현대 가족이 처한 위험에 가장 취약한 가족집단이 모자가족이다. 산업재해, 교통사고, 질병 등으로 인한 사별이나 이혼, 별거, 학대, 유기 등으로 모자가족의 출현이 증가되고 있는 것이다. 이러한 변화에 따라 모자가정은 각기 다른 위기상황에 처하게 되며 그들 각각의 욕구에 맞는 서비스가 절실히 요구되고 있다. 그러나 모자가정이 되었거나 모자가정이 될 위기에 있는 여성들에게 위기상황이 일어나기 전의 예방적인 시스템이 없고 위기상황 이후에도 전문가의 진단시스템이 전무하여 각 사례의 위기상황에 적절한 대응이 이루어지지 않고 있다. 얼마나 큰 위기에 놓여 있는가?에 초점을 맞추기보다는 얼마나 큰 물리적인 외상이 있는가?의 여부에 따라 복지 서비스를 받게 되어 있는 것이다. 즉 모자가정이 위기시에 적절한 서비스를 받지 못하고 있는 것이 문제점으로 지적되고 있다. 이러한 점에서 본 연구에서는 모자가정이 위기상황에서 적절한 서비스를 받을 수 있도록 복지서비스 방안을 확충하는 차원에서 대책을 모색해 보고자 하였다. 본 연구는 결혼생활 중 문제가 발생하여 배우자와 ...
현대 가족이 처한 위험에 가장 취약한 가족집단이 모자가족이다. 산업재해, 교통사고, 질병 등으로 인한 사별이나 이혼, 별거, 학대, 유기 등으로 모자가족의 출현이 증가되고 있는 것이다. 이러한 변화에 따라 모자가정은 각기 다른 위기상황에 처하게 되며 그들 각각의 욕구에 맞는 서비스가 절실히 요구되고 있다. 그러나 모자가정이 되었거나 모자가정이 될 위기에 있는 여성들에게 위기상황이 일어나기 전의 예방적인 시스템이 없고 위기상황 이후에도 전문가의 진단시스템이 전무하여 각 사례의 위기상황에 적절한 대응이 이루어지지 않고 있다. 얼마나 큰 위기에 놓여 있는가?에 초점을 맞추기보다는 얼마나 큰 물리적인 외상이 있는가?의 여부에 따라 복지 서비스를 받게 되어 있는 것이다. 즉 모자가정이 위기시에 적절한 서비스를 받지 못하고 있는 것이 문제점으로 지적되고 있다. 이러한 점에서 본 연구에서는 모자가정이 위기상황에서 적절한 서비스를 받을 수 있도록 복지서비스 방안을 확충하는 차원에서 대책을 모색해 보고자 하였다. 본 연구는 결혼생활 중 문제가 발생하여 배우자와 살 수 없는 상황 즉, 모자가정이 될 위기에 있는 가정으로 모자보호시설에 입소를 희망하나 입소하지 못한 사례와 모자가정이 된 위기에서 모자보호시설에 입소를 한 사례 총 4사례를 대상으로 심층 면접을 통해 수행하였다. 연구결과 모자보호시설에 입소를 희망하는 연구대상자들이 어떠한 상담과 경로를 통해 입소여부가 달라졌는지 조사 분석한 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다. 모자가정이 된 이유로는 남편의 폭력과 외도로 인한 이혼, 정신병적인 폭력으로 인한 별거로, 모자가정이 되어 경제적, 정서적, 주거적, 아이의 양육 문제가 공통으로 나타났으며, 주위의 지지그룹이 없고 있어도 모자가정이 된 사실을 알리지를 않아 거의 도움을 받지 못하였다. 모자보호시설에 대한 인지도가 낮아 어려움이 더 컸던 것으로 나타났다. 또한 위기상황일 때 전문상담서비스가 미흡하고 지원체계가 이루어지지 않아 적절한 서비스를 제공받지 못한 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 기초한 정책제안은 다음과 같다. 첫째, 전문가의 상담이 필요하다. 둘째, 폭력으로부터 벗어나서 모자일시보호시설, 쉼터, 모자보호시설 등에 거주할 수 있게 하여야 한다. 셋째, 정보제공 및 자원서비스를 연결한다. 넷째, 지지기반을 마련하는 것이다. 다섯째, 결혼생활중에라도 항상 잠재적인 문제를 안고 있으므로 지속적인 상담관리가 필요하다. 여섯째, 의료기관을 연결해 주어 진단과 치료를 받도록 한다. 일곱째, 경찰의 적극적인 대응책이 있어야 한다. 여덟째, 모자보호시설에 입소를 신청하면 대략 언제쯤 입소할 수 있는지 알려주도록 하고 한시적이나마 보조금을 지급해 주도록 한다. 아홉째, 위기 개입 전화인 1366이나 상담소 등의 홍보가 제대로 이루어져 위기상황에 있는 모자가정에게 상담서비스가 이루어져야 한다. 열째, 모자보호시설의 기한이 3년인데 연장이 안되고 자립하기에는 부족한 기간이니 기간이 연장이 되든지, 영구 임대주택에 쉽게 들어갈 수 있게 한다.
현대 가족이 처한 위험에 가장 취약한 가족집단이 모자가족이다. 산업재해, 교통사고, 질병 등으로 인한 사별이나 이혼, 별거, 학대, 유기 등으로 모자가족의 출현이 증가되고 있는 것이다. 이러한 변화에 따라 모자가정은 각기 다른 위기상황에 처하게 되며 그들 각각의 욕구에 맞는 서비스가 절실히 요구되고 있다. 그러나 모자가정이 되었거나 모자가정이 될 위기에 있는 여성들에게 위기상황이 일어나기 전의 예방적인 시스템이 없고 위기상황 이후에도 전문가의 진단시스템이 전무하여 각 사례의 위기상황에 적절한 대응이 이루어지지 않고 있다. 얼마나 큰 위기에 놓여 있는가?에 초점을 맞추기보다는 얼마나 큰 물리적인 외상이 있는가?의 여부에 따라 복지 서비스를 받게 되어 있는 것이다. 즉 모자가정이 위기시에 적절한 서비스를 받지 못하고 있는 것이 문제점으로 지적되고 있다. 이러한 점에서 본 연구에서는 모자가정이 위기상황에서 적절한 서비스를 받을 수 있도록 복지서비스 방안을 확충하는 차원에서 대책을 모색해 보고자 하였다. 본 연구는 결혼생활 중 문제가 발생하여 배우자와 살 수 없는 상황 즉, 모자가정이 될 위기에 있는 가정으로 모자보호시설에 입소를 희망하나 입소하지 못한 사례와 모자가정이 된 위기에서 모자보호시설에 입소를 한 사례 총 4사례를 대상으로 심층 면접을 통해 수행하였다. 연구결과 모자보호시설에 입소를 희망하는 연구대상자들이 어떠한 상담과 경로를 통해 입소여부가 달라졌는지 조사 분석한 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다. 모자가정이 된 이유로는 남편의 폭력과 외도로 인한 이혼, 정신병적인 폭력으로 인한 별거로, 모자가정이 되어 경제적, 정서적, 주거적, 아이의 양육 문제가 공통으로 나타났으며, 주위의 지지그룹이 없고 있어도 모자가정이 된 사실을 알리지를 않아 거의 도움을 받지 못하였다. 모자보호시설에 대한 인지도가 낮아 어려움이 더 컸던 것으로 나타났다. 또한 위기상황일 때 전문상담서비스가 미흡하고 지원체계가 이루어지지 않아 적절한 서비스를 제공받지 못한 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 기초한 정책제안은 다음과 같다. 첫째, 전문가의 상담이 필요하다. 둘째, 폭력으로부터 벗어나서 모자일시보호시설, 쉼터, 모자보호시설 등에 거주할 수 있게 하여야 한다. 셋째, 정보제공 및 자원서비스를 연결한다. 넷째, 지지기반을 마련하는 것이다. 다섯째, 결혼생활중에라도 항상 잠재적인 문제를 안고 있으므로 지속적인 상담관리가 필요하다. 여섯째, 의료기관을 연결해 주어 진단과 치료를 받도록 한다. 일곱째, 경찰의 적극적인 대응책이 있어야 한다. 여덟째, 모자보호시설에 입소를 신청하면 대략 언제쯤 입소할 수 있는지 알려주도록 하고 한시적이나마 보조금을 지급해 주도록 한다. 아홉째, 위기 개입 전화인 1366이나 상담소 등의 홍보가 제대로 이루어져 위기상황에 있는 모자가정에게 상담서비스가 이루어져야 한다. 열째, 모자보호시설의 기한이 3년인데 연장이 안되고 자립하기에는 부족한 기간이니 기간이 연장이 되든지, 영구 임대주택에 쉽게 들어갈 수 있게 한다.
The family group most vulnerable to the risk confronting the contemporary family is the child-and-maternal family. The growing numbers of child-and-maternal families are emerging due to bereavement or divorce, separation, maltreatment, desertion and the like. With this sudden change in the family st...
The family group most vulnerable to the risk confronting the contemporary family is the child-and-maternal family. The growing numbers of child-and-maternal families are emerging due to bereavement or divorce, separation, maltreatment, desertion and the like. With this sudden change in the family structure, child-and- maternal homes come to be confronted with a different critical situation and thus are desperately required to receive services appropriate to their needs. For women that have already had the child-and-maternal home or are doomed to have it, there are never the system for preventing a critical situation before it occurs. The absence of the expert diagnostic system after the occurrence of a critical situation in Korea fails to provide women in such a critical situation with the proper measure for each case of it. Women with the child-and-maternal home or doomed to be in such a situation are supposed to receive welfare services according to whether how great physical trauma they have rather than with a focus on how big a critical situation they are under. That is, it is pointed out that it is a point in problem that a child-and-maternal home fails to receive proper welfare service when they are put in a critical situation. In this sense, this study was intended to probe the measure for a child-and-maternal home to receive proper welfare services in a critical situation at a level of the plan for expansion of welfare services. Was intended to investigate the situation in which women could not live with their spouse due to the occurrence of a problem during married life, namely the home that was doomed to become the child-and-maternal home. For this purpose, the in-depth interview was conducted for a total of 4 cases such as the case that women hoped to be admitted to the welfare establishment for mothers and children and could not be admitted and the case that women were admitted to the welfare establishment for mothers and children in the critical situation of becoming the child-and-maternal home. An attempt was made to investigate through what counselling and channel the subjects of research hoping to be admitted to the welfare establishment for mothers and children were admitted to it or not. As a result, the following conclusion was drawn: The reasons for becoming the child-and-maternal home included divorce due to husband's battery and assault and extramarital life, separation due to psychiatric violence, and the like. The family that became the child-and-maternal home for these reasons was found to have economic, emotional, residential and upbringing problems in common, had not support groups and failed to receive helping hands from them if any because they did not know the fact about becoming the child-and-maternal home. It was found that women having the child-and-maternal home had the low understanding of the welfare establishment for mothers and children and thus had greater difficulties. And it was found that they were not provided with proper welfare services due to the lack of the specialized counselling system and the poor support system when they were in a critical situation. Based upon the study results, an attempt was made to make the following suggestions: First, the women having the child-and-maternal home or in a critical situation of having the child-and-maternal home need to be given counselling from specialists. Second, they should be allowed to depart from violence and reside in any of the temporary welfare establishment for mothers and children, the resting place, the welfare establishment for mothers and children and the like. Third, it is necessary to link information provision service and resource service with each other. Fourth, it is necessary to provide the support base. Fifth, sustainable counselling management is needed as women always have the potential problem during married life. Sixth, they should be allowed to receive medical diagnosis and diagnosis by connecting them to the medical institutions. Seventh, the police authority should take an countermeasure against the emergency situation. Eighth, it is necessary to inform them roughly about when they can be admitted to the welfare establishment for mothers and children if they apply for admission into it and to pay subsidies to them even temporarily. Ninth, it is necessary to provide counselling services for the child-and-maternal home in a critical situation by properly staging the campaign for the existence of 1366, the number of crisis intervention telephone, and publicity of counselling offices and the like. Tenth, it is necessary either to extend the 3-year time limit of staying at the welfare establishment for mothers and children or to enable them to occupy the permanent rented housing in an easy way.
The family group most vulnerable to the risk confronting the contemporary family is the child-and-maternal family. The growing numbers of child-and-maternal families are emerging due to bereavement or divorce, separation, maltreatment, desertion and the like. With this sudden change in the family structure, child-and- maternal homes come to be confronted with a different critical situation and thus are desperately required to receive services appropriate to their needs. For women that have already had the child-and-maternal home or are doomed to have it, there are never the system for preventing a critical situation before it occurs. The absence of the expert diagnostic system after the occurrence of a critical situation in Korea fails to provide women in such a critical situation with the proper measure for each case of it. Women with the child-and-maternal home or doomed to be in such a situation are supposed to receive welfare services according to whether how great physical trauma they have rather than with a focus on how big a critical situation they are under. That is, it is pointed out that it is a point in problem that a child-and-maternal home fails to receive proper welfare service when they are put in a critical situation. In this sense, this study was intended to probe the measure for a child-and-maternal home to receive proper welfare services in a critical situation at a level of the plan for expansion of welfare services. Was intended to investigate the situation in which women could not live with their spouse due to the occurrence of a problem during married life, namely the home that was doomed to become the child-and-maternal home. For this purpose, the in-depth interview was conducted for a total of 4 cases such as the case that women hoped to be admitted to the welfare establishment for mothers and children and could not be admitted and the case that women were admitted to the welfare establishment for mothers and children in the critical situation of becoming the child-and-maternal home. An attempt was made to investigate through what counselling and channel the subjects of research hoping to be admitted to the welfare establishment for mothers and children were admitted to it or not. As a result, the following conclusion was drawn: The reasons for becoming the child-and-maternal home included divorce due to husband's battery and assault and extramarital life, separation due to psychiatric violence, and the like. The family that became the child-and-maternal home for these reasons was found to have economic, emotional, residential and upbringing problems in common, had not support groups and failed to receive helping hands from them if any because they did not know the fact about becoming the child-and-maternal home. It was found that women having the child-and-maternal home had the low understanding of the welfare establishment for mothers and children and thus had greater difficulties. And it was found that they were not provided with proper welfare services due to the lack of the specialized counselling system and the poor support system when they were in a critical situation. Based upon the study results, an attempt was made to make the following suggestions: First, the women having the child-and-maternal home or in a critical situation of having the child-and-maternal home need to be given counselling from specialists. Second, they should be allowed to depart from violence and reside in any of the temporary welfare establishment for mothers and children, the resting place, the welfare establishment for mothers and children and the like. Third, it is necessary to link information provision service and resource service with each other. Fourth, it is necessary to provide the support base. Fifth, sustainable counselling management is needed as women always have the potential problem during married life. Sixth, they should be allowed to receive medical diagnosis and diagnosis by connecting them to the medical institutions. Seventh, the police authority should take an countermeasure against the emergency situation. Eighth, it is necessary to inform them roughly about when they can be admitted to the welfare establishment for mothers and children if they apply for admission into it and to pay subsidies to them even temporarily. Ninth, it is necessary to provide counselling services for the child-and-maternal home in a critical situation by properly staging the campaign for the existence of 1366, the number of crisis intervention telephone, and publicity of counselling offices and the like. Tenth, it is necessary either to extend the 3-year time limit of staying at the welfare establishment for mothers and children or to enable them to occupy the permanent rented housing in an easy way.
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