본 연구의 목적은 다이어트에 관심이 높은 집단인 여대생들을 대상으로 일반적인 다이어트에 대한 관심도와 시행 현황을 파악하고, 이를 바탕으로 점차 시장 규모가 커지고 있는 상업적인 다이어트에 대한 참여도와 기대도를 알아보고자 하였다. 조사는 크게 본인의 체형인지도, 다이어트에 대한 관심도와 다이어트 시행현황, 다이어트 광고에 대한 관심도, 상업적 다이어트 현황 및 기대도로 조사되었다. 연구결과 조사 대상자 집단은 정상체중, 저체중임에도 불구하고 자신의 신체를 왜곡하여 인지하고 있었다. 또한 다이어트에 대해 높은 관심을 가지고 있었으...
본 연구의 목적은 다이어트에 관심이 높은 집단인 여대생들을 대상으로 일반적인 다이어트에 대한 관심도와 시행 현황을 파악하고, 이를 바탕으로 점차 시장 규모가 커지고 있는 상업적인 다이어트에 대한 참여도와 기대도를 알아보고자 하였다. 조사는 크게 본인의 체형인지도, 다이어트에 대한 관심도와 다이어트 시행현황, 다이어트 광고에 대한 관심도, 상업적 다이어트 현황 및 기대도로 조사되었다. 연구결과 조사 대상자 집단은 정상체중, 저체중임에도 불구하고 자신의 신체를 왜곡하여 인지하고 있었다. 또한 다이어트에 대해 높은 관심을 가지고 있었으며, 이는 자신의 체중을 올바르게 판단하지 않은 상태에서 다이어트 시행이 이루어지는 것을 알 수 있었다. 다이어트를 하는 목적도 건강을 고려한 측면보다는 외모를 아름답게 하려는 목적이 두드러졌다. 본인이 살이 찐 이유는 운동부족이 가장 높았고, 식습관 문제가 다음으로 지적되었다. 그리고 다이어트 방법은 식사조절이 가장 높았고, 그 다음이 운동으로 나타나서 다이어트는 식사조절과 운동이라는 두 축이 중심을 이루고 있음을 알 수 있었다. 다이어트 광고에 대해서는 양적인 규모에 비해서 허위과장 광고라는 인식을 가지고 있었다. 상업적 다이어트 참여도에 대한 조사 결과는 거대 규모로 형성된 시장의 규모에 비해서 참여도는 저조하게 나타났다. 이러한 결과는 다이어트가 절실히 요구되는 과체중 집단의 비율이 낮기 때문인 것으로 보인다. 그러나 앞으로 상업적 다이어트를 이용할 의사가 있다는 비율로 볼 때, 어느 정도의 잠재적인 소비층이 있다는 것을 알 수 있었다. 상업적 다이어트 정보에 대한 기대도 점수, 프로그램에 대한 기대도 점수, 상업적 다이어트 효과에 대한 기대도 점수, 상업적 다이어트 서비스에 대한 기대도 점수 등의 항목의 기대도에 있어서는 과체중군이 다른 체중군에 비하여 높은 점수를 주었다. 상업적 다이어트에 대한 기대도에서는 과체중군이 호의적인 것으로 나타났다. 체중 감량이 요구되는 과체중군 집단이 다이어트에 대한 관심도와 참여도 또한 높았고, 상업적 다이어트에 대한 기대도에 있어서도 다른 집단에 비하여 우호적인 결과를 보였다.
본 연구의 목적은 다이어트에 관심이 높은 집단인 여대생들을 대상으로 일반적인 다이어트에 대한 관심도와 시행 현황을 파악하고, 이를 바탕으로 점차 시장 규모가 커지고 있는 상업적인 다이어트에 대한 참여도와 기대도를 알아보고자 하였다. 조사는 크게 본인의 체형인지도, 다이어트에 대한 관심도와 다이어트 시행현황, 다이어트 광고에 대한 관심도, 상업적 다이어트 현황 및 기대도로 조사되었다. 연구결과 조사 대상자 집단은 정상체중, 저체중임에도 불구하고 자신의 신체를 왜곡하여 인지하고 있었다. 또한 다이어트에 대해 높은 관심을 가지고 있었으며, 이는 자신의 체중을 올바르게 판단하지 않은 상태에서 다이어트 시행이 이루어지는 것을 알 수 있었다. 다이어트를 하는 목적도 건강을 고려한 측면보다는 외모를 아름답게 하려는 목적이 두드러졌다. 본인이 살이 찐 이유는 운동부족이 가장 높았고, 식습관 문제가 다음으로 지적되었다. 그리고 다이어트 방법은 식사조절이 가장 높았고, 그 다음이 운동으로 나타나서 다이어트는 식사조절과 운동이라는 두 축이 중심을 이루고 있음을 알 수 있었다. 다이어트 광고에 대해서는 양적인 규모에 비해서 허위과장 광고라는 인식을 가지고 있었다. 상업적 다이어트 참여도에 대한 조사 결과는 거대 규모로 형성된 시장의 규모에 비해서 참여도는 저조하게 나타났다. 이러한 결과는 다이어트가 절실히 요구되는 과체중 집단의 비율이 낮기 때문인 것으로 보인다. 그러나 앞으로 상업적 다이어트를 이용할 의사가 있다는 비율로 볼 때, 어느 정도의 잠재적인 소비층이 있다는 것을 알 수 있었다. 상업적 다이어트 정보에 대한 기대도 점수, 프로그램에 대한 기대도 점수, 상업적 다이어트 효과에 대한 기대도 점수, 상업적 다이어트 서비스에 대한 기대도 점수 등의 항목의 기대도에 있어서는 과체중군이 다른 체중군에 비하여 높은 점수를 주었다. 상업적 다이어트에 대한 기대도에서는 과체중군이 호의적인 것으로 나타났다. 체중 감량이 요구되는 과체중군 집단이 다이어트에 대한 관심도와 참여도 또한 높았고, 상업적 다이어트에 대한 기대도에 있어서도 다른 집단에 비하여 우호적인 결과를 보였다.
Purpose of this study is understanding the concern and the practice about diet, expectation degree of commercial diet in female college students. This study was investigated into five categories: self-evaluation, concern, practice about diet, diet advertisement and the expectation degree of commerci...
Purpose of this study is understanding the concern and the practice about diet, expectation degree of commercial diet in female college students. This study was investigated into five categories: self-evaluation, concern, practice about diet, diet advertisement and the expectation degree of commercial diet. The participants in this survey were 438 college women in Seoul. Their mean age, height, weight and PIBW were 20.2 years, 162.2cm, 51.9kg and 93.7% respectively. Concern about body weight among young females is too much, and distorted self-evaluation. Among the students, underweight students were 43.4%, normal weight students were 49.4%, overweight student were 7.2% by PIBW standard. However, more than 57.8% of subjects thought they were fattiness even though their body weight were normal and underweight. The cause of fattiness were lack of exercise and problem of eating habits. The 80.7% of subjects were highly concerned about diet and the 63.4% of subjects were tried to diet. The subjects reported the main motivation of diet was for beauty. The diet methods which the respondents perceived effective and to practise were controled meal and exercise. The most of subjects think diet advertisements were exaggerated ad comparison with their enormous market. Commercial diet can be defined by a health center, obesity clinic, skin&obesity care shop, diet foods or pills, a fasting treatment. Compared with the existing state of diet, the proportion of take part in commercial diet was low. This was showed it is low to rate of overweight group what need certainly diet. It might be inferred from data of planning commercial diet that we can estimate a potential demand. Expectation degree marks about commercial diet information, effect, service and expect were gave a high point to overweight group compare with another weight group. So overweight was to quite friendly about commercial diet. Overweight group had more concern and prospective position than another weight group. Concern about diet among the subjects is too much, so distorted self-evaluation. And overweight group tried with high concern, besides they had high expectation degree to commercial diet. The result shows that one's weight in subjects is related to their expectation degree to commercial diet. An important point to emphasize is right perception about diet. Also, the result suggested that it is important to develop proper diet for women to maintain their weight and self-evaluation. So far, we have Seen that overweight group tried with high concern, besides they had high expectation degree to commercial diet. Social role of commercial diet remains as matter to be discussed further.
Purpose of this study is understanding the concern and the practice about diet, expectation degree of commercial diet in female college students. This study was investigated into five categories: self-evaluation, concern, practice about diet, diet advertisement and the expectation degree of commercial diet. The participants in this survey were 438 college women in Seoul. Their mean age, height, weight and PIBW were 20.2 years, 162.2cm, 51.9kg and 93.7% respectively. Concern about body weight among young females is too much, and distorted self-evaluation. Among the students, underweight students were 43.4%, normal weight students were 49.4%, overweight student were 7.2% by PIBW standard. However, more than 57.8% of subjects thought they were fattiness even though their body weight were normal and underweight. The cause of fattiness were lack of exercise and problem of eating habits. The 80.7% of subjects were highly concerned about diet and the 63.4% of subjects were tried to diet. The subjects reported the main motivation of diet was for beauty. The diet methods which the respondents perceived effective and to practise were controled meal and exercise. The most of subjects think diet advertisements were exaggerated ad comparison with their enormous market. Commercial diet can be defined by a health center, obesity clinic, skin&obesity care shop, diet foods or pills, a fasting treatment. Compared with the existing state of diet, the proportion of take part in commercial diet was low. This was showed it is low to rate of overweight group what need certainly diet. It might be inferred from data of planning commercial diet that we can estimate a potential demand. Expectation degree marks about commercial diet information, effect, service and expect were gave a high point to overweight group compare with another weight group. So overweight was to quite friendly about commercial diet. Overweight group had more concern and prospective position than another weight group. Concern about diet among the subjects is too much, so distorted self-evaluation. And overweight group tried with high concern, besides they had high expectation degree to commercial diet. The result shows that one's weight in subjects is related to their expectation degree to commercial diet. An important point to emphasize is right perception about diet. Also, the result suggested that it is important to develop proper diet for women to maintain their weight and self-evaluation. So far, we have Seen that overweight group tried with high concern, besides they had high expectation degree to commercial diet. Social role of commercial diet remains as matter to be discussed further.
주제어
#여대생 다이어트 기대도
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