자폐증은 사회적 관계의 결핍, 의사소통의 장애, 계속적인 강박행동, 변화에 대한 저항으로 특징지어지는 아동기의 증후군으로 모든 인종과 문화권에서 발생하며, 여아보다 남아에게 훨씬 많고, 그다지 흔하지는 않지만 치료하기 힘든 장애로서, 3세 이전에 발생한다. 이러한 자폐아동은 특히 의사소통과 대인관계에 큰 문제를 가지고 있어서 그들의 정신세계와 의식을 이해하기란 어려운데, 이런 점에서 내면세계가 가장 많이 표출되어지는 그림을 통해 그들의 정신세계를 분석해봄으로서 그들의 심리 이해와 내면세계를 꿰뚫어 볼 수 있는 좋은 방법이라 할 수 있다. 본 연구의 목적은 2000년 1월부터 2001년 4월까지 자폐아동이 그린 450여점이상의 그림을 수집하여 3단계로 나누어 ...
자폐증은 사회적 관계의 결핍, 의사소통의 장애, 계속적인 강박행동, 변화에 대한 저항으로 특징지어지는 아동기의 증후군으로 모든 인종과 문화권에서 발생하며, 여아보다 남아에게 훨씬 많고, 그다지 흔하지는 않지만 치료하기 힘든 장애로서, 3세 이전에 발생한다. 이러한 자폐아동은 특히 의사소통과 대인관계에 큰 문제를 가지고 있어서 그들의 정신세계와 의식을 이해하기란 어려운데, 이런 점에서 내면세계가 가장 많이 표출되어지는 그림을 통해 그들의 정신세계를 분석해봄으로서 그들의 심리 이해와 내면세계를 꿰뚫어 볼 수 있는 좋은 방법이라 할 수 있다. 본 연구의 목적은 2000년 1월부터 2001년 4월까지 자폐아동이 그린 450여점이상의 그림을 수집하여 3단계로 나누어 주조색과 내용의 두 가지 측면에서 분석하여 심리적 특성을 상징적으로 알아보고, 그림 변화에 따른 사회적 행동 발달을 제시함으로서 묘화 활동에 의한 임상적 효과를 밝히고자 하는 것인데, 연구한 결과 다음과 같은 다음과 같은 결론을 얻었다 첫째, 연구대상 아동이 자폐증상을 보였을 때, 주조색에 있어서 파랑, 보라, 녹색을 가장 많이 사용하였고, 이에 따른 심리적 의미는 내향적, 자기 억제성, 감정 표현의 결여, 억제된 불안성, 환경 적응 불량이었다. 둘째, 연구대상 아동이 자폐증상을 나타냈을 때, 표현한 내용이 무엇인지 알 수 없는 낙서가(45.65%), 동물그림이(23.48%), 물고기모양이(15.22%) 순으로 그림의 대부분을 차지했고, 사람은 4.35%로 드물었으며, 여러 사람을 그리지 않고 1-2명 정도의 사람만을 표현했다. 이 특징에서 자폐아동은 대인 관계형성 결핍으로 인해 사람을 거의 그리지 않는 다고 볼 수 있다. 셋째, 연구대상의 아동의 그림변화에 있어서 주조색의 고른 분포, 인물표현은 자폐증상의 전반적인 발달에 도움을 준다고 생각된다. 넷째, 그림은 대인 관계, 언어 변화에 장애를 가지고 있는 자폐아동의 이해와 관찰의 중요한 매체라 할 수 있다. 다섯째, 미술이 지니는 활동성과 흥미도는 사회적 접촉이 어려운 자폐아동과 연구자간의 신뢰적인 관계를 형성하는 데 도움을 주며, 묘화 활동은 연구대상아동이 자폐적인 세계에 빠져 나오도록 하는 역할을 함으로써 자폐성의 가장 중심적 결함인 사회성 결함에 가장 큰 발달을 가져와 대인관계 형성과 언어 발달에 큰 도움을 준다고 생각된다.
자폐증은 사회적 관계의 결핍, 의사소통의 장애, 계속적인 강박행동, 변화에 대한 저항으로 특징지어지는 아동기의 증후군으로 모든 인종과 문화권에서 발생하며, 여아보다 남아에게 훨씬 많고, 그다지 흔하지는 않지만 치료하기 힘든 장애로서, 3세 이전에 발생한다. 이러한 자폐아동은 특히 의사소통과 대인관계에 큰 문제를 가지고 있어서 그들의 정신세계와 의식을 이해하기란 어려운데, 이런 점에서 내면세계가 가장 많이 표출되어지는 그림을 통해 그들의 정신세계를 분석해봄으로서 그들의 심리 이해와 내면세계를 꿰뚫어 볼 수 있는 좋은 방법이라 할 수 있다. 본 연구의 목적은 2000년 1월부터 2001년 4월까지 자폐아동이 그린 450여점이상의 그림을 수집하여 3단계로 나누어 주조색과 내용의 두 가지 측면에서 분석하여 심리적 특성을 상징적으로 알아보고, 그림 변화에 따른 사회적 행동 발달을 제시함으로서 묘화 활동에 의한 임상적 효과를 밝히고자 하는 것인데, 연구한 결과 다음과 같은 다음과 같은 결론을 얻었다 첫째, 연구대상 아동이 자폐증상을 보였을 때, 주조색에 있어서 파랑, 보라, 녹색을 가장 많이 사용하였고, 이에 따른 심리적 의미는 내향적, 자기 억제성, 감정 표현의 결여, 억제된 불안성, 환경 적응 불량이었다. 둘째, 연구대상 아동이 자폐증상을 나타냈을 때, 표현한 내용이 무엇인지 알 수 없는 낙서가(45.65%), 동물그림이(23.48%), 물고기모양이(15.22%) 순으로 그림의 대부분을 차지했고, 사람은 4.35%로 드물었으며, 여러 사람을 그리지 않고 1-2명 정도의 사람만을 표현했다. 이 특징에서 자폐아동은 대인 관계형성 결핍으로 인해 사람을 거의 그리지 않는 다고 볼 수 있다. 셋째, 연구대상의 아동의 그림변화에 있어서 주조색의 고른 분포, 인물표현은 자폐증상의 전반적인 발달에 도움을 준다고 생각된다. 넷째, 그림은 대인 관계, 언어 변화에 장애를 가지고 있는 자폐아동의 이해와 관찰의 중요한 매체라 할 수 있다. 다섯째, 미술이 지니는 활동성과 흥미도는 사회적 접촉이 어려운 자폐아동과 연구자간의 신뢰적인 관계를 형성하는 데 도움을 주며, 묘화 활동은 연구대상아동이 자폐적인 세계에 빠져 나오도록 하는 역할을 함으로써 자폐성의 가장 중심적 결함인 사회성 결함에 가장 큰 발달을 가져와 대인관계 형성과 언어 발달에 큰 도움을 준다고 생각된다.
Autism is a syndrome of childhood characterized by lack of social relationship, qualitative obstacle of linguistic and non linguistic communication, consecutive obsessional acts, resistance to change, which breaks out in all races and cultural zones, much more in boys than in girls, is not relativel...
Autism is a syndrome of childhood characterized by lack of social relationship, qualitative obstacle of linguistic and non linguistic communication, consecutive obsessional acts, resistance to change, which breaks out in all races and cultural zones, much more in boys than in girls, is not relatively frequent but hard to be cured and occur before 3 year. Autistic child has a great problem in communication and interpersonal relationship, so it is difficult to understand his or her internal world nd consciousness. In this respect, analyzing the pictures of autistic child in a progective way can be said one of the best ways to be aware of his or her internal world and psychology. The aim of his study was to examine the clinical effect through painting activity by collecting more than 450 piece of pictures drawn by one autistic child from Mar. 2000 to january 2001,dividing them into 3 stages, analyzing them in two respects of major colors and content, symbolically inquiring into the psychological characteristic according to projective meaning, suggesting the development of social according to the change of pictures. First, the autistic child used blue, violet and green colors most, its psychological meaning according to it was introversion, self-restraint, lack of expression of feeling, restrained unstability and poor adaptability to environment. Second, the descending rate of the most frequent expressing objects was pictures like incomprehensible scribbling(45.65%), beats(23.48%), fish(15.22%), humans(4.35%) whose number was 1 or 2 persons. This characteristic can be said that autistic child scarcely draws pictures of human because he or she lacks the formation of interpersonal relationship. Third, it is thought that equal distribution of main colors, high rate of expression and number of persons help the general development of autistic child. Fourth, pictures can be said important media in understanding and observing the autistic child with the handicaps of interpersonal relationship, language and change.
Autism is a syndrome of childhood characterized by lack of social relationship, qualitative obstacle of linguistic and non linguistic communication, consecutive obsessional acts, resistance to change, which breaks out in all races and cultural zones, much more in boys than in girls, is not relatively frequent but hard to be cured and occur before 3 year. Autistic child has a great problem in communication and interpersonal relationship, so it is difficult to understand his or her internal world nd consciousness. In this respect, analyzing the pictures of autistic child in a progective way can be said one of the best ways to be aware of his or her internal world and psychology. The aim of his study was to examine the clinical effect through painting activity by collecting more than 450 piece of pictures drawn by one autistic child from Mar. 2000 to january 2001,dividing them into 3 stages, analyzing them in two respects of major colors and content, symbolically inquiring into the psychological characteristic according to projective meaning, suggesting the development of social according to the change of pictures. First, the autistic child used blue, violet and green colors most, its psychological meaning according to it was introversion, self-restraint, lack of expression of feeling, restrained unstability and poor adaptability to environment. Second, the descending rate of the most frequent expressing objects was pictures like incomprehensible scribbling(45.65%), beats(23.48%), fish(15.22%), humans(4.35%) whose number was 1 or 2 persons. This characteristic can be said that autistic child scarcely draws pictures of human because he or she lacks the formation of interpersonal relationship. Third, it is thought that equal distribution of main colors, high rate of expression and number of persons help the general development of autistic child. Fourth, pictures can be said important media in understanding and observing the autistic child with the handicaps of interpersonal relationship, language and change.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.