전 세계는 고도의 정보기술과 교통, 통신의 발달로 국경이 개념이 희박해지는 세계화시대가 급속히 진행되고 있다. 세계를 일일 생활권으로 묶는 세계화는 인류의 인적교류를 더욱 빈번하게 만들고 있다. 인류의 교류는 문화의 교류이다. 21세기는 모든 미래학자들이 지적하듯이 지식ㆍ정보화 사회이며, 동시에 고유한 문화가 빛을 발하는 문화의 시대이다. 즉, 문화 선진국이 진정한 의미의 강국이 되는 시대이다. 관광기념품은 고도의 문화적 상징성과 고유성을 지닌 문화상품으로서 특정관광지 이외에서는 구하기 어려운 문화적ㆍ역사적 요소를 함축하고 상징하는 고부가가치 제품이다. 이러한 관광기념품을 활성화하기 위한 노력과 연구가 절실히 필요하며, 따라서 본 연구에서는 우리나라 관광기념품 산업의 현황 분석과 문제점을 파악하고, 개선방안 도출을 통해 관광기념품 산업이 고부가가치 산업으로 자리매김 하는 방안을 모색하는데 주안점을 두고 연구하고자 했다. 본 연구의 범위는 전체 5장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론 부분으로 문제의 제기 및 연구의 목적, 연구의 방법과 범위 등에 대하여 각각의 절로 구성하여 기술하였다. 제 2장은 관광기념품의 이론적 배경으로 제 1절에서는 관광기념품의 개념, 제 2절에서는 관광기념품의 마케팅을 기술하여 이론적 토대를 마련하였다. 제 3장은 관광기념품 구매동향 및 특성으로 구매 품목, 구매 장소, 구매 비용 등 성향에 대한 추세와 관광유형에 따른 구매 행동특성을 기술하였다. 제 4장은 관광기념품 실태조사 및 ...
전 세계는 고도의 정보기술과 교통, 통신의 발달로 국경이 개념이 희박해지는 세계화시대가 급속히 진행되고 있다. 세계를 일일 생활권으로 묶는 세계화는 인류의 인적교류를 더욱 빈번하게 만들고 있다. 인류의 교류는 문화의 교류이다. 21세기는 모든 미래학자들이 지적하듯이 지식ㆍ정보화 사회이며, 동시에 고유한 문화가 빛을 발하는 문화의 시대이다. 즉, 문화 선진국이 진정한 의미의 강국이 되는 시대이다. 관광기념품은 고도의 문화적 상징성과 고유성을 지닌 문화상품으로서 특정관광지 이외에서는 구하기 어려운 문화적ㆍ역사적 요소를 함축하고 상징하는 고부가가치 제품이다. 이러한 관광기념품을 활성화하기 위한 노력과 연구가 절실히 필요하며, 따라서 본 연구에서는 우리나라 관광기념품 산업의 현황 분석과 문제점을 파악하고, 개선방안 도출을 통해 관광기념품 산업이 고부가가치 산업으로 자리매김 하는 방안을 모색하는데 주안점을 두고 연구하고자 했다. 본 연구의 범위는 전체 5장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론 부분으로 문제의 제기 및 연구의 목적, 연구의 방법과 범위 등에 대하여 각각의 절로 구성하여 기술하였다. 제 2장은 관광기념품의 이론적 배경으로 제 1절에서는 관광기념품의 개념, 제 2절에서는 관광기념품의 마케팅을 기술하여 이론적 토대를 마련하였다. 제 3장은 관광기념품 구매동향 및 특성으로 구매 품목, 구매 장소, 구매 비용 등 성향에 대한 추세와 관광유형에 따른 구매 행동특성을 기술하였다. 제 4장은 관광기념품 실태조사 및 마케팅 전략으로 현장 실태조사를 통해 관광기념품의 현황을 파악하고 이를 근거로 적합한 마케팅 전략을 수립하였다. 제 5장은 본 연구의 결론 부분으로 연구 내용을 요약ㆍ정리하였으며, 한계점도 명시하였다. 이상의 연구 결과에 의해 관광기념품 산업의 활성화 방안으로 다음과 같은 전략을 제시한다. 첫째, 제품전략은 우선적으로 소재의 다양화가 이루어져야 한다. 유형의 소재뿐만 아니라 무형의 소재를 이용한 제품 기획과 보편 타당하고 특색 있는 의미 부여로 천편일률적인 형태에서 진일보 한 다양하고 독특한 관광기념품을 개발해야 한다. 시장현황을 명확히 파악하기 위해 정확한 통계조사 자료를 확보하고 이를 기반으로 고객의 욕구 추이를 분석하고, 고객의 욕구에 가장 적합한 제품을 기획하여야 하며, 각종 전시회를 통해 발굴된 우수작품들의 상품화가 이루어질 수 있도록, 적극적인 유도책이 있어야 한다. 또한 제품력 있는 상품을 만들기 위해서는 주체가 되는 전문인력 양성에 종합적인 지원과 노력이 있어야 하며, 품질인증제도 등의 엄격한 관리로 신인도를 제고하고 생산업체간의 선의의 경쟁을 유도, 품질향상을 도모할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 유통전략은 우선적으로 환경개선이 선행되어야 한다. 현재의 복잡하고 지저분한 유통장소를 위생적이고 산뜻한 형태로 바꾸어야 하며, 고객 중심의 진열, 안내소 설치 등으로 최대한 고객에게 가까이 다가가는 장소가 되도록 해야 한다. 영세한 생산업체가 제조 및 판매를 동시에 함으로써 안게 되는 부담을 줄이기 위해서는 생산과 판매의 분리를 적극 추진함으로써 경영합리화가 이루어질 수 있도록 해야 한다. 또한 한국을 대표하는 종합 기념품센터를 설립하여, 전국 각 지방의 특색 있는 관광기념품을 한자리에 모아 전시 판매함으로써 관련업체의 판로를 확보해 주고, 대내ㆍ외 홍보의 장으로도 사용할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 판촉/홍보전략으로는 지역축제를 국제적인 축제로 개발하고 이를 통해 관광기념품의 판촉활동을 더욱 강화하고, 공연판매장을 건립하여 관광 명소화 함으로써 관광객을 유도하고 상품의 문화적 배경을 효과적으로 설명해 줄 수 있도록 해야 한다. 외래관광객이 제일 많이 이용하는 곳인 공항면세점에 대한 판매촉진이 있어야하며, 고객의 시선과 관심을 끌 수 있는 전통적인 이벤트를 강구하는 것이 필요하다. 21세기 정보화시대를 맞아 인터넷을 판촉수단으로 전자상거래를 강화하는 것도 중요한 일이며, 또한 관광객을 위한 안내체계가 강화되어야 한다. 안내표지판이나 안내소 설치가 대폭 확충되어야 하며, 안내를 위한 홍보물도 다양하게 제작되어 관광객이 쉽게 볼 수 있도록 해야 한다. 본 연구는 외래 관광객 위주의 관광기념품 활성화를 중심으로 방안을 강구하였으나 실질적인 외래 관광객의 의견을 수렴하지 못하였으며, 따라서 마케팅 전략이 그들의 욕구나 필요에 근거하지 않은, 반영하지 못한 한계가 있었다. 향후 관광기념품에 대한 마케팅전략 수립 시에는 주요 대상이 되는 외래 관광객의 욕구나 필요에 대한 구체적이고 실증적인 조사가 실시되고, 이를 토대로 마케팅 전략들을 마련하는 것이 보다 적절할 것이다.
전 세계는 고도의 정보기술과 교통, 통신의 발달로 국경이 개념이 희박해지는 세계화시대가 급속히 진행되고 있다. 세계를 일일 생활권으로 묶는 세계화는 인류의 인적교류를 더욱 빈번하게 만들고 있다. 인류의 교류는 문화의 교류이다. 21세기는 모든 미래학자들이 지적하듯이 지식ㆍ정보화 사회이며, 동시에 고유한 문화가 빛을 발하는 문화의 시대이다. 즉, 문화 선진국이 진정한 의미의 강국이 되는 시대이다. 관광기념품은 고도의 문화적 상징성과 고유성을 지닌 문화상품으로서 특정관광지 이외에서는 구하기 어려운 문화적ㆍ역사적 요소를 함축하고 상징하는 고부가가치 제품이다. 이러한 관광기념품을 활성화하기 위한 노력과 연구가 절실히 필요하며, 따라서 본 연구에서는 우리나라 관광기념품 산업의 현황 분석과 문제점을 파악하고, 개선방안 도출을 통해 관광기념품 산업이 고부가가치 산업으로 자리매김 하는 방안을 모색하는데 주안점을 두고 연구하고자 했다. 본 연구의 범위는 전체 5장으로 구성되어 있다. 제 1장은 서론 부분으로 문제의 제기 및 연구의 목적, 연구의 방법과 범위 등에 대하여 각각의 절로 구성하여 기술하였다. 제 2장은 관광기념품의 이론적 배경으로 제 1절에서는 관광기념품의 개념, 제 2절에서는 관광기념품의 마케팅을 기술하여 이론적 토대를 마련하였다. 제 3장은 관광기념품 구매동향 및 특성으로 구매 품목, 구매 장소, 구매 비용 등 성향에 대한 추세와 관광유형에 따른 구매 행동특성을 기술하였다. 제 4장은 관광기념품 실태조사 및 마케팅 전략으로 현장 실태조사를 통해 관광기념품의 현황을 파악하고 이를 근거로 적합한 마케팅 전략을 수립하였다. 제 5장은 본 연구의 결론 부분으로 연구 내용을 요약ㆍ정리하였으며, 한계점도 명시하였다. 이상의 연구 결과에 의해 관광기념품 산업의 활성화 방안으로 다음과 같은 전략을 제시한다. 첫째, 제품전략은 우선적으로 소재의 다양화가 이루어져야 한다. 유형의 소재뿐만 아니라 무형의 소재를 이용한 제품 기획과 보편 타당하고 특색 있는 의미 부여로 천편일률적인 형태에서 진일보 한 다양하고 독특한 관광기념품을 개발해야 한다. 시장현황을 명확히 파악하기 위해 정확한 통계조사 자료를 확보하고 이를 기반으로 고객의 욕구 추이를 분석하고, 고객의 욕구에 가장 적합한 제품을 기획하여야 하며, 각종 전시회를 통해 발굴된 우수작품들의 상품화가 이루어질 수 있도록, 적극적인 유도책이 있어야 한다. 또한 제품력 있는 상품을 만들기 위해서는 주체가 되는 전문인력 양성에 종합적인 지원과 노력이 있어야 하며, 품질인증제도 등의 엄격한 관리로 신인도를 제고하고 생산업체간의 선의의 경쟁을 유도, 품질향상을 도모할 수 있도록 해야 한다. 둘째, 유통전략은 우선적으로 환경개선이 선행되어야 한다. 현재의 복잡하고 지저분한 유통장소를 위생적이고 산뜻한 형태로 바꾸어야 하며, 고객 중심의 진열, 안내소 설치 등으로 최대한 고객에게 가까이 다가가는 장소가 되도록 해야 한다. 영세한 생산업체가 제조 및 판매를 동시에 함으로써 안게 되는 부담을 줄이기 위해서는 생산과 판매의 분리를 적극 추진함으로써 경영합리화가 이루어질 수 있도록 해야 한다. 또한 한국을 대표하는 종합 기념품센터를 설립하여, 전국 각 지방의 특색 있는 관광기념품을 한자리에 모아 전시 판매함으로써 관련업체의 판로를 확보해 주고, 대내ㆍ외 홍보의 장으로도 사용할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 판촉/홍보전략으로는 지역축제를 국제적인 축제로 개발하고 이를 통해 관광기념품의 판촉활동을 더욱 강화하고, 공연판매장을 건립하여 관광 명소화 함으로써 관광객을 유도하고 상품의 문화적 배경을 효과적으로 설명해 줄 수 있도록 해야 한다. 외래관광객이 제일 많이 이용하는 곳인 공항면세점에 대한 판매촉진이 있어야하며, 고객의 시선과 관심을 끌 수 있는 전통적인 이벤트를 강구하는 것이 필요하다. 21세기 정보화시대를 맞아 인터넷을 판촉수단으로 전자상거래를 강화하는 것도 중요한 일이며, 또한 관광객을 위한 안내체계가 강화되어야 한다. 안내표지판이나 안내소 설치가 대폭 확충되어야 하며, 안내를 위한 홍보물도 다양하게 제작되어 관광객이 쉽게 볼 수 있도록 해야 한다. 본 연구는 외래 관광객 위주의 관광기념품 활성화를 중심으로 방안을 강구하였으나 실질적인 외래 관광객의 의견을 수렴하지 못하였으며, 따라서 마케팅 전략이 그들의 욕구나 필요에 근거하지 않은, 반영하지 못한 한계가 있었다. 향후 관광기념품에 대한 마케팅전략 수립 시에는 주요 대상이 되는 외래 관광객의 욕구나 필요에 대한 구체적이고 실증적인 조사가 실시되고, 이를 토대로 마케팅 전략들을 마련하는 것이 보다 적절할 것이다.
The world wide nations are getting internationalized thanks to the development of information technology and transportation, so the border against nations are not too important. The internationalization making whole world such as one nation let people go and come easily abroad. Exchange among people...
The world wide nations are getting internationalized thanks to the development of information technology and transportation, so the border against nations are not too important. The internationalization making whole world such as one nation let people go and come easily abroad. Exchange among people is equal to the cultural exchange. Most of futurists says that at 21C, coming society will be the society having advanced knowledge and information and the age of culture so that unique culture will get spotlight: i. e. the country having advanced culture is considered as real Power. Tourism souvenir is a kind of cultural stuff which has symbolic meaning and uniqueness, and also it is high value goods which we can not get those easily except some specific places. We should make effort and research about tourism goods to make boom, so in my thesis, I made research about present problems and analysis of korean tourism industry, and I took great pains on this research to make tourism industry has high value through my reformation suggestions. My thesis is consists of 5 chapters. At the chapter 1(introduction), I introduced problems, the purpose of this research, and the tools and scale of this research. At the chapter 2, I wrote about the theoretical background of souvenir and I found theoretical foundation with describing the idea of souvenir at first paragraph, and marketing souvenir at second paragraph At the chapter 3, I wrote about purchasing market situation and characteristics about the characteristics and majority favoritism of purchasing behavior such as purchasing kinds, places, cost, etc. At the chapter 4, I suggested proper marketing strategies on the basis of the current market for tourism goods through current market investigation and current tourism goods. At the chapter 5, conclusion, I summarized the researching contents and suggested the point of limit. According to this researching results, I suggest following strategies so that the tourist industry might be activated. First, In the production strategy, we have to get various materials using imagination. That is, we should plan for new production not only using visible materials but also using invisible materials, and invent new unique and various tourism souvenir putting special meaning in it. To grasp the point at the present condition of the tourist market, it needs enthusiastic attraction to ensure more accurate statistic source, to analyze the favoritism of customers, to plan proper production which customers prefer to, and to commercialize excellent works from various exhibitions. To make commodities which has competitiveness, it needs overall support to train professionals, high reliability through strict management such as the certification system of quality, leading of well-intentioned competition among companies to develop quality. Second, in the distribution strategy, environmental change should be ahead of others. Present dirty and complicated distribution place should replace to the clean and sanitary places, and we also have to set information booths where customers can use comfortably, display souvenirs for customers. To get the rationalization of management, it's better to separate production and sales so that Small-scale companies used to have to make and sell both, may have reduced burden. Furthermore, It's necessary to found an all-around souvenir center, where all kind of unique tourism commodities will be put, displayed, sold at one place so that related companies can find their own sales route and also advertize their commodity. Third, In the sales and advertisement strategy, regional festival should develope to international festival and shopping mall can be established as attractions, where many tourists may visit and can understand effectively about the origin and background of the souvenir. At the airport tax exemption limit where most of tourist are using, it is necessary to promote sales and adopt traditional event which might attract customers. In the information era, it is also important to strengthen electronic commercial on the web as the way of sales promotion, and to put more consideration about information system for tourists; to expand informational signs and centers, and to make various publicity booklet so that tourist find places easily. In this thesis, I focused on how we can sell more the souvenir to foreigners, but I failed to collect foreign tourists' thoughts, so marketing strategies on this thesis have limit reflection of foreigners' desire and necessary. Later, while setting up marketing strategy about souvenir, it needs to examine the desire and necessary of foreign tourists through positivism and it's better to set up marketing strategy on the base of those data.
The world wide nations are getting internationalized thanks to the development of information technology and transportation, so the border against nations are not too important. The internationalization making whole world such as one nation let people go and come easily abroad. Exchange among people is equal to the cultural exchange. Most of futurists says that at 21C, coming society will be the society having advanced knowledge and information and the age of culture so that unique culture will get spotlight: i. e. the country having advanced culture is considered as real Power. Tourism souvenir is a kind of cultural stuff which has symbolic meaning and uniqueness, and also it is high value goods which we can not get those easily except some specific places. We should make effort and research about tourism goods to make boom, so in my thesis, I made research about present problems and analysis of korean tourism industry, and I took great pains on this research to make tourism industry has high value through my reformation suggestions. My thesis is consists of 5 chapters. At the chapter 1(introduction), I introduced problems, the purpose of this research, and the tools and scale of this research. At the chapter 2, I wrote about the theoretical background of souvenir and I found theoretical foundation with describing the idea of souvenir at first paragraph, and marketing souvenir at second paragraph At the chapter 3, I wrote about purchasing market situation and characteristics about the characteristics and majority favoritism of purchasing behavior such as purchasing kinds, places, cost, etc. At the chapter 4, I suggested proper marketing strategies on the basis of the current market for tourism goods through current market investigation and current tourism goods. At the chapter 5, conclusion, I summarized the researching contents and suggested the point of limit. According to this researching results, I suggest following strategies so that the tourist industry might be activated. First, In the production strategy, we have to get various materials using imagination. That is, we should plan for new production not only using visible materials but also using invisible materials, and invent new unique and various tourism souvenir putting special meaning in it. To grasp the point at the present condition of the tourist market, it needs enthusiastic attraction to ensure more accurate statistic source, to analyze the favoritism of customers, to plan proper production which customers prefer to, and to commercialize excellent works from various exhibitions. To make commodities which has competitiveness, it needs overall support to train professionals, high reliability through strict management such as the certification system of quality, leading of well-intentioned competition among companies to develop quality. Second, in the distribution strategy, environmental change should be ahead of others. Present dirty and complicated distribution place should replace to the clean and sanitary places, and we also have to set information booths where customers can use comfortably, display souvenirs for customers. To get the rationalization of management, it's better to separate production and sales so that Small-scale companies used to have to make and sell both, may have reduced burden. Furthermore, It's necessary to found an all-around souvenir center, where all kind of unique tourism commodities will be put, displayed, sold at one place so that related companies can find their own sales route and also advertize their commodity. Third, In the sales and advertisement strategy, regional festival should develope to international festival and shopping mall can be established as attractions, where many tourists may visit and can understand effectively about the origin and background of the souvenir. At the airport tax exemption limit where most of tourist are using, it is necessary to promote sales and adopt traditional event which might attract customers. In the information era, it is also important to strengthen electronic commercial on the web as the way of sales promotion, and to put more consideration about information system for tourists; to expand informational signs and centers, and to make various publicity booklet so that tourist find places easily. In this thesis, I focused on how we can sell more the souvenir to foreigners, but I failed to collect foreign tourists' thoughts, so marketing strategies on this thesis have limit reflection of foreigners' desire and necessary. Later, while setting up marketing strategy about souvenir, it needs to examine the desire and necessary of foreign tourists through positivism and it's better to set up marketing strategy on the base of those data.
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