본 논문은 아서 밀러(Arthur Miller)의 주요 세 작품-『세일즈맨의 죽음』(Death of a Salesman), 『시련』(The Crucible) 그리고 『전락이후』(After the Fall)-에 나타난 작가 특유의 여성 성 구축 방법을 연구·규명한다. 텍스트와 더불어 밀러의 삶과 작품에 대한 엣세이, 인터뷰, 자서전 등 작가에 대한 실제 이야기를 포함하여 페미니즘 연구의 각종 자료들이, 미국 문화의 역사적 맥락과 밀러의 인생 여정과 함께 본 논문 작성에 바탕이 되었다. 밀러는 연극이란 "평범한 인간"(common man)을 다룰 때 비로소 진정한 가치를 얻게 된다고 말했지만, 사실 그의 작품들은 여성들이 아닌 단지 남성들에게만 초점이 맞추어져있다. 그의 작품 속의 주인공들은 대부분이 남성들인 반면, 여성들은 남성들에게 장식적이고 부수적인 역할만을 할 뿐이다. 밀러의 작품에서 여성들은 실제의 모습보다 훨씬 더 수동적으로 묘사되어진다. 그의 작품 속에서 소외되고 이분화된 여성들의 이러한 모습은 단순하게 표현되어 있을 뿐이다. 밀러는 남성들의 행동에 초점을 맞추기 위해 여성들의 행동을 외면하고, 선과 악에 기초하여 여성들을 이분화 한다. 그래서 본 연구는 밀러의 작품 속에서 남성들의 영웅적인 위치를 확고히 하기 위한 작가 특유의 글쓰기 경향과 여성들의 부정적인 이미지 그리고 밀러가 여성등장인물들에게 역할을 부여하는 방식 등을 알아볼 것이다. 밀러에 의해 구체화된 여성들은 이상적인 존재와 그렇지 않은 존재로 알맞게 맞춰질 뿐 아니라, 남성과는 다른 타자(...
본 논문은 아서 밀러(Arthur Miller)의 주요 세 작품-『세일즈맨의 죽음』(Death of a Salesman), 『시련』(The Crucible) 그리고 『전락이후』(After the Fall)-에 나타난 작가 특유의 여성 성 구축 방법을 연구·규명한다. 텍스트와 더불어 밀러의 삶과 작품에 대한 엣세이, 인터뷰, 자서전 등 작가에 대한 실제 이야기를 포함하여 페미니즘 연구의 각종 자료들이, 미국 문화의 역사적 맥락과 밀러의 인생 여정과 함께 본 논문 작성에 바탕이 되었다. 밀러는 연극이란 "평범한 인간"(common man)을 다룰 때 비로소 진정한 가치를 얻게 된다고 말했지만, 사실 그의 작품들은 여성들이 아닌 단지 남성들에게만 초점이 맞추어져있다. 그의 작품 속의 주인공들은 대부분이 남성들인 반면, 여성들은 남성들에게 장식적이고 부수적인 역할만을 할 뿐이다. 밀러의 작품에서 여성들은 실제의 모습보다 훨씬 더 수동적으로 묘사되어진다. 그의 작품 속에서 소외되고 이분화된 여성들의 이러한 모습은 단순하게 표현되어 있을 뿐이다. 밀러는 남성들의 행동에 초점을 맞추기 위해 여성들의 행동을 외면하고, 선과 악에 기초하여 여성들을 이분화 한다. 그래서 본 연구는 밀러의 작품 속에서 남성들의 영웅적인 위치를 확고히 하기 위한 작가 특유의 글쓰기 경향과 여성들의 부정적인 이미지 그리고 밀러가 여성등장인물들에게 역할을 부여하는 방식 등을 알아볼 것이다. 밀러에 의해 구체화된 여성들은 이상적인 존재와 그렇지 않은 존재로 알맞게 맞춰질 뿐 아니라, 남성과는 다른 타자(other)로서 여성들의 역할을 떠맡게 된다. 전형화된 여성인물들을 생산하기 위한 틀이 만들어진 가운데, 이처럼 아무런 특혜도 받지 못한 여성인물들은 가정생활에서도 왜곡되고 부정적으로 묘사된다. 이런 점에서 본 연구는 아서 밀러의 작품 속에서 특히 여성등장인물들의 대사, 인간관계, 삶의 목표, 경제적 그리고 사회적 환경 등에 중점을 두면서, 더 지배적인 남성 주인공들의 정신적인 성숙은 극적 효과를 돕고 극의 전후관계를 지지하는데 도움을 주지만, 반면 여성등장인물들은 가부장제적 견해에 이용되고 있음을 비판하고자 한다.
본 논문은 아서 밀러(Arthur Miller)의 주요 세 작품-『세일즈맨의 죽음』(Death of a Salesman), 『시련』(The Crucible) 그리고 『전락이후』(After the Fall)-에 나타난 작가 특유의 여성 성 구축 방법을 연구·규명한다. 텍스트와 더불어 밀러의 삶과 작품에 대한 엣세이, 인터뷰, 자서전 등 작가에 대한 실제 이야기를 포함하여 페미니즘 연구의 각종 자료들이, 미국 문화의 역사적 맥락과 밀러의 인생 여정과 함께 본 논문 작성에 바탕이 되었다. 밀러는 연극이란 "평범한 인간"(common man)을 다룰 때 비로소 진정한 가치를 얻게 된다고 말했지만, 사실 그의 작품들은 여성들이 아닌 단지 남성들에게만 초점이 맞추어져있다. 그의 작품 속의 주인공들은 대부분이 남성들인 반면, 여성들은 남성들에게 장식적이고 부수적인 역할만을 할 뿐이다. 밀러의 작품에서 여성들은 실제의 모습보다 훨씬 더 수동적으로 묘사되어진다. 그의 작품 속에서 소외되고 이분화된 여성들의 이러한 모습은 단순하게 표현되어 있을 뿐이다. 밀러는 남성들의 행동에 초점을 맞추기 위해 여성들의 행동을 외면하고, 선과 악에 기초하여 여성들을 이분화 한다. 그래서 본 연구는 밀러의 작품 속에서 남성들의 영웅적인 위치를 확고히 하기 위한 작가 특유의 글쓰기 경향과 여성들의 부정적인 이미지 그리고 밀러가 여성등장인물들에게 역할을 부여하는 방식 등을 알아볼 것이다. 밀러에 의해 구체화된 여성들은 이상적인 존재와 그렇지 않은 존재로 알맞게 맞춰질 뿐 아니라, 남성과는 다른 타자(other)로서 여성들의 역할을 떠맡게 된다. 전형화된 여성인물들을 생산하기 위한 틀이 만들어진 가운데, 이처럼 아무런 특혜도 받지 못한 여성인물들은 가정생활에서도 왜곡되고 부정적으로 묘사된다. 이런 점에서 본 연구는 아서 밀러의 작품 속에서 특히 여성등장인물들의 대사, 인간관계, 삶의 목표, 경제적 그리고 사회적 환경 등에 중점을 두면서, 더 지배적인 남성 주인공들의 정신적인 성숙은 극적 효과를 돕고 극의 전후관계를 지지하는데 도움을 주지만, 반면 여성등장인물들은 가부장제적 견해에 이용되고 있음을 비판하고자 한다.
This study attempts to identify and inspect Arthur Miller's unique pattern of female characters as represented in his works: Death of a Salesman, The Crucible, and After the Fall. In order to endeavor to carve a frame for this study, other materials are used such as Miller's own non-fiction as expre...
This study attempts to identify and inspect Arthur Miller's unique pattern of female characters as represented in his works: Death of a Salesman, The Crucible, and After the Fall. In order to endeavor to carve a frame for this study, other materials are used such as Miller's own non-fiction as expressed through his theatre essays, interviews, and autobiography, and feminist study of Arthur Miller's life and literature as well as these works within the context of both American cultural history and his own life. Arthur Miller points out that a drama gains weight when it deals with the "common man". However, his works are focused on men only, not on women. While the protagonists of his plays are mostly men, women are ornamental or subsidiary figures to the men. It is generally mentioned that women in his plays are portrayed more passively than what they really are. In this respect women are marginalized and binalized in his plays, and this mirrors flat images of women. Moreover Miller marginalizes women's dramatic action to focus on man's behavior and classifies women's characters on the basis of good and evil. Therefore, this study details Miller's writing attitude, the negative images of women and his methodology of positioning the feminine so as to draw attention away from the equivocal nature of the masculine, thus enshrining his actions and elevating him to heroic status in Miller's male-oriented plays. By fashioning the disparaging ontology of female objectification, Miller creates stereotyped female characters to limit the position of women as other. With no privileged female characters in his works, Miller crafts a highly fractured and fraudulent picture of domestic life. Focusing intensely on the female characters in his literature- their language, relationship, purpose, and economical·social circumstance in the dramatic action- this study displays that while the overall psychic development of the more dominant male protagonists helps sustain the dramatic action, thus supporting the theatrical context, his female characters only serve the inscribed purpose: to introduce and authorize the patriarchal concerns which Miller has found both domestically necessary and historically meaningful.
This study attempts to identify and inspect Arthur Miller's unique pattern of female characters as represented in his works: Death of a Salesman, The Crucible, and After the Fall. In order to endeavor to carve a frame for this study, other materials are used such as Miller's own non-fiction as expressed through his theatre essays, interviews, and autobiography, and feminist study of Arthur Miller's life and literature as well as these works within the context of both American cultural history and his own life. Arthur Miller points out that a drama gains weight when it deals with the "common man". However, his works are focused on men only, not on women. While the protagonists of his plays are mostly men, women are ornamental or subsidiary figures to the men. It is generally mentioned that women in his plays are portrayed more passively than what they really are. In this respect women are marginalized and binalized in his plays, and this mirrors flat images of women. Moreover Miller marginalizes women's dramatic action to focus on man's behavior and classifies women's characters on the basis of good and evil. Therefore, this study details Miller's writing attitude, the negative images of women and his methodology of positioning the feminine so as to draw attention away from the equivocal nature of the masculine, thus enshrining his actions and elevating him to heroic status in Miller's male-oriented plays. By fashioning the disparaging ontology of female objectification, Miller creates stereotyped female characters to limit the position of women as other. With no privileged female characters in his works, Miller crafts a highly fractured and fraudulent picture of domestic life. Focusing intensely on the female characters in his literature- their language, relationship, purpose, and economical·social circumstance in the dramatic action- this study displays that while the overall psychic development of the more dominant male protagonists helps sustain the dramatic action, thus supporting the theatrical context, his female characters only serve the inscribed purpose: to introduce and authorize the patriarchal concerns which Miller has found both domestically necessary and historically meaningful.
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