심리척도는 그 사회의 문화를 반영해야 하기 때문에 자신들의 문화와 현실을 반영할 수 있는 다양한 용도의 심리척도를 스스로 개발하여야 한다. 특히 국내의 사회과학연구에 있어서는 인간의 정의적·인지적 특성에 관한 연구를 위하여 다양한 심리측정도구들을 빈번하게 개발하고 활용해 왔는데 이러한 심리척도를 개발할 때 가장 자주 사용되는 척도법은 Likert 척도법이며, 이 연구는 Likert 척도법에 의한 심리측정도구 개발시에 필요한 문항선정방법들의 효용성에 관한 경험적인 비교 분석 결과를 제시하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2000년도 3월에 실시된 구직효율성 진단 검사의 2차 예비검사 자료를 활용하여 ...
심리척도는 그 사회의 문화를 반영해야 하기 때문에 자신들의 문화와 현실을 반영할 수 있는 다양한 용도의 심리척도를 스스로 개발하여야 한다. 특히 국내의 사회과학연구에 있어서는 인간의 정의적·인지적 특성에 관한 연구를 위하여 다양한 심리측정도구들을 빈번하게 개발하고 활용해 왔는데 이러한 심리척도를 개발할 때 가장 자주 사용되는 척도법은 Likert 척도법이며, 이 연구는 Likert 척도법에 의한 심리측정도구 개발시에 필요한 문항선정방법들의 효용성에 관한 경험적인 비교 분석 결과를 제시하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2000년도 3월에 실시된 구직효율성 진단 검사의 2차 예비검사 자료를 활용하여 SPSS 컴퓨터 프로그램을 통해 분석하였다. 분석의 대상이 된 척도는 구직기술척도의 하위 척도들이었으며, 척도의 길이를 4, 8, 12개로 통제한 상황에서 문항- 총점간 상관, 문항신뢰도, 그리고 일반적인 문항타당도와 Allen과 Yen이 제안한 표준편차가 가중치로 곱해진 문항타당도 B에 의한 문항선정 결과를 척도의 신뢰도, 척도분산, 척도점수의 준거타당도를 통하여 비교분석함으로써, 문항수 조건과 척도 개발의 목적, 평가기준에 따라서 어떠한 문항선정방법이 더 효과적인지 여부를 탐색하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정 방법에 의하여 개발된 척도의 신뢰도를 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이 (문항수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과 문항수 조건과 척도의 종류에 상관없이 항상 문항- 총점간 상관에 의한 문항선정 결과가 가장 높은 척도신뢰도를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정방법에 의하여 개발된 척도의 분산을 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이(문항수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과에 의하면, 문항신뢰도에 의한 문항선정방법이 가장 효과적으로 척도의 분산을 증가시키고 있는 것으로 나타났다. 셋째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정방법에 의하여 개발된 척도의 타당도를 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이 (문항의 수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과에 의하면 문항수 조건이 4개일 경우에는 문항타당도 B가 더 높은 타당도 값을 갖지만, 문항수가 8개 이상인 조건에서는 문항타당도 A가 더 높거나 거의 같은 값을 갖는 것으로 나타났다. 이상의 분석 결과로부터의 결론은 다음과 같다. 첫째, 검사 개발의 목적과 척도 양호도의 평가기준, 그리고 문항수의 조건에 따라 적합한 문항선정방법은 다르다. 즉 척도의 신뢰도를 기준으로 하였을 때와 척도의 분산을 높이기 위한 경우, 그리고 미래 행동의 예측이 목적일 경우에는 각 각의 목적에 맞는 다른 문항선정방법들을 사용해야 할 것이다. 둘째, 모든 조건에서 척도의 신뢰도와 타당도, 그리고 분산을 높이는 데에는 문항의 표준편차를 가중치로 사용한 문항신뢰도와 Allen & Yen의 문항타당도에 의한 문항선정방법이 그렇지 않은 문항선정방법들에 비하여 더 효과적으로 척도의 양호도를 높이고 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 문항수의 조건에 따라서는 척도의 길이가 늘어남에 따라 척도의 신뢰도와 타당도가 증가하고 있으며, 문항선정방법들간의 편차는 줄어들고 있다. 그러나 문항수가 8개인 지점을 기준으로 척도 양호도의 증가 경향은 둔해진다. 따라서 문항의 수가 4-5개 이하인 경우에는 문항선정방법에 따른 문항선정 결과가 안정적이지 못하므로 여러 가지 문항선정방법을 다양하게 사용하여야 할 것이며, 8개 이상으로 많은 조건에서는 가중치가 곱해진 Allen & Yen의 문항신뢰도와 문항타당도(B)를 활용하는 것이 가장 합리적인 문항 선정방법으로 밝혀졌다.
심리척도는 그 사회의 문화를 반영해야 하기 때문에 자신들의 문화와 현실을 반영할 수 있는 다양한 용도의 심리척도를 스스로 개발하여야 한다. 특히 국내의 사회과학연구에 있어서는 인간의 정의적·인지적 특성에 관한 연구를 위하여 다양한 심리측정도구들을 빈번하게 개발하고 활용해 왔는데 이러한 심리척도를 개발할 때 가장 자주 사용되는 척도법은 Likert 척도법이며, 이 연구는 Likert 척도법에 의한 심리측정도구 개발시에 필요한 문항선정방법들의 효용성에 관한 경험적인 비교 분석 결과를 제시하는 것에 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 2000년도 3월에 실시된 구직효율성 진단 검사의 2차 예비검사 자료를 활용하여 SPSS 컴퓨터 프로그램을 통해 분석하였다. 분석의 대상이 된 척도는 구직기술척도의 하위 척도들이었으며, 척도의 길이를 4, 8, 12개로 통제한 상황에서 문항- 총점간 상관, 문항신뢰도, 그리고 일반적인 문항타당도와 Allen과 Yen이 제안한 표준편차가 가중치로 곱해진 문항타당도 B에 의한 문항선정 결과를 척도의 신뢰도, 척도분산, 척도점수의 준거타당도를 통하여 비교분석함으로써, 문항수 조건과 척도 개발의 목적, 평가기준에 따라서 어떠한 문항선정방법이 더 효과적인지 여부를 탐색하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정 방법에 의하여 개발된 척도의 신뢰도를 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이 (문항수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과 문항수 조건과 척도의 종류에 상관없이 항상 문항- 총점간 상관에 의한 문항선정 결과가 가장 높은 척도신뢰도를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정방법에 의하여 개발된 척도의 분산을 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이(문항수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과에 의하면, 문항신뢰도에 의한 문항선정방법이 가장 효과적으로 척도의 분산을 증가시키고 있는 것으로 나타났다. 셋째, Likert 척도를 활용하여 심리척도를 개발할 때, 각 문항선정방법에 의하여 개발된 척도의 타당도를 평가기준으로 하였을 경우 척도의 길이 (문항의 수) 조건에 따른 각 문항선정방법의 효용성을 비교한 결과에 의하면 문항수 조건이 4개일 경우에는 문항타당도 B가 더 높은 타당도 값을 갖지만, 문항수가 8개 이상인 조건에서는 문항타당도 A가 더 높거나 거의 같은 값을 갖는 것으로 나타났다. 이상의 분석 결과로부터의 결론은 다음과 같다. 첫째, 검사 개발의 목적과 척도 양호도의 평가기준, 그리고 문항수의 조건에 따라 적합한 문항선정방법은 다르다. 즉 척도의 신뢰도를 기준으로 하였을 때와 척도의 분산을 높이기 위한 경우, 그리고 미래 행동의 예측이 목적일 경우에는 각 각의 목적에 맞는 다른 문항선정방법들을 사용해야 할 것이다. 둘째, 모든 조건에서 척도의 신뢰도와 타당도, 그리고 분산을 높이는 데에는 문항의 표준편차를 가중치로 사용한 문항신뢰도와 Allen & Yen의 문항타당도에 의한 문항선정방법이 그렇지 않은 문항선정방법들에 비하여 더 효과적으로 척도의 양호도를 높이고 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 문항수의 조건에 따라서는 척도의 길이가 늘어남에 따라 척도의 신뢰도와 타당도가 증가하고 있으며, 문항선정방법들간의 편차는 줄어들고 있다. 그러나 문항수가 8개인 지점을 기준으로 척도 양호도의 증가 경향은 둔해진다. 따라서 문항의 수가 4-5개 이하인 경우에는 문항선정방법에 따른 문항선정 결과가 안정적이지 못하므로 여러 가지 문항선정방법을 다양하게 사용하여야 할 것이며, 8개 이상으로 많은 조건에서는 가중치가 곱해진 Allen & Yen의 문항신뢰도와 문항타당도(B)를 활용하는 것이 가장 합리적인 문항 선정방법으로 밝혀졌다.
Since Psychological scale should reflect the characteristics of social culture, researchers belonging to each society must develop their own psychological measuring instruments to fulfill various purposes. In particular, many studies into the field of social science in Korea have developed and utili...
Since Psychological scale should reflect the characteristics of social culture, researchers belonging to each society must develop their own psychological measuring instruments to fulfill various purposes. In particular, many studies into the field of social science in Korea have developed and utilized psychological scale for the study of affective characteristics and personalities in human beings. The Likert scaling method is the most widely used method for developing psychological scale. The main purpose of this comparative study was the analysis and evaluation of selection methods in increasing the scale's goodness when the researcher develops psychological testing scale through the Likert scaling methods. To fulfil these purposes, SPSS Version 10.0 statistical computer programs were utilized : the data used in the analysis were obtained through the second pretest result for developing the「Job- search efficiency test」in March of 2000. Analysis was mainly on the sub scale which were related with 「Job- searching skills」scale. Four item selection methods which were used in this study are as follows : 1) item-total correlation, 2) item reliability, 3) general item validity (item validity A), 4) and another item validity (item validity B) which was computed by the multiplicate general item validity with each item's standard deviation and suggested by Allen & Yen. On the condition that the length of scale was equally controled as the 4(n), 8(2n), 12(3n) items, the result s of scale developing which each item selection method generated were compared and analysed. These comparisons with each other and evaluations for efficiency regarding the enhancement of goodness of developing scales were executed by the scale reliability, scale variance, and scale score's criterion-related validity. The results of this study are as follows : First, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale reliability is utilized as the standard for evaluationg the efficiency of item selection methods, the method using item- total correlation is considered the most effective, regardless of length (number of items) and kinds of scale. Therefore, the item selection method using the item-total correlation is considered the most effective method under identical conditions. Second, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale variance is utilized as the standard for evaluating the efficiency of an item selection method, the item selection method with the item reliability is more effective in increasing the scale variance than any others under identical conditions, regardless of the length(number of item) and kinds of scale. Third, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale score's criterion-related validity is utilized as the standard for evaluating the efficiency of the item selection method, the item selection method with the item validity B of Allen & Yen is the most effective when the item number is under 4 or 5, and the general item validity A is most effective in increasing the scale score's criterion related validity when the item number is over 8, under identical conditions. The conclusion based on the results are as follows: First, as the purpose of the test developing, evaluation standards of the scale goodness, and the condition of item numbers in the scale, the best way to select the good Likert scale's item from an item- ool are not always the same. Thus the developer of the affective testing scale should change the item selection methods in consideration of each particular aspect. Second, regardless of the conditions, item standards deviation multiplicate item selection methods are better than the other two general ones in increasing the scale goodness. Third, as the item number is doubled and tripled, scale reliability and validity increase and the deviations of each method are slowly reduced. And after item number 8, increase rate of scale reliability and validity decline. Thus, under the item number less than 4 or 5, the item selection results are not faithful. Therefore, every item selection method should be utilized. When the item number of the scale is over 8, utilizing the item reliability and item validity is the most reasonable item selection method.
Since Psychological scale should reflect the characteristics of social culture, researchers belonging to each society must develop their own psychological measuring instruments to fulfill various purposes. In particular, many studies into the field of social science in Korea have developed and utilized psychological scale for the study of affective characteristics and personalities in human beings. The Likert scaling method is the most widely used method for developing psychological scale. The main purpose of this comparative study was the analysis and evaluation of selection methods in increasing the scale's goodness when the researcher develops psychological testing scale through the Likert scaling methods. To fulfil these purposes, SPSS Version 10.0 statistical computer programs were utilized : the data used in the analysis were obtained through the second pretest result for developing the「Job- search efficiency test」in March of 2000. Analysis was mainly on the sub scale which were related with 「Job- searching skills」scale. Four item selection methods which were used in this study are as follows : 1) item-total correlation, 2) item reliability, 3) general item validity (item validity A), 4) and another item validity (item validity B) which was computed by the multiplicate general item validity with each item's standard deviation and suggested by Allen & Yen. On the condition that the length of scale was equally controled as the 4(n), 8(2n), 12(3n) items, the result s of scale developing which each item selection method generated were compared and analysed. These comparisons with each other and evaluations for efficiency regarding the enhancement of goodness of developing scales were executed by the scale reliability, scale variance, and scale score's criterion-related validity. The results of this study are as follows : First, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale reliability is utilized as the standard for evaluationg the efficiency of item selection methods, the method using item- total correlation is considered the most effective, regardless of length (number of items) and kinds of scale. Therefore, the item selection method using the item-total correlation is considered the most effective method under identical conditions. Second, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale variance is utilized as the standard for evaluating the efficiency of an item selection method, the item selection method with the item reliability is more effective in increasing the scale variance than any others under identical conditions, regardless of the length(number of item) and kinds of scale. Third, when the researcher develops a psychological scale through the Likert scaling methods and scale score's criterion-related validity is utilized as the standard for evaluating the efficiency of the item selection method, the item selection method with the item validity B of Allen & Yen is the most effective when the item number is under 4 or 5, and the general item validity A is most effective in increasing the scale score's criterion related validity when the item number is over 8, under identical conditions. The conclusion based on the results are as follows: First, as the purpose of the test developing, evaluation standards of the scale goodness, and the condition of item numbers in the scale, the best way to select the good Likert scale's item from an item- ool are not always the same. Thus the developer of the affective testing scale should change the item selection methods in consideration of each particular aspect. Second, regardless of the conditions, item standards deviation multiplicate item selection methods are better than the other two general ones in increasing the scale goodness. Third, as the item number is doubled and tripled, scale reliability and validity increase and the deviations of each method are slowly reduced. And after item number 8, increase rate of scale reliability and validity decline. Thus, under the item number less than 4 or 5, the item selection results are not faithful. Therefore, every item selection method should be utilized. When the item number of the scale is over 8, utilizing the item reliability and item validity is the most reasonable item selection method.
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