자원봉사 활동은 지역사회의 공공이익을 위한 활동으로 시민들이 자신의 시간과 노력을 대가없이 자발적으로 희사하는 행동으로 선진국의 경우 자원봉사활동이 오래 전부터 활성화되어 있으나, 한국의 경우는 아직 이에 못 미치고 있다. 정부에서는 자원봉사활동의 활성화를 위해 전국에 자원봉사센터를 설립하여 운영하고 있으나, 자원봉사자에 대한 체계적인 교육과 훈련이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 자원봉사자 교육의 실태를 파악하여 자원봉...
자원봉사 활동은 지역사회의 공공이익을 위한 활동으로 시민들이 자신의 시간과 노력을 대가없이 자발적으로 희사하는 행동으로 선진국의 경우 자원봉사활동이 오래 전부터 활성화되어 있으나, 한국의 경우는 아직 이에 못 미치고 있다. 정부에서는 자원봉사활동의 활성화를 위해 전국에 자원봉사센터를 설립하여 운영하고 있으나, 자원봉사자에 대한 체계적인 교육과 훈련이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 자원봉사자 교육의 실태를 파악하여 자원봉사자를 위한 바람직한 교육의 개선 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다.
본 연구의 분석 및 검증의 결과를 요약하면 다음과 같다. 자원봉사자 교육은 45.8%가 자원봉사 활동기관에서 교육을 받았으며, 자원봉사자 교육에 대해서 40% 이상이 만족을 하였고, 자원봉사자 교육의 필요성에 대해 88.3%의 응답자가 긍정적으로 답을 하였다. 자원봉사자 교육이 필요한 이유로는 자원봉사 활동시 인간관계 형성에 필요한 지식습득, 자원봉사 활동에 필요한 지식 및 기술습득 순으로 높게 나타났다. 한편 응답자의 44.8%가 자원봉사 활동평가회를 가졌으며, 그 중 60%가 평가회가 유익하였다고 답을 하였다. 자원봉사자 교육 개선 방안에서 교육진행의 경우는 지도자의 전문성과 교육방법의 개선이 요구되었고, 교육 내용의 경우는 자원봉사 가치와 이념교육, 자원봉사 분야별 전문지식 그리고 자원봉사 활동 수혜자와의 인간관계 등에 대한 개선이 필요한 것으로 나타났다.
자원봉사자 교육의 효과증진을 위한 대안으로는, 첫째 자원봉사 활동에 대한 평가회가 이루어져야하며, 둘째 자원봉사자 교육을 실시하는데 있어서 전문적인 지식을 가진 지도자가 자원봉사 활동의 개념 및 자원봉사 활동 수혜자와의 인간관계 형성에 주안점을 두고 지속적인 교육자료의 개발을 통해 교육의 내용과 형식을 개선시키는 노력이 필요하고, 셋째 교육의 진행에 있어 연령층에 따라 교육방법 및 매체를 달리하는 교육프로그램 개발이 요구된다.
자원봉사 활동은 지역사회의 공공이익을 위한 활동으로 시민들이 자신의 시간과 노력을 대가없이 자발적으로 희사하는 행동으로 선진국의 경우 자원봉사활동이 오래 전부터 활성화되어 있으나, 한국의 경우는 아직 이에 못 미치고 있다. 정부에서는 자원봉사활동의 활성화를 위해 전국에 자원봉사센터를 설립하여 운영하고 있으나, 자원봉사자에 대한 체계적인 교육과 훈련이 이루어지지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 자원봉사자 교육의 실태를 파악하여 자원봉사자를 위한 바람직한 교육의 개선 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다.
본 연구의 분석 및 검증의 결과를 요약하면 다음과 같다. 자원봉사자 교육은 45.8%가 자원봉사 활동기관에서 교육을 받았으며, 자원봉사자 교육에 대해서 40% 이상이 만족을 하였고, 자원봉사자 교육의 필요성에 대해 88.3%의 응답자가 긍정적으로 답을 하였다. 자원봉사자 교육이 필요한 이유로는 자원봉사 활동시 인간관계 형성에 필요한 지식습득, 자원봉사 활동에 필요한 지식 및 기술습득 순으로 높게 나타났다. 한편 응답자의 44.8%가 자원봉사 활동평가회를 가졌으며, 그 중 60%가 평가회가 유익하였다고 답을 하였다. 자원봉사자 교육 개선 방안에서 교육진행의 경우는 지도자의 전문성과 교육방법의 개선이 요구되었고, 교육 내용의 경우는 자원봉사 가치와 이념교육, 자원봉사 분야별 전문지식 그리고 자원봉사 활동 수혜자와의 인간관계 등에 대한 개선이 필요한 것으로 나타났다.
자원봉사자 교육의 효과증진을 위한 대안으로는, 첫째 자원봉사 활동에 대한 평가회가 이루어져야하며, 둘째 자원봉사자 교육을 실시하는데 있어서 전문적인 지식을 가진 지도자가 자원봉사 활동의 개념 및 자원봉사 활동 수혜자와의 인간관계 형성에 주안점을 두고 지속적인 교육자료의 개발을 통해 교육의 내용과 형식을 개선시키는 노력이 필요하고, 셋째 교육의 진행에 있어 연령층에 따라 교육방법 및 매체를 달리하는 교육프로그램 개발이 요구된다.
Volunteer activity is the behaviors of civilians, who have a willingness to offer their time and effort, to contribute the public benefit of community without any expectation for payment or reward. The volunteer activity in Korea society is not so popular comparing with the case of developed countri...
Volunteer activity is the behaviors of civilians, who have a willingness to offer their time and effort, to contribute the public benefit of community without any expectation for payment or reward. The volunteer activity in Korea society is not so popular comparing with the case of developed countries. In addition, even though the Korea government has established and managed the national volunteer center for supporting and educating volunteers, the volunteer education system is not well organized yet.
In this paper, the questionnaire survey was carried out among volunteers to investigate the actual condition and to suggest an improvement method of the volunteer education system in Korea.
Some results of the questionnaire survey can be summarized as follows;
For the question item about the volunteer education, the 45.8% of the volunteer are educated in volunteer education centers, and more than 30% of these respondents are satisfied in the education. The 88.3% have positive attitude for the necessity of the volunteer education system, and the reason is that they can learn some knowledge about human relations in their volunteer activities.
For the question item about the monitoring (or evaluating) meeting, the 44.8% of the volunteer have an experience to attend the monitoring meeting, and the 60% of these respondents think it is useful for the volunteer activity.
For the question to improve the volunteer education system, it is shown that the professional knowledge of guidance teachers and the improvement of education method are necessary in the volunteer education process. Moreover, it is needed to improve the context of the volunteer education; the value of the volunteer activity, the professional knowledge about the detailed parts of the volunteer activity, and the human relations between the volunteer and the receiver.
Finally, it can be emphasized that the guidance teachers are asked to improve the context and process of the volunteer education system through the continuous efforts to develop the various materials of the volunteer education.
Volunteer activity is the behaviors of civilians, who have a willingness to offer their time and effort, to contribute the public benefit of community without any expectation for payment or reward. The volunteer activity in Korea society is not so popular comparing with the case of developed countries. In addition, even though the Korea government has established and managed the national volunteer center for supporting and educating volunteers, the volunteer education system is not well organized yet.
In this paper, the questionnaire survey was carried out among volunteers to investigate the actual condition and to suggest an improvement method of the volunteer education system in Korea.
Some results of the questionnaire survey can be summarized as follows;
For the question item about the volunteer education, the 45.8% of the volunteer are educated in volunteer education centers, and more than 30% of these respondents are satisfied in the education. The 88.3% have positive attitude for the necessity of the volunteer education system, and the reason is that they can learn some knowledge about human relations in their volunteer activities.
For the question item about the monitoring (or evaluating) meeting, the 44.8% of the volunteer have an experience to attend the monitoring meeting, and the 60% of these respondents think it is useful for the volunteer activity.
For the question to improve the volunteer education system, it is shown that the professional knowledge of guidance teachers and the improvement of education method are necessary in the volunteer education process. Moreover, it is needed to improve the context of the volunteer education; the value of the volunteer activity, the professional knowledge about the detailed parts of the volunteer activity, and the human relations between the volunteer and the receiver.
Finally, it can be emphasized that the guidance teachers are asked to improve the context and process of the volunteer education system through the continuous efforts to develop the various materials of the volunteer education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.