본 연구의 목적은 미술치료 프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 문제행동에 어떠한 변화를 가져오는가를 경험적인 측면에서 파악하는 데 연구의 목적이 있다. 미술치료가 감각처리에서 문제행동을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동의 행동 변화에 미치는 영향을 파악하여 향후 장애아동의 중재에...
본 연구의 목적은 미술치료 프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 문제행동에 어떠한 변화를 가져오는가를 경험적인 측면에서 파악하는 데 연구의 목적이 있다. 미술치료가 감각처리에서 문제행동을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동의 행동 변화에 미치는 영향을 파악하여 향후 장애아동의 중재에 도움이 되고자 한다. 이를 위해 본 연구는 연구문제를 ‘감각중심 미술치료를 통해 자폐스펙트럼장애 아동은 어떠한 경험을 하며, 이를 통한 변화는 어떠한 가’로 설정하였다. 연구를 진행하기 위해 특수대안학교에 재학 중인 7세 자폐스펙트럼장애 아동 A에게 1회기 40분씩 미술치료 프로그램을 13회기에 걸쳐 진행하였고, 사전 사후 실험설계를 통해 효과성을 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자 A는 미술치료에 참여하며 다양한 감각활동으로 신체의 움직임과 쓰임에 대한 신체 운동성의 인지가 높아졌다. 이를 통해 문제행동이 감소되었고 감각적인 영역이 발달하여 A의 자긍심이 높아졌으며, 이는 새로운 관계 형성에 긍정적인 영향을 받은 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 감각 문제행동을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동에게 감각 중심 미술치료 프로그램에 의한 변화를 분석한 결과, 감각처리, 조절영역, 문제행동과 감정반응에서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 특히, 조절영역에서 큰 변화를 나타내 미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 조절능력에 긍정적인 영향을 미치는 것을 검증할 수 있었다. 아울러 감각처리 미흡으로 인하여 감각 문제행동이 있는 자폐스펙트럼장애 아동에게 다양한 매체를 오감으로 이용한 감각 중심 미술치료를 통해 감각 자극 및 해소, 미술 치료적 경험을 통해 도움을 줄 수 있음을 알 수 있었다. 미술치료가 가지고 있는 강점은 자유로운 표현이 가능하다는 것으로, 다른 작업과의 통합이 용이 하여 자폐스펙트럼장애 아동에게 인지적인 측면에서도 도움의 기회를 제공할 수 있다는 것을 검증하였다. 이는 연구 참여자의 문제행동이 감소하여 일상적인 기본 생활에도 도움이 되었다는 점을 통해 파악할 수 있었다. 본 연구는 자폐스펙트럼장애에 대한 이해를 돕고, 이들의 문제행동을 감소하기 위해 미술치료 프로그램을 개발하여 상담 현장에서 접목 가능성을 파악하였다는 데 연구의 의의가 있다.
본 연구의 목적은 미술치료 프로그램이 자폐스펙트럼장애 아동의 문제행동에 어떠한 변화를 가져오는가를 경험적인 측면에서 파악하는 데 연구의 목적이 있다. 미술치료가 감각처리에서 문제행동을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동의 행동 변화에 미치는 영향을 파악하여 향후 장애아동의 중재에 도움이 되고자 한다. 이를 위해 본 연구는 연구문제를 ‘감각중심 미술치료를 통해 자폐스펙트럼장애 아동은 어떠한 경험을 하며, 이를 통한 변화는 어떠한 가’로 설정하였다. 연구를 진행하기 위해 특수대안학교에 재학 중인 7세 자폐스펙트럼장애 아동 A에게 1회기 40분씩 미술치료 프로그램을 13회기에 걸쳐 진행하였고, 사전 사후 실험설계를 통해 효과성을 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 참여자 A는 미술치료에 참여하며 다양한 감각활동으로 신체의 움직임과 쓰임에 대한 신체 운동성의 인지가 높아졌다. 이를 통해 문제행동이 감소되었고 감각적인 영역이 발달하여 A의 자긍심이 높아졌으며, 이는 새로운 관계 형성에 긍정적인 영향을 받은 것으로 나타났다. 둘째, 본 연구에서 감각 문제행동을 보이는 자폐스펙트럼장애 아동에게 감각 중심 미술치료 프로그램에 의한 변화를 분석한 결과, 감각처리, 조절영역, 문제행동과 감정반응에서 유의한 변화가 있는 것으로 나타났다. 특히, 조절영역에서 큰 변화를 나타내 미술치료가 자폐스펙트럼장애 아동의 조절능력에 긍정적인 영향을 미치는 것을 검증할 수 있었다. 아울러 감각처리 미흡으로 인하여 감각 문제행동이 있는 자폐스펙트럼장애 아동에게 다양한 매체를 오감으로 이용한 감각 중심 미술치료를 통해 감각 자극 및 해소, 미술 치료적 경험을 통해 도움을 줄 수 있음을 알 수 있었다. 미술치료가 가지고 있는 강점은 자유로운 표현이 가능하다는 것으로, 다른 작업과의 통합이 용이 하여 자폐스펙트럼장애 아동에게 인지적인 측면에서도 도움의 기회를 제공할 수 있다는 것을 검증하였다. 이는 연구 참여자의 문제행동이 감소하여 일상적인 기본 생활에도 도움이 되었다는 점을 통해 파악할 수 있었다. 본 연구는 자폐스펙트럼장애에 대한 이해를 돕고, 이들의 문제행동을 감소하기 위해 미술치료 프로그램을 개발하여 상담 현장에서 접목 가능성을 파악하였다는 데 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to understand from an empirical point of view how art therapy programs bring about changes in the behavior of children with autism spectrum disorder. The effects of art therapy on children with autism spectrum disorder who exhibit problem behavior in sensory processing a...
The purpose of this study is to understand from an empirical point of view how art therapy programs bring about changes in the behavior of children with autism spectrum disorder. The effects of art therapy on children with autism spectrum disorder who exhibit problem behavior in sensory processing are understood to help mediate children with disabilities in the future. To this end, this study set the research issue as ‘What experience do children with autism spectrum disorder experience through sensory-centered art therapy and how changes are made?’ For the purpose of the study, art therapy programs were conducted for 40 minutes per session for children with autism spectrum disorder aged 7 years who were attending special alternative schools, and the results of verifying their effectiveness through pre-post experiment design are as follows. First, participant A participated in art therapy and increased awareness of physical mobility for body movement and use through various sensory activities. This reduced problem behavior and the development of sensual areas boosted A's self-esteem, which was found to have been positively affected by the formation of new relationships. Second, the analysis of changes by sensory-centered art therapy programs in autistic children with sensory-related behaviors in this study showed significant changes in sensory processing, control area, problem behavior and emotional response. In particular, it was possible to verify that art therapy had a positive impact on the ability of children with autism spectrum to show significant changes in the control area. In addition, due to poor sensory processing, it was found that the sensory-centered art therapy using various media as five senses can help children with autism with sensory problems, and through the experience of art therapy. The strength of art therapy is that it can be freely expressed, and it is easy to integrate with other tasks, thus providing children with autism spectrum disorder with a cognitive opportunity. This was understood by the fact that the problem behavior of the study participants was reduced, which also helped the basic life of the study. This study is meaningful in that we have developed an art therapy program to help us understand autism spectrum disorders and to reduce their problem behavior to identify the possibility of grafting at the counseling site.
The purpose of this study is to understand from an empirical point of view how art therapy programs bring about changes in the behavior of children with autism spectrum disorder. The effects of art therapy on children with autism spectrum disorder who exhibit problem behavior in sensory processing are understood to help mediate children with disabilities in the future. To this end, this study set the research issue as ‘What experience do children with autism spectrum disorder experience through sensory-centered art therapy and how changes are made?’ For the purpose of the study, art therapy programs were conducted for 40 minutes per session for children with autism spectrum disorder aged 7 years who were attending special alternative schools, and the results of verifying their effectiveness through pre-post experiment design are as follows. First, participant A participated in art therapy and increased awareness of physical mobility for body movement and use through various sensory activities. This reduced problem behavior and the development of sensual areas boosted A's self-esteem, which was found to have been positively affected by the formation of new relationships. Second, the analysis of changes by sensory-centered art therapy programs in autistic children with sensory-related behaviors in this study showed significant changes in sensory processing, control area, problem behavior and emotional response. In particular, it was possible to verify that art therapy had a positive impact on the ability of children with autism spectrum to show significant changes in the control area. In addition, due to poor sensory processing, it was found that the sensory-centered art therapy using various media as five senses can help children with autism with sensory problems, and through the experience of art therapy. The strength of art therapy is that it can be freely expressed, and it is easy to integrate with other tasks, thus providing children with autism spectrum disorder with a cognitive opportunity. This was understood by the fact that the problem behavior of the study participants was reduced, which also helped the basic life of the study. This study is meaningful in that we have developed an art therapy program to help us understand autism spectrum disorders and to reduce their problem behavior to identify the possibility of grafting at the counseling site.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.