본 논문은 이강백 희곡 작품의 등장인물의 특성에 관한 연구이다. 작가의 작품 활동이 시작된 1970년대부터 현재에 이르는 전 과정을 전기․중기․후기로 나누어 주제의식의 변화에 따라 등장인물의 유형이 어떻게 달라지고 있는지를 고찰함으로써 그의 작품에 대한 전반적인 이해의 기반을 마련하고자 하였다. 지금까지의 분석결과를 간략히 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 등장인물의 개념 정의를 알아보고, 기호학 중에서 행위자로서의 등장인물 이론을 분석의 방법론으로 도입해서 각 시기 마다 비교적 작품성을 인정받은 두 편씩의 대표적인 작품을 선정해 살펴보았다. 기호학을 적용한 이유는 작품의 내적 구조 및 등장인물들 간의 대립과 갈등 관계를 총체적으로 밝혀보고자 함이다. 전기 작품(1971-1979)에서는 <알>과 <파수꾼>을 중심으로 살펴 본 결과 70년대라는 정치 사회적 상황을 ...
본 논문은 이강백 희곡 작품의 등장인물의 특성에 관한 연구이다. 작가의 작품 활동이 시작된 1970년대부터 현재에 이르는 전 과정을 전기․중기․후기로 나누어 주제의식의 변화에 따라 등장인물의 유형이 어떻게 달라지고 있는지를 고찰함으로써 그의 작품에 대한 전반적인 이해의 기반을 마련하고자 하였다. 지금까지의 분석결과를 간략히 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 등장인물의 개념 정의를 알아보고, 기호학 중에서 행위자로서의 등장인물 이론을 분석의 방법론으로 도입해서 각 시기 마다 비교적 작품성을 인정받은 두 편씩의 대표적인 작품을 선정해 살펴보았다. 기호학을 적용한 이유는 작품의 내적 구조 및 등장인물들 간의 대립과 갈등 관계를 총체적으로 밝혀보고자 함이다. 전기 작품(1971-1979)에서는 <알>과 <파수꾼>을 중심으로 살펴 본 결과 70년대라는 정치 사회적 상황을 알레고리 기법을 빌어 지배권력의 폭력성과 대중의 좌절을 말하고 있음을 알 수 있다. 권력형 인물은 백성을 우민화하는 폭력성에 의해서, 또 억압받는 대중형 인물들은 어리석음에 의해서 지배와 피지배라는 첨예한 대립적 관계에 놓여 있음을 확인할 수 있었다. 대중형 인물중에서 소수의 진실을 지향하는 자는 권력형 인물에 맞서 보지만 좌절하는 양상으로 드러나 있다. 이 시기에는 권력의 폭력과 개인의 절망이 등장인물에 투영되어 있는데 이는 곧 소수 개인의 각성으로는 세계를 변화시킬 수 없다는 작가의 비극적 세계 인식을 읽을 수 있었다. 중기 작품(1981-1992)에서는 <족보>와 <영자와 진택>을 중심으로 살펴보았다. 가진 자와 못 가진 자의 갈등을 축으로 죄의식의 인식과 자기 희생을 통한 인류 구원이라는 주제의식이 등장인물을 통해 형상화되어 있다. 이 시기에 작가는 사회와 개인의 갈등이 사회의 모순 때문에 일어나는 것으로 파악하던 종래의 관점에서 벗어나 역으로 개인의 죄의식 없음이 사회의 모순을 파생시킨다는 깊은 통찰에 이르고 있음을 발견할 수 있다. 또한 결핍성을 지닌 여성들이 현실로는 희생양이 되는 것 같지만 자신의 희생을 통해 세상을 화해시키고 구원하는 사랑의 실천자로 형상화되어 있음을 알 수 있었다. 후기 작품((1993-현재)에서는 <뼈와 살>과 <느낌, 극락같은>을 중심으로 살펴보았는데, 보이지 않는 세계를 탐색하는 작가의 주제의식 아래 현실 세계를 추구하는 인물과 이상 세계를 추구하는 인물의 갈등이 대립 양상으로 드러나 있다. 작가는 이 시기에 우리의 삶의 갈등을 해소하기 위해서는 약하거나 소수, 내면 혹은 정신, 희생 등 보이지 않는 세계를 가치있게 인정함으로써 가능하다고 보고 있다. 둥장인물들은 처음에는 현실 세계 아니면 이상 세계를 극단적으로 지향하는 쪽으로 설정되어 있지만 후반부에 이르면 물질적인 것과 정신적인 것, 현실과 이상 두 세계를 조화롭게 받아들이는 인물로 그려지고 있다. 이는 작가의 세계관이 비극적 인식에서 벗어나 화해와 구원의 삶을 추구함을 확인할 수 있었다. 이강백은 현재 활발한 작품 활동을 하고 있는 현역 작가이다. 그러므로 앞으로 더욱 심도 있고 총체적인 인물 연구가 계속되어져야 할 것이다.
본 논문은 이강백 희곡 작품의 등장인물의 특성에 관한 연구이다. 작가의 작품 활동이 시작된 1970년대부터 현재에 이르는 전 과정을 전기․중기․후기로 나누어 주제의식의 변화에 따라 등장인물의 유형이 어떻게 달라지고 있는지를 고찰함으로써 그의 작품에 대한 전반적인 이해의 기반을 마련하고자 하였다. 지금까지의 분석결과를 간략히 정리하면 다음과 같다. Ⅱ장에서는 등장인물의 개념 정의를 알아보고, 기호학 중에서 행위자로서의 등장인물 이론을 분석의 방법론으로 도입해서 각 시기 마다 비교적 작품성을 인정받은 두 편씩의 대표적인 작품을 선정해 살펴보았다. 기호학을 적용한 이유는 작품의 내적 구조 및 등장인물들 간의 대립과 갈등 관계를 총체적으로 밝혀보고자 함이다. 전기 작품(1971-1979)에서는 <알>과 <파수꾼>을 중심으로 살펴 본 결과 70년대라는 정치 사회적 상황을 알레고리 기법을 빌어 지배권력의 폭력성과 대중의 좌절을 말하고 있음을 알 수 있다. 권력형 인물은 백성을 우민화하는 폭력성에 의해서, 또 억압받는 대중형 인물들은 어리석음에 의해서 지배와 피지배라는 첨예한 대립적 관계에 놓여 있음을 확인할 수 있었다. 대중형 인물중에서 소수의 진실을 지향하는 자는 권력형 인물에 맞서 보지만 좌절하는 양상으로 드러나 있다. 이 시기에는 권력의 폭력과 개인의 절망이 등장인물에 투영되어 있는데 이는 곧 소수 개인의 각성으로는 세계를 변화시킬 수 없다는 작가의 비극적 세계 인식을 읽을 수 있었다. 중기 작품(1981-1992)에서는 <족보>와 <영자와 진택>을 중심으로 살펴보았다. 가진 자와 못 가진 자의 갈등을 축으로 죄의식의 인식과 자기 희생을 통한 인류 구원이라는 주제의식이 등장인물을 통해 형상화되어 있다. 이 시기에 작가는 사회와 개인의 갈등이 사회의 모순 때문에 일어나는 것으로 파악하던 종래의 관점에서 벗어나 역으로 개인의 죄의식 없음이 사회의 모순을 파생시킨다는 깊은 통찰에 이르고 있음을 발견할 수 있다. 또한 결핍성을 지닌 여성들이 현실로는 희생양이 되는 것 같지만 자신의 희생을 통해 세상을 화해시키고 구원하는 사랑의 실천자로 형상화되어 있음을 알 수 있었다. 후기 작품((1993-현재)에서는 <뼈와 살>과 <느낌, 극락같은>을 중심으로 살펴보았는데, 보이지 않는 세계를 탐색하는 작가의 주제의식 아래 현실 세계를 추구하는 인물과 이상 세계를 추구하는 인물의 갈등이 대립 양상으로 드러나 있다. 작가는 이 시기에 우리의 삶의 갈등을 해소하기 위해서는 약하거나 소수, 내면 혹은 정신, 희생 등 보이지 않는 세계를 가치있게 인정함으로써 가능하다고 보고 있다. 둥장인물들은 처음에는 현실 세계 아니면 이상 세계를 극단적으로 지향하는 쪽으로 설정되어 있지만 후반부에 이르면 물질적인 것과 정신적인 것, 현실과 이상 두 세계를 조화롭게 받아들이는 인물로 그려지고 있다. 이는 작가의 세계관이 비극적 인식에서 벗어나 화해와 구원의 삶을 추구함을 확인할 수 있었다. 이강백은 현재 활발한 작품 활동을 하고 있는 현역 작가이다. 그러므로 앞으로 더욱 심도 있고 총체적인 인물 연구가 계속되어져야 할 것이다.
This thesis studies on the character of Lee Gang-baek's dramas. It is designed to grasp his whole works investigating how it changes according to the change of way of subject. First of all, writer's work activity process is divided as the former, the middle, and the latter term. If arrange analysis ...
This thesis studies on the character of Lee Gang-baek's dramas. It is designed to grasp his whole works investigating how it changes according to the change of way of subject. First of all, writer's work activity process is divided as the former, the middle, and the latter term. If arrange analysis result until now is as following. On scene Ⅱ, I studied character's concept definition of semiotics. I presented the character's theory as the actor to methodology of analysis. And I inspect two representative and distinguished work in each time. The reason I apply semiotics is that serve to clear inner construction of work and confrontation between characters and discord relation as general. In the former term work (1971~1979), as result 70's of observing with and . We can know central figure politics social situation that is talking violence of control power and populace's frustration using an allegorical method. We could confirm the sharp antagonistic relationships between ruling classes and controlled classes that power style person is situated by violence which make people ignorant and oppressed populace style person is situated by absurdity. Among populace style person, truth oriented person intend to defy against power style person, but was defected by aspect that miscarry. In this time, it is projected violence of power and individual's frustration in characters. We could read the writer's tragic world awareness that a small number of people's awakening can not change the world. In the middle term works(1981~1992), I examine and in priority. On the basis of discord between the rich and the poor, the sense of guilt and awareness of mankind salvation through self-sacrifice is materialized through character. In this time, the writer escape from the past's viewpoint that discord of society and individual happens because of social inconsistency. In reverse, he could know that it may derive social inconsistency no individual's sence of guilt. Although women who has shortage seem to be victims actually, he could know that it is materialized by love actor which reconcile and relieve the world through own sacrifice. In the latter term works (1993 ~ ), I examined centering around and . Discord of person who seek the actuality world under way of writer's subject to search the world that do not look and person who seek the something wrong world is detected by confrontation aspect. Writer sees that is weak to solved discord of our life at this time or available recognizing the world that do not look such as a small number, inside or mind, sacrifice as is valuable. Characters are established to side the actual world or the ideal world extremely in the beginning. Later it is painted by person who receive material thing spiritual thing actuality and ideality harmoniously. This could confirm that writer's view of the world escapes from tragic awareness and seeks compromise and life of rescue. Lee Gang-baek is active duty writer who do lively work activity now. Therefore depth forword more and general prosopography may have to be continued.
This thesis studies on the character of Lee Gang-baek's dramas. It is designed to grasp his whole works investigating how it changes according to the change of way of subject. First of all, writer's work activity process is divided as the former, the middle, and the latter term. If arrange analysis result until now is as following. On scene Ⅱ, I studied character's concept definition of semiotics. I presented the character's theory as the actor to methodology of analysis. And I inspect two representative and distinguished work in each time. The reason I apply semiotics is that serve to clear inner construction of work and confrontation between characters and discord relation as general. In the former term work (1971~1979), as result 70's of observing with and . We can know central figure politics social situation that is talking violence of control power and populace's frustration using an allegorical method. We could confirm the sharp antagonistic relationships between ruling classes and controlled classes that power style person is situated by violence which make people ignorant and oppressed populace style person is situated by absurdity. Among populace style person, truth oriented person intend to defy against power style person, but was defected by aspect that miscarry. In this time, it is projected violence of power and individual's frustration in characters. We could read the writer's tragic world awareness that a small number of people's awakening can not change the world. In the middle term works(1981~1992), I examine and in priority. On the basis of discord between the rich and the poor, the sense of guilt and awareness of mankind salvation through self-sacrifice is materialized through character. In this time, the writer escape from the past's viewpoint that discord of society and individual happens because of social inconsistency. In reverse, he could know that it may derive social inconsistency no individual's sence of guilt. Although women who has shortage seem to be victims actually, he could know that it is materialized by love actor which reconcile and relieve the world through own sacrifice. In the latter term works (1993 ~ ), I examined centering around and . Discord of person who seek the actuality world under way of writer's subject to search the world that do not look and person who seek the something wrong world is detected by confrontation aspect. Writer sees that is weak to solved discord of our life at this time or available recognizing the world that do not look such as a small number, inside or mind, sacrifice as is valuable. Characters are established to side the actual world or the ideal world extremely in the beginning. Later it is painted by person who receive material thing spiritual thing actuality and ideality harmoniously. This could confirm that writer's view of the world escapes from tragic awareness and seeks compromise and life of rescue. Lee Gang-baek is active duty writer who do lively work activity now. Therefore depth forword more and general prosopography may have to be continued.
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