당뇨병은 장기간 조절해야 하는 만성질환이다. 말초 신경병증과 하지 혈관질환을 가진 당뇨병성 족부 질환 합병증으로 인한 절단의 가능성을 막고 지속적인 발 관리 교육을 위한 간호중재를 제공함으로써 발 관리 지식과 자가간호 행위에 미치는 효과를 규명하기 위한 연구이다. 본 연구는 원시실험 연구로서 단일군 전후 설계를 실시하였다. 연구방법은 2001년 8월 20일부터 2001년 9월 2일까지 공휴일을 제외한 서울시 D병원 내분비내과 외래를 방문중인 환자 50명을 대상으로 하였고 연구자에 의해 개발된 교육책자와 발 관리 교육프로그램을 개발하여 개별 교육을 통해 자료를 수집하였다. 발 관리 지식측정도구는 North Manchester General ...
당뇨병은 장기간 조절해야 하는 만성질환이다. 말초 신경병증과 하지 혈관질환을 가진 당뇨병성 족부 질환 합병증으로 인한 절단의 가능성을 막고 지속적인 발 관리 교육을 위한 간호중재를 제공함으로써 발 관리 지식과 자가간호 행위에 미치는 효과를 규명하기 위한 연구이다. 본 연구는 원시실험 연구로서 단일군 전후 설계를 실시하였다. 연구방법은 2001년 8월 20일부터 2001년 9월 2일까지 공휴일을 제외한 서울시 D병원 내분비내과 외래를 방문중인 환자 50명을 대상으로 하였고 연구자에 의해 개발된 교육책자와 발 관리 교육프로그램을 개발하여 개별 교육을 통해 자료를 수집하였다. 발 관리 지식측정도구는 North Manchester General Hospital(Stuart & Wiles, 1997)이 사용한 도구를 참고로 연구자가 개발한것이며, 발 관리 자가간호 행위 측정도구는 Barth et al. (1991)이 사용한 도구를 참고로 연구자가 개발한 측정도구를 사용하여 전문인의 자문을 받아 내용 타당도를 높이고 신뢰도를 검정한 후 수정, 보완하였다. 수립된 자료는 전산통계 처리하여 SPSS program을 이용하였고, tor F test, Paired t-test 등의 통계방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 제 1가설인 “당뇨병 환자에게 시행한 발 관리 교육의 지식은 교육 전보다 교육 후 증가할 것이다.”는 지지되었다. 2) 제 2가설인 “당뇨병 환자에게 시행한 발 관리 교육의 자가간호행위는 교육 전보다 교육 후 증가할 것이다.”는 지지되었다. 이상의 결과를 토대로 발 관리 교육의 제공은 당뇨의 하지혈관 합병증 예방을 위한 지식의 증가, 자가간호 행위를 증진시킬 수 있는 것으로 확인되었다
당뇨병은 장기간 조절해야 하는 만성질환이다. 말초 신경병증과 하지 혈관질환을 가진 당뇨병성 족부 질환 합병증으로 인한 절단의 가능성을 막고 지속적인 발 관리 교육을 위한 간호중재를 제공함으로써 발 관리 지식과 자가간호 행위에 미치는 효과를 규명하기 위한 연구이다. 본 연구는 원시실험 연구로서 단일군 전후 설계를 실시하였다. 연구방법은 2001년 8월 20일부터 2001년 9월 2일까지 공휴일을 제외한 서울시 D병원 내분비내과 외래를 방문중인 환자 50명을 대상으로 하였고 연구자에 의해 개발된 교육책자와 발 관리 교육프로그램을 개발하여 개별 교육을 통해 자료를 수집하였다. 발 관리 지식측정도구는 North Manchester General Hospital(Stuart & Wiles, 1997)이 사용한 도구를 참고로 연구자가 개발한것이며, 발 관리 자가간호 행위 측정도구는 Barth et al. (1991)이 사용한 도구를 참고로 연구자가 개발한 측정도구를 사용하여 전문인의 자문을 받아 내용 타당도를 높이고 신뢰도를 검정한 후 수정, 보완하였다. 수립된 자료는 전산통계 처리하여 SPSS program을 이용하였고, tor F test, Paired t-test 등의 통계방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 제 1가설인 “당뇨병 환자에게 시행한 발 관리 교육의 지식은 교육 전보다 교육 후 증가할 것이다.”는 지지되었다. 2) 제 2가설인 “당뇨병 환자에게 시행한 발 관리 교육의 자가간호행위는 교육 전보다 교육 후 증가할 것이다.”는 지지되었다. 이상의 결과를 토대로 발 관리 교육의 제공은 당뇨의 하지혈관 합병증 예방을 위한 지식의 증가, 자가간호 행위를 증진시킬 수 있는 것으로 확인되었다
Diabetes is a chronic disease calling for a long-term care. The main intention of this study is to test the effects of a foot care education on foot-care knowledge and daily foot-self care behaviour as a nursing intervention for patients with Diabetes. And another purpose of this study is to test th...
Diabetes is a chronic disease calling for a long-term care. The main intention of this study is to test the effects of a foot care education on foot-care knowledge and daily foot-self care behaviour as a nursing intervention for patients with Diabetes. And another purpose of this study is to test the posibility of preventing peripheral neuropathy and peripheral vascular disease from the foot-cutting through the foot-care education. In this study one group pretest-posttest quasi-experimental design was used. The subjects were patients(50 persons) visiting an outpatient department of a Endocrine clinic in D hospital in Seoul from 20, Aug, 2001 to 2, Sep, 2001 except holidays. Foot care education was done by one-to-one education with handbook and foot care education program developed by researcher. Foot care knowledge measurement scale was developed by researcher following the scale used by Oh Jang, Park.(1984) Foot care behaviours measurement scale developed by researcher following the scale used by Barth et al.(1991) Data analysis was done by using the SPSS/PC+ program. The hypothesis were tested using the t or f test, paired t-test. The results of this study are as follows : 1. Hypothesis 1, which states 'after the teaching foot care, the foot care knowledge score of the diabetes will have a significantly 1 month higher than before' , was supported 2. Hypothesis 2, which states ' after the teaching foot care, the foot self-care behaviour score of the diabetes will have a significantly 1 month higher than before' , was supported. These results suggest that a foot care education will prevent diabetes foot complication and improve the kowledge and promote daily foot care behaviours. So this foot care educatin can be recommended as an effective nursing intervention for the diabetic patients.
Diabetes is a chronic disease calling for a long-term care. The main intention of this study is to test the effects of a foot care education on foot-care knowledge and daily foot-self care behaviour as a nursing intervention for patients with Diabetes. And another purpose of this study is to test the posibility of preventing peripheral neuropathy and peripheral vascular disease from the foot-cutting through the foot-care education. In this study one group pretest-posttest quasi-experimental design was used. The subjects were patients(50 persons) visiting an outpatient department of a Endocrine clinic in D hospital in Seoul from 20, Aug, 2001 to 2, Sep, 2001 except holidays. Foot care education was done by one-to-one education with handbook and foot care education program developed by researcher. Foot care knowledge measurement scale was developed by researcher following the scale used by Oh Jang, Park.(1984) Foot care behaviours measurement scale developed by researcher following the scale used by Barth et al.(1991) Data analysis was done by using the SPSS/PC+ program. The hypothesis were tested using the t or f test, paired t-test. The results of this study are as follows : 1. Hypothesis 1, which states 'after the teaching foot care, the foot care knowledge score of the diabetes will have a significantly 1 month higher than before' , was supported 2. Hypothesis 2, which states ' after the teaching foot care, the foot self-care behaviour score of the diabetes will have a significantly 1 month higher than before' , was supported. These results suggest that a foot care education will prevent diabetes foot complication and improve the kowledge and promote daily foot care behaviours. So this foot care educatin can be recommended as an effective nursing intervention for the diabetic patients.
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