골프의 대중화로 골프를 즐기는 인구가 계속 증가되고있는 추세이며, 그로 인해 골프의류시장이 전문화되고, 확대되어가고 있으며 직수입 브랜드와 라이센스 브랜드가 꾸준히 도입 되고있다. 본 연구의 목적은 이들 브랜드들의 시장점유율이 증가되고있는 가운데 골프웨어에 대한 소비자 구매동향과 선호도조사를 통해 국내 골프웨어브랜드의 활성화 및 경쟁력을 높이기 위한 방향을 제시하고자 함이다. 연구방법은 서울지역과 신도시(분당, 일산)에 거주하는 20대 이상의 남녀골퍼 283명을 대상으로 2000년 4월1일∼4월30일 사이에 설문지를 이용한 실증적 연구를 실시하였다. ...
골프의 대중화로 골프를 즐기는 인구가 계속 증가되고있는 추세이며, 그로 인해 골프의류시장이 전문화되고, 확대되어가고 있으며 직수입 브랜드와 라이센스 브랜드가 꾸준히 도입 되고있다. 본 연구의 목적은 이들 브랜드들의 시장점유율이 증가되고있는 가운데 골프웨어에 대한 소비자 구매동향과 선호도조사를 통해 국내 골프웨어브랜드의 활성화 및 경쟁력을 높이기 위한 방향을 제시하고자 함이다. 연구방법은 서울지역과 신도시(분당, 일산)에 거주하는 20대 이상의 남녀골퍼 283명을 대상으로 2000년 4월1일∼4월30일 사이에 설문지를 이용한 실증적 연구를 실시하였다. 자료분석은 SAS프로그램을 이용하여 기술통계, T-test, ANOVA, 던컨의 다중비교검정, x^(2) 검정을 실시하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 골프웨어 보유브랜드와 향후 구입하고 싶은 골프웨어브랜드의 결과가 약간 다르게 나타났다. 보유브랜드는 라코스떼, 닥스, 아놀드파마, 폴로, 레노마 순이었으나, 향후 구입하고 싶은 골프웨어브랜드는 블랙앤화이트, 잭니클라우스/아놀드파마, 닥스/폴로/아스트라, 먼싱웨어 순으로 조사되었다. 둘째, 외국 골프웨어브랜드와 국내 골프웨어브랜드 선호도조사를 한 결과 '상관없다'고 응답한 사람이 거의 과반수를 차지했으나, 성별과 연령별에서는 차이가 나타났다. 여자가 남자에 비해 외국브랜드를 더 선호하며, 30대가 다른 연령대에 비해 국내브랜드보다 외국브랜드를 더 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 외국 골프웨어브랜드와 국내 골프웨어브랜드의 요인별 선호이유를 조사한 결과는 색상/무늬, 디자인 등에서 긍정적인 평가를 하여 제품력은 큰 차이를 발견하기 어려웠지만, 유행과 유명상표에 대한 질문에는 약간 부정적인 평가를 하였다. 그러나 국내 골프웨어브랜드 보다는 외국 골프웨어브랜드가 더 유명상표이기 때문에 선호한다고 응답하였다. 넷째, 골프웨어에 대한 불만족요인에 관한 결과에서는 가격이 비싸다고 응답한 사람이 가장 많았으며, 불만요인이 없다고 응답한 경우도 다소 있었다. 다섯째, 골프웨어 구입 시 고려사항 정도결과는 품질과 디자인, 색상/무늬를 매우 고려하여 구입한다고 하였으나, 상표는 조금 고려한다고 하였다. 결론적으로, 과거에 비해 외국 골프웨어브랜드가 무조건 좋다는 인식은 점차 사라지고, 국내 골프웨어브랜드에 대한 인식이 좋아지는 경향을 보이고 있다. 그러나 꾸준히 지속되어온 가격에 대한 소비자의 불만요인을 인식하여 중류층이하의 젊은 소비자들에게까지 폭 넓게 어필하는 골프웨어 시장확대를 예측하여 가격정책에 관심을 기울여야 할 것이다. 또한 제품력이 가장 중요하다고 나타났으므로 국내 골프웨어브랜드의 경쟁력을 높이기 위해서는 차별화 된 제품력과 철저한 소비자 라이프 스타일 분석을 통해 소비자들의 욕구를 충족시키는 상품기획을 해야 할 것이다.
골프의 대중화로 골프를 즐기는 인구가 계속 증가되고있는 추세이며, 그로 인해 골프의류시장이 전문화되고, 확대되어가고 있으며 직수입 브랜드와 라이센스 브랜드가 꾸준히 도입 되고있다. 본 연구의 목적은 이들 브랜드들의 시장점유율이 증가되고있는 가운데 골프웨어에 대한 소비자 구매동향과 선호도조사를 통해 국내 골프웨어브랜드의 활성화 및 경쟁력을 높이기 위한 방향을 제시하고자 함이다. 연구방법은 서울지역과 신도시(분당, 일산)에 거주하는 20대 이상의 남녀골퍼 283명을 대상으로 2000년 4월1일∼4월30일 사이에 설문지를 이용한 실증적 연구를 실시하였다. 자료분석은 SAS프로그램을 이용하여 기술통계, T-test, ANOVA, 던컨의 다중비교검정, x^(2) 검정을 실시하였다. 본 논문의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 골프웨어 보유브랜드와 향후 구입하고 싶은 골프웨어브랜드의 결과가 약간 다르게 나타났다. 보유브랜드는 라코스떼, 닥스, 아놀드파마, 폴로, 레노마 순이었으나, 향후 구입하고 싶은 골프웨어브랜드는 블랙앤화이트, 잭니클라우스/아놀드파마, 닥스/폴로/아스트라, 먼싱웨어 순으로 조사되었다. 둘째, 외국 골프웨어브랜드와 국내 골프웨어브랜드 선호도조사를 한 결과 '상관없다'고 응답한 사람이 거의 과반수를 차지했으나, 성별과 연령별에서는 차이가 나타났다. 여자가 남자에 비해 외국브랜드를 더 선호하며, 30대가 다른 연령대에 비해 국내브랜드보다 외국브랜드를 더 선호하는 것으로 나타났다. 셋째, 외국 골프웨어브랜드와 국내 골프웨어브랜드의 요인별 선호이유를 조사한 결과는 색상/무늬, 디자인 등에서 긍정적인 평가를 하여 제품력은 큰 차이를 발견하기 어려웠지만, 유행과 유명상표에 대한 질문에는 약간 부정적인 평가를 하였다. 그러나 국내 골프웨어브랜드 보다는 외국 골프웨어브랜드가 더 유명상표이기 때문에 선호한다고 응답하였다. 넷째, 골프웨어에 대한 불만족요인에 관한 결과에서는 가격이 비싸다고 응답한 사람이 가장 많았으며, 불만요인이 없다고 응답한 경우도 다소 있었다. 다섯째, 골프웨어 구입 시 고려사항 정도결과는 품질과 디자인, 색상/무늬를 매우 고려하여 구입한다고 하였으나, 상표는 조금 고려한다고 하였다. 결론적으로, 과거에 비해 외국 골프웨어브랜드가 무조건 좋다는 인식은 점차 사라지고, 국내 골프웨어브랜드에 대한 인식이 좋아지는 경향을 보이고 있다. 그러나 꾸준히 지속되어온 가격에 대한 소비자의 불만요인을 인식하여 중류층이하의 젊은 소비자들에게까지 폭 넓게 어필하는 골프웨어 시장확대를 예측하여 가격정책에 관심을 기울여야 할 것이다. 또한 제품력이 가장 중요하다고 나타났으므로 국내 골프웨어브랜드의 경쟁력을 높이기 위해서는 차별화 된 제품력과 철저한 소비자 라이프 스타일 분석을 통해 소비자들의 욕구를 충족시키는 상품기획을 해야 할 것이다.
With the popularization of golf, the population that enjoy golfing tend to go on increasing. For this reason, the directly imported brand and the license brand are continually lunching. The purpose of this study was to present the direction to enhance the activation and competitiveness of the domest...
With the popularization of golf, the population that enjoy golfing tend to go on increasing. For this reason, the directly imported brand and the license brand are continually lunching. The purpose of this study was to present the direction to enhance the activation and competitiveness of the domestic golfwear brand through the research of the trends of consumer purchase and preference for golfwear because the market share of those brands is on the increase. An empirical research was conducted by using the questionnaire research for 283 male and female golfers in their 20s living in the Seoul area and new towns over the period between Apr 1 and Apr 30 of 2000. The data were analyzed using the SAS program and t-test, ANOVA, Duncan's multiple comparison test and chi-square test were conducted. The results of this study were as follows: First, it was found that there was a slight difference between the held golfwear brand and the golfwear brand that wanted to be purchased in the future. The golfwear brand that subjects wanted to purchase was found to be in orders of Lacoste, Daks, Arnold Parmer, Polo and Renoma, but it was found that the golfwear brand that they wanted to purchase was in orders of Black & White, Jack Nicklaus/Arnold Parmer, Daks/Polo/Astra, and Munshingwear. Second, an attempt was made to investigate the degree of preference for foreign golfwear brands and domestic golfwear brands. As a consequence, almost half of the respondents said that 'It doesn't matter', but female golfers had a more preference for foreign golfwear brand than male counterparts. And golfers in their 30s had a more preference for foreign golfwear brand than domestic brands compared to any other age group. Third, it was found that it was difficult to find out a significant difference between domestic and foreign brands. Fourth, many golfers responded that the golfwear was expensive, but some golfers said that there was not a factor of dissatisfaction. Fifth, golfers said that they considered quality and design and color/pattern very much in purchasing golfwear but they considered brands a little. In conclusion, golfers show a tendency to have a good understanding of domestic golfwear brands. But, in recognition of the factor of consumer dissatisfaction with price for golfwear that has lasted, golfwear business firms will have to have an active interest in price policy. The golfwear firms will have to plan the product that can satisfy consumers' needs and wants through the thorough analysis of differentiated products and consumer life style to enhance competitiveness of domestic golfwear brands.
With the popularization of golf, the population that enjoy golfing tend to go on increasing. For this reason, the directly imported brand and the license brand are continually lunching. The purpose of this study was to present the direction to enhance the activation and competitiveness of the domestic golfwear brand through the research of the trends of consumer purchase and preference for golfwear because the market share of those brands is on the increase. An empirical research was conducted by using the questionnaire research for 283 male and female golfers in their 20s living in the Seoul area and new towns over the period between Apr 1 and Apr 30 of 2000. The data were analyzed using the SAS program and t-test, ANOVA, Duncan's multiple comparison test and chi-square test were conducted. The results of this study were as follows: First, it was found that there was a slight difference between the held golfwear brand and the golfwear brand that wanted to be purchased in the future. The golfwear brand that subjects wanted to purchase was found to be in orders of Lacoste, Daks, Arnold Parmer, Polo and Renoma, but it was found that the golfwear brand that they wanted to purchase was in orders of Black & White, Jack Nicklaus/Arnold Parmer, Daks/Polo/Astra, and Munshingwear. Second, an attempt was made to investigate the degree of preference for foreign golfwear brands and domestic golfwear brands. As a consequence, almost half of the respondents said that 'It doesn't matter', but female golfers had a more preference for foreign golfwear brand than male counterparts. And golfers in their 30s had a more preference for foreign golfwear brand than domestic brands compared to any other age group. Third, it was found that it was difficult to find out a significant difference between domestic and foreign brands. Fourth, many golfers responded that the golfwear was expensive, but some golfers said that there was not a factor of dissatisfaction. Fifth, golfers said that they considered quality and design and color/pattern very much in purchasing golfwear but they considered brands a little. In conclusion, golfers show a tendency to have a good understanding of domestic golfwear brands. But, in recognition of the factor of consumer dissatisfaction with price for golfwear that has lasted, golfwear business firms will have to have an active interest in price policy. The golfwear firms will have to plan the product that can satisfy consumers' needs and wants through the thorough analysis of differentiated products and consumer life style to enhance competitiveness of domestic golfwear brands.
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