대부분의 선박에서 중앙단면의 설계는 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 논문은 함정 중앙단면 설계를 위한 전산 시스템을 개발하였다. 본 논문에서 개발된 전산 시스템의 목적은 함정 중앙단면의 설계 및 구조 안전성 평가에 있다. 개발된 전산 시스템의 설계과정은 종강도 해석과정을 거쳐, 중앙단면의 설계, 국부부재의 강도검토를 위한 횡구조 해석, 신뢰성 해석법에 의한 구조적 안전성 평가의 순서로 구성되어있다. 중앙단면의 설계 과정은 반복적 재설계 과정이 필요하여 설계작업 시 많은 시간과 노력이 요구된다. 그러나 본 논문에서 위의 설계 과정에 따라 개발된 전산 시스템은 반복적 재설계 과정에 따른 소요시간을 대폭 단축하였고, 프로그램 실행을 위한 입력, 결과의 확인 및 수정하는 과정이 매우 간편하여 설계작업 시 유용한 가치가 있다.
본 논문에서 개발된 전산 시스템의 전체과정 중, 중앙단면 구조설계 단계는 함정 설계규정에 의거하여 진행하였으며, 구조안전성 평가 과정은 통상적인 ...
대부분의 선박에서 중앙단면의 설계는 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 논문은 함정 중앙단면 설계를 위한 전산 시스템을 개발하였다. 본 논문에서 개발된 전산 시스템의 목적은 함정 중앙단면의 설계 및 구조 안전성 평가에 있다. 개발된 전산 시스템의 설계과정은 종강도 해석과정을 거쳐, 중앙단면의 설계, 국부부재의 강도검토를 위한 횡구조 해석, 신뢰성 해석법에 의한 구조적 안전성 평가의 순서로 구성되어있다. 중앙단면의 설계 과정은 반복적 재설계 과정이 필요하여 설계작업 시 많은 시간과 노력이 요구된다. 그러나 본 논문에서 위의 설계 과정에 따라 개발된 전산 시스템은 반복적 재설계 과정에 따른 소요시간을 대폭 단축하였고, 프로그램 실행을 위한 입력, 결과의 확인 및 수정하는 과정이 매우 간편하여 설계작업 시 유용한 가치가 있다.
본 논문에서 개발된 전산 시스템의 전체과정 중, 중앙단면 구조설계 단계는 함정 설계규정에 의거하여 진행하였으며, 구조안전성 평가 과정은 통상적인 안전계수에 의한 구조강도평가와 구조 신뢰성 이론에 의거한 평가방법을 모두 수행하였다.
실제 함정에 대한 적용 예로써, 본 논문에서 언급된 설계규정에 의해 기설계된 함정을 선택하였다.
대상 함정에 대해, 본 논문에서 개발한 전산 시스템을 적용한 결과와 기존 설계결과를 비교 검토하여 보았으며, 그 결과 중앙 단면적의 감소 뿐 만 아니라 구조안전성 측면에서도 허용수준을 만족하였고, 기존 설계에 대해 개선된 결과를 보였다.
본 논문에서 개발한 전산 시스템은 위에서 열거한 일련의 구조설계 및 구조 안전성 평가과정을 단 시간 내에 수행할 수 있는 일괄 전산시스템으로, 설계자에게 기초설계 단계에서 실용적인 가치가 있다고 할 수 있다. 또한, 산적화물선, 유조선, 여객선등의 기타 상용선 등의 특성에 따라 시스템을 개발하면, 중앙단면 설계 및 구조안전성평가에 관한 범용 시스템이 될 것이다.
대부분의 선박에서 중앙단면의 설계는 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 논문은 함정 중앙단면 설계를 위한 전산 시스템을 개발하였다. 본 논문에서 개발된 전산 시스템의 목적은 함정 중앙단면의 설계 및 구조 안전성 평가에 있다. 개발된 전산 시스템의 설계과정은 종강도 해석과정을 거쳐, 중앙단면의 설계, 국부부재의 강도검토를 위한 횡구조 해석, 신뢰성 해석법에 의한 구조적 안전성 평가의 순서로 구성되어있다. 중앙단면의 설계 과정은 반복적 재설계 과정이 필요하여 설계작업 시 많은 시간과 노력이 요구된다. 그러나 본 논문에서 위의 설계 과정에 따라 개발된 전산 시스템은 반복적 재설계 과정에 따른 소요시간을 대폭 단축하였고, 프로그램 실행을 위한 입력, 결과의 확인 및 수정하는 과정이 매우 간편하여 설계작업 시 유용한 가치가 있다.
본 논문에서 개발된 전산 시스템의 전체과정 중, 중앙단면 구조설계 단계는 함정 설계규정에 의거하여 진행하였으며, 구조안전성 평가 과정은 통상적인 안전계수에 의한 구조강도평가와 구조 신뢰성 이론에 의거한 평가방법을 모두 수행하였다.
실제 함정에 대한 적용 예로써, 본 논문에서 언급된 설계규정에 의해 기설계된 함정을 선택하였다.
대상 함정에 대해, 본 논문에서 개발한 전산 시스템을 적용한 결과와 기존 설계결과를 비교 검토하여 보았으며, 그 결과 중앙 단면적의 감소 뿐 만 아니라 구조안전성 측면에서도 허용수준을 만족하였고, 기존 설계에 대해 개선된 결과를 보였다.
본 논문에서 개발한 전산 시스템은 위에서 열거한 일련의 구조설계 및 구조 안전성 평가과정을 단 시간 내에 수행할 수 있는 일괄 전산시스템으로, 설계자에게 기초설계 단계에서 실용적인 가치가 있다고 할 수 있다. 또한, 산적화물선, 유조선, 여객선등의 기타 상용선 등의 특성에 따라 시스템을 개발하면, 중앙단면 설계 및 구조안전성평가에 관한 범용 시스템이 될 것이다.
The midship section design is one of the important process. In this study, the structural design and safety assessment system for the naval ship's midship section is developed.
The basic design procedure is based on rationally-based structural design. The overall design procedure system is consisted...
The midship section design is one of the important process. In this study, the structural design and safety assessment system for the naval ship's midship section is developed.
The basic design procedure is based on rationally-based structural design. The overall design procedure system is consisted of five essential tasks. The tasks are overall hull girder response analysis, midship section design, shear flow analysis, local strength check and structural reliability analysis.
The developed system that contains all these procedures is able to perform promptly from the initial design to the re-design procedure. The inputting and checking of output can be conducted in a very convenient way to use.
The results of this system are shear force curves, bending moments curves, midship scantling, results of structural safety assessment. Those are derived from the each procedure.
The results of this system are compared to the parent ship's design by NAVESEA manual from the present results, it is found that the resultant is both economic and safe.
The worth of the system which is developed in this study is that the performance of program is so simple and rapid that the user's work time could be saved and he can promptly change at the structural procedure.
The advanced study of this design and assessment system can be developed to apply any type of ships, for example, bulk carrier, oil tanker, cruiser.
The midship section design is one of the important process. In this study, the structural design and safety assessment system for the naval ship's midship section is developed.
The basic design procedure is based on rationally-based structural design. The overall design procedure system is consisted of five essential tasks. The tasks are overall hull girder response analysis, midship section design, shear flow analysis, local strength check and structural reliability analysis.
The developed system that contains all these procedures is able to perform promptly from the initial design to the re-design procedure. The inputting and checking of output can be conducted in a very convenient way to use.
The results of this system are shear force curves, bending moments curves, midship scantling, results of structural safety assessment. Those are derived from the each procedure.
The results of this system are compared to the parent ship's design by NAVESEA manual from the present results, it is found that the resultant is both economic and safe.
The worth of the system which is developed in this study is that the performance of program is so simple and rapid that the user's work time could be saved and he can promptly change at the structural procedure.
The advanced study of this design and assessment system can be developed to apply any type of ships, for example, bulk carrier, oil tanker, cruiser.
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