영화 속 제품배치를 통한 간접광고 실태의 비교연구 : 한·미 영화 속에 배치된 다국적 브랜드 제품을 중심으로 (A) comparative Study on the present condition of the indirect action advertising by the product placement in films : Focus on multinational product placements in films in Korea and U.S. Hollywood원문보기
미국에서의 영화 속 제품배치(product placement: PPL)를 통한 간접광고는 기존의 전통적인 광고 커뮤니케이션의 대안적 촉진수단으로서의 역할뿐만 아니라 영화산업에 있어 매우 중요한 핵심요소로 그 위치를 확고히 차지하고 있다. 즉 오늘날 세계적인 다국적 기업들은 세계 영화시장의 대부분을 장악하고 있는 미국 헐리우드영화를 통해 자사의 브랜드와 제품을 알리기 위해 적지 않은 경쟁을 벌이고 있으며, 영화제작사들은 광고주의 제작비 지원을 통해 세계시장을 장악할 수 있는 질 높은 영화를 제작하는 것이다. 반면 국내에서는 최근 한국영화산업의 성장에 힘입어 이제서야 비로소 본격화되기 시작하였다. 본 연구에서는 앞으로 국내의 다국적 기업이 영화 PPL을 통한 글로벌 마케팅을 기획하고 전개함에 있어 이론적 기준이 될 수 있는 유익한 정보를 제공하고자 다음의 다섯 가지 연구문제를 설정하여 분석을 실시하였다. 연구문제 1) 국내 PPL시장에 적용 가능한 새로운 PPL유형의 기준을 제시할 수 있는가? 연구문제 2) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 품목 현황은 어떠한가? 연구문제 3) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 노출빈도는 어떠한가? 연구문제 4) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 배치유형은 어떠한가? 연구문제 5) 국내 다국적 브랜드 제품이 영화 PPL을 통해 해외 틈새시장을 효율적으로 개척하기 위한 ...
미국에서의 영화 속 제품배치(product placement: PPL)를 통한 간접광고는 기존의 전통적인 광고 커뮤니케이션의 대안적 촉진수단으로서의 역할뿐만 아니라 영화산업에 있어 매우 중요한 핵심요소로 그 위치를 확고히 차지하고 있다. 즉 오늘날 세계적인 다국적 기업들은 세계 영화시장의 대부분을 장악하고 있는 미국 헐리우드영화를 통해 자사의 브랜드와 제품을 알리기 위해 적지 않은 경쟁을 벌이고 있으며, 영화제작사들은 광고주의 제작비 지원을 통해 세계시장을 장악할 수 있는 질 높은 영화를 제작하는 것이다. 반면 국내에서는 최근 한국영화산업의 성장에 힘입어 이제서야 비로소 본격화되기 시작하였다. 본 연구에서는 앞으로 국내의 다국적 기업이 영화 PPL을 통한 글로벌 마케팅을 기획하고 전개함에 있어 이론적 기준이 될 수 있는 유익한 정보를 제공하고자 다음의 다섯 가지 연구문제를 설정하여 분석을 실시하였다. 연구문제 1) 국내 PPL시장에 적용 가능한 새로운 PPL유형의 기준을 제시할 수 있는가? 연구문제 2) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 품목 현황은 어떠한가? 연구문제 3) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 노출빈도는 어떠한가? 연구문제 4) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 배치유형은 어떠한가? 연구문제 5) 국내 다국적 브랜드 제품이 영화 PPL을 통해 해외 틈새시장을 효율적으로 개척하기 위한 마케팅 전략은 무엇인가? 연구문제 1)에 대해서는 기존 PPL의 유형을 재해석하여 국내 영화 PPL시장에 적용 가능한 새로운 PPL 유형의 기본적인 틀을 제안하였다. 단, 추후 그 세부내용의 구체화를 위한 본격적인 연구가 추가로 이루어져야 할 것이다. 연구문제 2), 3), 4)의 분석결과에 의하면 다국적 브랜드의 PPL 실태는 품목·노출빈도·배치유형 등에 있어 미국 헐리우드영화가 한국영화보다 전체적으로 우월한 수치를 기록한 것으로 나타났다. 연구문제 5)의 국내 다국적 기업들은 해외시장으로 진출하는 한국영화에 대해 앞으로 영화 PPL을 집행함에 있어 미국의 경우처럼 영화의 기획단계에서부터 능동적으로 참여하는 자세를 가져야 할 것이며, 국내 영화제작사들은 PPL에 있어 지금보다 한층 더 적극적이고 차별화된 표현기법을 개발하여야 할 것이다. 본 연구의 주목할 만한 특징은 그동안 기존의 PPL 관련 연구들이 대부분 국내의 영화 및 제품에 한정하였던 것과는 달리 다국적 브랜드의 PPL 실태를 한국과 미국 영화를 중심으로 비교·분석한 연구라는 것이다. 특히 영화 PPL이 세계적인 다국적 브랜드 제품의 마케팅에 있어 그 중요성을 이미 인정받고 있다는 사실과 최근 한국 영화의 해외진출이 활발해지고 있는 상황을 고려해 볼 때 본 연구의 이러한 특징은 앞으로 국내 다국적 기업의 영화 PPL을 통한 글로벌 마케팅에 유익한 정보로 활용될 수 있을 것이다.
미국에서의 영화 속 제품배치(product placement: PPL)를 통한 간접광고는 기존의 전통적인 광고 커뮤니케이션의 대안적 촉진수단으로서의 역할뿐만 아니라 영화산업에 있어 매우 중요한 핵심요소로 그 위치를 확고히 차지하고 있다. 즉 오늘날 세계적인 다국적 기업들은 세계 영화시장의 대부분을 장악하고 있는 미국 헐리우드영화를 통해 자사의 브랜드와 제품을 알리기 위해 적지 않은 경쟁을 벌이고 있으며, 영화제작사들은 광고주의 제작비 지원을 통해 세계시장을 장악할 수 있는 질 높은 영화를 제작하는 것이다. 반면 국내에서는 최근 한국영화산업의 성장에 힘입어 이제서야 비로소 본격화되기 시작하였다. 본 연구에서는 앞으로 국내의 다국적 기업이 영화 PPL을 통한 글로벌 마케팅을 기획하고 전개함에 있어 이론적 기준이 될 수 있는 유익한 정보를 제공하고자 다음의 다섯 가지 연구문제를 설정하여 분석을 실시하였다. 연구문제 1) 국내 PPL시장에 적용 가능한 새로운 PPL유형의 기준을 제시할 수 있는가? 연구문제 2) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 품목 현황은 어떠한가? 연구문제 3) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 노출빈도는 어떠한가? 연구문제 4) 국내 10대 흥행영화(1997년~2000년, 서울 기준)와 미국 헐리우드 10대 흥행영화(1982년~2000년, 전 세계 기준)에 등장하는 다국적 브랜드 제품의 배치유형은 어떠한가? 연구문제 5) 국내 다국적 브랜드 제품이 영화 PPL을 통해 해외 틈새시장을 효율적으로 개척하기 위한 마케팅 전략은 무엇인가? 연구문제 1)에 대해서는 기존 PPL의 유형을 재해석하여 국내 영화 PPL시장에 적용 가능한 새로운 PPL 유형의 기본적인 틀을 제안하였다. 단, 추후 그 세부내용의 구체화를 위한 본격적인 연구가 추가로 이루어져야 할 것이다. 연구문제 2), 3), 4)의 분석결과에 의하면 다국적 브랜드의 PPL 실태는 품목·노출빈도·배치유형 등에 있어 미국 헐리우드영화가 한국영화보다 전체적으로 우월한 수치를 기록한 것으로 나타났다. 연구문제 5)의 국내 다국적 기업들은 해외시장으로 진출하는 한국영화에 대해 앞으로 영화 PPL을 집행함에 있어 미국의 경우처럼 영화의 기획단계에서부터 능동적으로 참여하는 자세를 가져야 할 것이며, 국내 영화제작사들은 PPL에 있어 지금보다 한층 더 적극적이고 차별화된 표현기법을 개발하여야 할 것이다. 본 연구의 주목할 만한 특징은 그동안 기존의 PPL 관련 연구들이 대부분 국내의 영화 및 제품에 한정하였던 것과는 달리 다국적 브랜드의 PPL 실태를 한국과 미국 영화를 중심으로 비교·분석한 연구라는 것이다. 특히 영화 PPL이 세계적인 다국적 브랜드 제품의 마케팅에 있어 그 중요성을 이미 인정받고 있다는 사실과 최근 한국 영화의 해외진출이 활발해지고 있는 상황을 고려해 볼 때 본 연구의 이러한 특징은 앞으로 국내 다국적 기업의 영화 PPL을 통한 글로벌 마케팅에 유익한 정보로 활용될 수 있을 것이다.
Indirect action advertising by the product placement in films in America is not only playing an important role as an alternative accelerating way of an existing traditional advertisement communication but also accounting for the position as very important major factors in the film industry. In other...
Indirect action advertising by the product placement in films in America is not only playing an important role as an alternative accelerating way of an existing traditional advertisement communication but also accounting for the position as very important major factors in the film industry. In other words, global multinational corporations nowadays are competing with each other in order to inform the public of their Brand & Products through the films which U.S, Hollywood has been taking up most of global film markets. And many film-makers are also producing higher quality of films that sweep away world markets, thanks to the client's support of production cost. On the contrary, It is not until lately that Korea is getting down to the product placement in films with growth of Korean film industry. This study will show analysis by setting up fives study problems in order to offer useful information that domestic multinational firms make a plan for a global marketing with a product placement in films and make a logic criterion. Study problem 1) Does it can be proposal criterion of a capable new types of the product placement materiality possibility of product placement market in Korea ? Study problem 2) How is an item's present condition of multinational brand product that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. Hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 3) How is exposure's frequency of multinational brand product that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. Hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 4) How is types of the product placement of multinational brand that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 5) what is the marketing strategy in order that multinational brand product, in Korea, efficiently cultivate foreign countries's segment market? Study problem 1) proposed a basic frame of new types of product placements, which is applicable at product placement market in Korea with a re-interpretation about the existing types of product placements. However, a full-scale study should be additionally perform for its embodiment of detail contents later. As a result of analysis about study problem 2), 3) and 4) , the realities of product placements in films of multinational brand appeared generally the superior result that the Hollywood's films is more than the Korean films about an item, exposure's frequency, and types of product placements. Multinational firms of study problem 5) in Korea should have an attitude in order active to participate from a film's planning stage like the case of America to execute the product placement in films about Korean films which it is making inroads into foreign markets. Also film makers in Korea should develop more a discriminatory and positive expression technique. This study's noticeable feature is good study that it compare and analyze. Korean films with America's films the realities of the product placement of multinational brand. Especially this study's like this feature will can practical in the valuable information capacity at global marketing of the product placement in films of Korean multinational firm in consideration of situation that recent Korean film is making inroads into foreign countries with activity and fact that product placement in films already receive admission about marketing's importance of international multinational brand product.
Indirect action advertising by the product placement in films in America is not only playing an important role as an alternative accelerating way of an existing traditional advertisement communication but also accounting for the position as very important major factors in the film industry. In other words, global multinational corporations nowadays are competing with each other in order to inform the public of their Brand & Products through the films which U.S, Hollywood has been taking up most of global film markets. And many film-makers are also producing higher quality of films that sweep away world markets, thanks to the client's support of production cost. On the contrary, It is not until lately that Korea is getting down to the product placement in films with growth of Korean film industry. This study will show analysis by setting up fives study problems in order to offer useful information that domestic multinational firms make a plan for a global marketing with a product placement in films and make a logic criterion. Study problem 1) Does it can be proposal criterion of a capable new types of the product placement materiality possibility of product placement market in Korea ? Study problem 2) How is an item's present condition of multinational brand product that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. Hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 3) How is exposure's frequency of multinational brand product that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. Hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 4) How is types of the product placement of multinational brand that these appeared on stage both top 10 of performance films in Korea(form the year 1997 to 2000, in seoul) and top 10 of performance films in U.S. hollywood(form the year 1982 to 2000, in the whole world). Study problem 5) what is the marketing strategy in order that multinational brand product, in Korea, efficiently cultivate foreign countries's segment market? Study problem 1) proposed a basic frame of new types of product placements, which is applicable at product placement market in Korea with a re-interpretation about the existing types of product placements. However, a full-scale study should be additionally perform for its embodiment of detail contents later. As a result of analysis about study problem 2), 3) and 4) , the realities of product placements in films of multinational brand appeared generally the superior result that the Hollywood's films is more than the Korean films about an item, exposure's frequency, and types of product placements. Multinational firms of study problem 5) in Korea should have an attitude in order active to participate from a film's planning stage like the case of America to execute the product placement in films about Korean films which it is making inroads into foreign markets. Also film makers in Korea should develop more a discriminatory and positive expression technique. This study's noticeable feature is good study that it compare and analyze. Korean films with America's films the realities of the product placement of multinational brand. Especially this study's like this feature will can practical in the valuable information capacity at global marketing of the product placement in films of Korean multinational firm in consideration of situation that recent Korean film is making inroads into foreign countries with activity and fact that product placement in films already receive admission about marketing's importance of international multinational brand product.
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