can easily understand that the meaning of the pretend-ness and symbolism of "Tal"(mask), "Chum"(dancing), "Tal pan"(stage), the three outer factors of Tal Chum hav e similar fun ction s with the tr an sition al ch ar act eristics of symbols and signs noted in religious belief-system. Like rituals or Communions in the Christian tradition, Tal Chum was widely used as means for Korean to express their transcendental meanings and values against physical sufferings and behaviors. In addition, in "transitional" perspective, "Tal pan " plays the opening space where the suffering of external reality is turned into peaceful internal reality. The whole setting of Tal Chum, with it s witty and satirical characterization as a form of transitional space, in spires experiences of new beginning and hope. Clinebell elucidated 7 dimensions of self-care for wellness in the perspective of hope and growth, namely Spirit, Mind, Body, Relation ships, Work, Play and Social & natural environments. Also, Yalom presented 11 treatment factors in Group counseling ; In stillation of hope, University, Communication , Altruism, Corrective development in the Gemeinschaft, Developmentof Socialization skill, Imitation behavior, Interpersonal learning , Group Cohesiveness, Catharsis, Existential awareness. Findings in this thesis confirms that Tal Chum contains 4 dimensions of self-care for wellness, such as Mind, Body, Relation ships, Social & natural environments and applied as a treatment in Group counseling indicated Instillation of hope, Imitation behavior, Interpersonal learning, Group Cohesiveness, Catharsis, Existential awareness. Further more, Tal Chum applied as a treatment for ASP Adolescence creates an occasion for participation, induce experiences of self-release and interpersonal resetting while strengthening sociable person ality for ASP Adolescence. In conclusion, I presented a new Group Counseling program for ASP Adolescence on the base of the above findings. And, on the base of the findings a proposal to pastor al roles in the church in the following manner : 1. Church should participate in forming a sound image of God and religious belief-system because the internal meaning of God and Belief is continuously being renewed to the Adolescence in their new experiences. 2. Church should change the understanding of Korean traditions from perceiving it as an objectof expulsion to an objectof reception as such can be a rich foundation for understanding Koreans' unique psychological and spiritual pathos.
The purpose of this thesis is to propose a group-counseling program related to Antisocial Personality Style (ASP) Adolescence, or more commonly known as Antisocial Personality Disorder (ASPD). Chapters 2 and 3 were devoted to a general inquiry into ASP Adoles cences who are the main subjects for the proposed Group counseling. Resultof this study revealed that ASPD Adolescences either ignore or transgress the others' rights in all aspects of life and commit crimes without any sense of guilt. They subsequently pose social problems beyond their individual personal problems. Findings also indicate that because there exist no proven resolution to the disorder, adolescences with symptoms of ASPD should be treated in Group Counselling. This thesis introduces "Tal Chum"(Korean traditional mask dancing) as Group Counselling for ASP Adolescences in the chap. 4. In order to analyze Tal Chum's applicability as a viable treatment, we first scrutinize three major treatment theories for ASPD: Transitional phenomenon of D. W. Winnicott, 7 dimensions of self-care for wellness of H. Clin ebell and 11 therapeutic factors in Group counseling of I. D. Yalom. Then we correlate those theories with Tal Chum. Winnicotts findings stated that the realm of undifferentiated unity is composed of Human's dual participation between psychological and actual reality and defined it as "transitional area". Expanding Winnicott's basis concept, W. W. Meissner proposed existence of "transitional" characteristics in religious activities, such as belief experiences, belief progression, religious symbols and signs, and prayer itself. In this perspective, we can easily understand that the meaning of the pretend-ness and symbolism of "Tal"(mask), "Chum"(dancing), "Tal pan"(stage), the three outer factors of Tal Chum hav e similar fun ction s with the tr an sition al ch ar act eristics of symbols and signs noted in religious belief-system. Like rituals or Communions in the Christian tradition, Tal Chum was widely used as means for Korean to express their transcendental meanings and values against physical sufferings and behaviors. In addition, in "transitional" perspective, "Tal pan " plays the opening space where the suffering of external reality is turned into peaceful internal reality. The whole setting of Tal Chum, with it s witty and satirical characterization as a form of transitional space, in spires experiences of new beginning and hope. Clinebell elucidated 7 dimensions of self-care for wellness in the perspective of hope and growth, namely Spirit, Mind, Body, Relation ships, Work, Play and Social & natural environments. Also, Yalom presented 11 treatment factors in Group counseling ; In stillation of hope, University, Communication , Altruism, Corrective development in the Gemeinschaft, Developmentof Socialization skill, Imitation behavior, Interpersonal learning , Group Cohesiveness, Catharsis, Existential awareness. Findings in this thesis confirms that Tal Chum contains 4 dimensions of self-care for wellness, such as Mind, Body, Relation ships, Social & natural environments and applied as a treatment in Group counseling indicated Instillation of hope, Imitation behavior, Interpersonal learning, Group Cohesiveness, Catharsis, Existential awareness. Further more, Tal Chum applied as a treatment for ASP Adolescence creates an occasion for participation, induce experiences of self-release and interpersonal resetting while strengthening sociable person ality for ASP Adolescence. In conclusion, I presented a new Group Counseling program for ASP Adolescence on the base of the above findings. And, on the base of the findings a proposal to pastor al roles in the church in the following manner : 1. Church should participate in forming a sound image of God and religious belief-system because the internal meaning of God and Belief is continuously being renewed to the Adolescence in their new experiences. 2. Church should change the understanding of Korean traditions from perceiving it as an objectof expulsion to an objectof reception as such can be a rich foundation for understanding Koreans' unique psychological and spiritual pathos.
주제어
#반사회성 인격유형 청소년 집단상담
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