경제발전에 따른 국민소득의 향상, 여가시간의 증대, 생활패턴의 변화 등 사회구조의 다변화는 여행 중 필연적으로 이용하게되는 숙박시설에도 기능상의 변화를 요구하게 되었다. 이와 같은 요구에 부응하기 위하여 숙박과 음식을 제공하는 단순한 호텔의 기능에서 관광객이나 지역사회 주민의 휴식공간, 대화 및 사교장, 레저 스포츠 등 다양한 공공생활 공간 및 문화공간으로서의 기능을 갖춘 리조트 호텔이 양적으로 증가하게 되었고 이러한 증가는 호텔상호간의 경쟁으로 고객확보와 이윤추구를 위한 합리적인 ...
경제발전에 따른 국민소득의 향상, 여가시간의 증대, 생활패턴의 변화 등 사회구조의 다변화는 여행 중 필연적으로 이용하게되는 숙박시설에도 기능상의 변화를 요구하게 되었다. 이와 같은 요구에 부응하기 위하여 숙박과 음식을 제공하는 단순한 호텔의 기능에서 관광객이나 지역사회 주민의 휴식공간, 대화 및 사교장, 레저 스포츠 등 다양한 공공생활 공간 및 문화공간으로서의 기능을 갖춘 리조트 호텔이 양적으로 증가하게 되었고 이러한 증가는 호텔상호간의 경쟁으로 고객확보와 이윤추구를 위한 합리적인 마케팅 전략이 필요하게 되었다. 리조트호텔들은 지속적인 고객유치를 위하여 보다 체계적이고 효율적인 마케팅 전략을 필요로 하게 되었으며 이러한 필요에 의해서 본 연구는 이론적 체계가 미흡한 리조트호텔 마케팅 전략에 관한 이론적 틀을 마련하고자, 관광호텔 촉진전략의 실태를 알아보고 문제점을 분석하여 새로운 전략개발의 자료로 활용하며, 지속적인 마케팅전략에 관한 대안을 제시하고자 하는 것이다. 이러한 연구결과 각 리조트 호텔들은 첫째, 각 지역별 환경특성에 맞는 상품개발을 하여 타 지역과의 차별성과 다양성을 두어 고객이 새롭게 느낄 수 있는 신상품개발로 마케팅전략을 세워야 할 것이다. 둘째, 판촉사원과 판촉사무소의 운영실태를 파악하고 효율적 운영방안을 세우며 자사상품 및 시장파악을 위한 전문교육실시로 마케팅 전략을 세우는 것이다. 셋째, 리조트호텔의 장점을 광고·홍보·선전으로 고객에게 전달하고자하는 정확한 메시지에 이용하며 합리적인 가격체계(성수기, 비수기)로 마케팅전략을 세우는 것이다. 넷째, 고객의 편익을 보장하는 적절한 마케팅 구사로 독특한 이미지를 창출하며 경쟁상품과의 차별화를 가져 시장점유율을 획득하는 것이다. 다섯째, 판촉방법의 다양화로 고객에게 직접 접근하는 홍보전략·독특한 이벤트·호텔주변 관광지를 연계한 공동판촉 모색·체재위주보다 관광객의 직접 참여 가능한 관광활동개발을 모색한다. 본 연구는 리조트호텔 중 17개 업체만을 선정하여 마케팅 실무자들의 견해를 중심으로 작성되었으므로 우리 나라 전체 리조트호텔의 마케팅 활동 모두를 고려하지 못한 한계와 통계적 한계로 유의적 결과를 얻지 못한 한계가 있었다. 향후의 연구에서는 이러한 한계를 극복하여 보다 많은 리조트호텔의 실질적 통계가 적용되어야겠으며 리조트호텔의 발전을 위한 지속적인 연구가 끊임없이 이루어져야 할 것이다.
경제발전에 따른 국민소득의 향상, 여가시간의 증대, 생활패턴의 변화 등 사회구조의 다변화는 여행 중 필연적으로 이용하게되는 숙박시설에도 기능상의 변화를 요구하게 되었다. 이와 같은 요구에 부응하기 위하여 숙박과 음식을 제공하는 단순한 호텔의 기능에서 관광객이나 지역사회 주민의 휴식공간, 대화 및 사교장, 레저 스포츠 등 다양한 공공생활 공간 및 문화공간으로서의 기능을 갖춘 리조트 호텔이 양적으로 증가하게 되었고 이러한 증가는 호텔상호간의 경쟁으로 고객확보와 이윤추구를 위한 합리적인 마케팅 전략이 필요하게 되었다. 리조트호텔들은 지속적인 고객유치를 위하여 보다 체계적이고 효율적인 마케팅 전략을 필요로 하게 되었으며 이러한 필요에 의해서 본 연구는 이론적 체계가 미흡한 리조트호텔 마케팅 전략에 관한 이론적 틀을 마련하고자, 관광호텔 촉진전략의 실태를 알아보고 문제점을 분석하여 새로운 전략개발의 자료로 활용하며, 지속적인 마케팅전략에 관한 대안을 제시하고자 하는 것이다. 이러한 연구결과 각 리조트 호텔들은 첫째, 각 지역별 환경특성에 맞는 상품개발을 하여 타 지역과의 차별성과 다양성을 두어 고객이 새롭게 느낄 수 있는 신상품개발로 마케팅전략을 세워야 할 것이다. 둘째, 판촉사원과 판촉사무소의 운영실태를 파악하고 효율적 운영방안을 세우며 자사상품 및 시장파악을 위한 전문교육실시로 마케팅 전략을 세우는 것이다. 셋째, 리조트호텔의 장점을 광고·홍보·선전으로 고객에게 전달하고자하는 정확한 메시지에 이용하며 합리적인 가격체계(성수기, 비수기)로 마케팅전략을 세우는 것이다. 넷째, 고객의 편익을 보장하는 적절한 마케팅 구사로 독특한 이미지를 창출하며 경쟁상품과의 차별화를 가져 시장점유율을 획득하는 것이다. 다섯째, 판촉방법의 다양화로 고객에게 직접 접근하는 홍보전략·독특한 이벤트·호텔주변 관광지를 연계한 공동판촉 모색·체재위주보다 관광객의 직접 참여 가능한 관광활동개발을 모색한다. 본 연구는 리조트호텔 중 17개 업체만을 선정하여 마케팅 실무자들의 견해를 중심으로 작성되었으므로 우리 나라 전체 리조트호텔의 마케팅 활동 모두를 고려하지 못한 한계와 통계적 한계로 유의적 결과를 얻지 못한 한계가 있었다. 향후의 연구에서는 이러한 한계를 극복하여 보다 많은 리조트호텔의 실질적 통계가 적용되어야겠으며 리조트호텔의 발전을 위한 지속적인 연구가 끊임없이 이루어져야 할 것이다.
The various changes of social structure such as the increase of GNP, leisure, the change of a living pattern come to demand functional changes of overnight accommodation that is inevitably used for a trip. To satisfy these demands, the simple function of hotel that provides lodging and food changes ...
The various changes of social structure such as the increase of GNP, leisure, the change of a living pattern come to demand functional changes of overnight accommodation that is inevitably used for a trip. To satisfy these demands, the simple function of hotel that provides lodging and food changes into the increase of resort hotels that have various living and cultural functions such as resting place, meeting place, leisure sports center of tourists and community members. This increase needs reasonable marketing strategy for securing customers and profits to competitive hotels. Resort hotels need more systematic and effective marketing strategy to continue to attract customers. So, this study is intended to look into the actual conditions of tourist hotel's expediting strategy and analyze problems to use them as new materials for strategy development, and also intended to show alternatives to lasting marketing strategy to build up theoretical frame for poor marketing strategy of resort hotels. The results of this study are as follows. First, each resort hotel must plan a marketing strategy to develop new products by expressing differentiation and variety against other regions through a product development that accords with regional traits. Second, each resort hotel must investigate the actual managerial condition of employees and bureaus in sales promotion and plan effective management and carry out a professional education for its products and market understanding. Third, each resort hotel must make public advertisement about its merits to transmit accurate message and build up reasonable price system dividing into a high-demand season and low-demand season. Fourth, each resort hotel must create peculiar image through the use of proper marketing that ensure customers' convenience and acquire a market share through differentiation with competitive products. Fifth, each resort hotel must plan development of tourism activity that tourists can directly attend rather than cooperated sales promotion system that connects with publicity strategy, peculiar event, attraction next to hotel. This study was practiced centered on marketing executives in 17 resort hotel, so did not get meaningful results because it could not consider all marketing activities of Korean resort hotels and it has statistic limit. The forward study must overcome these limits to apply more practical statistics and the constant study must be done for development of resort hotels.
The various changes of social structure such as the increase of GNP, leisure, the change of a living pattern come to demand functional changes of overnight accommodation that is inevitably used for a trip. To satisfy these demands, the simple function of hotel that provides lodging and food changes into the increase of resort hotels that have various living and cultural functions such as resting place, meeting place, leisure sports center of tourists and community members. This increase needs reasonable marketing strategy for securing customers and profits to competitive hotels. Resort hotels need more systematic and effective marketing strategy to continue to attract customers. So, this study is intended to look into the actual conditions of tourist hotel's expediting strategy and analyze problems to use them as new materials for strategy development, and also intended to show alternatives to lasting marketing strategy to build up theoretical frame for poor marketing strategy of resort hotels. The results of this study are as follows. First, each resort hotel must plan a marketing strategy to develop new products by expressing differentiation and variety against other regions through a product development that accords with regional traits. Second, each resort hotel must investigate the actual managerial condition of employees and bureaus in sales promotion and plan effective management and carry out a professional education for its products and market understanding. Third, each resort hotel must make public advertisement about its merits to transmit accurate message and build up reasonable price system dividing into a high-demand season and low-demand season. Fourth, each resort hotel must create peculiar image through the use of proper marketing that ensure customers' convenience and acquire a market share through differentiation with competitive products. Fifth, each resort hotel must plan development of tourism activity that tourists can directly attend rather than cooperated sales promotion system that connects with publicity strategy, peculiar event, attraction next to hotel. This study was practiced centered on marketing executives in 17 resort hotel, so did not get meaningful results because it could not consider all marketing activities of Korean resort hotels and it has statistic limit. The forward study must overcome these limits to apply more practical statistics and the constant study must be done for development of resort hotels.
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