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지역 문화관광상품으로서의 기념품 개발 연구 - 기념품 디자인 개발 중심으로 -
A Study on the Development of Souvenirs as Local Cultural Tourism Products - Focused on developing souvenir design - 원문보기

디지털융복합연구 = Journal of digital convergence, v.18 no.11, 2020년, pp.73 - 79  

황균정 (전남대학교)

초록
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최근 지방자치주의가 강화되고, 문화관광 산업이 4차 산업혁명의 동력원으로까지 인식되자 지역 문화관광 산업의 활성화에 대한 연구의 중요성은 더 강조되고 있다. 이에 본 논문에서는 지역 문화관광상품의 개념과 유형을 정리하고 이를 통해 연구 방향을 제시하였다. 연구방법으로는 문헌중심의 연구로 한국 지역 문화관광 산업의 내부적 요인과 외부적 요인을 SWOT분석방법으로 이용하였다. 본문에서는 지역 문화관광상품 개발에 현황을 대표적 3곳을 선정하여 분석하였는데, 서울, 제주도, 경주 모두 지역 문화관광상품이 부족하다는 공통점을 발견하였다. 또한 문화관광상품 개발의 경제적 측면뿐 아니라 문화발전이라는 역할을 통해 또 다른 가치를 찾았다. 이처럼 중요성이 더욱 커진 지역 문화관광 산업의 활성화를 위해 차별화된 독창성 상품개발과 효율적 마케팅, 이를 뒷받침하는 법률적 보안까지 다방면으로 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구가 문화관광 산업 연구자와 관련 업계에 더 좋은 자료가 되기 위해서는 향후 여러 제약으로 실시하지 못한 자세한 설문조사가 곁들여진 연구가 진행되어야 할 것이다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

With the recent strengthening of local autonomy and the recognition of the culture and tourism industry as a driving force for the fourth industrial revolution, the importance of research on the revitalization of the local culture and tourism industry is further emphasized. Thus, in this paper, the ...

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문제 정의

  • 본문에는 현재 지역 문화관광상품과 지역 문화관광 산업의 현황을 알아보기 위해 대표적인 지역 3곳을 선정하여 살펴보았고, SWOT분석으로 지역 문화관광 산업의 현황도 살펴보았다.
  • 지역 문화관광상품의 활성화를 위해 몇 가지 개선 방안을 제시하고자 한다.[14]
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참고문헌 (15)

  1. Ma Wook, "A Study on the Promotion of Culture and Tourism in Korea," Chonbuk National University, p.12-15, 2016. 

  2. Huang, Yuti , Coelho, Vania R., Sustainability performance assessment focusing on coral reef protection by the tourism industry in the Coral Triangle region, Tourism Management, Vol. 59, No. -, pp. 510-527, 2017. 

  3. Lee Young-doo, Culture Industry Management Exhibition, Life and Dream, p.15, 2000. 

  4. A Study on the Specialization of Korean Cultural Products by Traditional Materials, Ministry of Commerce, Industry and Energy, p.107, 2000. 

  5. A Study on the Development of Fashion and Cultural Products Based on Local Culture, a Master's Degree of Ewha Womans University, p.8, 2003. 

  6. Chosun University Specialization Project Group, Traditional Culture Commercialization Plan, p.12, 2000. 

  7. Lee Joon-hwa, developing souvenir design contents as a cultural tourism product, Kyung Hee University, p.90, 2008. 

  8. Kang Hyo-dong, Analysis of China's Tourism Industry and Korea-China Cooperation: Focused on Travel Business, Soongsil University, p.37-38, 2014. 

  9. Yeonpyeong, Changhui, The Year of Mutual Travel in 2015 and 2016 between Korea and China, RenMinWang, Vol. 7, p.11, 2014. 

  10. Korea Culture & Tourism Institute, Analysis of Tourism Trends in October 2014, Tourism Trends, p.3, 2014. 

  11. Park Moon-soo, The impact of the spread of MERS on the tourism industry, KIET, p.44-48, 2015. 

  12. A Study on the Promotion Policy of Design Development of Cultural Products in Korea, Daily Economic Research Institute, , p10, 1997. 

  13. Park Sun-hee, A Study on the Market Revitalization of Cultural Products, Chung-Ang University Master's Degree Paper, p.18, 2002. 

  14. Jeong Hye-jung, Research on the Promotion of Traditional Craft Design as a Cultural Product, Hanbok Culture Association, p.71. 2006. 

  15. Andrea Jescia Aquilizan, Cultural Tourism as a Tool for Sustainable Development in Developing Cities, Hankuk University of Foreign Studies, 2014 

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