본 논문은 한국어 학습자들의 의사소통 능력 향상을 위해 한국어 문화교육의 중요성을 인식하고 효율적인 한국어 문화교육 방안을 모색하는데 그 목적이 있다.
언어는 사람들이 사회적인 삶을 영위해 나가는데 주요 수단이 되며, 언어가 의사소통생활에서 사용될 때 여러 면에서 문화와 밀접한 관계가 있다. 학습자는 언어속에 담겨 있는 함축적인 의미와 그 언어가 사용되는 문화배경까지 이해하는 의사소통 능력을 길러야 한다.
문화를 통한 언어 교육은 학습자의 흥미를 높여 내적 동기를 더해 주며 학습자가 문화이식의 단계를 빠르게 통과하도록 도와준다.
...
본 논문은 한국어 학습자들의 의사소통 능력 향상을 위해 한국어 문화교육의 중요성을 인식하고 효율적인 한국어 문화교육 방안을 모색하는데 그 목적이 있다.
언어는 사람들이 사회적인 삶을 영위해 나가는데 주요 수단이 되며, 언어가 의사소통생활에서 사용될 때 여러 면에서 문화와 밀접한 관계가 있다. 학습자는 언어속에 담겨 있는 함축적인 의미와 그 언어가 사용되는 문화배경까지 이해하는 의사소통 능력을 길러야 한다.
문화를 통한 언어 교육은 학습자의 흥미를 높여 내적 동기를 더해 주며 학습자가 문화이식의 단계를 빠르게 통과하도록 도와준다.
따라서 본 논문은 한국어 학습자의 한국문화에 대한 이해와 태도가 한국어 학습에 많은 영향을 미치리라는 가정 하에 실제로 한국어를 배우는 학생들과 가르치는 교사들의 설문을 분석하여 사실 자료를 이용한 한국어 문화교육 활용 방안을 제시하였다.
그 목적을 달성하기 위해 먼저 2장에서는 N. Chomsky가 말하는 언어 능력보다 훨씬 포괄적인 의미로 사회·문화적 요소에 대한 개념을 포함한 의사소통 능력의 개념을 살펴보앗다. 문화는 한 사회 공동체의 가치관, 사상과 같은 사고방식 및 생활습관, 예절, 풍습 등 일체의 생활양식을 의미하며, 언어란 사람들이 사회적인 삶을 영위해 나가는 데 주요 수단이 도니다. 언어는 문화의 단순한 구성요소가 아니라 그 중심을 이루는 부분으로 문화를 축적하고 발전시켜 나아가기 때문에 언어를 사용하는 한 국민의 사고와 정신 그리고 문화는 서로 분리될 수 없는 관계임을 살펴보았다.
3장에서는 설문 분석을 통하여 현행 한국어 교육에서 문화 교육에 대한 학습자와 교사의 한국어 문화이해와 태도를 파악하였다. 두개 대학의 부설 한국어 교육기관의 교사 20명과 중급·고급 학습자 50명을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문 결과를 통해 볼때, 대부분의 교사와 학습자들이 한국어 교육에서 문화 교육의 필요성을 인식하였고, 문화를 통한 수업에서 한국어 습득에 많은 도움을 얻었다고는 하였지만 아직도 문화에 대한 이해부족과 문화 수업에 활용할 만한 자료 부족을 지적하였다.
4장에서는 앞에서 연구된 설문 분석에 따라 문화 교육의 중요성을 부각시키고, 한국어 교육에서 문화 교육의 목표와 영역 및 문화 내용을 살펴보았고, 이러한 문화 내용들을 학습자에게 잘 교육시킬 수 있는 문화 지도에 관한 방법 등을 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 실제로 한국어 교육 현장에서 사실자료를 가지고 한국어 문화 교육을 할 때 사용할 수 있는 문화 교육 방안과 자료 등을 제시하였다.
보다 효과적인 한국어 문화 교육이 되기 위해서는 한국어 문화 교육에 대한 많은 관심과 문화 교육을 위해 실제적인 자료의 개발이 활발히 이루어져야 할 것이다.
아울러 교사 자신도 한국 문화에 대한 지속적인 관심과 그것을 올바르게 교수시킬 수 있는 다양한 교수방법의 연구와 다양한 교재, 교구 등이 제작되어야 할 것이다.
본 논문은 한국어 학습자들의 의사소통 능력 향상을 위해 한국어 문화교육의 중요성을 인식하고 효율적인 한국어 문화교육 방안을 모색하는데 그 목적이 있다.
언어는 사람들이 사회적인 삶을 영위해 나가는데 주요 수단이 되며, 언어가 의사소통생활에서 사용될 때 여러 면에서 문화와 밀접한 관계가 있다. 학습자는 언어속에 담겨 있는 함축적인 의미와 그 언어가 사용되는 문화배경까지 이해하는 의사소통 능력을 길러야 한다.
문화를 통한 언어 교육은 학습자의 흥미를 높여 내적 동기를 더해 주며 학습자가 문화이식의 단계를 빠르게 통과하도록 도와준다.
따라서 본 논문은 한국어 학습자의 한국문화에 대한 이해와 태도가 한국어 학습에 많은 영향을 미치리라는 가정 하에 실제로 한국어를 배우는 학생들과 가르치는 교사들의 설문을 분석하여 사실 자료를 이용한 한국어 문화교육 활용 방안을 제시하였다.
그 목적을 달성하기 위해 먼저 2장에서는 N. Chomsky가 말하는 언어 능력보다 훨씬 포괄적인 의미로 사회·문화적 요소에 대한 개념을 포함한 의사소통 능력의 개념을 살펴보앗다. 문화는 한 사회 공동체의 가치관, 사상과 같은 사고방식 및 생활습관, 예절, 풍습 등 일체의 생활양식을 의미하며, 언어란 사람들이 사회적인 삶을 영위해 나가는 데 주요 수단이 도니다. 언어는 문화의 단순한 구성요소가 아니라 그 중심을 이루는 부분으로 문화를 축적하고 발전시켜 나아가기 때문에 언어를 사용하는 한 국민의 사고와 정신 그리고 문화는 서로 분리될 수 없는 관계임을 살펴보았다.
3장에서는 설문 분석을 통하여 현행 한국어 교육에서 문화 교육에 대한 학습자와 교사의 한국어 문화이해와 태도를 파악하였다. 두개 대학의 부설 한국어 교육기관의 교사 20명과 중급·고급 학습자 50명을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문 결과를 통해 볼때, 대부분의 교사와 학습자들이 한국어 교육에서 문화 교육의 필요성을 인식하였고, 문화를 통한 수업에서 한국어 습득에 많은 도움을 얻었다고는 하였지만 아직도 문화에 대한 이해부족과 문화 수업에 활용할 만한 자료 부족을 지적하였다.
4장에서는 앞에서 연구된 설문 분석에 따라 문화 교육의 중요성을 부각시키고, 한국어 교육에서 문화 교육의 목표와 영역 및 문화 내용을 살펴보았고, 이러한 문화 내용들을 학습자에게 잘 교육시킬 수 있는 문화 지도에 관한 방법 등을 살펴보았다. 그리고 이를 토대로 실제로 한국어 교육 현장에서 사실자료를 가지고 한국어 문화 교육을 할 때 사용할 수 있는 문화 교육 방안과 자료 등을 제시하였다.
보다 효과적인 한국어 문화 교육이 되기 위해서는 한국어 문화 교육에 대한 많은 관심과 문화 교육을 위해 실제적인 자료의 개발이 활발히 이루어져야 할 것이다.
아울러 교사 자신도 한국 문화에 대한 지속적인 관심과 그것을 올바르게 교수시킬 수 있는 다양한 교수방법의 연구와 다양한 교재, 교구 등이 제작되어야 할 것이다.
This paper has purposes on searching for effective education of the Korean language culture and on recognizing the importance of cultural education of Korean language.
Language is an important method for people to enjoy their social lives and, it is closely related to culture in many aspects when us...
This paper has purposes on searching for effective education of the Korean language culture and on recognizing the importance of cultural education of Korean language.
Language is an important method for people to enjoy their social lives and, it is closely related to culture in many aspects when used in communicational life. In this reason, learners need to improve communication ability to understand the cultural background that the language is used as well as significant meaning implied in a language.
Linguistic education helps learners increase inner motive by increasing their interests and to pass the process rapidly for cultural recognition.
This paper proposes plans for practical use of the Korean language culture, using real materials that analyze researches of teachers who are teaching and students who are learning korean under assuming that understanding and attitudes of learners about Korean culture might greatly effect on study of Korean.
To accomplish this purpose, the chapter 2 looks into ideas of communicational ability including concepts about social and cultural elements. And in the chapter, culture means such ways of thinking, habits of life, manners and traditions as view of value and thought of a social community, and language is the important method for people to enjoy their social life. Thoughts, minds and culture of the people using a language can not be separated as language is not a mere construction of culture but is a central axis that continuously develops and accumulates culture.
And, the chapter 3 grasps cultural understanding and attitudes of learners for Korean and teachers about cultural education in recent Korean education through research analysis. A research was conducted objecting 20 teachers and 50 learners in middle and advanced level form Korean linguistic educational institutes attached to two universities. According to the research, most of teachers and students recognized the importance of cultural education in curriculum of the Korean language, and they said that studying with cultures was helpful to learn Korean, but pointed that there were still lack of understanding about culture and of sources to use for cutural lessons.
Chapter 4 observes carefully the importance of cultural education according to research analysis that were viewed above, and look through cultural contents as well as the purposed and fields of cultural education in curriculum of the Korean language and methods related to cultural instructions to educate learners about the cultural contents.
And on the basis of this, cultural education plans and materials are presented, and this can be useful for the Korean cultural education with real materials in real Korean educational fields.
For more effective Korean cultural education, a lot of interests in the Korean cultural education and active improvements of real materials for cultural education are necessary.
Also, teachers are asked to research for various teaching ways and to produce various texts and materials.
This paper has purposes on searching for effective education of the Korean language culture and on recognizing the importance of cultural education of Korean language.
Language is an important method for people to enjoy their social lives and, it is closely related to culture in many aspects when used in communicational life. In this reason, learners need to improve communication ability to understand the cultural background that the language is used as well as significant meaning implied in a language.
Linguistic education helps learners increase inner motive by increasing their interests and to pass the process rapidly for cultural recognition.
This paper proposes plans for practical use of the Korean language culture, using real materials that analyze researches of teachers who are teaching and students who are learning korean under assuming that understanding and attitudes of learners about Korean culture might greatly effect on study of Korean.
To accomplish this purpose, the chapter 2 looks into ideas of communicational ability including concepts about social and cultural elements. And in the chapter, culture means such ways of thinking, habits of life, manners and traditions as view of value and thought of a social community, and language is the important method for people to enjoy their social life. Thoughts, minds and culture of the people using a language can not be separated as language is not a mere construction of culture but is a central axis that continuously develops and accumulates culture.
And, the chapter 3 grasps cultural understanding and attitudes of learners for Korean and teachers about cultural education in recent Korean education through research analysis. A research was conducted objecting 20 teachers and 50 learners in middle and advanced level form Korean linguistic educational institutes attached to two universities. According to the research, most of teachers and students recognized the importance of cultural education in curriculum of the Korean language, and they said that studying with cultures was helpful to learn Korean, but pointed that there were still lack of understanding about culture and of sources to use for cutural lessons.
Chapter 4 observes carefully the importance of cultural education according to research analysis that were viewed above, and look through cultural contents as well as the purposed and fields of cultural education in curriculum of the Korean language and methods related to cultural instructions to educate learners about the cultural contents.
And on the basis of this, cultural education plans and materials are presented, and this can be useful for the Korean cultural education with real materials in real Korean educational fields.
For more effective Korean cultural education, a lot of interests in the Korean cultural education and active improvements of real materials for cultural education are necessary.
Also, teachers are asked to research for various teaching ways and to produce various texts and materials.
주제어
#의사소통
#한국어문화교육
#Korean language culture
#communication
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.