독일의 예술 가곡(Kunstlied)은 시와 음악이 하나라는 초기 가곡(Lied)의 개념으로부터 피아노 반주부와 성악 선율로 시의 내용을 더욱 극적으로 표현하는 개념으로 발전하게 된다. 그러므로 가곡을 이해하기 위해서는 음악에 대한 이해와 함께 시에 대한 이해력이 수반되어야 한다. 본 논문은 독일의 대문호 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업시대"에 나오는 미뇽의 노래 4편을 가사로 독일 예술 가곡의 대표적 작곡가라 할 수 있는 슈베르트, 슈만...
독일의 예술 가곡(Kunstlied)은 시와 음악이 하나라는 초기 가곡(Lied)의 개념으로부터 피아노 반주부와 성악 선율로 시의 내용을 더욱 극적으로 표현하는 개념으로 발전하게 된다. 그러므로 가곡을 이해하기 위해서는 음악에 대한 이해와 함께 시에 대한 이해력이 수반되어야 한다. 본 논문은 독일의 대문호 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업시대"에 나오는 미뇽의 노래 4편을 가사로 독일 예술 가곡의 대표적 작곡가라 할 수 있는 슈베르트, 슈만, 볼프가 쓴 가곡들 중 "미뇽의 노래"를 비교 분석 하고 이를 통해 독일 낭만주의 가곡의 흐름을 짚어보는데 그 목적이 있다. 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업 시대"에 나오는 극중 인물인 미뇽은 현실 세계와는 유리된, 이상과 동경을 불러 일으키는 인물이다. 이러한 미뇽의 성격은 많은 작곡가들에게 영감을 불러일으킨 음악적 소재가 되었다. 괴테는 "미뇽의 노래" 4편에 그녀의 다양한 성격을 묘사하고 있다. 첫번째 시는 과거에 대한 단순한 회상과 언젠가는 고향으로 돌아 가리라는 낙천적인 면을, 두번째 시는 미뇽의 정열과 욕망을, 세번째 시에서는 성숙한 미뇽의 어두운 면을, 네번째 시는 천사와 같은 분위기의 미뇽을 나타내고 있다. 이 시에서 볼 수 있듯이 미뇽의 이러한 다면적인 성격은 많은 작곡가들의 음악적 소재가 되었다. "미뇽의 노래" 4편에 나타난 슈베르트, 슈만, 볼프의 작곡 기법을 살펴보면 슈베르트는 반주 역할의 특성을 많이 보이지 않고 성악선율에 종속적인 반주를 하고 있어, 낭만주의적 성격이 덜하다. 이에 비해 슈만은 시어(詩語)를 중요시하고 시의 내용에 따라 변화 화음을 사용하여 낭만주의적 성격이 심화 되었다. 반주는 성악선율과 조화 되면서도 독립적이며 반주부가 성악성부와 동등한 위치를 가지고 가사의 느낌에 따라 다양한 패턴의 반주를 사용하였다. 볼프는 시가 가진 전체 분위기를 화성적 색채에 드러내고 가사 전달은 낭송적 선율로 표현하였다. 반주부분도 더욱 독립적이며, 낭만적 화성에 충실하여 화성의 분석이 무의미하게 여겨질 정도로 불투명한 전조를 하여 조성의 의미도 확장시켜 놓았다. 가곡이 다른 음악 장르와 구별되는 점은 가사를 갖고 있다는 점이다. "미뇽의 노래" 라는 가사를 가지고 세명의 작곡가들은 모두 곡을 붙였는데 그 곡들을 통해 작곡가들의 서로 다른 가사 인식을 파악 할 수 있으며 그들이 소유한 개별적인 작곡기법을 알 수 있다. 그러므로 슈베르트, 슈만, 볼프로 갈 수록 가사의 역할을 중요시 했다는 것은 낭만파 시대가 거듭 될수록 형식의 파괴와 내용의 중시가 심화된 19세기 낭만가곡의 발전 과정을 잘 보여 주는 것이라 하겠다.
독일의 예술 가곡(Kunstlied)은 시와 음악이 하나라는 초기 가곡(Lied)의 개념으로부터 피아노 반주부와 성악 선율로 시의 내용을 더욱 극적으로 표현하는 개념으로 발전하게 된다. 그러므로 가곡을 이해하기 위해서는 음악에 대한 이해와 함께 시에 대한 이해력이 수반되어야 한다. 본 논문은 독일의 대문호 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업시대"에 나오는 미뇽의 노래 4편을 가사로 독일 예술 가곡의 대표적 작곡가라 할 수 있는 슈베르트, 슈만, 볼프가 쓴 가곡들 중 "미뇽의 노래"를 비교 분석 하고 이를 통해 독일 낭만주의 가곡의 흐름을 짚어보는데 그 목적이 있다. 괴테의 소설 "빌헬름 마이스터의 수업 시대"에 나오는 극중 인물인 미뇽은 현실 세계와는 유리된, 이상과 동경을 불러 일으키는 인물이다. 이러한 미뇽의 성격은 많은 작곡가들에게 영감을 불러일으킨 음악적 소재가 되었다. 괴테는 "미뇽의 노래" 4편에 그녀의 다양한 성격을 묘사하고 있다. 첫번째 시는 과거에 대한 단순한 회상과 언젠가는 고향으로 돌아 가리라는 낙천적인 면을, 두번째 시는 미뇽의 정열과 욕망을, 세번째 시에서는 성숙한 미뇽의 어두운 면을, 네번째 시는 천사와 같은 분위기의 미뇽을 나타내고 있다. 이 시에서 볼 수 있듯이 미뇽의 이러한 다면적인 성격은 많은 작곡가들의 음악적 소재가 되었다. "미뇽의 노래" 4편에 나타난 슈베르트, 슈만, 볼프의 작곡 기법을 살펴보면 슈베르트는 반주 역할의 특성을 많이 보이지 않고 성악선율에 종속적인 반주를 하고 있어, 낭만주의적 성격이 덜하다. 이에 비해 슈만은 시어(詩語)를 중요시하고 시의 내용에 따라 변화 화음을 사용하여 낭만주의적 성격이 심화 되었다. 반주는 성악선율과 조화 되면서도 독립적이며 반주부가 성악성부와 동등한 위치를 가지고 가사의 느낌에 따라 다양한 패턴의 반주를 사용하였다. 볼프는 시가 가진 전체 분위기를 화성적 색채에 드러내고 가사 전달은 낭송적 선율로 표현하였다. 반주부분도 더욱 독립적이며, 낭만적 화성에 충실하여 화성의 분석이 무의미하게 여겨질 정도로 불투명한 전조를 하여 조성의 의미도 확장시켜 놓았다. 가곡이 다른 음악 장르와 구별되는 점은 가사를 갖고 있다는 점이다. "미뇽의 노래" 라는 가사를 가지고 세명의 작곡가들은 모두 곡을 붙였는데 그 곡들을 통해 작곡가들의 서로 다른 가사 인식을 파악 할 수 있으며 그들이 소유한 개별적인 작곡기법을 알 수 있다. 그러므로 슈베르트, 슈만, 볼프로 갈 수록 가사의 역할을 중요시 했다는 것은 낭만파 시대가 거듭 될수록 형식의 파괴와 내용의 중시가 심화된 19세기 낭만가곡의 발전 과정을 잘 보여 주는 것이라 하겠다.
German Kunstlied unites poetry and music as one. This concept began from the very early stages of Lied and it later developed to express the poetry with great climax through singing accompanied by piano. Therefore, in order to wholly understand and appreciate the Lied, one must have the understandin...
German Kunstlied unites poetry and music as one. This concept began from the very early stages of Lied and it later developed to express the poetry with great climax through singing accompanied by piano. Therefore, in order to wholly understand and appreciate the Lied, one must have the understanding of not only the music, but also the poetry. Goethe, one of German's greatest writer has written Willhelm Meisters Lehrjahre, in which the the "Songs of Mignon" appears. Leading musicians of German Kunstlied, namely, Schubert, Schumann, and Wolf had written music based on Mignon's songs. This paper seeks to compare and analyze the four "Songs of Mignon" written by the above musicians and in turn, define the trends in German Kunstlied during the Romance Period. Mignon, the main character from Goethe's Willhelm Meisters Lehrjahre, is set apart from the real world and displays extraordinary and abnormal behaviors. This characteristic of Mignon has caused by many musicians to write about her. Goethe describes the divers personalities of Mignon through the four "Songs of Mignon". The first poem describes Mignon's innocent reminiscence of the past and simple hopes of going back home one day. The second poem is about Mignon' passion and desire, the third about her maturity and darkness. Lastly, the fourth poem describes Mignon as an angelic figure. These many different faces of Mignon have inspired different musicians and have become the main persona in their music. Upon the analysis of "Mignon's Songs" in Schubert, Schumann and Wolf's Writing technique, one can see that Schubert did not focus too much on the overall accompaniment, but focused more on the Lied(song0 itself, so it has a little less characteristics of romanticism. Schumann puts emphasis on the poetic language, so he closely follows through the changes of characteristics in the poem, and this reflects trends from the Romantic Era. At times, the accompaniment patters are used to suit the different lyrics. Wolf expresses the poetry harmoniously and deliverance of music in recitation style. The accompaniment is more independent than any other. The music remains true to romanticism and the harmony becomes almost meaningless in his music that he has expanded the meaning of composition. Lied is set apart as a separate genre because of its lyrics. With "Songs of Mignon", three different composers have written the Lied, through these Lied, one can see each musician's different understanding and intention of Mignon songs and recognize the individual's composing styles and techniques.
German Kunstlied unites poetry and music as one. This concept began from the very early stages of Lied and it later developed to express the poetry with great climax through singing accompanied by piano. Therefore, in order to wholly understand and appreciate the Lied, one must have the understanding of not only the music, but also the poetry. Goethe, one of German's greatest writer has written Willhelm Meisters Lehrjahre, in which the the "Songs of Mignon" appears. Leading musicians of German Kunstlied, namely, Schubert, Schumann, and Wolf had written music based on Mignon's songs. This paper seeks to compare and analyze the four "Songs of Mignon" written by the above musicians and in turn, define the trends in German Kunstlied during the Romance Period. Mignon, the main character from Goethe's Willhelm Meisters Lehrjahre, is set apart from the real world and displays extraordinary and abnormal behaviors. This characteristic of Mignon has caused by many musicians to write about her. Goethe describes the divers personalities of Mignon through the four "Songs of Mignon". The first poem describes Mignon's innocent reminiscence of the past and simple hopes of going back home one day. The second poem is about Mignon' passion and desire, the third about her maturity and darkness. Lastly, the fourth poem describes Mignon as an angelic figure. These many different faces of Mignon have inspired different musicians and have become the main persona in their music. Upon the analysis of "Mignon's Songs" in Schubert, Schumann and Wolf's Writing technique, one can see that Schubert did not focus too much on the overall accompaniment, but focused more on the Lied(song0 itself, so it has a little less characteristics of romanticism. Schumann puts emphasis on the poetic language, so he closely follows through the changes of characteristics in the poem, and this reflects trends from the Romantic Era. At times, the accompaniment patters are used to suit the different lyrics. Wolf expresses the poetry harmoniously and deliverance of music in recitation style. The accompaniment is more independent than any other. The music remains true to romanticism and the harmony becomes almost meaningless in his music that he has expanded the meaning of composition. Lied is set apart as a separate genre because of its lyrics. With "Songs of Mignon", three different composers have written the Lied, through these Lied, one can see each musician's different understanding and intention of Mignon songs and recognize the individual's composing styles and techniques.
주제어
#Schubert, Franz Schumann, Robert Wolf, Hugo 마뇽의 노래 슈베르트 슈만 볼프 가곡
학위논문 정보
저자
이은선
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
음악학과
지도교수
김관동
발행연도
2002
총페이지
iv, 48p.
키워드
Schubert, Franz Schumann, Robert Wolf, Hugo 마뇽의 노래 슈베르트 슈만 볼프 가곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.