본 연구의 목적은 문헌고찰을 통하여 다양한 기록화의 유형을 찾아보고 이를 주제 접근 활동을 통하여 실시하여, 그 적용 가능성을 분석해 봄으로써 기록화에 의해 유아의 발달과 진보를 평가해 낼 수 있는 구체적인 방안을 제시하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관에서 실시할 수 있는 주제 접근 활동을 통한 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-1. 주제접근에서 전체 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-2. 주제접근에서 개별 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 2. 주제접근에서 기록화를 통해 나타나는 유아들의 진보는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 남원시에 위치한 N 병설유치원 1학급의 만 5세 유아 남·녀 각 14명 총 28명이다. 본 연구에서 사용한 평가방법은 '바퀴'에 대한 주제 학습이 진행되는 과정에서 이루어진 개념도, 동시 짓기, ...
본 연구의 목적은 문헌고찰을 통하여 다양한 기록화의 유형을 찾아보고 이를 주제 접근 활동을 통하여 실시하여, 그 적용 가능성을 분석해 봄으로써 기록화에 의해 유아의 발달과 진보를 평가해 낼 수 있는 구체적인 방안을 제시하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관에서 실시할 수 있는 주제 접근 활동을 통한 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-1. 주제접근에서 전체 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-2. 주제접근에서 개별 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 2. 주제접근에서 기록화를 통해 나타나는 유아들의 진보는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 남원시에 위치한 N 병설유치원 1학급의 만 5세 유아 남·녀 각 14명 총 28명이다. 본 연구에서 사용한 평가방법은 '바퀴'에 대한 주제 학습이 진행되는 과정에서 이루어진 개념도, 동시 짓기, 점토로 빚기, 그림 스케치, 회고담을 선정하고 그 중요성을 설명해주는 서면화된 기록을 덧붙여 수집 상황에 대한 개인별 기록표와 학급 전체 기록표를 이용하여 수집 계획에 따른 유아들의 활동 결과물을 수집하여 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 주제 접근 활동의 학습이 진행되는 동안에 이루어진 다양한 형태의 기록화(유아의 쓰기 샘플, 표상적 그림, 질문과 토론을 통한 구어의 평가, 동시, 개념도 작성)를 통해 유아들의 학습의 진보를 평가할 수 있었다. 1-1. 학급 전체 유아의 학습에 대한 평가에 표상적 그림, 개념도, 동시, 토론을 통한 구어를 평가할 수 있는 방법이 사용되었다. 1-2. 개별 유아의 학습에 대한 평가에 표상적 그림, 쓰기 표본, 일화기록의 방법이 사용되었다. 2. 기록화 활동을 통해서 개별 유아의 인지적·사회적 기술이 향상되었으며 또한 학급 전체 유아의 학습의 진보(인지적·사회적 기술)를 평가할 수 있는 기회가 되었다.
본 연구의 목적은 문헌고찰을 통하여 다양한 기록화의 유형을 찾아보고 이를 주제 접근 활동을 통하여 실시하여, 그 적용 가능성을 분석해 봄으로써 기록화에 의해 유아의 발달과 진보를 평가해 낼 수 있는 구체적인 방안을 제시하는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관에서 실시할 수 있는 주제 접근 활동을 통한 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-1. 주제접근에서 전체 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 1-2. 주제접근에서 개별 유아들의 발달을 평가해 볼 수 있는 기록화의 유형에는 어떤 것들이 있는가? 2. 주제접근에서 기록화를 통해 나타나는 유아들의 진보는 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 남원시에 위치한 N 병설유치원 1학급의 만 5세 유아 남·녀 각 14명 총 28명이다. 본 연구에서 사용한 평가방법은 '바퀴'에 대한 주제 학습이 진행되는 과정에서 이루어진 개념도, 동시 짓기, 점토로 빚기, 그림 스케치, 회고담을 선정하고 그 중요성을 설명해주는 서면화된 기록을 덧붙여 수집 상황에 대한 개인별 기록표와 학급 전체 기록표를 이용하여 수집 계획에 따른 유아들의 활동 결과물을 수집하여 분석하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 주제 접근 활동의 학습이 진행되는 동안에 이루어진 다양한 형태의 기록화(유아의 쓰기 샘플, 표상적 그림, 질문과 토론을 통한 구어의 평가, 동시, 개념도 작성)를 통해 유아들의 학습의 진보를 평가할 수 있었다. 1-1. 학급 전체 유아의 학습에 대한 평가에 표상적 그림, 개념도, 동시, 토론을 통한 구어를 평가할 수 있는 방법이 사용되었다. 1-2. 개별 유아의 학습에 대한 평가에 표상적 그림, 쓰기 표본, 일화기록의 방법이 사용되었다. 2. 기록화 활동을 통해서 개별 유아의 인지적·사회적 기술이 향상되었으며 또한 학급 전체 유아의 학습의 진보(인지적·사회적 기술)를 평가할 수 있는 기회가 되었다.
The purpose of this study is to investigate how to apply documentation to the theme approach in early childhood program. To this end, four research questions have been set up in this study. 1. What are the types of documentation that can be done in the theme approach in early childhood program? 1-1 ...
The purpose of this study is to investigate how to apply documentation to the theme approach in early childhood program. To this end, four research questions have been set up in this study. 1. What are the types of documentation that can be done in the theme approach in early childhood program? 1-1 What are the types of documentation that can be used for assessing the learning of the whole class of children? 1-2 What are the types of documentation that can be used for assessing the learning of individual children? 2. What is the proof of the progress in children's learning presented by documentation of children' activities in the theme approach in early childhood program? The procedures of this study were in order of review of literature, planning of activities about the topic 'wheel', planning for the documentation of children' learning in the theme approach about 'wheel', and assessment of children's progress in learning with various types of documentation. The findings of the study are as follows: 1. In the theme approach, various types of documentation can be used for assessing the children's progress in learning children' writing sample, representational pictures, language products as question and discussion, poetry, and concept map. 1-1 The types of documentation that can be used for assessing the learning of the whole class of children were the representational pictures, concept map, poetry, and verbal language products in discussion. 1-2 The types of documentation that can be used for assessing the learning of the individual children were the representational pictures, written language products, and anecdote. 2. By documentation. individual children's progress in cognition and social skill could be presented. Also, the progress of the whole class could be presented.
The purpose of this study is to investigate how to apply documentation to the theme approach in early childhood program. To this end, four research questions have been set up in this study. 1. What are the types of documentation that can be done in the theme approach in early childhood program? 1-1 What are the types of documentation that can be used for assessing the learning of the whole class of children? 1-2 What are the types of documentation that can be used for assessing the learning of individual children? 2. What is the proof of the progress in children's learning presented by documentation of children' activities in the theme approach in early childhood program? The procedures of this study were in order of review of literature, planning of activities about the topic 'wheel', planning for the documentation of children' learning in the theme approach about 'wheel', and assessment of children's progress in learning with various types of documentation. The findings of the study are as follows: 1. In the theme approach, various types of documentation can be used for assessing the children's progress in learning children' writing sample, representational pictures, language products as question and discussion, poetry, and concept map. 1-1 The types of documentation that can be used for assessing the learning of the whole class of children were the representational pictures, concept map, poetry, and verbal language products in discussion. 1-2 The types of documentation that can be used for assessing the learning of the individual children were the representational pictures, written language products, and anecdote. 2. By documentation. individual children's progress in cognition and social skill could be presented. Also, the progress of the whole class could be presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.