윤리 의식이 저하되고 각종 범죄가 끊이지 않는 오늘날의 현실 속에서 도덕교육의 중요성은 더 해 가고 있다. 지금까지 학교에서 실시되어져 온 도덕교육은 이미 존재하는 성인의 가치체계의 사회를 강조하는 인격교육과 도덕적 개념의 인지적 구조를 강조하는 인지 발달적 교육으로 나누어 볼 수 있다. 이 두 가지 형태의 도덕교육은 많은 공헌을 해 온 것은 사실이지만 한편으로는 여러 측면에서 비난의 소리를 듣고 있다. 이러한 상황에서 인격교육과 인지 발달적 교육의 문제점을 해결할 수 있는 방안으로 사회구성주의적 도덕교육을 제시할 수 있다. 사회구성주의는 ...
윤리 의식이 저하되고 각종 범죄가 끊이지 않는 오늘날의 현실 속에서 도덕교육의 중요성은 더 해 가고 있다. 지금까지 학교에서 실시되어져 온 도덕교육은 이미 존재하는 성인의 가치체계의 사회를 강조하는 인격교육과 도덕적 개념의 인지적 구조를 강조하는 인지 발달적 교육으로 나누어 볼 수 있다. 이 두 가지 형태의 도덕교육은 많은 공헌을 해 온 것은 사실이지만 한편으로는 여러 측면에서 비난의 소리를 듣고 있다. 이러한 상황에서 인격교육과 인지 발달적 교육의 문제점을 해결할 수 있는 방안으로 사회구성주의적 도덕교육을 제시할 수 있다. 사회구성주의는 구성주의의 한 형태로 비고츠키의 이론에 기반을 두고 있으며 지식구성에 있어서 개인적 측면과 사회적 상호작용을 강조한다. 또한 문화, 역사, 제도적인 상황 속에서 교육에 의해 도덕성이 발달한다고 보고 있다. 여기에서 도덕성은 사회 · 문화적으로 결정된 행위의 규범을 내면화하는 것뿐만 아니라, 자주적인 판단에 의해 행위 규범을 결정하려는 성향을 의미하는 것으로, 사회구성주의에서는 도덕성 발달 요인으로 언어를 매우 강조한다. 사회구성주의의 대표적인 인물인 비고츠키는 언어라는 것은 상황을 판단하고 자아 표현의 수단으로써 인류가 오랫동안 변화, 발전시켜 온 사회, 역사적 산물로 본다. 또한 발달 과정에서 있어서 사회적 언어와 사회적 의미가 내면화되어 개인의 상징적, 사회적 사고의 구조와 기본 단위를 형성한다고 본다. 이렇듯 비고츠키는 언어라는 것을 인간의 고등정신기능을 형성하는데 매우 중요한 역할로 보고 있다. 비고츠키는 인간의 고등정신기능들이 원래는 공동 활동을 통해 생겨난 것으로 이후에 개인내로 내면화된다고 한다. 그는 공유된 환경에 있던 정신기능들이 개인 내로 들어오게 되는 지점을 근접발달 영역(the zone of proximal development)이라 지칭하였다. 근접발달영역이란 독립적인 문제해결에 의해 결정된 것으로서의 ‘발달 의 현실적 수준’(actual development level)과 성인의 안내나 보다 유능한 또래와의 공동 노력으로 문제해결을 통해 결정된 것으로서의 ‘발달의 잠재적 수준’(level of potential development)의 간격이다. 이 러한 근접발달 영역에서 아동들은 교사나 동료들과의 상호작용을 통해 도덕성은 발달한다. 이런 것을 살펴보면 비고츠키는 아동들의 도덕성 발달에 있어서 교사의 역할과 교육을 중요시하고 있음을 알 수 있다. 비고츠키의 이론을 바탕으로 하는 사회구성주의는 협동학습, 내러티브적 도덕교육, 스캐폴딩 교수학습, 교실의 사회문화적 환경을 통한 도덕교육의 근거를 마련해 주고 있다. 아동 상호간, 또는 교사와의 상호작용을 통한 협동학습은 아동들로 하여금 비판적, 반성적 사고와 창의적 사고가 발달하게 한다. 또한 아동들 스스로 능동적이며 적극적 존재로 가정하고 아동들의 도덕성의 인지적, 정의적, 행동적 영역을 동시에 포괄할 수 있는 매우 통합적이고 체계적인 교수, 학습방법이라 할 수 있다. 내러티브적 도덕교육은 자신의 삶에서 발생하는 도덕적 경험에 관한 이야기에 담겨 있는 교훈을 학습하는 것으로 지적, 정의적, 행위를 통합시키고 어떤 일련의 사건들에 도덕적 의미를 부여하며 실제 사건을 내러티브 형식으로 이야기함으로써 이야기만이 가지고 있는 의미, 가치, 일관성을 부여한다. 이와 같은 내러티브적 도덕교육은 아동들로 하여금 자신의 도덕적 이야기를 하 고 자신의 권위와 책임감을 표현하면서 그것들을 고양시킬 수 있는 기회를 제공하 며 자신의 경험을 반성하게 한다. 스캐폴딩이란 것은 유능한 또래, 교사, 부모가 학습자에게 적절한 안내나 도움을 제공함으로써 학습에 도움을 주어 인지발달을 돕는 발판 역할을 하는 체계라할 수 있다. 이것은 학습자의 호기심을 높이고 수행단계를 줄여 과제를 쉽게 수행 할 수 있게 하며 학습자들의 과제 집착성을 유지하게 한다. 전통적 도덕교육이 행동주의, 유기체론, 사회적 학습론 등에 기초하고 있다면 대안적 도덕교육론인 사회구성주의는 개인적, 사회적 관점을 동시에 고려하고있으며 전통적 도덕교육 방식인 훈육을 극복하면서 자기결정, 상호존중, 의사소통 대화, 협동 등을 통한 도덕교육을 강조한다. 이와 같은 사회구성의적 도덕교육은 도덕적 대화, 나아가 도덕적 의사소통을 가능하게 하며 기존의 발달론적 접근이 도외시하였던 감정이입적 태도, 배려, 관계성 을 강조함으로써 도덕적 지식이나 사고력뿐만 아니라 정서적인 면에서도 중요한 의미를 지니고 있다.
윤리 의식이 저하되고 각종 범죄가 끊이지 않는 오늘날의 현실 속에서 도덕교육의 중요성은 더 해 가고 있다. 지금까지 학교에서 실시되어져 온 도덕교육은 이미 존재하는 성인의 가치체계의 사회를 강조하는 인격교육과 도덕적 개념의 인지적 구조를 강조하는 인지 발달적 교육으로 나누어 볼 수 있다. 이 두 가지 형태의 도덕교육은 많은 공헌을 해 온 것은 사실이지만 한편으로는 여러 측면에서 비난의 소리를 듣고 있다. 이러한 상황에서 인격교육과 인지 발달적 교육의 문제점을 해결할 수 있는 방안으로 사회구성주의적 도덕교육을 제시할 수 있다. 사회구성주의는 구성주의의 한 형태로 비고츠키의 이론에 기반을 두고 있으며 지식구성에 있어서 개인적 측면과 사회적 상호작용을 강조한다. 또한 문화, 역사, 제도적인 상황 속에서 교육에 의해 도덕성이 발달한다고 보고 있다. 여기에서 도덕성은 사회 · 문화적으로 결정된 행위의 규범을 내면화하는 것뿐만 아니라, 자주적인 판단에 의해 행위 규범을 결정하려는 성향을 의미하는 것으로, 사회구성주의에서는 도덕성 발달 요인으로 언어를 매우 강조한다. 사회구성주의의 대표적인 인물인 비고츠키는 언어라는 것은 상황을 판단하고 자아 표현의 수단으로써 인류가 오랫동안 변화, 발전시켜 온 사회, 역사적 산물로 본다. 또한 발달 과정에서 있어서 사회적 언어와 사회적 의미가 내면화되어 개인의 상징적, 사회적 사고의 구조와 기본 단위를 형성한다고 본다. 이렇듯 비고츠키는 언어라는 것을 인간의 고등정신기능을 형성하는데 매우 중요한 역할로 보고 있다. 비고츠키는 인간의 고등정신기능들이 원래는 공동 활동을 통해 생겨난 것으로 이후에 개인내로 내면화된다고 한다. 그는 공유된 환경에 있던 정신기능들이 개인 내로 들어오게 되는 지점을 근접발달 영역(the zone of proximal development)이라 지칭하였다. 근접발달영역이란 독립적인 문제해결에 의해 결정된 것으로서의 ‘발달 의 현실적 수준’(actual development level)과 성인의 안내나 보다 유능한 또래와의 공동 노력으로 문제해결을 통해 결정된 것으로서의 ‘발달의 잠재적 수준’(level of potential development)의 간격이다. 이 러한 근접발달 영역에서 아동들은 교사나 동료들과의 상호작용을 통해 도덕성은 발달한다. 이런 것을 살펴보면 비고츠키는 아동들의 도덕성 발달에 있어서 교사의 역할과 교육을 중요시하고 있음을 알 수 있다. 비고츠키의 이론을 바탕으로 하는 사회구성주의는 협동학습, 내러티브적 도덕교육, 스캐폴딩 교수학습, 교실의 사회문화적 환경을 통한 도덕교육의 근거를 마련해 주고 있다. 아동 상호간, 또는 교사와의 상호작용을 통한 협동학습은 아동들로 하여금 비판적, 반성적 사고와 창의적 사고가 발달하게 한다. 또한 아동들 스스로 능동적이며 적극적 존재로 가정하고 아동들의 도덕성의 인지적, 정의적, 행동적 영역을 동시에 포괄할 수 있는 매우 통합적이고 체계적인 교수, 학습방법이라 할 수 있다. 내러티브적 도덕교육은 자신의 삶에서 발생하는 도덕적 경험에 관한 이야기에 담겨 있는 교훈을 학습하는 것으로 지적, 정의적, 행위를 통합시키고 어떤 일련의 사건들에 도덕적 의미를 부여하며 실제 사건을 내러티브 형식으로 이야기함으로써 이야기만이 가지고 있는 의미, 가치, 일관성을 부여한다. 이와 같은 내러티브적 도덕교육은 아동들로 하여금 자신의 도덕적 이야기를 하 고 자신의 권위와 책임감을 표현하면서 그것들을 고양시킬 수 있는 기회를 제공하 며 자신의 경험을 반성하게 한다. 스캐폴딩이란 것은 유능한 또래, 교사, 부모가 학습자에게 적절한 안내나 도움을 제공함으로써 학습에 도움을 주어 인지발달을 돕는 발판 역할을 하는 체계라할 수 있다. 이것은 학습자의 호기심을 높이고 수행단계를 줄여 과제를 쉽게 수행 할 수 있게 하며 학습자들의 과제 집착성을 유지하게 한다. 전통적 도덕교육이 행동주의, 유기체론, 사회적 학습론 등에 기초하고 있다면 대안적 도덕교육론인 사회구성주의는 개인적, 사회적 관점을 동시에 고려하고있으며 전통적 도덕교육 방식인 훈육을 극복하면서 자기결정, 상호존중, 의사소통 대화, 협동 등을 통한 도덕교육을 강조한다. 이와 같은 사회구성의적 도덕교육은 도덕적 대화, 나아가 도덕적 의사소통을 가능하게 하며 기존의 발달론적 접근이 도외시하였던 감정이입적 태도, 배려, 관계성 을 강조함으로써 도덕적 지식이나 사고력뿐만 아니라 정서적인 면에서도 중요한 의미를 지니고 있다.
As code of ethics is deteriorating and crime rates increasing these days, moral education is getting important. The moral education cqrried out so far is classified into two parts, Character Building which emphasizes a value system of adults, and Cognitive Development Education which stresses cognit...
As code of ethics is deteriorating and crime rates increasing these days, moral education is getting important. The moral education cqrried out so far is classified into two parts, Character Building which emphasizes a value system of adults, and Cognitive Development Education which stresses cognitive structure of moral concept. Some people say these two types of moral education have made much contribution, but others criticize them in many ways. In this regard, Social Constructivism is to be cited as a way to solve problems of Character Building and Cognitive Development Education. Social Constructivism is a part of Constructivism, based on Vygotsky's Theory and emphasizes individual and social interactions in terms of knowledge construction. And this constructivism says that a moral sense is developed by education in accordance with culture, history and institutional situations. The moral sense here is a tendency to internalize a code of conduct determined socially and culturally, and to determine the code of conduct by judging independently. In social constructivism, language is regarded as an important factor of morality development. Vygotsky, a leading scholar in social constructivism, believes that language is a means to judge situation and express oneself, and considered as social and historical product that human race has long changed and developed. He also states that in the process of development, as social language and meanings become internalized, language comprises a system and basic unit of individual's symbolic and social thinking. As such, he believes that language plays an important role in forming higher mental function of man. Vygotsky says that higher mental functions were originally the result of collective activities, which later becomes internalized into individual. He designates a point where mental functions in a shared environment are internalized into individuals, as the zone of proximal development. The Zone of Proximal Development is the discrepancy between the actual development level determined by solving problems independently and the potential development level determined by solving problems with adult's guide or joint efforts of more capable peers. In the Zone of Proximal Development, children's morality is developed through interactions with teachers or peers. This shows that he regards teachers' role and education as important to children's moral development. Constructivism based on Vygotsky's Theory gives a basis of moral education through cooperation study, narrative moral education, scaffolding teaching and social and cultural environment of class. Collaborative Learning through children's interactions with other children around them or teachers, develops critical, reflective and creative thinking. And this learning is a very comprehensive and systematic teaching method that can cover cognitive, definable and behavioral areas of children's morality, assuming children themselves as active and positive beings. Narrative Moral Education is that children learn lessons in stories of moral experiences in every day life. This education integrates intelligent and definable behavior, gives moral meaning to a series of events, tells real events narratively and gives meaning, value and consistency the narrative itself has. This kind of education allows children to tell their moral stories, express their authority and responsibility, reflect on their experiences and provides opportunities to promote them. Scaffolding is that more capable peers, teachers and parents as mediators provide relevant guide and support to help learners learn to develop cognition. This raises their curiosity, reduces performance phases, allow them to carry tasks out easily and maintain their attachment to the tasks. Conventional education of ethics is based on behaviorism, organism and social learning, while Social Constructivism, an alternative, considers individual and social viewpoint, and emphasizes moral education through self-determination, mutual respect, communication and collaboration beyond traditional method of instruction. The moral education of social constructivism enables moral conversation and furthermore, moral communication, and stresses empathetic attitude, consideration, and relationship that an existent approach of development has overlooked, and has an important meaning in light of moral knowledge, thinking as well as emotion.
As code of ethics is deteriorating and crime rates increasing these days, moral education is getting important. The moral education cqrried out so far is classified into two parts, Character Building which emphasizes a value system of adults, and Cognitive Development Education which stresses cognitive structure of moral concept. Some people say these two types of moral education have made much contribution, but others criticize them in many ways. In this regard, Social Constructivism is to be cited as a way to solve problems of Character Building and Cognitive Development Education. Social Constructivism is a part of Constructivism, based on Vygotsky's Theory and emphasizes individual and social interactions in terms of knowledge construction. And this constructivism says that a moral sense is developed by education in accordance with culture, history and institutional situations. The moral sense here is a tendency to internalize a code of conduct determined socially and culturally, and to determine the code of conduct by judging independently. In social constructivism, language is regarded as an important factor of morality development. Vygotsky, a leading scholar in social constructivism, believes that language is a means to judge situation and express oneself, and considered as social and historical product that human race has long changed and developed. He also states that in the process of development, as social language and meanings become internalized, language comprises a system and basic unit of individual's symbolic and social thinking. As such, he believes that language plays an important role in forming higher mental function of man. Vygotsky says that higher mental functions were originally the result of collective activities, which later becomes internalized into individual. He designates a point where mental functions in a shared environment are internalized into individuals, as the zone of proximal development. The Zone of Proximal Development is the discrepancy between the actual development level determined by solving problems independently and the potential development level determined by solving problems with adult's guide or joint efforts of more capable peers. In the Zone of Proximal Development, children's morality is developed through interactions with teachers or peers. This shows that he regards teachers' role and education as important to children's moral development. Constructivism based on Vygotsky's Theory gives a basis of moral education through cooperation study, narrative moral education, scaffolding teaching and social and cultural environment of class. Collaborative Learning through children's interactions with other children around them or teachers, develops critical, reflective and creative thinking. And this learning is a very comprehensive and systematic teaching method that can cover cognitive, definable and behavioral areas of children's morality, assuming children themselves as active and positive beings. Narrative Moral Education is that children learn lessons in stories of moral experiences in every day life. This education integrates intelligent and definable behavior, gives moral meaning to a series of events, tells real events narratively and gives meaning, value and consistency the narrative itself has. This kind of education allows children to tell their moral stories, express their authority and responsibility, reflect on their experiences and provides opportunities to promote them. Scaffolding is that more capable peers, teachers and parents as mediators provide relevant guide and support to help learners learn to develop cognition. This raises their curiosity, reduces performance phases, allow them to carry tasks out easily and maintain their attachment to the tasks. Conventional education of ethics is based on behaviorism, organism and social learning, while Social Constructivism, an alternative, considers individual and social viewpoint, and emphasizes moral education through self-determination, mutual respect, communication and collaboration beyond traditional method of instruction. The moral education of social constructivism enables moral conversation and furthermore, moral communication, and stresses empathetic attitude, consideration, and relationship that an existent approach of development has overlooked, and has an important meaning in light of moral knowledge, thinking as well as emotion.
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