바로크음악은 1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 풍부하고 고도로 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그러나 점차 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 ‘콘티누오의 시대’, ‘숫자 저음의 시대’, ‘콘체르타토 양식의 시대’ 등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로 정의하였다. 오라토리오는 17세기 이태리에서 발생했고 독창, 합창, 오케스트라 음악으로 구성되었으며 대부분 종교적 가사를 기초로 하는 장르이다. 무대 연기 없이 음악회 방식으로 공연되는 것이 특징이다. 바로크 시대 초기에 시작한 오페라형식이 발달함에 따라 대중성이 높아지고 당연히 경건성은 떨어지게 되었다. 이에 교회당국은 오페라 대신 오라토리오를 공연할 것을 권장하게 되었고 그에 따라 극음악의 중심이 오페라에서 오라토리오로 옮겨가게 되었으며 합창의 중요성이 증가하게 되었다. 바로크시대에는 합창단원의 수 특히 교회합창단원의 수는 많지 않았다. 악보대를 중심으로 둘러서서 ...
바로크음악은 1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 풍부하고 고도로 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그러나 점차 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 ‘콘티누오의 시대’, ‘숫자 저음의 시대’, ‘콘체르타토 양식의 시대’ 등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로 정의하였다. 오라토리오는 17세기 이태리에서 발생했고 독창, 합창, 오케스트라 음악으로 구성되었으며 대부분 종교적 가사를 기초로 하는 장르이다. 무대 연기 없이 음악회 방식으로 공연되는 것이 특징이다. 바로크 시대 초기에 시작한 오페라형식이 발달함에 따라 대중성이 높아지고 당연히 경건성은 떨어지게 되었다. 이에 교회당국은 오페라 대신 오라토리오를 공연할 것을 권장하게 되었고 그에 따라 극음악의 중심이 오페라에서 오라토리오로 옮겨가게 되었으며 합창의 중요성이 증가하게 되었다. 바로크시대에는 합창단원의 수 특히 교회합창단원의 수는 많지 않았다. 악보대를 중심으로 둘러서서 한 성부를 두 세명이 노래하는 정도의 소규모였다. 그런 면에서 볼 때 헨델이 <메시아>를 연주함에 있어 24명 내외의 단원으로 연주한 것은 상당히 큰 규모의 연주형태였던 것으로 생각된다. 합창단원의 수가 적었던 만큼 다이나믹을 표현함에 있어 네 파트가 함께 나올 때에는 forte로, 한, 두 파트가 나올 때에는 piano로 연주하도록 의도하였고 곡의 해석에 있어서도 오늘날 일반적으로 연주되는 느낌 즉, 장엄하고 웅장함보다는 보다가볍고 경쾌한 흐름을 가지도록 연주하는 것이 올바른 연주방법이다. 물론 곡의 형태에 따라 다르겠지만 일반적인 바로크 합창음악의 느낌은 선율을 강조한 느리고 장엄함보다는 리듬을 강조한 경쾌함과 우아함에 있다. 그렇기 때문에 1960년대, 70년대 칼 리히터(Karl Richter)의 <메시아>연주는 장엄함과 웅장함을 나타내려고 했던 반면 원전연주의 대가라 일컬어지는 ‘존 엘리 어트 가디너(John Eliot Gardiner)'나 같은 시대의 ’톤 쿠프만(Ton Koopman)'같은 이는 활기찬 리듬과 화려하고 밝은 연주를 선호함을 볼 수 있다. 우리가 직접 만날 수 없는 사람의 작품을 연주함에 있어 작곡자의 의도를 파악하여 자신의 것으로 소화해서 표현하는 것이 매우 중요하다고 생각할 때 이상에서 언급한 것들 외에 헨델의 진정한 의도에 관한 수 없이 많은 의문점들을 여러 문헌의 고찰을 통해서 밝혀내는 것이 올바른 <메시아>의 해석을 위해 필요한 것처럼 여타의 바로크음악을 해석함에 있어서도 문헌을 통한 철저한 고찰이 필요하다.
바로크음악은 1600년경에 시작되어 1750년 바하의 죽음에 이르는 약 150년 동안의 음악을 일컫는데, 그 시대의 그림과 건축에서 엿볼 수 있듯이 바로크 시대의 음악에는 풍부하고 고도로 장식적인 처리방법이 나타나고 있다. 음악 이외에도 바로크라는 용어는 건축이나 다른 예술에 있어서 불규칙적이고 기괴하고, 퇴폐적인 의미로 사용되었다. 그러나 점차 음악사가들은 이 시대를 바로크라는 용어에 내재된 부정적인 시대로 보지 않고 ‘콘티누오의 시대’, ‘숫자 저음의 시대’, ‘콘체르타토 양식의 시대’ 등 새로운 양식이나 기법이 출현한 진보적이고 합리적인 시대로 정의하였다. 오라토리오는 17세기 이태리에서 발생했고 독창, 합창, 오케스트라 음악으로 구성되었으며 대부분 종교적 가사를 기초로 하는 장르이다. 무대 연기 없이 음악회 방식으로 공연되는 것이 특징이다. 바로크 시대 초기에 시작한 오페라형식이 발달함에 따라 대중성이 높아지고 당연히 경건성은 떨어지게 되었다. 이에 교회당국은 오페라 대신 오라토리오를 공연할 것을 권장하게 되었고 그에 따라 극음악의 중심이 오페라에서 오라토리오로 옮겨가게 되었으며 합창의 중요성이 증가하게 되었다. 바로크시대에는 합창단원의 수 특히 교회합창단원의 수는 많지 않았다. 악보대를 중심으로 둘러서서 한 성부를 두 세명이 노래하는 정도의 소규모였다. 그런 면에서 볼 때 헨델이 <메시아>를 연주함에 있어 24명 내외의 단원으로 연주한 것은 상당히 큰 규모의 연주형태였던 것으로 생각된다. 합창단원의 수가 적었던 만큼 다이나믹을 표현함에 있어 네 파트가 함께 나올 때에는 forte로, 한, 두 파트가 나올 때에는 piano로 연주하도록 의도하였고 곡의 해석에 있어서도 오늘날 일반적으로 연주되는 느낌 즉, 장엄하고 웅장함보다는 보다가볍고 경쾌한 흐름을 가지도록 연주하는 것이 올바른 연주방법이다. 물론 곡의 형태에 따라 다르겠지만 일반적인 바로크 합창음악의 느낌은 선율을 강조한 느리고 장엄함보다는 리듬을 강조한 경쾌함과 우아함에 있다. 그렇기 때문에 1960년대, 70년대 칼 리히터(Karl Richter)의 <메시아>연주는 장엄함과 웅장함을 나타내려고 했던 반면 원전연주의 대가라 일컬어지는 ‘존 엘리 어트 가디너(John Eliot Gardiner)'나 같은 시대의 ’톤 쿠프만(Ton Koopman)'같은 이는 활기찬 리듬과 화려하고 밝은 연주를 선호함을 볼 수 있다. 우리가 직접 만날 수 없는 사람의 작품을 연주함에 있어 작곡자의 의도를 파악하여 자신의 것으로 소화해서 표현하는 것이 매우 중요하다고 생각할 때 이상에서 언급한 것들 외에 헨델의 진정한 의도에 관한 수 없이 많은 의문점들을 여러 문헌의 고찰을 통해서 밝혀내는 것이 올바른 <메시아>의 해석을 위해 필요한 것처럼 여타의 바로크음악을 해석함에 있어서도 문헌을 통한 철저한 고찰이 필요하다.
Baroque music, which began in around , 1600 and ended in 1750 when Bach died, shows rich and highly decorative treatment as does Baroque painting or architecture. Term 'Baroque' originally meant irregularity, grotesqueness or demoralization in a lot of fields of arts including music or architecture....
Baroque music, which began in around , 1600 and ended in 1750 when Bach died, shows rich and highly decorative treatment as does Baroque painting or architecture. Term 'Baroque' originally meant irregularity, grotesqueness or demoralization in a lot of fields of arts including music or architecture. However, gradually music historians began to view Baroque music period as progressive and rational period in which new style or techniques occurred such as Continuo, Figured bass or Concertato style. Oratorio, which occurred in Italy in the 17th century, is made up of solo, chorus and orchestra and it is mostly based on religious words of songs. It is progressed by the form of music-gathering without performance on the stage. When Opera, which occurred in the early Baroque period, developed, music became popular but less pious. So church authorities encouraged Oratorio rather than Opera to be performed. As a result, the center of play-music moved from Opera to Oratorio and the importance of chorus increased greatly. In Baroque period, chorus(especially, church chorus) did not have so many members. Two or three members around a music stand sang songs to praise the Father. In this respect, Handel's Messiah whose chorus was made up of 24 members or so was played on a large scale. Since the scale of chorus was small, Messiah was intended to be played in forte with four parts but to be played in piano with one or two parts. Today it is generally played with magnificent and grand stream but originally it should be played with light and cheerful stream. Generally Baroque chorus music reveals lightness and elegance rather than slowness and magnificence. Thus, while Messiah by Karl Righter in 1960s and 1970s tried to show grandeur and magnificence, a great master of playing following the original text, John Eliot Gardiner and his contemporary Ton Koopman, liked to play with lively rhythm and colorfully and brightly. In playing a piece of music composed by a musician whom we can not directly meet, it is very important for us to understand his intention and to play according to the intention. Therefore, in addition to things we referred to above, we need to elucidate a lot of mysteries on Handel's intention through the survey of records or documents to interpret Messiah rightly. In the same way we need to investigate thoroughly a lot of records or documents in order to interpret rightly pieces of Baroque music.
Baroque music, which began in around , 1600 and ended in 1750 when Bach died, shows rich and highly decorative treatment as does Baroque painting or architecture. Term 'Baroque' originally meant irregularity, grotesqueness or demoralization in a lot of fields of arts including music or architecture. However, gradually music historians began to view Baroque music period as progressive and rational period in which new style or techniques occurred such as Continuo, Figured bass or Concertato style. Oratorio, which occurred in Italy in the 17th century, is made up of solo, chorus and orchestra and it is mostly based on religious words of songs. It is progressed by the form of music-gathering without performance on the stage. When Opera, which occurred in the early Baroque period, developed, music became popular but less pious. So church authorities encouraged Oratorio rather than Opera to be performed. As a result, the center of play-music moved from Opera to Oratorio and the importance of chorus increased greatly. In Baroque period, chorus(especially, church chorus) did not have so many members. Two or three members around a music stand sang songs to praise the Father. In this respect, Handel's Messiah whose chorus was made up of 24 members or so was played on a large scale. Since the scale of chorus was small, Messiah was intended to be played in forte with four parts but to be played in piano with one or two parts. Today it is generally played with magnificent and grand stream but originally it should be played with light and cheerful stream. Generally Baroque chorus music reveals lightness and elegance rather than slowness and magnificence. Thus, while Messiah by Karl Righter in 1960s and 1970s tried to show grandeur and magnificence, a great master of playing following the original text, John Eliot Gardiner and his contemporary Ton Koopman, liked to play with lively rhythm and colorfully and brightly. In playing a piece of music composed by a musician whom we can not directly meet, it is very important for us to understand his intention and to play according to the intention. Therefore, in addition to things we referred to above, we need to elucidate a lot of mysteries on Handel's intention through the survey of records or documents to interpret Messiah rightly. In the same way we need to investigate thoroughly a lot of records or documents in order to interpret rightly pieces of Baroque music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.