21세기 복지국가의 가장 큰 목표는 복지서비스를 국민에게 효과적으로 전달하는 것이다. 지역사회복지관은 지역복지의 중추적 역할을 담당하고 있다. 지역주민의 욕구와 문제를 해결하는 지역복지 센터로서, 주민참여가 활성화 될 때 지역복지의 기능과 역할을 다하는 지역사회복지관이 될 것이다. 주민은 지역복지의 주체자이며 실질적인 수혜 대상자이다. 지역사회복지관의 성패는 지역주민의 참여에 따라 평가될 것이다. 따라서 본 연구는 지역사회복지관을 중심으로 사회복지관 종사자와, 지역주민의 복지욕구를 수렴하기 위하여 수혜자로서의 프로그램이용자, 수혜...
21세기 복지국가의 가장 큰 목표는 복지서비스를 국민에게 효과적으로 전달하는 것이다. 지역사회복지관은 지역복지의 중추적 역할을 담당하고 있다. 지역주민의 욕구와 문제를 해결하는 지역복지 센터로서, 주민참여가 활성화 될 때 지역복지의 기능과 역할을 다하는 지역사회복지관이 될 것이다. 주민은 지역복지의 주체자이며 실질적인 수혜 대상자이다. 지역사회복지관의 성패는 지역주민의 참여에 따라 평가될 것이다. 따라서 본 연구는 지역사회복지관을 중심으로 사회복지관 종사자와, 지역주민의 복지욕구를 수렴하기 위하여 수혜자로서의 프로그램이용자, 수혜자이면서 공급자인 사회복지 자원봉사자간에 참여적 환경과 실태, 만족도, 문제점을 파악함으로서 주민참여 활성화 방안을 연구하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 목표들은 다음과 같다. 첫째, 지역복지 서비스의 주체가 되는 지역사회복지관의 주민참여 실태와 주민참여에 대한 인식에 대해 알아본다. 둘째, 주민참여 유형으로서, 프로그램이용자와 사회복지 자원봉사자로 참여하는 주민에 대하여 참여실태와 참여에 대한 인식과 만족도를 알아본다. 셋째, 주민참여 유형중 프로그램이용자와 사회복지 자원봉사자간에 만족도에 있어서 어떤 차이가 있는지 규명하고자 하였다. 이러한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 주민참여조직의 필요성 인식에 있어서는 프로그램이용자가 사회복지 자원봉사자 보다 소극적인 인식을 보였다. 이것은 구체적인 복지수혜자로서의 이용자와, 자발적 참여인 자원봉사자와의 의식 차이에서 온 것 같다. 주민참여의 범위에 대하여는 지역사회복지관에서 운영하는 사업과, 운영에 참여를 원하는 것으로 나타났으며, 복지관운영에 관한 참여는 프로그램 이용자가 더 관심이 많았고, 사회복지관 종사자나 자원봉사자는 원치 않은 것으로 나타났다. 둘째, 주민참여 구조가 제도화되어 있을수록 이용자들의 참여가 활발할 것으로 판단된다. 대부분 지역사회복지관이 1개이상 참여 프로그램을 실시하고 있으며, 계획단계에서는 지역사회조사를, 프로그램 집행단계에서는 운영자문위원회를, 평가단계에서는 설문조사를 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 그러나 사회복지관 종사자는 주민의 의견수렴을 많이 한다고 한 반면, 프로그램이용자나 자원봉사자는 의견 반영이 안 된다는 것으로 나타나 공급자로서의 지역사회복지관과 수급자로서의 이용자들간에는 차이가 있었다. 지역사회복지관에 의견을 제시할 때 지역사회복지관의 태도가 민주적이고 수용적이었는지에 대하여는 만족할만한 수준은 아니었으며, 프로그램이용자보다 사회복지 자원봉사자가 조금 더 편하게 느끼고 있었다. 주민참여에 대한 만족도에 있어서는 사회복지 자원봉사자가 자발적인 참여로 프로그램 이용자보다 더 적극적이고 긍정적인 만족도를 나타낸 반면, 계속 이용하겠는가에 대한 대답은 프로그램이용자가 높았다. 지역사회복지관에서 프로그램 이용시 실비만 받고 운영하므로 수혜자 입장인 프로그램이용자와, 시간을 내어서 참여해야 하는 자원봉사자간에는 차이가 있는 것으로 보여진다. 주민이용 경로에 있어서. 대부분이 스스로 자발적인 의사로 참여했다. 지역복지의 대상이 특수계층이 아닌 전 주민에게 이루어져야 한다. 현실적으로 지역사회 복지관이 지역주민들의 욕구에 부합하는 다양한 사업을 수행하기에는 부족한 예산과, 적은 인력으로 많은 일을 감당해야하는 어려움을 갖고 있다. 지역사회복지 기관이 제 기능을 다하기 위해서는 복지관에서 하는 일을 널리 알리는 일이 무엇보다도 중요하다. 홍보가 어느 정도 되었는가에 따라서 지역주민들의 참여여부가 결정될 것이다.
21세기 복지국가의 가장 큰 목표는 복지서비스를 국민에게 효과적으로 전달하는 것이다. 지역사회복지관은 지역복지의 중추적 역할을 담당하고 있다. 지역주민의 욕구와 문제를 해결하는 지역복지 센터로서, 주민참여가 활성화 될 때 지역복지의 기능과 역할을 다하는 지역사회복지관이 될 것이다. 주민은 지역복지의 주체자이며 실질적인 수혜 대상자이다. 지역사회복지관의 성패는 지역주민의 참여에 따라 평가될 것이다. 따라서 본 연구는 지역사회복지관을 중심으로 사회복지관 종사자와, 지역주민의 복지욕구를 수렴하기 위하여 수혜자로서의 프로그램이용자, 수혜자이면서 공급자인 사회복지 자원봉사자간에 참여적 환경과 실태, 만족도, 문제점을 파악함으로서 주민참여 활성화 방안을 연구하였다. 이러한 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 목표들은 다음과 같다. 첫째, 지역복지 서비스의 주체가 되는 지역사회복지관의 주민참여 실태와 주민참여에 대한 인식에 대해 알아본다. 둘째, 주민참여 유형으로서, 프로그램이용자와 사회복지 자원봉사자로 참여하는 주민에 대하여 참여실태와 참여에 대한 인식과 만족도를 알아본다. 셋째, 주민참여 유형중 프로그램이용자와 사회복지 자원봉사자간에 만족도에 있어서 어떤 차이가 있는지 규명하고자 하였다. 이러한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 주민참여조직의 필요성 인식에 있어서는 프로그램이용자가 사회복지 자원봉사자 보다 소극적인 인식을 보였다. 이것은 구체적인 복지수혜자로서의 이용자와, 자발적 참여인 자원봉사자와의 의식 차이에서 온 것 같다. 주민참여의 범위에 대하여는 지역사회복지관에서 운영하는 사업과, 운영에 참여를 원하는 것으로 나타났으며, 복지관운영에 관한 참여는 프로그램 이용자가 더 관심이 많았고, 사회복지관 종사자나 자원봉사자는 원치 않은 것으로 나타났다. 둘째, 주민참여 구조가 제도화되어 있을수록 이용자들의 참여가 활발할 것으로 판단된다. 대부분 지역사회복지관이 1개이상 참여 프로그램을 실시하고 있으며, 계획단계에서는 지역사회조사를, 프로그램 집행단계에서는 운영자문위원회를, 평가단계에서는 설문조사를 가장 많이 하는 것으로 나타났다. 그러나 사회복지관 종사자는 주민의 의견수렴을 많이 한다고 한 반면, 프로그램이용자나 자원봉사자는 의견 반영이 안 된다는 것으로 나타나 공급자로서의 지역사회복지관과 수급자로서의 이용자들간에는 차이가 있었다. 지역사회복지관에 의견을 제시할 때 지역사회복지관의 태도가 민주적이고 수용적이었는지에 대하여는 만족할만한 수준은 아니었으며, 프로그램이용자보다 사회복지 자원봉사자가 조금 더 편하게 느끼고 있었다. 주민참여에 대한 만족도에 있어서는 사회복지 자원봉사자가 자발적인 참여로 프로그램 이용자보다 더 적극적이고 긍정적인 만족도를 나타낸 반면, 계속 이용하겠는가에 대한 대답은 프로그램이용자가 높았다. 지역사회복지관에서 프로그램 이용시 실비만 받고 운영하므로 수혜자 입장인 프로그램이용자와, 시간을 내어서 참여해야 하는 자원봉사자간에는 차이가 있는 것으로 보여진다. 주민이용 경로에 있어서. 대부분이 스스로 자발적인 의사로 참여했다. 지역복지의 대상이 특수계층이 아닌 전 주민에게 이루어져야 한다. 현실적으로 지역사회 복지관이 지역주민들의 욕구에 부합하는 다양한 사업을 수행하기에는 부족한 예산과, 적은 인력으로 많은 일을 감당해야하는 어려움을 갖고 있다. 지역사회복지 기관이 제 기능을 다하기 위해서는 복지관에서 하는 일을 널리 알리는 일이 무엇보다도 중요하다. 홍보가 어느 정도 되었는가에 따라서 지역주민들의 참여여부가 결정될 것이다.
The most important purpose of welfare state in the twenty-one century is to covey its welfare provision effectively to the people. A local social welfare center plays a pivotal role for local welfare. A local social welfare center will carry out actually its task and service to solve the problem of ...
The most important purpose of welfare state in the twenty-one century is to covey its welfare provision effectively to the people. A local social welfare center plays a pivotal role for local welfare. A local social welfare center will carry out actually its task and service to solve the problem of local residents when they participate more actively. Residents are substantial beneficiaries as well as agents of local welfare. The estimate of a local social welfare center will become different according to the degree of residents participation. Therefore this paper tried to study the way that local residents participate more actively in their local socal welfare center. To achieve this goal this paper give stress to collect various welfare-wishes of local residents and understand the participation circumstance and actual condition of volunteer workers, providers and costumers, and of program users as beneficiaries. To get this study purpose our specific objects are as follows. First, we investigated how residents participate in their local social welfare center, what they think their participation. Second, we investigated the type and actual condition of participation that program users and volunteer workers have and looked into the level of satisfaction they feel. Third, we made a close inquiry of the differences between the level of satisfaction of program users and that of volunteer workers. The result of our study is as follows. First, when comparing with volunteer workers, program users looked halfheartedly about residents participation organization. This seem to be derived from the differences of consciousness between users as substantial beneficiaries and volunteer workers as spontaneous participants. According to this study, residents want to participate the projects operated by a local social welfare center and its management with regard to the scope of participation. While program users are very interested in participation of management of their welfare center, the officers and volunteer workers don't want to participate. Second, this study shows: the more the structure of residents participation is systematic, the more users participate actively. Most of local social welfare centers put one or more participation program into practice. And this study shows that they investigate the local society at the step of planning, run a operation consultant committee at the step of execution of program, pose a questionnaire at the step of estimation. While the officers say they frequently collect the opinions of residents, program user and volunteer workers think that most of their suggestion is neglected. This shows the differences between the view of local social welfare centers as suppliers and that of the users as costumers. And residents are not satisfied with the attitude of their local social welfare center when they suggest their opinions. They think the center is non-democratic and its receptivity is low. This is felt more strongly by program users than by volunteer workers. As for the level of satisfaction in participation, volunteer workers who participate on their own initiative are more high than program users. But as to the continuance of use, program users are, on the contrary, more high. It seems to be caused by the differences of position between program users as beneficiaries and volunteer workers as participants who have to spend their fixed time to serve. Residents who use its programs is largely joining in spontaneously. The beneficiaries of local welfare should not be a privileged class, but the population, As a matter of fact, a local social welfare center has many difficulties in carrying out various projects corresponding with the wishes of local residents because of insufficient money and personnel. To give the population the whole work, it is most important to have them know what the center do. Because the degree of residents participation depends on the center's publicity activities.
The most important purpose of welfare state in the twenty-one century is to covey its welfare provision effectively to the people. A local social welfare center plays a pivotal role for local welfare. A local social welfare center will carry out actually its task and service to solve the problem of local residents when they participate more actively. Residents are substantial beneficiaries as well as agents of local welfare. The estimate of a local social welfare center will become different according to the degree of residents participation. Therefore this paper tried to study the way that local residents participate more actively in their local socal welfare center. To achieve this goal this paper give stress to collect various welfare-wishes of local residents and understand the participation circumstance and actual condition of volunteer workers, providers and costumers, and of program users as beneficiaries. To get this study purpose our specific objects are as follows. First, we investigated how residents participate in their local social welfare center, what they think their participation. Second, we investigated the type and actual condition of participation that program users and volunteer workers have and looked into the level of satisfaction they feel. Third, we made a close inquiry of the differences between the level of satisfaction of program users and that of volunteer workers. The result of our study is as follows. First, when comparing with volunteer workers, program users looked halfheartedly about residents participation organization. This seem to be derived from the differences of consciousness between users as substantial beneficiaries and volunteer workers as spontaneous participants. According to this study, residents want to participate the projects operated by a local social welfare center and its management with regard to the scope of participation. While program users are very interested in participation of management of their welfare center, the officers and volunteer workers don't want to participate. Second, this study shows: the more the structure of residents participation is systematic, the more users participate actively. Most of local social welfare centers put one or more participation program into practice. And this study shows that they investigate the local society at the step of planning, run a operation consultant committee at the step of execution of program, pose a questionnaire at the step of estimation. While the officers say they frequently collect the opinions of residents, program user and volunteer workers think that most of their suggestion is neglected. This shows the differences between the view of local social welfare centers as suppliers and that of the users as costumers. And residents are not satisfied with the attitude of their local social welfare center when they suggest their opinions. They think the center is non-democratic and its receptivity is low. This is felt more strongly by program users than by volunteer workers. As for the level of satisfaction in participation, volunteer workers who participate on their own initiative are more high than program users. But as to the continuance of use, program users are, on the contrary, more high. It seems to be caused by the differences of position between program users as beneficiaries and volunteer workers as participants who have to spend their fixed time to serve. Residents who use its programs is largely joining in spontaneously. The beneficiaries of local welfare should not be a privileged class, but the population, As a matter of fact, a local social welfare center has many difficulties in carrying out various projects corresponding with the wishes of local residents because of insufficient money and personnel. To give the population the whole work, it is most important to have them know what the center do. Because the degree of residents participation depends on the center's publicity activities.
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#사회복지
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