본 연구의 목적은 한국과 일본의 초등학교 체육교육과정의 변천, 목표, 내용, 운영, 평가 경향을 Bereday의 비교 연구 방법을 통하여 비교 분석함으로써 초등학교 체육교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적으로 한·일간의 초등학교 체육교육과정을 비교 분석한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다. 1. 체육과 교육과정의 변천 체육과 교육과정의 변천에서 개정기간은 1981년까지 한일 양국은 약 10년 주기로 개정하였다. 그 이후 한국은 5년 주기로 7차례 개정되었고, 일본은 약 10년 주기로 8차례 개정되었다. 2. 한국와 일본의 신 교육과정의 비교 첫째, 체육과 교육과정의 목표에서 양국은 국가 수준의 목적 아래 기본 방향이나 교과 목표를 진술하고 있으나, 한국은 총괄목표 아래 하위 목표를 진술하고 있으며, 일본은 교과 목표 아래 저·중·고학년별로 학년 목표를 진술하고 있다. 둘째, 체육과 교육과정의 내용에서 발달단계를 고려하여 저·중·고학년으로 분리하여 양국은 운동영역에서 중학년의 활동내용 영역은 통합에서 고학년은 분화로, 일본이 한국에 비해 더 분화적이다. 한국은 필수 내용과 선택 내용을 채택하고, 저학년에서 ...
본 연구의 목적은 한국과 일본의 초등학교 체육교육과정의 변천, 목표, 내용, 운영, 평가 경향을 Bereday의 비교 연구 방법을 통하여 비교 분석함으로써 초등학교 체육교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적으로 한·일간의 초등학교 체육교육과정을 비교 분석한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다. 1. 체육과 교육과정의 변천 체육과 교육과정의 변천에서 개정기간은 1981년까지 한일 양국은 약 10년 주기로 개정하였다. 그 이후 한국은 5년 주기로 7차례 개정되었고, 일본은 약 10년 주기로 8차례 개정되었다. 2. 한국와 일본의 신 교육과정의 비교 첫째, 체육과 교육과정의 목표에서 양국은 국가 수준의 목적 아래 기본 방향이나 교과 목표를 진술하고 있으나, 한국은 총괄목표 아래 하위 목표를 진술하고 있으며, 일본은 교과 목표 아래 저·중·고학년별로 학년 목표를 진술하고 있다. 둘째, 체육과 교육과정의 내용에서 발달단계를 고려하여 저·중·고학년으로 분리하여 양국은 운동영역에서 중학년의 활동내용 영역은 통합에서 고학년은 분화로, 일본이 한국에 비해 더 분화적이다. 한국은 필수 내용과 선택 내용을 채택하고, 저학년에서 통합교육을 실시하고 있다. 그리고 한일 양국의 체육 영역별 내용의 동일한 기본 영역은 체조 활동, 게임 활동, 표현 활동, 체력 활동, 육상 활동, 보건이다. 셋째, 체육과 교육과정의 운영에서 양국은 중앙집권적 교육과정 체제를 유지하고 있으며, 배당시간은 한국은 40분 단위로 주당 3시간, 연 102시간(4,080분), 일본은 45분 단위로 주당 2.5시간, 연 90시간(4,050분)으로 총 시간은 유사하며, 일본은 한국에 비해 제재의 난이도에 따라 수업시간을 융통성 있게 운영하고 있다. 넷째, 체육과 교육과정의 평가에서 양국은 수행평가 중심으로 하고 있으며, 한국은 심동적, 인지적, 정의적 세 영역에서 평가를 하고 있으나, 일본은 주로 심동적, 정의적 영역에 비중을 두고 있다.
본 연구의 목적은 한국과 일본의 초등학교 체육교육과정의 변천, 목표, 내용, 운영, 평가 경향을 Bereday의 비교 연구 방법을 통하여 비교 분석함으로써 초등학교 체육교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적으로 한·일간의 초등학교 체육교육과정을 비교 분석한 결과 아래와 같은 결론을 얻었다. 1. 체육과 교육과정의 변천 체육과 교육과정의 변천에서 개정기간은 1981년까지 한일 양국은 약 10년 주기로 개정하였다. 그 이후 한국은 5년 주기로 7차례 개정되었고, 일본은 약 10년 주기로 8차례 개정되었다. 2. 한국와 일본의 신 교육과정의 비교 첫째, 체육과 교육과정의 목표에서 양국은 국가 수준의 목적 아래 기본 방향이나 교과 목표를 진술하고 있으나, 한국은 총괄목표 아래 하위 목표를 진술하고 있으며, 일본은 교과 목표 아래 저·중·고학년별로 학년 목표를 진술하고 있다. 둘째, 체육과 교육과정의 내용에서 발달단계를 고려하여 저·중·고학년으로 분리하여 양국은 운동영역에서 중학년의 활동내용 영역은 통합에서 고학년은 분화로, 일본이 한국에 비해 더 분화적이다. 한국은 필수 내용과 선택 내용을 채택하고, 저학년에서 통합교육을 실시하고 있다. 그리고 한일 양국의 체육 영역별 내용의 동일한 기본 영역은 체조 활동, 게임 활동, 표현 활동, 체력 활동, 육상 활동, 보건이다. 셋째, 체육과 교육과정의 운영에서 양국은 중앙집권적 교육과정 체제를 유지하고 있으며, 배당시간은 한국은 40분 단위로 주당 3시간, 연 102시간(4,080분), 일본은 45분 단위로 주당 2.5시간, 연 90시간(4,050분)으로 총 시간은 유사하며, 일본은 한국에 비해 제재의 난이도에 따라 수업시간을 융통성 있게 운영하고 있다. 넷째, 체육과 교육과정의 평가에서 양국은 수행평가 중심으로 하고 있으며, 한국은 심동적, 인지적, 정의적 세 영역에서 평가를 하고 있으나, 일본은 주로 심동적, 정의적 영역에 비중을 두고 있다.
The objective of this study is to supply basic data for the revision of physical education curriculum for elementary school, if it is revised, by conducting a comparative analysis using Bereday's study methods with respect to changes, objectives, content, administration and evaluation for the elemen...
The objective of this study is to supply basic data for the revision of physical education curriculum for elementary school, if it is revised, by conducting a comparative analysis using Bereday's study methods with respect to changes, objectives, content, administration and evaluation for the elementary school physical education curriculum in Korea and Japan. Following conclusions were drawn based on such a comparative analysis. 1) Transition characteristic of the curriculum revision Concerning changes both Korea and Japan revised the physical education curriculum every 10 years up to 1981, and Korea revised it every 5 years thenceforth while Japan did it about every 10 years. 2) Comparison of the revised curriculum Korea and Japan. Firstly, objectives both countries of the basic aims and course objectives were described. In Korea subordinate aims were described under the general aims, while in Japan grade aims were stated for the lower, medium and the higher grades under the course objectives. Secondly, the course content was split into the lower, medium and the higher grades based on the development stages. As for the physical activity area, content was integrated for the medium grade, and the content for the higher grade was separately itemized in both countries. In Korea obligatory and optional courses were available and physical education was conducted in an integrated education for the lower grade while it was carried out based on the fundamental activities and games in Japan. Basic areas shared by the both countries included gymnastics, game, dance activity, physical fitness, track and field and health education. In Japan a ball game and swimming were included for the higher grade. and offered more diversified activities for physical education. Thirdly, concerning the administration both countries maintained the centralized system and split the courses into three groups such as lower, medium and higher grades by grouping the two adjacent grades. Alloted class hours in Korea were 3 hours per week and 102 hours(4,080 minutes) per year on the basis of 40 minutes per session. Class hours in Japan were 2.5 hours per week and 90 hours per year(4,050 minutes) on the basic of 45 minutes per session. Although total hours of the two countries were similar to each other, class administration in Japan was much more flexible depending on the content in class. Fourthly, concerning the evaluation both countries made in based on the performance assessment for the children in class. However, three domains such as psychomoter, cognitive and affective domains and methods of evaluation were presented in Korea while psychomoter and affective domains were more emphasized and evaluation criteria and points to be considered in the evaluation process were presented in Japan.
The objective of this study is to supply basic data for the revision of physical education curriculum for elementary school, if it is revised, by conducting a comparative analysis using Bereday's study methods with respect to changes, objectives, content, administration and evaluation for the elementary school physical education curriculum in Korea and Japan. Following conclusions were drawn based on such a comparative analysis. 1) Transition characteristic of the curriculum revision Concerning changes both Korea and Japan revised the physical education curriculum every 10 years up to 1981, and Korea revised it every 5 years thenceforth while Japan did it about every 10 years. 2) Comparison of the revised curriculum Korea and Japan. Firstly, objectives both countries of the basic aims and course objectives were described. In Korea subordinate aims were described under the general aims, while in Japan grade aims were stated for the lower, medium and the higher grades under the course objectives. Secondly, the course content was split into the lower, medium and the higher grades based on the development stages. As for the physical activity area, content was integrated for the medium grade, and the content for the higher grade was separately itemized in both countries. In Korea obligatory and optional courses were available and physical education was conducted in an integrated education for the lower grade while it was carried out based on the fundamental activities and games in Japan. Basic areas shared by the both countries included gymnastics, game, dance activity, physical fitness, track and field and health education. In Japan a ball game and swimming were included for the higher grade. and offered more diversified activities for physical education. Thirdly, concerning the administration both countries maintained the centralized system and split the courses into three groups such as lower, medium and higher grades by grouping the two adjacent grades. Alloted class hours in Korea were 3 hours per week and 102 hours(4,080 minutes) per year on the basis of 40 minutes per session. Class hours in Japan were 2.5 hours per week and 90 hours per year(4,050 minutes) on the basic of 45 minutes per session. Although total hours of the two countries were similar to each other, class administration in Japan was much more flexible depending on the content in class. Fourthly, concerning the evaluation both countries made in based on the performance assessment for the children in class. However, three domains such as psychomoter, cognitive and affective domains and methods of evaluation were presented in Korea while psychomoter and affective domains were more emphasized and evaluation criteria and points to be considered in the evaluation process were presented in Japan.
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