본 연구의 목적은 초등학교 희곡 교육이 문학성과 연극성이 함께 이루어져야한다는 점을 강조하면서, 이 방향을 실현하기 위해 교육연극을 적용한 실천 방법론을 제시하는 것이다. 이를 위해 희곡 교육과 교육연극의 이론적 토대를 구축하고, 이를 바탕으로 교육연극을 적용한 희곡 학습 모형을 구안하고 그 적용 방안을 모색해 희곡 교육 실천 이론으로서의 가능성에 대해 논의하였다. I장에서는 기존 희곡 교육의 문제점을 제기하여 연구의 필요성과 목적을 설정하였고, 희곡 지도와 교육연극에 관련된 연구사를 검토를 통해 연구의 방향을 찾아보았다. II장...
본 연구의 목적은 초등학교 희곡 교육이 문학성과 연극성이 함께 이루어져야한다는 점을 강조하면서, 이 방향을 실현하기 위해 교육연극을 적용한 실천 방법론을 제시하는 것이다. 이를 위해 희곡 교육과 교육연극의 이론적 토대를 구축하고, 이를 바탕으로 교육연극을 적용한 희곡 학습 모형을 구안하고 그 적용 방안을 모색해 희곡 교육 실천 이론으로서의 가능성에 대해 논의하였다. I장에서는 기존 희곡 교육의 문제점을 제기하여 연구의 필요성과 목적을 설정하였고, 희곡 지도와 교육연극에 관련된 연구사를 검토를 통해 연구의 방향을 찾아보았다. II장에서는 희곡 교육과 교육연극과의 관계를 논의해 보았다. 초등학교 희곡 교육의 방향을 행위 지향 패러다임과 학습자 중심의 수용론적인 측면에서 찾아보았다. 그리고 희곡 교육의 교육연극적 방법 적용 준거로 허용적인 분위기 형성, 표현 활동을 통한 심미적 체험, 참여활동을 통한 극적 기회 제공적인 측면에서 그 타당성을 살펴보았다. 극화 학습을 위한 교육연극 방법에는 몸풀기에 해당하는 연극놀이와, 해설을 통한 마임과 설명을 통한 마임, 조각 만들기 등의 비언어적인 방법, 즉흥극, 인터뷰하기, 토론하기와 같은 음성 언어적인 활용 방안을 제시하였다. III장에서는 교육연극을 활용한 극화 학습의 구체적인 적용 사례를 비언어적인 방법과 음성 언어적인 방법으로 나누어 제시하였다. 극화 학습의 효용성을 검증하기 위해서 <3학년 1학기, '원숭이의 꽃신'>, <3학년 2학기, '개구리 바위'>를 선정하여 교육 과정상의 지도 방안과 극화 학습 방안으로 비교 분석하였다. IV장에서는 이러한 기반 이론을 바탕으로 교육연극을 통한 희곡 교수·학습 모형 구안을 위하여 먼저 문학 교육의 원리에 의거한 학습 모형을 구안하고자 하였다. 문학 교육의 기본 지도 원리인 쾌락의 원리, 상상의 원리, 체험의 원리, 감화의 원리를 교육연극에 의한 희곡 학습 지도와 비교하면서 그 타당성을 살펴보았다. 희곡 교육의 지도 원리에 가장 근접한 학습 모형은 집단 탐구 모형과 창의적 사고 수업 모형이다. 탐구 수업은 학습자들이 사물, 상황에 대한 이해를 위해 학습하는 것이다. 희곡이 갖은 공연의 원리는 극적 특성이 단순한 지식이나 개면 암기로 이해될 수 없다는 점에서 유용한 모형이다. 이 원리를 이용해 희곡 교수·학습 모형을 구안하였다. 절차에 따라서 '텍스트 인지 단계', '의미 협상 단계', '표현 활동 단계', '체험 공유 단계'의 네 단계로 나누어 구체적인 학습안을 중심으로 중학년과 고학년에 실제 적용한 지도안을 제시하였다. V장에서는 본 연구의 논의된 사항들을 요약하여 결론을 내리고 희곡 교육에서 시사된 바를 살펴보았다. 교육연극적 방법에 의한 희곡 교육은 학습자 전원이 연습이라는 부담없이 실제 표현 활동에 참여할 수 있다는 점에서 희곡 학습을 통한 참여의 즐거움을 함께 줄 수 있었다. 그리고 희곡의 최종 학습 목표인 극화 학습에 까지 쉽게 도달할 수 있어 희곡 교육의 본질을 살릴 수 있는 실천 방안이 될 수 있음을 확인하였다. 주요어 : 희곡 교육, 교육연극, 연극놀이, 극화 학습, 행위 지향 패러다임, 집단 탐구 모형, 수용론, 기대 지평, 허용적 분위기, 의미 협상, 체험 공유, 음성 언어적 방법, 비언어적 방법,
본 연구의 목적은 초등학교 희곡 교육이 문학성과 연극성이 함께 이루어져야한다는 점을 강조하면서, 이 방향을 실현하기 위해 교육연극을 적용한 실천 방법론을 제시하는 것이다. 이를 위해 희곡 교육과 교육연극의 이론적 토대를 구축하고, 이를 바탕으로 교육연극을 적용한 희곡 학습 모형을 구안하고 그 적용 방안을 모색해 희곡 교육 실천 이론으로서의 가능성에 대해 논의하였다. I장에서는 기존 희곡 교육의 문제점을 제기하여 연구의 필요성과 목적을 설정하였고, 희곡 지도와 교육연극에 관련된 연구사를 검토를 통해 연구의 방향을 찾아보았다. II장에서는 희곡 교육과 교육연극과의 관계를 논의해 보았다. 초등학교 희곡 교육의 방향을 행위 지향 패러다임과 학습자 중심의 수용론적인 측면에서 찾아보았다. 그리고 희곡 교육의 교육연극적 방법 적용 준거로 허용적인 분위기 형성, 표현 활동을 통한 심미적 체험, 참여활동을 통한 극적 기회 제공적인 측면에서 그 타당성을 살펴보았다. 극화 학습을 위한 교육연극 방법에는 몸풀기에 해당하는 연극놀이와, 해설을 통한 마임과 설명을 통한 마임, 조각 만들기 등의 비언어적인 방법, 즉흥극, 인터뷰하기, 토론하기와 같은 음성 언어적인 활용 방안을 제시하였다. III장에서는 교육연극을 활용한 극화 학습의 구체적인 적용 사례를 비언어적인 방법과 음성 언어적인 방법으로 나누어 제시하였다. 극화 학습의 효용성을 검증하기 위해서 <3학년 1학기, '원숭이의 꽃신'>, <3학년 2학기, '개구리 바위'>를 선정하여 교육 과정상의 지도 방안과 극화 학습 방안으로 비교 분석하였다. IV장에서는 이러한 기반 이론을 바탕으로 교육연극을 통한 희곡 교수·학습 모형 구안을 위하여 먼저 문학 교육의 원리에 의거한 학습 모형을 구안하고자 하였다. 문학 교육의 기본 지도 원리인 쾌락의 원리, 상상의 원리, 체험의 원리, 감화의 원리를 교육연극에 의한 희곡 학습 지도와 비교하면서 그 타당성을 살펴보았다. 희곡 교육의 지도 원리에 가장 근접한 학습 모형은 집단 탐구 모형과 창의적 사고 수업 모형이다. 탐구 수업은 학습자들이 사물, 상황에 대한 이해를 위해 학습하는 것이다. 희곡이 갖은 공연의 원리는 극적 특성이 단순한 지식이나 개면 암기로 이해될 수 없다는 점에서 유용한 모형이다. 이 원리를 이용해 희곡 교수·학습 모형을 구안하였다. 절차에 따라서 '텍스트 인지 단계', '의미 협상 단계', '표현 활동 단계', '체험 공유 단계'의 네 단계로 나누어 구체적인 학습안을 중심으로 중학년과 고학년에 실제 적용한 지도안을 제시하였다. V장에서는 본 연구의 논의된 사항들을 요약하여 결론을 내리고 희곡 교육에서 시사된 바를 살펴보았다. 교육연극적 방법에 의한 희곡 교육은 학습자 전원이 연습이라는 부담없이 실제 표현 활동에 참여할 수 있다는 점에서 희곡 학습을 통한 참여의 즐거움을 함께 줄 수 있었다. 그리고 희곡의 최종 학습 목표인 극화 학습에 까지 쉽게 도달할 수 있어 희곡 교육의 본질을 살릴 수 있는 실천 방안이 될 수 있음을 확인하였다. 주요어 : 희곡 교육, 교육연극, 연극놀이, 극화 학습, 행위 지향 패러다임, 집단 탐구 모형, 수용론, 기대 지평, 허용적 분위기, 의미 협상, 체험 공유, 음성 언어적 방법, 비언어적 방법,
The purpose of this study was to present a practical method of drama education, suggesting that drama education in elementary schools should be conducted with the study of both the literature and play. This study tried to establish the theoretical foundation of educational play and make a drama lear...
The purpose of this study was to present a practical method of drama education, suggesting that drama education in elementary schools should be conducted with the study of both the literature and play. This study tried to establish the theoretical foundation of educational play and make a drama learning model from the theories. It discusses the possibilities of educational theory, trying to find practical application methods for this model. In the first section, this study notes problems in existing drama education and suggests the purpose and necessity of this study. It searched for a direction of study throuhg the consideration of the history of drama instruction and play. In the second section, this study discusses the relationship between drama education and play. It found an act-oriented paradigm and reception in the learner as the aim of drama education. The formation of a permissive atmosphere, an esthetical experience through expressional activity, and a supply of dramatic opportunity through participation could be set up as criteria for educational play methods in drama education. Non-verbal methods like playing for fun, mime with comment, mime with explanation, and making sculpture, and spoken language methods like impromptu play, conducting interviews with discussion, are suggested as ways of using educational play for learning drama. In the third section, this study presents actual examples of drama education, separating non-language methods and verbal methods. We selected 'The Monkey's Flower' of the first semester of the third grade and 'Frog Rock' of the second semester of the third grade, and compared and analyzed them with their instructional plans and drama education plans in order to verify the usefulness of drama education. In the fourth section, this study suggests a learning model on the basis of the principles of literary education so as to make a drama teaching and learning model through educational play. It also compared drama instruction through educational play with the basic instruction principles of literary education; that is, the principle of pleasure, of imagination, of experience, and of influence. We then agreed that the basic instructional principles of literary education were appropriate. The group investigation and creative thinking models are closest to the instruction principles of drama education. Students in an investigation class attempt to understand content and situation. The principle of play is a useful model because dramatic properties can't be understood with simple knowledge and memory work. This study constructed a drama teaching and learning model with these principles, and divided the instruction plan into four phases: recognizing text, negotiating meaning, expressional activity, and the sharing of experiences. We suggested a practical instruction plan for an application to junior highschool and senior highschool. The fifth section was devoted to summary and conclusion. Drama education by means of educational play can help students participate in actual expressive activities without the burden of practice, and give delight of participation to the students. Students can also easily receive drama education which is the ultimate learning goal of drama through drama education. Thus, this study agrees that drama education by means of educational play is a practical plan to build up the essence of drama education.
The purpose of this study was to present a practical method of drama education, suggesting that drama education in elementary schools should be conducted with the study of both the literature and play. This study tried to establish the theoretical foundation of educational play and make a drama learning model from the theories. It discusses the possibilities of educational theory, trying to find practical application methods for this model. In the first section, this study notes problems in existing drama education and suggests the purpose and necessity of this study. It searched for a direction of study throuhg the consideration of the history of drama instruction and play. In the second section, this study discusses the relationship between drama education and play. It found an act-oriented paradigm and reception in the learner as the aim of drama education. The formation of a permissive atmosphere, an esthetical experience through expressional activity, and a supply of dramatic opportunity through participation could be set up as criteria for educational play methods in drama education. Non-verbal methods like playing for fun, mime with comment, mime with explanation, and making sculpture, and spoken language methods like impromptu play, conducting interviews with discussion, are suggested as ways of using educational play for learning drama. In the third section, this study presents actual examples of drama education, separating non-language methods and verbal methods. We selected 'The Monkey's Flower' of the first semester of the third grade and 'Frog Rock' of the second semester of the third grade, and compared and analyzed them with their instructional plans and drama education plans in order to verify the usefulness of drama education. In the fourth section, this study suggests a learning model on the basis of the principles of literary education so as to make a drama teaching and learning model through educational play. It also compared drama instruction through educational play with the basic instruction principles of literary education; that is, the principle of pleasure, of imagination, of experience, and of influence. We then agreed that the basic instructional principles of literary education were appropriate. The group investigation and creative thinking models are closest to the instruction principles of drama education. Students in an investigation class attempt to understand content and situation. The principle of play is a useful model because dramatic properties can't be understood with simple knowledge and memory work. This study constructed a drama teaching and learning model with these principles, and divided the instruction plan into four phases: recognizing text, negotiating meaning, expressional activity, and the sharing of experiences. We suggested a practical instruction plan for an application to junior highschool and senior highschool. The fifth section was devoted to summary and conclusion. Drama education by means of educational play can help students participate in actual expressive activities without the burden of practice, and give delight of participation to the students. Students can also easily receive drama education which is the ultimate learning goal of drama through drama education. Thus, this study agrees that drama education by means of educational play is a practical plan to build up the essence of drama education.
주제어
#희곡 교육연극 국어교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.