본 연구는 학원 집중화 현상의 실태 및 배경을 알아보고, 이에 따라 학원집중화의 교육학적 含意는 무엇인가를 분석함으로써 학교교육을 정상화하고 우리의 학교교육이 나아갈 방향을 제시하는데 있다. 일반적 의미에서 학원은 학교교육의 延長내지 보완을 위한 사회교육기관이지만, 입시학원의 경우는 학교교육을 보완한다는 의미보다는 오히려 대체시키는 역할을 할 우려가 있는 것도 사실이다. 따라서 학원교육에 대해서 보다 심층적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 학생들이 학원에 몰리는 배경에 대해서 문헌연구를 통하여 가치관의 측면에서는 가족이기주의를,...
본 연구는 학원 집중화 현상의 실태 및 배경을 알아보고, 이에 따라 학원집중화의 교육학적 含意는 무엇인가를 분석함으로써 학교교육을 정상화하고 우리의 학교교육이 나아갈 방향을 제시하는데 있다. 일반적 의미에서 학원은 학교교육의 延長내지 보완을 위한 사회교육기관이지만, 입시학원의 경우는 학교교육을 보완한다는 의미보다는 오히려 대체시키는 역할을 할 우려가 있는 것도 사실이다. 따라서 학원교육에 대해서 보다 심층적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 학생들이 학원에 몰리는 배경에 대해서 문헌연구를 통하여 가치관의 측면에서는 가족이기주의를, 역사·문화적 측면에서는 학벌주의, 제도적 측면에서는 입시위주의 교육제도에서 알아 보았다. 그리고 입시학원에 대한 심층적인 연구가 거의 全無하다시피했기 때문에 그 실태를 강남의 D재수입시학원과 보습학원의 예를 통해서 알아 보았다. 그리고 위 학원에 재학중인 학생들에게 학교 교육과 학원교육에 대한 인식도를 조사하여 발견한 사실은, 입시학원은 수학능력시험에 적합한 맞춤식 교육을 지향한다는 것이다. 특히 교육과정 면에서, 수업지도면에서 학원집중화가 발생한다는 사실을 실증적 분석을 통해 검증해 보았다. 학교 수업외에 학원수업을 3군데 이상을 수강하는 학생들이 상당수 있었으며, 재수생의 경우에도 학력과 희망학과가 비슷한 동질집단을 희구함으로써 학원집중의 단면을 보여주고 있었다. 입시학원은 입시에 적합한 맞춤식 교육을 하기 때문에 수업적인 면에서의 통계는 어느 정도 예측된 것이라고 볼 수 있다. 반면 상담 및 생활지도 면에서는 여전히 학교의 비중을 중시하고 있어 학생들은(특히 재학생의 경우) 학원을 어디까지나 진학성적을 향상시키기 위한 장소로 판단하는 경향이 농후하다. 교육의 본래적 의미를 고찰해 볼 때, 知와 德의 함양이 기본을 이루어야 함에도 불구하고 학원의 경우 교육의 본질적 접근에는 실패하고 있음이 사실이다. 대학입시에서의 효율성이나 수업에서의 秀越性이 있는 것은 사실이나 개인의 인격적 발전을 저해하고 정상적인 학교교육을 왜곡하는 문제점이 있다. 따라서 학원집중화 현상을 억제하고 건전한 학교교육을 위해서 거시적 측면에서는 출세지향적인 교육관, 직업관을 변화시켜야 하며, 사회구조적으로는 학벌보다는 능력이 중시되는 사회가 되어야 한다. 정책적 차원에서는, 학원집중화는 교육의 상업화를 초래할 수 있으므로 학교교육 시설을 보완하며, 우수교원을 확보할 수 있도록 교육투자를 확충해야 한다. 미시적 측면에서는 수업적인 측면의 보완이 필요하다. 학생들 수준에 맞는 교육모형의 개발, 능력별 학급 편성, 학교내 有償교육프로그램의 도입 등이 요구된다. 학원도 단순히 지식위주의 입시전략기관에서 벗어나 知와 德이 조화를 이룰 수 있는 프로그램의 개발이 요구된다.
본 연구는 학원 집중화 현상의 실태 및 배경을 알아보고, 이에 따라 학원집중화의 교육학적 含意는 무엇인가를 분석함으로써 학교교육을 정상화하고 우리의 학교교육이 나아갈 방향을 제시하는데 있다. 일반적 의미에서 학원은 학교교육의 延長내지 보완을 위한 사회교육기관이지만, 입시학원의 경우는 학교교육을 보완한다는 의미보다는 오히려 대체시키는 역할을 할 우려가 있는 것도 사실이다. 따라서 학원교육에 대해서 보다 심층적인 연구가 필요하다. 본 연구에서는 학생들이 학원에 몰리는 배경에 대해서 문헌연구를 통하여 가치관의 측면에서는 가족이기주의를, 역사·문화적 측면에서는 학벌주의, 제도적 측면에서는 입시위주의 교육제도에서 알아 보았다. 그리고 입시학원에 대한 심층적인 연구가 거의 全無하다시피했기 때문에 그 실태를 강남의 D재수입시학원과 보습학원의 예를 통해서 알아 보았다. 그리고 위 학원에 재학중인 학생들에게 학교 교육과 학원교육에 대한 인식도를 조사하여 발견한 사실은, 입시학원은 수학능력시험에 적합한 맞춤식 교육을 지향한다는 것이다. 특히 교육과정 면에서, 수업지도면에서 학원집중화가 발생한다는 사실을 실증적 분석을 통해 검증해 보았다. 학교 수업외에 학원수업을 3군데 이상을 수강하는 학생들이 상당수 있었으며, 재수생의 경우에도 학력과 희망학과가 비슷한 동질집단을 희구함으로써 학원집중의 단면을 보여주고 있었다. 입시학원은 입시에 적합한 맞춤식 교육을 하기 때문에 수업적인 면에서의 통계는 어느 정도 예측된 것이라고 볼 수 있다. 반면 상담 및 생활지도 면에서는 여전히 학교의 비중을 중시하고 있어 학생들은(특히 재학생의 경우) 학원을 어디까지나 진학성적을 향상시키기 위한 장소로 판단하는 경향이 농후하다. 교육의 본래적 의미를 고찰해 볼 때, 知와 德의 함양이 기본을 이루어야 함에도 불구하고 학원의 경우 교육의 본질적 접근에는 실패하고 있음이 사실이다. 대학입시에서의 효율성이나 수업에서의 秀越性이 있는 것은 사실이나 개인의 인격적 발전을 저해하고 정상적인 학교교육을 왜곡하는 문제점이 있다. 따라서 학원집중화 현상을 억제하고 건전한 학교교육을 위해서 거시적 측면에서는 출세지향적인 교육관, 직업관을 변화시켜야 하며, 사회구조적으로는 학벌보다는 능력이 중시되는 사회가 되어야 한다. 정책적 차원에서는, 학원집중화는 교육의 상업화를 초래할 수 있으므로 학교교육 시설을 보완하며, 우수교원을 확보할 수 있도록 교육투자를 확충해야 한다. 미시적 측면에서는 수업적인 측면의 보완이 필요하다. 학생들 수준에 맞는 교육모형의 개발, 능력별 학급 편성, 학교내 有償교육프로그램의 도입 등이 요구된다. 학원도 단순히 지식위주의 입시전략기관에서 벗어나 知와 德이 조화를 이룰 수 있는 프로그램의 개발이 요구된다.
This research tries to suggest a direction of normalizing school education and desirable education by figuring out the educational meaning, the reality and the cause of the phenomena of academic institute concentration. In general sense, academic institutes are considered as social education institu...
This research tries to suggest a direction of normalizing school education and desirable education by figuring out the educational meaning, the reality and the cause of the phenomena of academic institute concentration. In general sense, academic institutes are considered as social education institution to extend or supplement school education. However, in fact, there is concern that entrance examination specialized academy might replace school education itself rather than meaning supplementation of school education. Accordingly, this is why more in-depth research regarding the academic institute education is needed. Through this research, we did some research on documentary records to seek the reason why students converge on the academic institute. What we found for cause is family egoism in the aspect of ones value, academic sectarianism in historical and cultural aspect and educational system concentrated on entrance examination in the aspect of the educational system. There has hardly been any in-depth research on an entrance examination specialized the academic institute so far. Through the relatively scrutinized research into the reality of academy with presented examples, D academy for repeating entrance examination and supplementary academy in Kangnam, we found out that entrance examination specialized academy tends to the tailored education more suitable for the examination for entering college. Regarding the aspect of educational curriculum, the fact that academic institute concentration is caused in directing class has been verified through positive analysis. Because the education through an entrance examination specialized academy is the education specially tailored to the entrance examination, the statistics in the teaching aspect can be considered somewhat as something anticipated. Meantime, in the aspects of consultation and directing livings of students, still school has a superiority over academy, which shows strong tendency that students (especially students attending school) think academic institute as place where they can improve their scores for entering college. As a result, to restrain the academic institute concentration for more sound school education, educational values and occupational value for careerism has to be changed in a broad prospective and the present society has to become a society where ability is more valued rather than academic clique in the respect to social structure. In a respect of policy, educational investment has to be expanded to secure good teachers and complement educational facilities in school because the academy concentration might bring about commercializing education. In a visual respect, supplementation for teaching is necessary. Developing educational model that is suitable to students level, forming class by ability, introducing onerous educational program into school and so on are required.
This research tries to suggest a direction of normalizing school education and desirable education by figuring out the educational meaning, the reality and the cause of the phenomena of academic institute concentration. In general sense, academic institutes are considered as social education institution to extend or supplement school education. However, in fact, there is concern that entrance examination specialized academy might replace school education itself rather than meaning supplementation of school education. Accordingly, this is why more in-depth research regarding the academic institute education is needed. Through this research, we did some research on documentary records to seek the reason why students converge on the academic institute. What we found for cause is family egoism in the aspect of ones value, academic sectarianism in historical and cultural aspect and educational system concentrated on entrance examination in the aspect of the educational system. There has hardly been any in-depth research on an entrance examination specialized the academic institute so far. Through the relatively scrutinized research into the reality of academy with presented examples, D academy for repeating entrance examination and supplementary academy in Kangnam, we found out that entrance examination specialized academy tends to the tailored education more suitable for the examination for entering college. Regarding the aspect of educational curriculum, the fact that academic institute concentration is caused in directing class has been verified through positive analysis. Because the education through an entrance examination specialized academy is the education specially tailored to the entrance examination, the statistics in the teaching aspect can be considered somewhat as something anticipated. Meantime, in the aspects of consultation and directing livings of students, still school has a superiority over academy, which shows strong tendency that students (especially students attending school) think academic institute as place where they can improve their scores for entering college. As a result, to restrain the academic institute concentration for more sound school education, educational values and occupational value for careerism has to be changed in a broad prospective and the present society has to become a society where ability is more valued rather than academic clique in the respect to social structure. In a respect of policy, educational investment has to be expanded to secure good teachers and complement educational facilities in school because the academy concentration might bring about commercializing education. In a visual respect, supplementation for teaching is necessary. Developing educational model that is suitable to students level, forming class by ability, introducing onerous educational program into school and so on are required.
주제어
#학원집중화 학교교육 정상화 학벌주의 맞춤식 교육 능력별 학급편성 academic institute concentration normalizing school education academic clique tailored education commercializing education forming class by ability
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.