본 연구는 외국인 학습자가 신문활용교육(NIE)을 통해 한국어를 효과적으로 습득하게 될 것이라는 논지를 가지고 한국어 교육에서의 신문활용교육의 유용성을 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 우선 연구 주제의 이론적 배경이 되는 NIE와 소집단 협력학습에 관해 제시하였고, NIE를 한국어 교육에 적용시키기 위해 한국어 교육이라는 테두리 안에서 신문이 갖는 유용성과 활용 방안 등에 관해 논하였다. 여러 가지 교육 효과를 이유로, 신문을 교육의 모든 단계에서 학습활동자료로 사용하자는 교육활동인 NIE는 언어학습 부분에서는 학습자의 ...
본 연구는 외국인 학습자가 신문활용교육(NIE)을 통해 한국어를 효과적으로 습득하게 될 것이라는 논지를 가지고 한국어 교육에서의 신문활용교육의 유용성을 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 우선 연구 주제의 이론적 배경이 되는 NIE와 소집단 협력학습에 관해 제시하였고, NIE를 한국어 교육에 적용시키기 위해 한국어 교육이라는 테두리 안에서 신문이 갖는 유용성과 활용 방안 등에 관해 논하였다. 여러 가지 교육 효과를 이유로, 신문을 교육의 모든 단계에서 학습활동자료로 사용하자는 교육활동인 NIE는 언어학습 부분에서는 학습자의 동기유발 측면, 다양한 정보의 습득, 다독의 이점 등으로 긍정적인 평가를 받고 있다. 또한 제 2언어를 습득하는 과정에서 목표언어의 사회와 문화를 이해하고 수용하는 일이 동시에 이루어지는 것이 효과적이라는 교수원리를 따른다면 신문은 목표 언어의 사회와 문화를 반영한다는 점에서 훌륭한 교수매체가 될 수 있다. 이와 같은 유용성을 지닌 NIE를 외국인을 위한 한국어교육에 적용시켜 봄으로써 여러 가지 긍정적인 효과를 창출할 수 있다고 본다. 이러한 논지 아래 교육자료로서의 활용방안은 언어를 습득하는 데 있어 적절한 수업 환경을 제공해 주는 장점을 지닌 소집단 협력학습을 통해 제안하였다. 본고에서 제 1장은 서론으로 한국어 교육의 수업 자료로서 신문을 제안하게 된 배경과 본 연구의 의의를 간단히 서술하였다. 제 2장에서는 연구의 이론적 배경이 되는 NIE의 일반적인 개념과 교육적 효과 및 활용 프로그램 등에 대해서 살펴보고 NIE를 활용할 때 효과적인 학습 형태로 작용할 수 있는 소집단 협력학습의 이론에 관해 제시하였다. 제 3장에서는 외국인을 위한 한국어 교육에서의 NIE 유용성과 그 활용방안을 신문의 구성요소의 활용가치와 실제 적용가능한 방안을 중심으로 제안하였다. 제 4장은 결론으로 외국인을 위한 한국어 교육에서의 신문활용교육의 의의와 앞으로의 연구방향에 대해 간단하게 제언하였다.
본 연구는 외국인 학습자가 신문활용교육(NIE)을 통해 한국어를 효과적으로 습득하게 될 것이라는 논지를 가지고 한국어 교육에서의 신문활용교육의 유용성을 밝히는 데 목적을 두었다. 이를 위해 우선 연구 주제의 이론적 배경이 되는 NIE와 소집단 협력학습에 관해 제시하였고, NIE를 한국어 교육에 적용시키기 위해 한국어 교육이라는 테두리 안에서 신문이 갖는 유용성과 활용 방안 등에 관해 논하였다. 여러 가지 교육 효과를 이유로, 신문을 교육의 모든 단계에서 학습활동자료로 사용하자는 교육활동인 NIE는 언어학습 부분에서는 학습자의 동기유발 측면, 다양한 정보의 습득, 다독의 이점 등으로 긍정적인 평가를 받고 있다. 또한 제 2언어를 습득하는 과정에서 목표언어의 사회와 문화를 이해하고 수용하는 일이 동시에 이루어지는 것이 효과적이라는 교수원리를 따른다면 신문은 목표 언어의 사회와 문화를 반영한다는 점에서 훌륭한 교수매체가 될 수 있다. 이와 같은 유용성을 지닌 NIE를 외국인을 위한 한국어교육에 적용시켜 봄으로써 여러 가지 긍정적인 효과를 창출할 수 있다고 본다. 이러한 논지 아래 교육자료로서의 활용방안은 언어를 습득하는 데 있어 적절한 수업 환경을 제공해 주는 장점을 지닌 소집단 협력학습을 통해 제안하였다. 본고에서 제 1장은 서론으로 한국어 교육의 수업 자료로서 신문을 제안하게 된 배경과 본 연구의 의의를 간단히 서술하였다. 제 2장에서는 연구의 이론적 배경이 되는 NIE의 일반적인 개념과 교육적 효과 및 활용 프로그램 등에 대해서 살펴보고 NIE를 활용할 때 효과적인 학습 형태로 작용할 수 있는 소집단 협력학습의 이론에 관해 제시하였다. 제 3장에서는 외국인을 위한 한국어 교육에서의 NIE 유용성과 그 활용방안을 신문의 구성요소의 활용가치와 실제 적용가능한 방안을 중심으로 제안하였다. 제 4장은 결론으로 외국인을 위한 한국어 교육에서의 신문활용교육의 의의와 앞으로의 연구방향에 대해 간단하게 제언하였다.
This study started form the argument that foreigners studying Korean should have some positive effects from Newspaper in Education(NIE) in learning Korean. It sets its goal as investigating the usefulness of NIE in Korean education. For this purpose, first, the NIE that served as the theoretical bac...
This study started form the argument that foreigners studying Korean should have some positive effects from Newspaper in Education(NIE) in learning Korean. It sets its goal as investigating the usefulness of NIE in Korean education. For this purpose, first, the NIE that served as the theoretical background of the research as well as the small group cooperative learning were reviewed. In addition, the usefulness of newspapers and the ways to use newspaper were pursued in the limits of Korean education so as to apply NIE to Korean education. NIE is the movement to argue that newspaper should be used as a learning activity material in all the stages of education based on its various educational effects. NIE has received some positive evaluations in that it stimulates a learner's motive, helps him or her to acquire diverse information and to provide the chance of much reading especially in the field of language education. There is a teaching principle saying that acquiring a second language can be more effective when accompanied by understanding and accepting the society and culture of the target language. According to the teaching principle, newspaper should be a great teaching material since it does reflect the society and culture of the target language. So NIE will create various kinds of positive effects when being applied to Korean education for foreigners. This argument was examined in terms of small group cooperative learning, which is considered to provide adequate environment of the class in acquiring a new language. Chapter 1 is the introduction including the brief explanation of the background to suggest newspaper as a learning material in Korean education and the aim of the study. In Chapter 2, a consideration was made of the general concepts, the pedagogical effects and programs of NIE that served as the theoretical background in the study. The concept of cooperative learning in small groups was also reviewed which can be an effective type of learning when NIE is adopted. In Chapter 3, the possible ways to use NIE in Korean education according to the article types including accident news, photographs, comics, and advertisements and the measures for foreigners were suggested in terms of the use value and the measures to be actually applicable of the components of newspaper. In Chapter 4, the conclusions were provided. And small suggestions were made concerning the significance of NIE in Korean education for foreigners and the directions to be taken in future studies and the examples of the teaching plan using NIE were represented according to types.
This study started form the argument that foreigners studying Korean should have some positive effects from Newspaper in Education(NIE) in learning Korean. It sets its goal as investigating the usefulness of NIE in Korean education. For this purpose, first, the NIE that served as the theoretical background of the research as well as the small group cooperative learning were reviewed. In addition, the usefulness of newspapers and the ways to use newspaper were pursued in the limits of Korean education so as to apply NIE to Korean education. NIE is the movement to argue that newspaper should be used as a learning activity material in all the stages of education based on its various educational effects. NIE has received some positive evaluations in that it stimulates a learner's motive, helps him or her to acquire diverse information and to provide the chance of much reading especially in the field of language education. There is a teaching principle saying that acquiring a second language can be more effective when accompanied by understanding and accepting the society and culture of the target language. According to the teaching principle, newspaper should be a great teaching material since it does reflect the society and culture of the target language. So NIE will create various kinds of positive effects when being applied to Korean education for foreigners. This argument was examined in terms of small group cooperative learning, which is considered to provide adequate environment of the class in acquiring a new language. Chapter 1 is the introduction including the brief explanation of the background to suggest newspaper as a learning material in Korean education and the aim of the study. In Chapter 2, a consideration was made of the general concepts, the pedagogical effects and programs of NIE that served as the theoretical background in the study. The concept of cooperative learning in small groups was also reviewed which can be an effective type of learning when NIE is adopted. In Chapter 3, the possible ways to use NIE in Korean education according to the article types including accident news, photographs, comics, and advertisements and the measures for foreigners were suggested in terms of the use value and the measures to be actually applicable of the components of newspaper. In Chapter 4, the conclusions were provided. And small suggestions were made concerning the significance of NIE in Korean education for foreigners and the directions to be taken in future studies and the examples of the teaching plan using NIE were represented according to types.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.