제품배치(PPL)란 영화, TV 드라마, 인터넷 방송, 소설책, 만화책, 등에 특정 제품이나 상표가 소품으로 등장하거나 배경으로 등장하는 것을 말한다. 기존의 전통적인 광고와는 달리 PPL은 간접적으로 제품메시지를 전달한다. 본 연구에서는 영화관 CF에 의한 영화 속 PPL의 커뮤니케이션 효과를 상표자유회상, 상표재인, 상표태도, 윤리적 반응을 가지고 측정하였다. 이 목적을 실증적으로 검증하기 위해, 본 연구는 CF 및 영화시청 집단과 단순히 영화만 시청한 집단으로 분류하였으며, 각 집단별로 40명씩 80명의 대학생 표본을 대상으로하여 실험이 이루어졌다. 분석방법은 T-test와 ...
제품배치(PPL)란 영화, TV 드라마, 인터넷 방송, 소설책, 만화책, 등에 특정 제품이나 상표가 소품으로 등장하거나 배경으로 등장하는 것을 말한다. 기존의 전통적인 광고와는 달리 PPL은 간접적으로 제품메시지를 전달한다. 본 연구에서는 영화관 CF에 의한 영화 속 PPL의 커뮤니케이션 효과를 상표자유회상, 상표재인, 상표태도, 윤리적 반응을 가지고 측정하였다. 이 목적을 실증적으로 검증하기 위해, 본 연구는 CF 및 영화시청 집단과 단순히 영화만 시청한 집단으로 분류하였으며, 각 집단별로 40명씩 80명의 대학생 표본을 대상으로하여 실험이 이루어졌다. 분석방법은 T-test와 공변량 분석(ANCOVA)을 이용하였다. 연구결과, 영화 속에 사용된 PPL의 효과를 높이기 위한 방편으로 영화관 CF 항목을 선정함에 있어서, 첫째, 영화 속 PPL 상표들 중에서 관람객들에게 긍정적인 감정(행복, 웃음, 즐거움, 향수)을 유발시키는 장면의 소품으로 사용된 PPL 상표를 CF 항목에 넣는다거나, 둘째, 등장인물이 상표명을 구체적으로 언급한 PPL 상표를 CF 항목에 넣는다면 뒤이어 노출되는 영화 속 PPL에 긍정적인 효과를 미칠 것으로 예상된다.
제품배치(PPL)란 영화, TV 드라마, 인터넷 방송, 소설책, 만화책, 등에 특정 제품이나 상표가 소품으로 등장하거나 배경으로 등장하는 것을 말한다. 기존의 전통적인 광고와는 달리 PPL은 간접적으로 제품메시지를 전달한다. 본 연구에서는 영화관 CF에 의한 영화 속 PPL의 커뮤니케이션 효과를 상표자유회상, 상표재인, 상표태도, 윤리적 반응을 가지고 측정하였다. 이 목적을 실증적으로 검증하기 위해, 본 연구는 CF 및 영화시청 집단과 단순히 영화만 시청한 집단으로 분류하였으며, 각 집단별로 40명씩 80명의 대학생 표본을 대상으로하여 실험이 이루어졌다. 분석방법은 T-test와 공변량 분석(ANCOVA)을 이용하였다. 연구결과, 영화 속에 사용된 PPL의 효과를 높이기 위한 방편으로 영화관 CF 항목을 선정함에 있어서, 첫째, 영화 속 PPL 상표들 중에서 관람객들에게 긍정적인 감정(행복, 웃음, 즐거움, 향수)을 유발시키는 장면의 소품으로 사용된 PPL 상표를 CF 항목에 넣는다거나, 둘째, 등장인물이 상표명을 구체적으로 언급한 PPL 상표를 CF 항목에 넣는다면 뒤이어 노출되는 영화 속 PPL에 긍정적인 효과를 미칠 것으로 예상된다.
Product Placement(PPL) is that a specific product or brand appears as props or background in movie, TV drama, Internet broadcast, novel, comic magazine, etc..... Unlike traditional Advertising, PPL convey a message indirectly. This study measured the communication effect of PPL from CF(commercial fi...
Product Placement(PPL) is that a specific product or brand appears as props or background in movie, TV drama, Internet broadcast, novel, comic magazine, etc..... Unlike traditional Advertising, PPL convey a message indirectly. This study measured the communication effect of PPL from CF(commercial film) in movie theater with brand recall, brand recognition, brand attitude, consumer's ethical response. To achieve this study, research adopted quasi-experiment, and the subjects who consisted of 80 undergraduate students were divided into 2 groups whether watched the CF. The result were analyzed in two ways : T-test & ANCHOVY. The result of this study is as follow; A means of using CF for heightening the effectiveness of PPL in movie, considering a brand of CF which was exposed a special scene in movie. The brand was used PPL which give audience a affirmative feelings(happiness, laughing, pleasure, enjoyment) and which was mentioned the special brand of PPL in movie actors.
Product Placement(PPL) is that a specific product or brand appears as props or background in movie, TV drama, Internet broadcast, novel, comic magazine, etc..... Unlike traditional Advertising, PPL convey a message indirectly. This study measured the communication effect of PPL from CF(commercial film) in movie theater with brand recall, brand recognition, brand attitude, consumer's ethical response. To achieve this study, research adopted quasi-experiment, and the subjects who consisted of 80 undergraduate students were divided into 2 groups whether watched the CF. The result were analyzed in two ways : T-test & ANCHOVY. The result of this study is as follow; A means of using CF for heightening the effectiveness of PPL in movie, considering a brand of CF which was exposed a special scene in movie. The brand was used PPL which give audience a affirmative feelings(happiness, laughing, pleasure, enjoyment) and which was mentioned the special brand of PPL in movie actors.
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