한복은 우리민족의 의식구조, 생활양식, 문화, 정서가 담겨져 있는 아름다운 고유 의복으로서 오랜 역사를 통해 다양하고 독특한 양식으로 발전되어 왔다. 개화기 이후 서양문화가 들어오면서 우리나라 전통한복은 커다란 변화를 맞이하게 되었으며, 서양복을 모방하여 외국 선교사나 신여성들에 의해 한복의기능적ㆍ실용적 변화가 서서히 이루어지기 시작하였다. 이 시기부터 시작된 우리나라 전통복식의 변형과 생활화에 대한 요구는 모든 생활이 서양식으로 바뀐 오늘날까지 끊임없이 제기되고 있으며, 이에 따른 변형정도와 전통성에 대한논란이 계속되고 있는 실정이다. 1980년대 중반 이후 전통문화에 대한 관심이 고조되고, 대학가를 중심으로 대항문화의 개념을 가진 민중문화가 활발히 전개되면서 한복은 저항의식의 상징물로 채택되어 변형한복인 생활한복의 성장 발판을 마련하게 되었다. 또한 이 시기에는 경제발전이 어느 정도 궤도에 오르게 되면서 옛것으로의 회기현상이 나타났으며, 예복이나 파티복의 기능밖에 못하고 있는 전통한복에 대한 염려와 함께 이를 극복하는 시도로서 생활한복이 등장하게 되었다. 이렇게 등장한 생활한복은 우리나라 전통문화에 대한 긍지를 가지고 과거와 현재를 절충하여 전통한복의 착용에서 오는 비기능적, 비활동적 요소를 개선, 현대생활에 어울리게 재정립한 새로운 양식의 우리 옷이다. 그러나 생활한복은 처음의 취지와는 달리 전통한복의 아름다움과는 거리가 먼 획일적인 디자인으로 일반 소비자들의 자연스러운 선택과 수용을 이끌어내지 못하였으며, 잠시 동안 관심의 대상이 되고 성수기를 맞이하는 듯 했으나, 생활한복도 전통한복과 마찬가지로 한복이라는 인식의 한계를 뛰어넘지 못하고 현재 생활속에서 뿌리내리지 못하고 있는 실정이다. 따라서, 본 연구는 먼저 한국 사회의 문화적 전통과 전통한복의 변천과정을 살펴봄으로서 과거 100년 동안 전통이 어떤 과정을 통해 우리의 일상생활을 벗어나 해체되는 결과를 낳게 하였는지를 살펴보고, 생활한복 형성의 사회ㆍ문화적 배경, 생활한복의 특징, 생활한복 업체의 현황을 파악함으로써 현재 전개되고 있는 생활한복의 전반적인 흐름을 이해하고자 하였다. 연구방법에 있어서는 생활한복에 대한 소비자들의 착용실태와 인식, 구매실태, 디자인 선호도를 고찰하는 실증적인 연구를 실행함으로써 생활한복에 대한 소비자의 행동을 종합적으로 분석하였다. 연구대상은 서울ㆍ경기지역에 거주하는 20세 이상의 성인 남ㆍ여 203명으로 면접법을 병행한 설문조사를 실시, 수집된 자료는 ...
한복은 우리민족의 의식구조, 생활양식, 문화, 정서가 담겨져 있는 아름다운 고유 의복으로서 오랜 역사를 통해 다양하고 독특한 양식으로 발전되어 왔다. 개화기 이후 서양문화가 들어오면서 우리나라 전통한복은 커다란 변화를 맞이하게 되었으며, 서양복을 모방하여 외국 선교사나 신여성들에 의해 한복의기능적ㆍ실용적 변화가 서서히 이루어지기 시작하였다. 이 시기부터 시작된 우리나라 전통복식의 변형과 생활화에 대한 요구는 모든 생활이 서양식으로 바뀐 오늘날까지 끊임없이 제기되고 있으며, 이에 따른 변형정도와 전통성에 대한논란이 계속되고 있는 실정이다. 1980년대 중반 이후 전통문화에 대한 관심이 고조되고, 대학가를 중심으로 대항문화의 개념을 가진 민중문화가 활발히 전개되면서 한복은 저항의식의 상징물로 채택되어 변형한복인 생활한복의 성장 발판을 마련하게 되었다. 또한 이 시기에는 경제발전이 어느 정도 궤도에 오르게 되면서 옛것으로의 회기현상이 나타났으며, 예복이나 파티복의 기능밖에 못하고 있는 전통한복에 대한 염려와 함께 이를 극복하는 시도로서 생활한복이 등장하게 되었다. 이렇게 등장한 생활한복은 우리나라 전통문화에 대한 긍지를 가지고 과거와 현재를 절충하여 전통한복의 착용에서 오는 비기능적, 비활동적 요소를 개선, 현대생활에 어울리게 재정립한 새로운 양식의 우리 옷이다. 그러나 생활한복은 처음의 취지와는 달리 전통한복의 아름다움과는 거리가 먼 획일적인 디자인으로 일반 소비자들의 자연스러운 선택과 수용을 이끌어내지 못하였으며, 잠시 동안 관심의 대상이 되고 성수기를 맞이하는 듯 했으나, 생활한복도 전통한복과 마찬가지로 한복이라는 인식의 한계를 뛰어넘지 못하고 현재 생활속에서 뿌리내리지 못하고 있는 실정이다. 따라서, 본 연구는 먼저 한국 사회의 문화적 전통과 전통한복의 변천과정을 살펴봄으로서 과거 100년 동안 전통이 어떤 과정을 통해 우리의 일상생활을 벗어나 해체되는 결과를 낳게 하였는지를 살펴보고, 생활한복 형성의 사회ㆍ문화적 배경, 생활한복의 특징, 생활한복 업체의 현황을 파악함으로써 현재 전개되고 있는 생활한복의 전반적인 흐름을 이해하고자 하였다. 연구방법에 있어서는 생활한복에 대한 소비자들의 착용실태와 인식, 구매실태, 디자인 선호도를 고찰하는 실증적인 연구를 실행함으로써 생활한복에 대한 소비자의 행동을 종합적으로 분석하였다. 연구대상은 서울ㆍ경기지역에 거주하는 20세 이상의 성인 남ㆍ여 203명으로 면접법을 병행한 설문조사를 실시, 수집된 자료는 SPSS Win 8.0 Program과 Excel을 사용하여 측정변인의 응답을 통계처리 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활한복의 호감도에서 비교적 낮은 호감도와 무관심 정도가 매우 높게 나타났으며, 소비자들이 생각하는 생활한복의 이미지는 긍정적인 측면에서착용이 편리하고 우리 옷에 대한 자부심을 느낄 수 있어서, 부정적인 측면에서는 어울리지 않을 것 같아서가 가장 많이 나타났다. 둘째, 생활한복의 가격에 대해서 소비자들은 전반적으로 비싸다는 인식을 가지고 있었고, 소비자가 생각하는 생활한복 한 벌의 적정가격은 10만원 대로 나타났다. 셋째, 생활한복의 구매장소로는 20∼40대는 기성복을 판매하는 생활한복업체가 가장 많이 선호되었고, 생활한복 구매기준으로는 젊은 층일수록 디자인이나 가격을 중요시하였으며, 연령이 많아질수록 색상과 무늬, 옷감의 질, 바느질을 중요시하는 것으로 나타났다. 넷째, 디자인 선호도 조사에서는 남ㆍ여 모두 저고리의 길이가 전통복식의 저고리 보다 긴 것을 선호하였으며, 소재.색상.문양 선호도에서 소재는 실크, 면직물, 합성섬유, 색상은 온화하고 부드러운 느낌, 상하 다른 색상의 배색과 문양은 전체적으로 있는 것보다는 문양이 없는 것을 선호하는 것으로 나타났다. 이상의 기존 선행연구 분석과 실증적인 연구결과를 토대로 생활한복에 대한 전반적인 문제점을 논의하고 앞으로 생활한복의 대중화를 위한 방안을 수립하는데 시사점을 제공하고자 한다.
한복은 우리민족의 의식구조, 생활양식, 문화, 정서가 담겨져 있는 아름다운 고유 의복으로서 오랜 역사를 통해 다양하고 독특한 양식으로 발전되어 왔다. 개화기 이후 서양문화가 들어오면서 우리나라 전통한복은 커다란 변화를 맞이하게 되었으며, 서양복을 모방하여 외국 선교사나 신여성들에 의해 한복의기능적ㆍ실용적 변화가 서서히 이루어지기 시작하였다. 이 시기부터 시작된 우리나라 전통복식의 변형과 생활화에 대한 요구는 모든 생활이 서양식으로 바뀐 오늘날까지 끊임없이 제기되고 있으며, 이에 따른 변형정도와 전통성에 대한논란이 계속되고 있는 실정이다. 1980년대 중반 이후 전통문화에 대한 관심이 고조되고, 대학가를 중심으로 대항문화의 개념을 가진 민중문화가 활발히 전개되면서 한복은 저항의식의 상징물로 채택되어 변형한복인 생활한복의 성장 발판을 마련하게 되었다. 또한 이 시기에는 경제발전이 어느 정도 궤도에 오르게 되면서 옛것으로의 회기현상이 나타났으며, 예복이나 파티복의 기능밖에 못하고 있는 전통한복에 대한 염려와 함께 이를 극복하는 시도로서 생활한복이 등장하게 되었다. 이렇게 등장한 생활한복은 우리나라 전통문화에 대한 긍지를 가지고 과거와 현재를 절충하여 전통한복의 착용에서 오는 비기능적, 비활동적 요소를 개선, 현대생활에 어울리게 재정립한 새로운 양식의 우리 옷이다. 그러나 생활한복은 처음의 취지와는 달리 전통한복의 아름다움과는 거리가 먼 획일적인 디자인으로 일반 소비자들의 자연스러운 선택과 수용을 이끌어내지 못하였으며, 잠시 동안 관심의 대상이 되고 성수기를 맞이하는 듯 했으나, 생활한복도 전통한복과 마찬가지로 한복이라는 인식의 한계를 뛰어넘지 못하고 현재 생활속에서 뿌리내리지 못하고 있는 실정이다. 따라서, 본 연구는 먼저 한국 사회의 문화적 전통과 전통한복의 변천과정을 살펴봄으로서 과거 100년 동안 전통이 어떤 과정을 통해 우리의 일상생활을 벗어나 해체되는 결과를 낳게 하였는지를 살펴보고, 생활한복 형성의 사회ㆍ문화적 배경, 생활한복의 특징, 생활한복 업체의 현황을 파악함으로써 현재 전개되고 있는 생활한복의 전반적인 흐름을 이해하고자 하였다. 연구방법에 있어서는 생활한복에 대한 소비자들의 착용실태와 인식, 구매실태, 디자인 선호도를 고찰하는 실증적인 연구를 실행함으로써 생활한복에 대한 소비자의 행동을 종합적으로 분석하였다. 연구대상은 서울ㆍ경기지역에 거주하는 20세 이상의 성인 남ㆍ여 203명으로 면접법을 병행한 설문조사를 실시, 수집된 자료는 SPSS Win 8.0 Program과 Excel을 사용하여 측정변인의 응답을 통계처리 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활한복의 호감도에서 비교적 낮은 호감도와 무관심 정도가 매우 높게 나타났으며, 소비자들이 생각하는 생활한복의 이미지는 긍정적인 측면에서착용이 편리하고 우리 옷에 대한 자부심을 느낄 수 있어서, 부정적인 측면에서는 어울리지 않을 것 같아서가 가장 많이 나타났다. 둘째, 생활한복의 가격에 대해서 소비자들은 전반적으로 비싸다는 인식을 가지고 있었고, 소비자가 생각하는 생활한복 한 벌의 적정가격은 10만원 대로 나타났다. 셋째, 생활한복의 구매장소로는 20∼40대는 기성복을 판매하는 생활한복업체가 가장 많이 선호되었고, 생활한복 구매기준으로는 젊은 층일수록 디자인이나 가격을 중요시하였으며, 연령이 많아질수록 색상과 무늬, 옷감의 질, 바느질을 중요시하는 것으로 나타났다. 넷째, 디자인 선호도 조사에서는 남ㆍ여 모두 저고리의 길이가 전통복식의 저고리 보다 긴 것을 선호하였으며, 소재.색상.문양 선호도에서 소재는 실크, 면직물, 합성섬유, 색상은 온화하고 부드러운 느낌, 상하 다른 색상의 배색과 문양은 전체적으로 있는 것보다는 문양이 없는 것을 선호하는 것으로 나타났다. 이상의 기존 선행연구 분석과 실증적인 연구결과를 토대로 생활한복에 대한 전반적인 문제점을 논의하고 앞으로 생활한복의 대중화를 위한 방안을 수립하는데 시사점을 제공하고자 한다.
Hanbok is a beautiful traditional clothing including the structure of our national consciousness, life style, culture and emotion. It has been developed as a various and peculiar style through very long history. As western culture flew into the interior after intercourse with foreign, our traditiona...
Hanbok is a beautiful traditional clothing including the structure of our national consciousness, life style, culture and emotion. It has been developed as a various and peculiar style through very long history. As western culture flew into the interior after intercourse with foreign, our traditional Hanbok faced a great change. The function and practice of Hanbok has been gradually changed by foreign religious teachers or the new women. The demand of changing our traditional clothing or generalizing is continuously being raised until the time every life style has changed into western one, so the argument of transformed degree and traditionality continue. After middle 1980s the concern about traditional culture has been risen and public culture including the concept of counter-culture actively developed. As Hanbok was adopted as a symbol of resistant consciousness with those flow, growing stepping stone of transformed practical Hanbok was prepared. At this time economic development also was started along the right lines, recurrence toward old things happened. And concerned about traditional Hanbok which just had functioned a dress or party suit, it entered the stage of our life as a try to overcome the limit. Practical Hanbok appeared like this is a clothing which improved the unpractical and unactive factors of traditional one and reestablished the new style with harmony modern life holding pride of our traditional culture. But it was made to uniform design which was different from the beauty of traditional Hanbok getting out of first meaning, so it didn't lead natural choice and adoption of general consumers. It was seen that it became the concerned object and had a high demand season for a while but practical Hanbok didn't jump over the conscious limit that it was similar with traditional one, so it didn't take root in our life. Therefore, in this study, I would try to find the tradition has resulted dissolution for century through how process out of our normal life observing cultural tradition of the Korean society and changes process of traditional Hanbok, and I tried to understand overall current of practical Hanbok spreading presently by grasping the present condition of practical Hanbok enterprises, society of practical Hanbok formation, cultural backgrounds and characteristic of practical Hanbok. In study methods, I have analyzed behaviors of consumers about practical Hanbok generally by operating demonstrative study considers the actual condition of wear and awareness, purchasing condition, the preference degree for design for practical Hanbok. Objects of study has been managed for statistics operating a question investigation of the male and female of adults 203 over 20 years inhabit in Seoul and Kyung-gi by using SPSS Win 8.0 Program and Excel for gathered data. They are followings to be the results of this study. First, relative low degree of preference and indifference for practical Hanbok have been shown excessively high, and the image of practical Hanbok thought by consumers showed convenience of wear and self-confidence for our traditional wear in positive way, and don't go with themselves in negative way generally. Second, consumers had awareness that it was expensive generally for price of practical Hanbok, and the right price consumers thought had been showed about a hundred thousand won. Third, it was considered to prefer practical Hanbok enterprises sales ready made clothes by 20 to 40 years for a place to purchase, and younger age group prefers to design or price for standard of purchasing, and older age group regards to figures and colors, a quality of cloth, needlework as important. Fourth, length of Korean style jacket is longer than that of traditional wear was regarded as prefer in design prefers for both of male and female, and materials were silk, cotton, synthetic fiber, colors were mild and soft feeling, color schemes and figures of top and bottom different colors prefers none figured one than figured one generally in materials, colors, figures prefers. I would try to discuss overall the points at issue for practical Hanbok based on previous ready made study analysis and demonstrative results of study, and to offer a suggestion to set up a plan for popularization of practical Hanbok for future.
Hanbok is a beautiful traditional clothing including the structure of our national consciousness, life style, culture and emotion. It has been developed as a various and peculiar style through very long history. As western culture flew into the interior after intercourse with foreign, our traditional Hanbok faced a great change. The function and practice of Hanbok has been gradually changed by foreign religious teachers or the new women. The demand of changing our traditional clothing or generalizing is continuously being raised until the time every life style has changed into western one, so the argument of transformed degree and traditionality continue. After middle 1980s the concern about traditional culture has been risen and public culture including the concept of counter-culture actively developed. As Hanbok was adopted as a symbol of resistant consciousness with those flow, growing stepping stone of transformed practical Hanbok was prepared. At this time economic development also was started along the right lines, recurrence toward old things happened. And concerned about traditional Hanbok which just had functioned a dress or party suit, it entered the stage of our life as a try to overcome the limit. Practical Hanbok appeared like this is a clothing which improved the unpractical and unactive factors of traditional one and reestablished the new style with harmony modern life holding pride of our traditional culture. But it was made to uniform design which was different from the beauty of traditional Hanbok getting out of first meaning, so it didn't lead natural choice and adoption of general consumers. It was seen that it became the concerned object and had a high demand season for a while but practical Hanbok didn't jump over the conscious limit that it was similar with traditional one, so it didn't take root in our life. Therefore, in this study, I would try to find the tradition has resulted dissolution for century through how process out of our normal life observing cultural tradition of the Korean society and changes process of traditional Hanbok, and I tried to understand overall current of practical Hanbok spreading presently by grasping the present condition of practical Hanbok enterprises, society of practical Hanbok formation, cultural backgrounds and characteristic of practical Hanbok. In study methods, I have analyzed behaviors of consumers about practical Hanbok generally by operating demonstrative study considers the actual condition of wear and awareness, purchasing condition, the preference degree for design for practical Hanbok. Objects of study has been managed for statistics operating a question investigation of the male and female of adults 203 over 20 years inhabit in Seoul and Kyung-gi by using SPSS Win 8.0 Program and Excel for gathered data. They are followings to be the results of this study. First, relative low degree of preference and indifference for practical Hanbok have been shown excessively high, and the image of practical Hanbok thought by consumers showed convenience of wear and self-confidence for our traditional wear in positive way, and don't go with themselves in negative way generally. Second, consumers had awareness that it was expensive generally for price of practical Hanbok, and the right price consumers thought had been showed about a hundred thousand won. Third, it was considered to prefer practical Hanbok enterprises sales ready made clothes by 20 to 40 years for a place to purchase, and younger age group prefers to design or price for standard of purchasing, and older age group regards to figures and colors, a quality of cloth, needlework as important. Fourth, length of Korean style jacket is longer than that of traditional wear was regarded as prefer in design prefers for both of male and female, and materials were silk, cotton, synthetic fiber, colors were mild and soft feeling, color schemes and figures of top and bottom different colors prefers none figured one than figured one generally in materials, colors, figures prefers. I would try to discuss overall the points at issue for practical Hanbok based on previous ready made study analysis and demonstrative results of study, and to offer a suggestion to set up a plan for popularization of practical Hanbok for future.
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