본 연구에서는 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 현황을 비교 분석함으로써 체육 교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공함과 동시에 보다 발전된 교육과정상의 개선 방안을 제시하고자 하였다. Bereday의 비교방법론을 활용하여 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육교육과정 문서를 토대로 하여 체육 교육과정 문서 체제, 교육과정의 운영, 체육의 목표, 체육 학습 내용, 평가 순으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 체육 교육과정 문서체제 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 문서체제는 국가수준에서 성격, 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가와 관련된 부분들이 일관성 있게 제시되어 있다. 특히, 영국의 경우는 학습 프로그램에 대한 내용이 세밀하게 제시되어 있는 반면 평가 기준을 단순화시키고 있으며, 호주의 경우는 초등에서 고등 학교에 이르기까지 체육 교육과정이 하나의 문서로 제시됨에 따라 학년간의 연계성을 중시하고 있다. 2. 체육 교육과정 운영 : 한국은 토요일의 반 일제 수업을 포함하여 주 6일제의 수업을 하면서 주 5일제 수업을 시범적으로 운영하고 있다. 일본, 미국, 영국, 호주의 경우 지역이나 학교의 실정에 맞게 교육 과정이 다양하게 운영되도록 하고 있으며, 중국의 경우는 다양한 학제를 실험적으로 운영하고 있다. 특히, 호주는 학교에 따라서 매일 체육을 실시하고 있으며, 중국은 교육과정 운영 지침에 매일 체력 단련과 관련되어 체육을 실시하도록 하고 있어 수업 시수의 감소가 이루어지는 우리 나라와 대조를 보이고 있다. 3. 체육 교육과정의 교과 목표 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과의 목표는 정의적, 인지적, 심동적 영역을 고루 달성할 수 있는 전인 교육에 맞춰져 있다. 한국과 호주는 체육 교육을 받은 학생들의 교육이 종료되는 시점에서 학습결과와 같은 성취기준으로 목표가 제시되어 있는 반면, 미국, 영국, 일본과 중국은 체육 교과의 목표가 제시된 후 다시 학교급별 및 학년별로 목표가 제시되고 있었다. 4. 체육교과의 학습내용 : 한국, 영국, 호주, 일본, 중국의 체육 교과 학습내용에는 학생들의 발달단계에 적합하도록 반드시 학습해야 할 필수 영역을 제시하고 있다. 특히, 영국의 경우는 각 연령을 단계별로 묶어서 학습내용을 제시하고 있고, 일본과 중국의 경우는 민속 무예 등을 강조하고 있다. 그러나 미국의 경우는 학습 프로그램을 편성하고 구성하여 운영하며 구체적인 사항은 각 주와 학교 구, 혹은 교사들의 재량권에 위임되는 방식을 취하고 있다. 5. 체육 교과의 평가 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과에 대한 평가는 매우 엄정하게 이루어지고 있다. 특히, 각 국 모두 다양한 평가 도구를 활용하여 양적 평가와 ...
본 연구에서는 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 현황을 비교 분석함으로써 체육 교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공함과 동시에 보다 발전된 교육과정상의 개선 방안을 제시하고자 하였다. Bereday의 비교방법론을 활용하여 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육교육과정 문서를 토대로 하여 체육 교육과정 문서 체제, 교육과정의 운영, 체육의 목표, 체육 학습 내용, 평가 순으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 체육 교육과정 문서체제 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 문서체제는 국가수준에서 성격, 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가와 관련된 부분들이 일관성 있게 제시되어 있다. 특히, 영국의 경우는 학습 프로그램에 대한 내용이 세밀하게 제시되어 있는 반면 평가 기준을 단순화시키고 있으며, 호주의 경우는 초등에서 고등 학교에 이르기까지 체육 교육과정이 하나의 문서로 제시됨에 따라 학년간의 연계성을 중시하고 있다. 2. 체육 교육과정 운영 : 한국은 토요일의 반 일제 수업을 포함하여 주 6일제의 수업을 하면서 주 5일제 수업을 시범적으로 운영하고 있다. 일본, 미국, 영국, 호주의 경우 지역이나 학교의 실정에 맞게 교육 과정이 다양하게 운영되도록 하고 있으며, 중국의 경우는 다양한 학제를 실험적으로 운영하고 있다. 특히, 호주는 학교에 따라서 매일 체육을 실시하고 있으며, 중국은 교육과정 운영 지침에 매일 체력 단련과 관련되어 체육을 실시하도록 하고 있어 수업 시수의 감소가 이루어지는 우리 나라와 대조를 보이고 있다. 3. 체육 교육과정의 교과 목표 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과의 목표는 정의적, 인지적, 심동적 영역을 고루 달성할 수 있는 전인 교육에 맞춰져 있다. 한국과 호주는 체육 교육을 받은 학생들의 교육이 종료되는 시점에서 학습결과와 같은 성취기준으로 목표가 제시되어 있는 반면, 미국, 영국, 일본과 중국은 체육 교과의 목표가 제시된 후 다시 학교급별 및 학년별로 목표가 제시되고 있었다. 4. 체육교과의 학습내용 : 한국, 영국, 호주, 일본, 중국의 체육 교과 학습내용에는 학생들의 발달단계에 적합하도록 반드시 학습해야 할 필수 영역을 제시하고 있다. 특히, 영국의 경우는 각 연령을 단계별로 묶어서 학습내용을 제시하고 있고, 일본과 중국의 경우는 민속 무예 등을 강조하고 있다. 그러나 미국의 경우는 학습 프로그램을 편성하고 구성하여 운영하며 구체적인 사항은 각 주와 학교 구, 혹은 교사들의 재량권에 위임되는 방식을 취하고 있다. 5. 체육 교과의 평가 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과에 대한 평가는 매우 엄정하게 이루어지고 있다. 특히, 각 국 모두 다양한 평가 도구를 활용하여 양적 평가와 질적 평가, 평가 내용의 균형, 평가 방법의 다양화를 꾀하면서 운동기능 뿐만 아니라 학생들의 태도 변화 등에 관심을 가지고 관찰하여 평가하는데 주안점을 두고 있다고 할 수 있다. 반면에, 중국의 경우는 구체적인 부분까지 국가 수준에서 관여하고 있다.
본 연구에서는 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 현황을 비교 분석함으로써 체육 교육과정 개정 시 필요한 기초 자료를 제공함과 동시에 보다 발전된 교육과정상의 개선 방안을 제시하고자 하였다. Bereday의 비교방법론을 활용하여 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육교육과정 문서를 토대로 하여 체육 교육과정 문서 체제, 교육과정의 운영, 체육의 목표, 체육 학습 내용, 평가 순으로 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 체육 교육과정 문서체제 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교육과정 문서체제는 국가수준에서 성격, 목표, 내용, 교수-학습 방법, 평가와 관련된 부분들이 일관성 있게 제시되어 있다. 특히, 영국의 경우는 학습 프로그램에 대한 내용이 세밀하게 제시되어 있는 반면 평가 기준을 단순화시키고 있으며, 호주의 경우는 초등에서 고등 학교에 이르기까지 체육 교육과정이 하나의 문서로 제시됨에 따라 학년간의 연계성을 중시하고 있다. 2. 체육 교육과정 운영 : 한국은 토요일의 반 일제 수업을 포함하여 주 6일제의 수업을 하면서 주 5일제 수업을 시범적으로 운영하고 있다. 일본, 미국, 영국, 호주의 경우 지역이나 학교의 실정에 맞게 교육 과정이 다양하게 운영되도록 하고 있으며, 중국의 경우는 다양한 학제를 실험적으로 운영하고 있다. 특히, 호주는 학교에 따라서 매일 체육을 실시하고 있으며, 중국은 교육과정 운영 지침에 매일 체력 단련과 관련되어 체육을 실시하도록 하고 있어 수업 시수의 감소가 이루어지는 우리 나라와 대조를 보이고 있다. 3. 체육 교육과정의 교과 목표 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과의 목표는 정의적, 인지적, 심동적 영역을 고루 달성할 수 있는 전인 교육에 맞춰져 있다. 한국과 호주는 체육 교육을 받은 학생들의 교육이 종료되는 시점에서 학습결과와 같은 성취기준으로 목표가 제시되어 있는 반면, 미국, 영국, 일본과 중국은 체육 교과의 목표가 제시된 후 다시 학교급별 및 학년별로 목표가 제시되고 있었다. 4. 체육교과의 학습내용 : 한국, 영국, 호주, 일본, 중국의 체육 교과 학습내용에는 학생들의 발달단계에 적합하도록 반드시 학습해야 할 필수 영역을 제시하고 있다. 특히, 영국의 경우는 각 연령을 단계별로 묶어서 학습내용을 제시하고 있고, 일본과 중국의 경우는 민속 무예 등을 강조하고 있다. 그러나 미국의 경우는 학습 프로그램을 편성하고 구성하여 운영하며 구체적인 사항은 각 주와 학교 구, 혹은 교사들의 재량권에 위임되는 방식을 취하고 있다. 5. 체육 교과의 평가 : 한국, 일본, 중국, 미국, 영국, 호주의 체육 교과에 대한 평가는 매우 엄정하게 이루어지고 있다. 특히, 각 국 모두 다양한 평가 도구를 활용하여 양적 평가와 질적 평가, 평가 내용의 균형, 평가 방법의 다양화를 꾀하면서 운동기능 뿐만 아니라 학생들의 태도 변화 등에 관심을 가지고 관찰하여 평가하는데 주안점을 두고 있다고 할 수 있다. 반면에, 중국의 경우는 구체적인 부분까지 국가 수준에서 관여하고 있다.
The purpose of this study is both to provide basic data and to present improved alternatives on the physical education curriculum by comparing and analysing the physical education curriculum of Korea, Japan, China, America, England and Australia when revisions are needed. In this study Bereday's com...
The purpose of this study is both to provide basic data and to present improved alternatives on the physical education curriculum by comparing and analysing the physical education curriculum of Korea, Japan, China, America, England and Australia when revisions are needed. In this study Bereday's comparative method was used to analyse documentary system of curriculum, operating system of curriculum, aims, learning contents and evaluation of physical education on the basis of the documented system of physical education curriculum of these countries. The results of this study are as follows. 1. Documented system of physical education curriculum : The characteristics, aims, contents, method of learning-instruction and evaluation of curriculum of these countries are presented consistently. In England, the contents of learning program are presented in detail while the criteria of evaluation are simplified. In Australia, they place an importance on the connection among school years, as curriculum of physical education is presented as one document from primary school to high school. 2. Operating system of physical education curriculum : Six days' instruction a week including half day on Saturday is conducted with five days' instruction a week conducted as a model in Korea. A variety of curricula are operated in accordance with the situation of community or school in japan, America, England and Australia. In China, a variety of school year systems are operated as a model. In Australia and China, physical activities concerning the training of physical strength are implemented everyday, which is contrasted in Korea where the hours of physical education are being diminished. 3. Aims of physical education curriculum : The purpose of physical education in these countries is focused on the education for the whole person which puts emphasis on achieving emotional, cognitive, and physical domain equally. In Korea and Australia, the aims are shown as achievement criteria such as learning results which are attained at the final step of physical education. On the contrary, in America, England, Japan and China, the specific aims according to school year and school level are shown after the general aims of physical education are presented. 4. Learning contents of physical education : The learning contents of these countries except America include the essential parts of learning which are suitable to students' development stages. They are presented step by step according to age in England and folk military arts are emphasized in Japan and China. However, in the case of America, the concrete subject matters such as organization and implementation of learning program are entrusted to the discretionary power of each state, school district or teachers. 5. Evaluation of physical education : The assessment of physical education of these countries is conducted with great impartiality. Using diverse assessment tools, quantitative and qualitative assessment are implemented and the evaluation contents are balanced and evaluation methods are diversified. Focus is on observing and measuring not only skillfulness but also students' change of attitude. However, in the case of China, the nation regulates the detailed parts of evaluation of physical education.
The purpose of this study is both to provide basic data and to present improved alternatives on the physical education curriculum by comparing and analysing the physical education curriculum of Korea, Japan, China, America, England and Australia when revisions are needed. In this study Bereday's comparative method was used to analyse documentary system of curriculum, operating system of curriculum, aims, learning contents and evaluation of physical education on the basis of the documented system of physical education curriculum of these countries. The results of this study are as follows. 1. Documented system of physical education curriculum : The characteristics, aims, contents, method of learning-instruction and evaluation of curriculum of these countries are presented consistently. In England, the contents of learning program are presented in detail while the criteria of evaluation are simplified. In Australia, they place an importance on the connection among school years, as curriculum of physical education is presented as one document from primary school to high school. 2. Operating system of physical education curriculum : Six days' instruction a week including half day on Saturday is conducted with five days' instruction a week conducted as a model in Korea. A variety of curricula are operated in accordance with the situation of community or school in japan, America, England and Australia. In China, a variety of school year systems are operated as a model. In Australia and China, physical activities concerning the training of physical strength are implemented everyday, which is contrasted in Korea where the hours of physical education are being diminished. 3. Aims of physical education curriculum : The purpose of physical education in these countries is focused on the education for the whole person which puts emphasis on achieving emotional, cognitive, and physical domain equally. In Korea and Australia, the aims are shown as achievement criteria such as learning results which are attained at the final step of physical education. On the contrary, in America, England, Japan and China, the specific aims according to school year and school level are shown after the general aims of physical education are presented. 4. Learning contents of physical education : The learning contents of these countries except America include the essential parts of learning which are suitable to students' development stages. They are presented step by step according to age in England and folk military arts are emphasized in Japan and China. However, in the case of America, the concrete subject matters such as organization and implementation of learning program are entrusted to the discretionary power of each state, school district or teachers. 5. Evaluation of physical education : The assessment of physical education of these countries is conducted with great impartiality. Using diverse assessment tools, quantitative and qualitative assessment are implemented and the evaluation contents are balanced and evaluation methods are diversified. Focus is on observing and measuring not only skillfulness but also students' change of attitude. However, in the case of China, the nation regulates the detailed parts of evaluation of physical education.
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