이 논문에서 다루고 있는 주제는 청색의 상징성에 대한 것이다. 모든 색이 그렇겠지만 청색 역시 현재 특정한 사회적 상징으로 사용되고 있다. 청색은 물리적으로는 가장 많은 에너지를 가진 색이나 심리적 상징적으로는 남성성, 청량함, 차가움 등의 특정 느낌들로 지배되고 있으며, 청색을 회화에서 사용했을 때 역시 사회적인 정의를 벗어나고 있지 못하다. 청색은 역사적인 의미변천을 살펴보더라도 그 의미와 지위가 일관되지 않고 변화가 크다. 고대 그리스 시대에는 기피되는 색으로, 르네상스 이후에는 선호되는 색으로 쓰였으며, 동양에서 역시 방위...
이 논문에서 다루고 있는 주제는 청색의 상징성에 대한 것이다. 모든 색이 그렇겠지만 청색 역시 현재 특정한 사회적 상징으로 사용되고 있다. 청색은 물리적으로는 가장 많은 에너지를 가진 색이나 심리적 상징적으로는 남성성, 청량함, 차가움 등의 특정 느낌들로 지배되고 있으며, 청색을 회화에서 사용했을 때 역시 사회적인 정의를 벗어나고 있지 못하다. 청색은 역사적인 의미변천을 살펴보더라도 그 의미와 지위가 일관되지 않고 변화가 크다. 고대 그리스 시대에는 기피되는 색으로, 르네상스 이후에는 선호되는 색으로 쓰였으며, 동양에서 역시 방위를 나타내는 색으로 사용되었을 뿐 관복색에 나타난 청색의 지위는 하급관료의 것이었다. 산업혁명 이후, 또는 중화민국 설립 이후에는 동, 서양을 막론하고 노동자의 의복색으로 정의되기도 했다. 의복색의 청염료는 그만큼 얻기 쉬운 염료였다. 하지만 이와는 반대로 회화에 쓰이는 안료로서의 청색은 특수 광물에서만 얻을 수 있는 진귀한 색이기도 했다. 이렇게 안료로서와 염료로서의 지위 역시 상반된 색이었고, 그 고하(高下)의 폭이 큰 색채이기도 하다. 하지만 이렇게 고귀하고도 천한 청색이 독립적인 청색이라는 이름을 얻은 것은 그다지 오래된 일이 아니다. 고대 그리스에서 청색을 기피했던 이유는 청색에서 나타나는 부정적인 상징, 멍이나 추위 같은 것 때문이기도 하였지만 악마를 상징하는 검정색과 어두운 청색을 동일시했기 때문이었다. 또 동양에서도 청색을 단순히 파랑이라는 독립적인 색으로 본 것이 아니라 초록(草綠)을 의미하는 녹색과 청색을 아우르는 색으로 인식한 것이다. 송대(宋代) 왕희맹(王希孟)의 청록산수(靑綠山水)에서 볼 수 있는 것과 같이 산을 녹색과 청색을 혼용하여 채색한 것만 보아도 알 수 있다. 사실 이러한 심리적, 역사적인 측면들만 보아도 색채 자체가 어떠한 목적성을 가지고 쓰여졌다는 것과 시간이 지남에 따라 점점 더 축소화된 상징적인 기능들이 강하게 남아있게 된다는 것을 알 수 있다. 심리적, 상징적인 측면들은 그 사회가 이미 정해놓은 상징에 따라 규정되는 경우가 많다. 따라서 일반적으로 청색을 인지하는 부분도 이미 길들여진 상징성 때문에 더 많은 제약을 통해 보게 되는 것이며, 화가가 색을 사용할 경우 역시 상징적 의미를 부여해 주는 것임을 알게 되었다. 본 논문을 통해서 논의하고자 하는 것은 사회적인 상징성을 담고있는 청색과 회화에서 직접적으로 쓰이고 있는 청색이 얼마만큼 차이를 보이는가 하는 점에 주목해 보았으며, 실례를 통하여 그 의미를 면밀히 살펴보고자 하였다.
이 논문에서 다루고 있는 주제는 청색의 상징성에 대한 것이다. 모든 색이 그렇겠지만 청색 역시 현재 특정한 사회적 상징으로 사용되고 있다. 청색은 물리적으로는 가장 많은 에너지를 가진 색이나 심리적 상징적으로는 남성성, 청량함, 차가움 등의 특정 느낌들로 지배되고 있으며, 청색을 회화에서 사용했을 때 역시 사회적인 정의를 벗어나고 있지 못하다. 청색은 역사적인 의미변천을 살펴보더라도 그 의미와 지위가 일관되지 않고 변화가 크다. 고대 그리스 시대에는 기피되는 색으로, 르네상스 이후에는 선호되는 색으로 쓰였으며, 동양에서 역시 방위를 나타내는 색으로 사용되었을 뿐 관복색에 나타난 청색의 지위는 하급관료의 것이었다. 산업혁명 이후, 또는 중화민국 설립 이후에는 동, 서양을 막론하고 노동자의 의복색으로 정의되기도 했다. 의복색의 청염료는 그만큼 얻기 쉬운 염료였다. 하지만 이와는 반대로 회화에 쓰이는 안료로서의 청색은 특수 광물에서만 얻을 수 있는 진귀한 색이기도 했다. 이렇게 안료로서와 염료로서의 지위 역시 상반된 색이었고, 그 고하(高下)의 폭이 큰 색채이기도 하다. 하지만 이렇게 고귀하고도 천한 청색이 독립적인 청색이라는 이름을 얻은 것은 그다지 오래된 일이 아니다. 고대 그리스에서 청색을 기피했던 이유는 청색에서 나타나는 부정적인 상징, 멍이나 추위 같은 것 때문이기도 하였지만 악마를 상징하는 검정색과 어두운 청색을 동일시했기 때문이었다. 또 동양에서도 청색을 단순히 파랑이라는 독립적인 색으로 본 것이 아니라 초록(草綠)을 의미하는 녹색과 청색을 아우르는 색으로 인식한 것이다. 송대(宋代) 왕희맹(王希孟)의 청록산수(靑綠山水)에서 볼 수 있는 것과 같이 산을 녹색과 청색을 혼용하여 채색한 것만 보아도 알 수 있다. 사실 이러한 심리적, 역사적인 측면들만 보아도 색채 자체가 어떠한 목적성을 가지고 쓰여졌다는 것과 시간이 지남에 따라 점점 더 축소화된 상징적인 기능들이 강하게 남아있게 된다는 것을 알 수 있다. 심리적, 상징적인 측면들은 그 사회가 이미 정해놓은 상징에 따라 규정되는 경우가 많다. 따라서 일반적으로 청색을 인지하는 부분도 이미 길들여진 상징성 때문에 더 많은 제약을 통해 보게 되는 것이며, 화가가 색을 사용할 경우 역시 상징적 의미를 부여해 주는 것임을 알게 되었다. 본 논문을 통해서 논의하고자 하는 것은 사회적인 상징성을 담고있는 청색과 회화에서 직접적으로 쓰이고 있는 청색이 얼마만큼 차이를 보이는가 하는 점에 주목해 보았으며, 실례를 통하여 그 의미를 면밀히 살펴보고자 하였다.
The main topic of this thesis is about the symbolism of "Blue". Just like other colors, blue color has been used to represent a certain social, symbolic meaning. The color "Blue" is, in physical, the most energetic color. But in psychological state, it has specific meanings such as those of the masc...
The main topic of this thesis is about the symbolism of "Blue". Just like other colors, blue color has been used to represent a certain social, symbolic meaning. The color "Blue" is, in physical, the most energetic color. But in psychological state, it has specific meanings such as those of the masculine, the cool, and the cold. In painting, its meaning is also limited to social definition. Historically, the meaning and position of blue color has not been consistent, but also changed widely. In ancient Greece, blue color was treated as a color that had been avoided, but after Renaissance, it was treated as favored. In Asian culture, the color was used to indicate direction and it was used in clothing of low-position bureaucrats. After the Industrial Revolution and foundation of the Republic of China, the color was defined as representation of laborers. Blue dye for clothing was one of the easiest dye people could get. However, it was rare color as a pigment for painting because the blue color was only obtained from special mineral. As mentioned above, its position as a material for dying and painting was contrary to each other, and it had wide-ranging rank by itself. However, it hasn't been a while since blue color gains independent meaning. In ancient Greece, blue color was not used widely because it not only had negative meaning, such as a bruise and cold, but also was treated same with black color which represented evil when dark blue was used. Also in Asia, blue was seen not just as an independent color, but as green so that blue was recognized as a color containing blue and green at the same time. It is also shown in landscape painting, "mountains and streams in blue and green", the paint of Wang H M of the Sung dynasty, which describes mountains by using blue and green. Just by looking at these psychological and historical aspects, it is true that color itself has been used to represent something on purpose and its symbolic functions are getting more evident and defined specifically as time goes by. Psychological and symbolic aspects of colors are usually defined by symbolic meanings that are already given by the society. Therefore, there is a restriction on watching and feeling color due to widely-known symbolic meaning on color. It is also true that a painter tries to give a certain symbolic meaning when he or she chooses a color. This thesis tries to figure out how much blue has relevance and difference in social aspects and in paintings throughout actual examples.
The main topic of this thesis is about the symbolism of "Blue". Just like other colors, blue color has been used to represent a certain social, symbolic meaning. The color "Blue" is, in physical, the most energetic color. But in psychological state, it has specific meanings such as those of the masculine, the cool, and the cold. In painting, its meaning is also limited to social definition. Historically, the meaning and position of blue color has not been consistent, but also changed widely. In ancient Greece, blue color was treated as a color that had been avoided, but after Renaissance, it was treated as favored. In Asian culture, the color was used to indicate direction and it was used in clothing of low-position bureaucrats. After the Industrial Revolution and foundation of the Republic of China, the color was defined as representation of laborers. Blue dye for clothing was one of the easiest dye people could get. However, it was rare color as a pigment for painting because the blue color was only obtained from special mineral. As mentioned above, its position as a material for dying and painting was contrary to each other, and it had wide-ranging rank by itself. However, it hasn't been a while since blue color gains independent meaning. In ancient Greece, blue color was not used widely because it not only had negative meaning, such as a bruise and cold, but also was treated same with black color which represented evil when dark blue was used. Also in Asia, blue was seen not just as an independent color, but as green so that blue was recognized as a color containing blue and green at the same time. It is also shown in landscape painting, "mountains and streams in blue and green", the paint of Wang H M of the Sung dynasty, which describes mountains by using blue and green. Just by looking at these psychological and historical aspects, it is true that color itself has been used to represent something on purpose and its symbolic functions are getting more evident and defined specifically as time goes by. Psychological and symbolic aspects of colors are usually defined by symbolic meanings that are already given by the society. Therefore, there is a restriction on watching and feeling color due to widely-known symbolic meaning on color. It is also true that a painter tries to give a certain symbolic meaning when he or she chooses a color. This thesis tries to figure out how much blue has relevance and difference in social aspects and in paintings throughout actual examples.
주제어
#청색 색채학 상징성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.