본 연구는 1980년대의 남미의 외환위기와 1990년대 말 동아시아의 외환위기 사례를 통하여 금융위기를 초래한 원인의 다양성에 불구하고 위기극복과정에서 일관되게 적용된 IMF프로그램의 효용성을 분석하고자 하였다.
각 외환위기국들은 위기극복과정에서 예외없이 물가상승, 소득감소, 기업수익 악화, 주가 폭락, 실업 증가, 재정적자 급증 등 커다란 고통을 감수해야만 했으며, 그럼에도 불구하고 IMF구제금융을 요청할 수 밖에 없는 처지에 몰렸기 때문에 국내경제의 자율성은 심각하게 훼손되었고, 한편으로는 선진국 다국적 자본의 이해를 대변하는 듯 IMF프로그램이 진척됨에 따라, 국내자산의 헐값 매각, 국부유출, 선진국 자본의 모럴해저드 등 문제가 끊이지 않았다.
또한, 1990년대 멕시코 외환위기의 재발에서 볼 수 있듯이 IMF는 근본적인 외환위기 해결책을 제시하지는 못하였다. 반면에 IMF체제국 들은 국제 경제시스템에 대해 새롭게 이해하게 되는 계기를 마련하게 되었고, 자국 경제체질 개선을 위해 합리적인 대응방안을 모색하게 되었다.
IMF프로그램을 재정긴축정책, 고금리정책, 경제구조개혁, 그리고 개방화, 자유화, 민영화의 네가지 측면에서 분석해 보았다.
재정긴축정책은 동아시아나 중남미국가와 같은 개발도상국의 경제회복에 악영향을 미쳤고, 고금리정책의 유용성은 판단하기 어려웠다. 또, IMF프로그램은 경제구조개혁의 측면에서 각 국가의 현실은 감안하지 않았으며 개방화, 자유화, 민영화의 측면에서는 선진국 이익 실현의 도구였다. 경제회복을 위해 IMF프로그램을 택한 한국과 IMF 프로그램을 거부하고 독자적 노선을 추구한 말레이시아를 비교한 결과, 경제위기 상황에서 IMF프로그램의 채택 여부가 중요한 것이 아니라 정부와 지도자의 정책의 일관성이 더 중요하다는 것을 알 수 있었다.
이러한 외환위기의 재발을 방지하고 약소국의 권익을 보호하기 위해서 국가와 기업간의 협력, 아시아 지역자체의 경제 협력, 금융 협력이 필요하며 아울러 ...
본 연구는 1980년대의 남미의 외환위기와 1990년대 말 동아시아의 외환위기 사례를 통하여 금융위기를 초래한 원인의 다양성에 불구하고 위기극복과정에서 일관되게 적용된 IMF프로그램의 효용성을 분석하고자 하였다.
각 외환위기국들은 위기극복과정에서 예외없이 물가상승, 소득감소, 기업수익 악화, 주가 폭락, 실업 증가, 재정적자 급증 등 커다란 고통을 감수해야만 했으며, 그럼에도 불구하고 IMF구제금융을 요청할 수 밖에 없는 처지에 몰렸기 때문에 국내경제의 자율성은 심각하게 훼손되었고, 한편으로는 선진국 다국적 자본의 이해를 대변하는 듯 IMF프로그램이 진척됨에 따라, 국내자산의 헐값 매각, 국부유출, 선진국 자본의 모럴해저드 등 문제가 끊이지 않았다.
또한, 1990년대 멕시코 외환위기의 재발에서 볼 수 있듯이 IMF는 근본적인 외환위기 해결책을 제시하지는 못하였다. 반면에 IMF체제국 들은 국제 경제시스템에 대해 새롭게 이해하게 되는 계기를 마련하게 되었고, 자국 경제체질 개선을 위해 합리적인 대응방안을 모색하게 되었다.
IMF프로그램을 재정긴축정책, 고금리정책, 경제구조개혁, 그리고 개방화, 자유화, 민영화의 네가지 측면에서 분석해 보았다.
재정긴축정책은 동아시아나 중남미국가와 같은 개발도상국의 경제회복에 악영향을 미쳤고, 고금리정책의 유용성은 판단하기 어려웠다. 또, IMF프로그램은 경제구조개혁의 측면에서 각 국가의 현실은 감안하지 않았으며 개방화, 자유화, 민영화의 측면에서는 선진국 이익 실현의 도구였다. 경제회복을 위해 IMF프로그램을 택한 한국과 IMF 프로그램을 거부하고 독자적 노선을 추구한 말레이시아를 비교한 결과, 경제위기 상황에서 IMF프로그램의 채택 여부가 중요한 것이 아니라 정부와 지도자의 정책의 일관성이 더 중요하다는 것을 알 수 있었다.
이러한 외환위기의 재발을 방지하고 약소국의 권익을 보호하기 위해서 국가와 기업간의 협력, 아시아 지역자체의 경제 협력, 금융 협력이 필요하며 아울러 기업구조조정을 포함한 미시적 구조조정을 통하여 기업의 투명성을 확보하여야한다.
본 연구는 1980년대의 남미의 외환위기와 1990년대 말 동아시아의 외환위기 사례를 통하여 금융위기를 초래한 원인의 다양성에 불구하고 위기극복과정에서 일관되게 적용된 IMF프로그램의 효용성을 분석하고자 하였다.
각 외환위기국들은 위기극복과정에서 예외없이 물가상승, 소득감소, 기업수익 악화, 주가 폭락, 실업 증가, 재정적자 급증 등 커다란 고통을 감수해야만 했으며, 그럼에도 불구하고 IMF구제금융을 요청할 수 밖에 없는 처지에 몰렸기 때문에 국내경제의 자율성은 심각하게 훼손되었고, 한편으로는 선진국 다국적 자본의 이해를 대변하는 듯 IMF프로그램이 진척됨에 따라, 국내자산의 헐값 매각, 국부유출, 선진국 자본의 모럴해저드 등 문제가 끊이지 않았다.
또한, 1990년대 멕시코 외환위기의 재발에서 볼 수 있듯이 IMF는 근본적인 외환위기 해결책을 제시하지는 못하였다. 반면에 IMF체제국 들은 국제 경제시스템에 대해 새롭게 이해하게 되는 계기를 마련하게 되었고, 자국 경제체질 개선을 위해 합리적인 대응방안을 모색하게 되었다.
IMF프로그램을 재정긴축정책, 고금리정책, 경제구조개혁, 그리고 개방화, 자유화, 민영화의 네가지 측면에서 분석해 보았다.
재정긴축정책은 동아시아나 중남미국가와 같은 개발도상국의 경제회복에 악영향을 미쳤고, 고금리정책의 유용성은 판단하기 어려웠다. 또, IMF프로그램은 경제구조개혁의 측면에서 각 국가의 현실은 감안하지 않았으며 개방화, 자유화, 민영화의 측면에서는 선진국 이익 실현의 도구였다. 경제회복을 위해 IMF프로그램을 택한 한국과 IMF 프로그램을 거부하고 독자적 노선을 추구한 말레이시아를 비교한 결과, 경제위기 상황에서 IMF프로그램의 채택 여부가 중요한 것이 아니라 정부와 지도자의 정책의 일관성이 더 중요하다는 것을 알 수 있었다.
이러한 외환위기의 재발을 방지하고 약소국의 권익을 보호하기 위해서 국가와 기업간의 협력, 아시아 지역자체의 경제 협력, 금융 협력이 필요하며 아울러 기업구조조정을 포함한 미시적 구조조정을 통하여 기업의 투명성을 확보하여야한다.
This study is intended to analyze the effectiveness of IMF programs equally applied to the foreign exchange crises of Latin America in 1980's and East Asia in the late 1990's without accounting for the diversity of the causes.
In the process of recovering from their economic crises, all the countrie...
This study is intended to analyze the effectiveness of IMF programs equally applied to the foreign exchange crises of Latin America in 1980's and East Asia in the late 1990's without accounting for the diversity of the causes.
In the process of recovering from their economic crises, all the countries in foreign exchange crises have experienced serious sufferings such as inflation, GDP decrease, corporate profitability lowering, stock plunge, unemployment increase, and fiscal deficit increase. Nevertheless, each country in economic crisis had no alternative but to accept financial relief from IMF. This resulted in destruction of each country's independence in making the domestic economic policy, Futhermore, as IMF program progressed, the program showed a sign of representing interests of multinational investors of the developed countries, and the countries in economic turmoil have suffered flowing out of their national wealth by the sales of domestic assets to foreign investors at low prices and moral hazard of the developed countries' investors, etc.
As we considered that Mexico had suffered foreign exchange crisis and received financial relief from IMF twice for the past two decades, IMF seems to have failed to present these East Asian countries with the perfect solution for preventing the reoccurrence of economic crisis in the future. Meanwhile, the foreign exchange crises led the developing countries to new understanding and attention of current international financial system and to seeking for the improvement of the countries' economic system.
The result of the analysis of IMF program indicated that IMF program had four aspects: tight fiscal policy, open bank-rate policy, economic restructuring, and open-economy policy including liberalization of trade and private management. The tight fiscal policy had negative effects on the nations undertaking economic crisis and the high bank-rate policy cannot be determined to be effective on the recovery from the crises. Furthermore, economic restructuring policy was appled without accounting for each nation's situation. In the viewpoint of open-economy policy, IMF program is the tool for the realization of developed country's interest. When we compared Korea with Malaysia, we reached the conclusion that it is more important for the government authorities to drive the consistent economic policy than to follow IMF suggestion.
As a result, , the cooperation of business with the government authorities and the economic and financial cooperation in the regional community such as East Asia are the appropriate solutions for preventing the reoccurrence of economic crisis and pursuing interests of weak countries. Moreover, the microeconomic structural reform including business' is needed to gain the clarity of corporations.
This study is intended to analyze the effectiveness of IMF programs equally applied to the foreign exchange crises of Latin America in 1980's and East Asia in the late 1990's without accounting for the diversity of the causes.
In the process of recovering from their economic crises, all the countries in foreign exchange crises have experienced serious sufferings such as inflation, GDP decrease, corporate profitability lowering, stock plunge, unemployment increase, and fiscal deficit increase. Nevertheless, each country in economic crisis had no alternative but to accept financial relief from IMF. This resulted in destruction of each country's independence in making the domestic economic policy, Futhermore, as IMF program progressed, the program showed a sign of representing interests of multinational investors of the developed countries, and the countries in economic turmoil have suffered flowing out of their national wealth by the sales of domestic assets to foreign investors at low prices and moral hazard of the developed countries' investors, etc.
As we considered that Mexico had suffered foreign exchange crisis and received financial relief from IMF twice for the past two decades, IMF seems to have failed to present these East Asian countries with the perfect solution for preventing the reoccurrence of economic crisis in the future. Meanwhile, the foreign exchange crises led the developing countries to new understanding and attention of current international financial system and to seeking for the improvement of the countries' economic system.
The result of the analysis of IMF program indicated that IMF program had four aspects: tight fiscal policy, open bank-rate policy, economic restructuring, and open-economy policy including liberalization of trade and private management. The tight fiscal policy had negative effects on the nations undertaking economic crisis and the high bank-rate policy cannot be determined to be effective on the recovery from the crises. Furthermore, economic restructuring policy was appled without accounting for each nation's situation. In the viewpoint of open-economy policy, IMF program is the tool for the realization of developed country's interest. When we compared Korea with Malaysia, we reached the conclusion that it is more important for the government authorities to drive the consistent economic policy than to follow IMF suggestion.
As a result, , the cooperation of business with the government authorities and the economic and financial cooperation in the regional community such as East Asia are the appropriate solutions for preventing the reoccurrence of economic crisis and pursuing interests of weak countries. Moreover, the microeconomic structural reform including business' is needed to gain the clarity of corporations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.