인간은 태어나면서부터 사회라는 울타리를 매개체로 하여 생활해 나간다. 사회생활은 개인적인 삶을 포함하기도 하지만 공동체 생활을 더 많이 견지하고 있다. 오늘날 인간 사회의 공동체 생활을 근간으로 하는 삶에 있어, 공동체를 약화시키고 도외시하는 극단적 이기주의가 곳곳에 도사리고 있다. 각종의 공동체 생활에서 개인의 이익이 없는 일은 서로 미루고, 설령 공동체 생활에 이익이 되더라도 개인적으로 손해를 볼 수 있는 일은 절대로 하지 않으려는 풍조는 공동체 자체의 존립을 위협하는 원인이 된다. 우리 교육 현장에서도 학생들의 이러한 극단적인 개인 이기주의가 여러 가지 형태로 나타나는 것을 쉽게 볼 수 있다. 이에 본 연구는 공동체 생활을 함에 있어 올바른 인격 형성을 할 수 있는 방법을 찾아봄으로써, 초등학교 교실에서의 도덕 공동체 형성을 위한 기초적인 방안을 연구함에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 도덕 공동체의 개념을 살펴보았다. 아울러 도덕 공동체와 관련된 연구를 한 도덕 철학자들의 이론을 살펴봄으로써, 이론적 근거를 마련하였다. 그리고 초등학교 교실에서 도덕 공동체 형성을 위한 실제적인 방법들을 살펴보았다. 여기에는 ...
인간은 태어나면서부터 사회라는 울타리를 매개체로 하여 생활해 나간다. 사회생활은 개인적인 삶을 포함하기도 하지만 공동체 생활을 더 많이 견지하고 있다. 오늘날 인간 사회의 공동체 생활을 근간으로 하는 삶에 있어, 공동체를 약화시키고 도외시하는 극단적 이기주의가 곳곳에 도사리고 있다. 각종의 공동체 생활에서 개인의 이익이 없는 일은 서로 미루고, 설령 공동체 생활에 이익이 되더라도 개인적으로 손해를 볼 수 있는 일은 절대로 하지 않으려는 풍조는 공동체 자체의 존립을 위협하는 원인이 된다. 우리 교육 현장에서도 학생들의 이러한 극단적인 개인 이기주의가 여러 가지 형태로 나타나는 것을 쉽게 볼 수 있다. 이에 본 연구는 공동체 생활을 함에 있어 올바른 인격 형성을 할 수 있는 방법을 찾아봄으로써, 초등학교 교실에서의 도덕 공동체 형성을 위한 기초적인 방안을 연구함에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 도덕 공동체의 개념을 살펴보았다. 아울러 도덕 공동체와 관련된 연구를 한 도덕 철학자들의 이론을 살펴봄으로써, 이론적 근거를 마련하였다. 그리고 초등학교 교실에서 도덕 공동체 형성을 위한 실제적인 방법들을 살펴보았다. 여기에는 내러티브 접근법, 봉사활동, 협동학습, 학급 상징물, 역할 놀이, 탐구 공동체 접근법 등이 속한다. 이러한 연구 과정을 통해, 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 작은 사회 집단인 학급에서는 도덕 공동체 의식을 형성할 수 있는 방안을 적극 활용해야 한다. 즉, 내러티브, 봉사활동, 협동학습, 학급 상징물, 역할 놀이, 탐구 공동체 등이 적극 권장되고 활용되어야 한다는 것이다. 이러한 방법은 교사 주도의 강제적이고 권위적인 형태보다는 학생들 스스로의 자율적인 형태를 취하는 것이 효과적이다. 둘째, 교사들은 교실을 도덕 공동체로 만드는 일에 교육 목표의 핵심을 두어야 한다. 아이들은 자신들만의 독특한 무엇인가를 희망하며 다른 학급과의 차별화를 원한다. 교사는 아이들의 이러한 기대에 부응해 주어야 한다. 교사의 열정적이고 헌신적인 사랑을 전제로 하여 학급을 운영함으로써, 학급 구성원 전체의 일체감을 조성시켜야 한다. 셋째, 도덕 공동체 형성을 위해서는 무엇보다 교사와 학생들간의 인간적인 교감(交感)이 이루어져야 한다. 하지만 지금 우리의 실정은 그렇지 못하다. 다인수로 구성된 학급의 물리적 환경은 상호간의 충분한 인간적 대화를 하기에 부족하다. 따라서 우리의 교육은 실제 생활에서 적용할 수 있고, 개인에게 내면화시킬 수 있는 실제적인 방향으로 나가야 한다. 학급을 하나의 도덕 공동체로 간주하여 그 공동체 안에서 역할과 책임, 의무, 신뢰를 구현 할 수 있는 살아 숨쉬는 교육이 이루어져야만 많은 효과를 기대할 수 있다.
인간은 태어나면서부터 사회라는 울타리를 매개체로 하여 생활해 나간다. 사회생활은 개인적인 삶을 포함하기도 하지만 공동체 생활을 더 많이 견지하고 있다. 오늘날 인간 사회의 공동체 생활을 근간으로 하는 삶에 있어, 공동체를 약화시키고 도외시하는 극단적 이기주의가 곳곳에 도사리고 있다. 각종의 공동체 생활에서 개인의 이익이 없는 일은 서로 미루고, 설령 공동체 생활에 이익이 되더라도 개인적으로 손해를 볼 수 있는 일은 절대로 하지 않으려는 풍조는 공동체 자체의 존립을 위협하는 원인이 된다. 우리 교육 현장에서도 학생들의 이러한 극단적인 개인 이기주의가 여러 가지 형태로 나타나는 것을 쉽게 볼 수 있다. 이에 본 연구는 공동체 생활을 함에 있어 올바른 인격 형성을 할 수 있는 방법을 찾아봄으로써, 초등학교 교실에서의 도덕 공동체 형성을 위한 기초적인 방안을 연구함에 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 도덕 공동체의 개념을 살펴보았다. 아울러 도덕 공동체와 관련된 연구를 한 도덕 철학자들의 이론을 살펴봄으로써, 이론적 근거를 마련하였다. 그리고 초등학교 교실에서 도덕 공동체 형성을 위한 실제적인 방법들을 살펴보았다. 여기에는 내러티브 접근법, 봉사활동, 협동학습, 학급 상징물, 역할 놀이, 탐구 공동체 접근법 등이 속한다. 이러한 연구 과정을 통해, 본 연구에서는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 작은 사회 집단인 학급에서는 도덕 공동체 의식을 형성할 수 있는 방안을 적극 활용해야 한다. 즉, 내러티브, 봉사활동, 협동학습, 학급 상징물, 역할 놀이, 탐구 공동체 등이 적극 권장되고 활용되어야 한다는 것이다. 이러한 방법은 교사 주도의 강제적이고 권위적인 형태보다는 학생들 스스로의 자율적인 형태를 취하는 것이 효과적이다. 둘째, 교사들은 교실을 도덕 공동체로 만드는 일에 교육 목표의 핵심을 두어야 한다. 아이들은 자신들만의 독특한 무엇인가를 희망하며 다른 학급과의 차별화를 원한다. 교사는 아이들의 이러한 기대에 부응해 주어야 한다. 교사의 열정적이고 헌신적인 사랑을 전제로 하여 학급을 운영함으로써, 학급 구성원 전체의 일체감을 조성시켜야 한다. 셋째, 도덕 공동체 형성을 위해서는 무엇보다 교사와 학생들간의 인간적인 교감(交感)이 이루어져야 한다. 하지만 지금 우리의 실정은 그렇지 못하다. 다인수로 구성된 학급의 물리적 환경은 상호간의 충분한 인간적 대화를 하기에 부족하다. 따라서 우리의 교육은 실제 생활에서 적용할 수 있고, 개인에게 내면화시킬 수 있는 실제적인 방향으로 나가야 한다. 학급을 하나의 도덕 공동체로 간주하여 그 공동체 안에서 역할과 책임, 의무, 신뢰를 구현 할 수 있는 살아 숨쉬는 교육이 이루어져야만 많은 효과를 기대할 수 있다.
Mankind lives within a boundary called 'society' from their birth. Social life can be viewed as community life rather than as an individual life, Today, in the life we live based on community life of human society, radical egoism which weakens and excludes community spirit is prevalent everywhere. F...
Mankind lives within a boundary called 'society' from their birth. Social life can be viewed as community life rather than as an individual life, Today, in the life we live based on community life of human society, radical egoism which weakens and excludes community spirit is prevalent everywhere. For example, a person in the community life tries not to do things without his or her benefit. A tendency for an individual not to do things without his or her benefit in the community life causes a threat to destroy the community itself. We can easily see this kind of radical egoism with several different forms in classrooms. The purpose of this study is to find out the basic methods for building moral community in the elementary school classrooms by looking for ways to build the right characteristics needed in the community life. To accomplish the purpose of the study, I looked at the concept of the moral community. Also, I looked at the philosophers' theories that are related to the moral community to support my theory. And, I looked to find practical ways to build moral community in the elementary school classrooms, Here, narrative approach, service activity, cooperative learning, symbol of class, role playing, and community of inquiry are included. As the result of my study, I was able to make conclusions as follows: First, academic class, which itself is a small society, should actively use a device to build moral community spirit. That is, narrative approach, service activity, cooperative learning, symbol of class, role playing, and community of inquiry should be recommended and used. This kind of approach is effective when students themselves have a good attitude towards it. Second, teachers should set their priority in their educational goal to make their classroom moral community. Students want difference between their class and others hoping something that is unique to them. And teachers should meet their expectation. By managing class in which teachers show their passionate and sacrificial love to the students, teachers can build a harmony with all the students in the class. Third, there should be rapport between teacher and his or her students above all to build moral community in the class. However, the current situation doesn't meet the need because the environment of the current class which is normally composed of huge number of students makes students difficult to communicate each other in depth. So, our education should make a practical progress that can be applied to our real life and can be internalized to an individual. We can expect vital and effective education only when we consider the class as a moral community in which role, responsibility, duty, and trust are embedded.
Mankind lives within a boundary called 'society' from their birth. Social life can be viewed as community life rather than as an individual life, Today, in the life we live based on community life of human society, radical egoism which weakens and excludes community spirit is prevalent everywhere. For example, a person in the community life tries not to do things without his or her benefit. A tendency for an individual not to do things without his or her benefit in the community life causes a threat to destroy the community itself. We can easily see this kind of radical egoism with several different forms in classrooms. The purpose of this study is to find out the basic methods for building moral community in the elementary school classrooms by looking for ways to build the right characteristics needed in the community life. To accomplish the purpose of the study, I looked at the concept of the moral community. Also, I looked at the philosophers' theories that are related to the moral community to support my theory. And, I looked to find practical ways to build moral community in the elementary school classrooms, Here, narrative approach, service activity, cooperative learning, symbol of class, role playing, and community of inquiry are included. As the result of my study, I was able to make conclusions as follows: First, academic class, which itself is a small society, should actively use a device to build moral community spirit. That is, narrative approach, service activity, cooperative learning, symbol of class, role playing, and community of inquiry should be recommended and used. This kind of approach is effective when students themselves have a good attitude towards it. Second, teachers should set their priority in their educational goal to make their classroom moral community. Students want difference between their class and others hoping something that is unique to them. And teachers should meet their expectation. By managing class in which teachers show their passionate and sacrificial love to the students, teachers can build a harmony with all the students in the class. Third, there should be rapport between teacher and his or her students above all to build moral community in the class. However, the current situation doesn't meet the need because the environment of the current class which is normally composed of huge number of students makes students difficult to communicate each other in depth. So, our education should make a practical progress that can be applied to our real life and can be internalized to an individual. We can expect vital and effective education only when we consider the class as a moral community in which role, responsibility, duty, and trust are embedded.
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