본 연구의 목적은 한 유치원 교사를 대상으로 교사의 생애를 통해 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는지를 알아보고, 그 경험들의 의미를 해석해 보고자 하는 것이었다. 이를 위해 심층면담, 참여관찰, 각종 문서자료 등의 자료를 수집하고 생애사 연구 방법을 사용하여 수집한 자료를 기술하고 분석하고 해석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째. 연구 대상자는 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고, 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는가? 연구 대상자는 교직 이전 시기에서부터 경력 교사가 되기까지 준비기(교직 이전 시기), 적응기(1-2년), 성장기(3-6년), 성숙기(7-15년)의 과정을 거치게 되었다. 이는 교직 이전 시기를 포함한 것으로 개인이 처했던 상황을 고려하여 편의상 경력에 따라 4시기로 구분한 것으로, 발달 과정 속에서 각 시기별 특징들은 개인적 경험과 재직 유치원의 변화에 따라 중첩되기도 하고 혹은 복합되어 나타나기도 했다. 첫 번째 단계는, 준비기이다. 교직 이전의 생활 속의 경험과 대학생활은 이후 교사생활에 든든한 밑바탕이 된다. 이 시기는 교직에 대한 확신은 없지만, 학과 공부와 써클 생활 등의 다양한 경험을 축적해가며 교사가 되는 데에 필요한 자질 을 함양할 수 있었던 시기이다. 두 번째 단계는, 적응기이다. 교직 첫 해에는 유치원 체제에 조용히 순응하며 살아남기 과정을 거치면서 유치원 ...
본 연구의 목적은 한 유치원 교사를 대상으로 교사의 생애를 통해 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는지를 알아보고, 그 경험들의 의미를 해석해 보고자 하는 것이었다. 이를 위해 심층면담, 참여관찰, 각종 문서자료 등의 자료를 수집하고 생애사 연구 방법을 사용하여 수집한 자료를 기술하고 분석하고 해석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째. 연구 대상자는 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고, 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는가? 연구 대상자는 교직 이전 시기에서부터 경력 교사가 되기까지 준비기(교직 이전 시기), 적응기(1-2년), 성장기(3-6년), 성숙기(7-15년)의 과정을 거치게 되었다. 이는 교직 이전 시기를 포함한 것으로 개인이 처했던 상황을 고려하여 편의상 경력에 따라 4시기로 구분한 것으로, 발달 과정 속에서 각 시기별 특징들은 개인적 경험과 재직 유치원의 변화에 따라 중첩되기도 하고 혹은 복합되어 나타나기도 했다. 첫 번째 단계는, 준비기이다. 교직 이전의 생활 속의 경험과 대학생활은 이후 교사생활에 든든한 밑바탕이 된다. 이 시기는 교직에 대한 확신은 없지만, 학과 공부와 써클 생활 등의 다양한 경험을 축적해가며 교사가 되는 데에 필요한 자질 을 함양할 수 있었던 시기이다. 두 번째 단계는, 적응기이다. 교직 첫 해에는 유치원 체제에 조용히 순응하며 살아남기 과정을 거치면서 유치원 교사의 역할을 정립하게 된다. 둘째 해부터는 점차적으로 유치원 생활에 적응해감에 따라 자신의 생존에 대한 관심에서 벗어나 아이들을 위한 교육 쪽으로 시야를 돌리게 된다. 세 번째 단계는, 성장기이다. 원내 장학으로 현장실무를 숙지하고 대학원 과정을 통해 이론적 토대를 구축하며 교사로서 자신감을 갖게 되어 교직을 천직으로 여기는 시기이다. 이 시기에는 장학의 충족으로 안정감을 찾아감에 따라 직전교육에서 받은 교육과 잠재된 재능을 현장 상황에 하나둘 펼쳐 나가며 새로운 시도와 변화를 모색하게 된다. 네 번째 단계는, 성숙기이다. 오랜 현장경험을 바탕으로 멘터의 위치에 서서 원을 이끌어 가는 시기로서, 계속적인 연수 기회를 갖고 새로운 교수법들을 적용하게 된다. 그리고 시야가 확장되고 전체를 보는 눈이 생겨남에 따라 교사로서 전문성을 구축해 나가지만, 신분 보장이 안 되는 사립 유치원의 분위기 속에서 미래에 대해 불확실함을 느끼게 되는 시기이다. 연구 대상자가 준비기-적응기-성장기-성숙기를 거치는 과정 속에서 겪었던 경험들의 특징을 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째는, 교직 이전부터의 신앙생활과 교직생활 중의 출산과 자녀양육의 개인적인 경험들이 교수 상황에 반영되고 있었다. 두 번째는, 직전교육의 토대 위에 현직교육의 축적으로 직전교육에서의 미비점을 보충하고 교사로서 정체감을 키워 가며 교직관이 변화되었다. 그리고 현직교육으로 인해 새로운 교수법 수용의 폭이 넓어지는 가운데 교수 방법이 변화되었다. 이 과정에서 아이들을 바라보는 시각의 변화 또한 겪게 되었다. 세 번째는, 조직 구성원들간의 긍정적인 단합과 지도자의 지도력에 따라 업무 방식에 변화를 가져올 수 있었다. 네 번째는, 경력이 쌓이면서 교직에 확신은 커가지만, 높은 경력과 기혼자라는 조건으로 인해 보수 책정과 취업에 불리함을 겪었다. 다섯 번째로는, 경력이 쌓여감에 따라 교사에서 원감, 원장의 위치로 역할 전환이 이루어지면서 수업에 대한 비중보다 학부모 관리와 원 운영에 대한 비중이 늘어나게 되었다. 둘째, 연구 대상자의 발달 과정에 관련된 경험의 의미는 무엇인가 연구 대상자가 유치원 교사로서 성장. 발달해 가는 과정 속에서 겪었던 경험들은 교직 이전의 개인적인 생활 경험에서부터 직전 교육시기의 경험, 초임교사 시절을 거치고 경력 교사가 되기까지의 조직에서 겪은 경험들 그리고 현장에서 축적해갔던 현직 교육 등 다양한 경험들이 존재한다. 이러한 경험들 중에는 교사 생활에 긍정적인 영향을 주었던 경험도 있지만, 열악한 교사 처우와 경력 교사로서 직면하게 되는 부당함 등 부정적인 경험들도 존재하였다. 이러한 다양한 경험들이 교사의 삶 속에 어루어지게 되면서 교직 생활에 영향을 주었다. 연구 대상자의 생애 통해서 교사 생활에 영향을 주었던 경험들을 개인적 경험, 유치원 조직에서의 경험, 교사교육 경험의 세 부분으로 나누어 볼 수 있다. 첫 번째로 개인적 경험은, 유치원 교사로 살아가는 삶 속에 영향을 주었던 신앙생활과 출산과 자녀양육 경험을 들 수 있다. 이는 교직 이전부터 시작된 개인의 신앙생활과 교직생활 중의 출산과 자녀양육과 같은 개인의 생활 속에서의 경험이 교수 상황에 반영될 수 있음을 시사한다. 두 번째로 유치원 조직에서의 경험은, 조직 내에서 사립 유치원 교사로서 겪게 되는 어려움과 유치원 조직의 업무풍토를 들 수 있다. 원아모집을 위한 학부모 관리, 낮은 봉급과 열악한 교사 처우는 사립 유치원이 공교육 체제가 아님에 따 라 수반되는 사회적 현실을 반영한다. 그리고 유치원 조직의 업무 풍토는, 소규모 조직인 유치원은 구성원간에 친밀도가 높기 때문에 전문적 성장을 추구하는 조직 풍토를 만들기 위해서는 조직 구성원들의 긍정적인 단합과 지도자의 지지를 필요로 하게 됨을 시사한다. 세 번째로 교사교육 경험은, 직전교육과 현직교육의 경험으로 나누어 볼 수 있다. 직전교육은 현장감 없는 수업으로 인해 교직 초기까지 현장에서 원활히 펼쳐가기 어려웠지만, 교사로서 필요한 소양을 키워 나갈 수 있도록 다양한 경험을 하게됨에 따라 교사 생활에 밑바탕이 되었다. 현직교육을 통해서는 직전 교육의 미비점을 보완하고 현장에서 필요한 새로운 지식과 기술들을 접할 수 있었다. 교직 입문기의 현직교육은 교사의 생존 의지를 키워줌에 따라 교사의 정체감 형성에 영향을 주었고, 경력이 쌓인 후에 접해 나갔던 현직교육은 변화하는 현장 상황에 발빠르게 적응해 나갈 수 있는 장치가 되어 현실에 안주할 수 있는 자세를 바로잡아 주었다.
본 연구의 목적은 한 유치원 교사를 대상으로 교사의 생애를 통해 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는지를 알아보고, 그 경험들의 의미를 해석해 보고자 하는 것이었다. 이를 위해 심층면담, 참여관찰, 각종 문서자료 등의 자료를 수집하고 생애사 연구 방법을 사용하여 수집한 자료를 기술하고 분석하고 해석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 요약, 정리하면 다음과 같다. 첫째. 연구 대상자는 유치원 교사로서 어떠한 발달 과정을 거치고, 그 과정 속에서 어떠한 경험을 하게 되는가? 연구 대상자는 교직 이전 시기에서부터 경력 교사가 되기까지 준비기(교직 이전 시기), 적응기(1-2년), 성장기(3-6년), 성숙기(7-15년)의 과정을 거치게 되었다. 이는 교직 이전 시기를 포함한 것으로 개인이 처했던 상황을 고려하여 편의상 경력에 따라 4시기로 구분한 것으로, 발달 과정 속에서 각 시기별 특징들은 개인적 경험과 재직 유치원의 변화에 따라 중첩되기도 하고 혹은 복합되어 나타나기도 했다. 첫 번째 단계는, 준비기이다. 교직 이전의 생활 속의 경험과 대학생활은 이후 교사생활에 든든한 밑바탕이 된다. 이 시기는 교직에 대한 확신은 없지만, 학과 공부와 써클 생활 등의 다양한 경험을 축적해가며 교사가 되는 데에 필요한 자질 을 함양할 수 있었던 시기이다. 두 번째 단계는, 적응기이다. 교직 첫 해에는 유치원 체제에 조용히 순응하며 살아남기 과정을 거치면서 유치원 교사의 역할을 정립하게 된다. 둘째 해부터는 점차적으로 유치원 생활에 적응해감에 따라 자신의 생존에 대한 관심에서 벗어나 아이들을 위한 교육 쪽으로 시야를 돌리게 된다. 세 번째 단계는, 성장기이다. 원내 장학으로 현장실무를 숙지하고 대학원 과정을 통해 이론적 토대를 구축하며 교사로서 자신감을 갖게 되어 교직을 천직으로 여기는 시기이다. 이 시기에는 장학의 충족으로 안정감을 찾아감에 따라 직전교육에서 받은 교육과 잠재된 재능을 현장 상황에 하나둘 펼쳐 나가며 새로운 시도와 변화를 모색하게 된다. 네 번째 단계는, 성숙기이다. 오랜 현장경험을 바탕으로 멘터의 위치에 서서 원을 이끌어 가는 시기로서, 계속적인 연수 기회를 갖고 새로운 교수법들을 적용하게 된다. 그리고 시야가 확장되고 전체를 보는 눈이 생겨남에 따라 교사로서 전문성을 구축해 나가지만, 신분 보장이 안 되는 사립 유치원의 분위기 속에서 미래에 대해 불확실함을 느끼게 되는 시기이다. 연구 대상자가 준비기-적응기-성장기-성숙기를 거치는 과정 속에서 겪었던 경험들의 특징을 살펴보면 다음과 같다. 첫 번째는, 교직 이전부터의 신앙생활과 교직생활 중의 출산과 자녀양육의 개인적인 경험들이 교수 상황에 반영되고 있었다. 두 번째는, 직전교육의 토대 위에 현직교육의 축적으로 직전교육에서의 미비점을 보충하고 교사로서 정체감을 키워 가며 교직관이 변화되었다. 그리고 현직교육으로 인해 새로운 교수법 수용의 폭이 넓어지는 가운데 교수 방법이 변화되었다. 이 과정에서 아이들을 바라보는 시각의 변화 또한 겪게 되었다. 세 번째는, 조직 구성원들간의 긍정적인 단합과 지도자의 지도력에 따라 업무 방식에 변화를 가져올 수 있었다. 네 번째는, 경력이 쌓이면서 교직에 확신은 커가지만, 높은 경력과 기혼자라는 조건으로 인해 보수 책정과 취업에 불리함을 겪었다. 다섯 번째로는, 경력이 쌓여감에 따라 교사에서 원감, 원장의 위치로 역할 전환이 이루어지면서 수업에 대한 비중보다 학부모 관리와 원 운영에 대한 비중이 늘어나게 되었다. 둘째, 연구 대상자의 발달 과정에 관련된 경험의 의미는 무엇인가 연구 대상자가 유치원 교사로서 성장. 발달해 가는 과정 속에서 겪었던 경험들은 교직 이전의 개인적인 생활 경험에서부터 직전 교육시기의 경험, 초임교사 시절을 거치고 경력 교사가 되기까지의 조직에서 겪은 경험들 그리고 현장에서 축적해갔던 현직 교육 등 다양한 경험들이 존재한다. 이러한 경험들 중에는 교사 생활에 긍정적인 영향을 주었던 경험도 있지만, 열악한 교사 처우와 경력 교사로서 직면하게 되는 부당함 등 부정적인 경험들도 존재하였다. 이러한 다양한 경험들이 교사의 삶 속에 어루어지게 되면서 교직 생활에 영향을 주었다. 연구 대상자의 생애 통해서 교사 생활에 영향을 주었던 경험들을 개인적 경험, 유치원 조직에서의 경험, 교사교육 경험의 세 부분으로 나누어 볼 수 있다. 첫 번째로 개인적 경험은, 유치원 교사로 살아가는 삶 속에 영향을 주었던 신앙생활과 출산과 자녀양육 경험을 들 수 있다. 이는 교직 이전부터 시작된 개인의 신앙생활과 교직생활 중의 출산과 자녀양육과 같은 개인의 생활 속에서의 경험이 교수 상황에 반영될 수 있음을 시사한다. 두 번째로 유치원 조직에서의 경험은, 조직 내에서 사립 유치원 교사로서 겪게 되는 어려움과 유치원 조직의 업무풍토를 들 수 있다. 원아모집을 위한 학부모 관리, 낮은 봉급과 열악한 교사 처우는 사립 유치원이 공교육 체제가 아님에 따 라 수반되는 사회적 현실을 반영한다. 그리고 유치원 조직의 업무 풍토는, 소규모 조직인 유치원은 구성원간에 친밀도가 높기 때문에 전문적 성장을 추구하는 조직 풍토를 만들기 위해서는 조직 구성원들의 긍정적인 단합과 지도자의 지지를 필요로 하게 됨을 시사한다. 세 번째로 교사교육 경험은, 직전교육과 현직교육의 경험으로 나누어 볼 수 있다. 직전교육은 현장감 없는 수업으로 인해 교직 초기까지 현장에서 원활히 펼쳐가기 어려웠지만, 교사로서 필요한 소양을 키워 나갈 수 있도록 다양한 경험을 하게됨에 따라 교사 생활에 밑바탕이 되었다. 현직교육을 통해서는 직전 교육의 미비점을 보완하고 현장에서 필요한 새로운 지식과 기술들을 접할 수 있었다. 교직 입문기의 현직교육은 교사의 생존 의지를 키워줌에 따라 교사의 정체감 형성에 영향을 주었고, 경력이 쌓인 후에 접해 나갔던 현직교육은 변화하는 현장 상황에 발빠르게 적응해 나갈 수 있는 장치가 되어 현실에 안주할 수 있는 자세를 바로잡아 주었다.
The purposes of this study is to investigate how is developmental processes as a kindergarten teacher through her life, what she experience in the course of teaching, and what the experiences mean. Life history research with in-depth interview, participant observation, and collection of class docume...
The purposes of this study is to investigate how is developmental processes as a kindergarten teacher through her life, what she experience in the course of teaching, and what the experiences mean. Life history research with in-depth interview, participant observation, and collection of class documents and personal writings was employed to describe and analyze data. Major findings can be summarized according the research questions. First, how the purposes of study is developed as a kindergarten teacher and what she experience in the course of teaching? The purposes of study has passed by the periods of preparation, adaptation, of growth, and maturity. The distinguishing features by the developmental processes are different and multiplex according to each period and the condition of kindergarten in service. The first stage is the period of preparation. Various experiences before a kindergartener or many experiences in the university become the essence of the life as a kindergartener. During this period, she doesn't have confidence on the teaching profession, but prepares for the teaching life storing up various experiences such as schooling and club activities and cultivating the quality of a teacher. The second stage is the period of adaptation. In the first year of teaching, she adjusts to the system of a kindergarten, and establishes a role as a kindergarten teacher. After the first year as a teacher, as she gradually adapts to the lives of the kindergarten, she broadens her horizon on the teaching of children beyond the existence of herself. The third stage is the period of growth. As she knows practical affairs in the kindergarten well, establishes the theoretical basis through the course of graduate school, and has confidence as a teacher, she finds out the teacher as her mission. During this period, she has a sense of security and searches for new trial and change combining the former education with the later practical affairs. The fourth stage is the period of maturity. On the basis of long practical experiences, she leads the kindergarten as a leader, continuously has the opportunity of study and training, and applies new teaching methods to the kindergarten. Since during this period she broadens her outlook on the practical affairs, she establishes expert knowledges. While, in the case of private kindergartens, the teacher feels uneasy owing to the identity. Second, what does the experiences, related with the developmental processes of the purposes of study mean? The experiences which influence on the growth and development of the object are divided into her personal experiences, her experiences in a kindergarten, and her teacher education experiences. First, her personal experiences are her religious life, childbirth, nursing, and so on. Because various experiences, such as her religious life and childbirth and nursing during teaching, are reflected in the lives of the teaching condition. Second, the experiences in the kindergarten are the difficulties as a private kindergarten teacher and the atmosphere of the kindergarten. Since the private kindergarten isn't operated by the system of public education, most of teachers experience the management of parents, low salary, and inferior environment. And in the aspect of the atmosphere in the kindergarten, since the intimacy among members is very high, it is important to cooperate with members and support the leader. Finally, teacher education experiences can be divided into the pre-service education and in- service education. The pre-service education reaches the limit in the early stage because it doesn't have a reality. However, as she experiences various things necessary for the knowledge of a teacher, it becomes the base of the lives as a teacher. In- service education complements the defect of the pre-service education, and provides new knowledges and skills. Since the in-service education promotes the desire of existence in the early stage, it influences on the establishment of identity as a teacher. In addition, the in-service education after long-term careers becomes the tools for a teacher to adapt to the rapidly changable practical conditions and straightens up the scattered attitude
The purposes of this study is to investigate how is developmental processes as a kindergarten teacher through her life, what she experience in the course of teaching, and what the experiences mean. Life history research with in-depth interview, participant observation, and collection of class documents and personal writings was employed to describe and analyze data. Major findings can be summarized according the research questions. First, how the purposes of study is developed as a kindergarten teacher and what she experience in the course of teaching? The purposes of study has passed by the periods of preparation, adaptation, of growth, and maturity. The distinguishing features by the developmental processes are different and multiplex according to each period and the condition of kindergarten in service. The first stage is the period of preparation. Various experiences before a kindergartener or many experiences in the university become the essence of the life as a kindergartener. During this period, she doesn't have confidence on the teaching profession, but prepares for the teaching life storing up various experiences such as schooling and club activities and cultivating the quality of a teacher. The second stage is the period of adaptation. In the first year of teaching, she adjusts to the system of a kindergarten, and establishes a role as a kindergarten teacher. After the first year as a teacher, as she gradually adapts to the lives of the kindergarten, she broadens her horizon on the teaching of children beyond the existence of herself. The third stage is the period of growth. As she knows practical affairs in the kindergarten well, establishes the theoretical basis through the course of graduate school, and has confidence as a teacher, she finds out the teacher as her mission. During this period, she has a sense of security and searches for new trial and change combining the former education with the later practical affairs. The fourth stage is the period of maturity. On the basis of long practical experiences, she leads the kindergarten as a leader, continuously has the opportunity of study and training, and applies new teaching methods to the kindergarten. Since during this period she broadens her outlook on the practical affairs, she establishes expert knowledges. While, in the case of private kindergartens, the teacher feels uneasy owing to the identity. Second, what does the experiences, related with the developmental processes of the purposes of study mean? The experiences which influence on the growth and development of the object are divided into her personal experiences, her experiences in a kindergarten, and her teacher education experiences. First, her personal experiences are her religious life, childbirth, nursing, and so on. Because various experiences, such as her religious life and childbirth and nursing during teaching, are reflected in the lives of the teaching condition. Second, the experiences in the kindergarten are the difficulties as a private kindergarten teacher and the atmosphere of the kindergarten. Since the private kindergarten isn't operated by the system of public education, most of teachers experience the management of parents, low salary, and inferior environment. And in the aspect of the atmosphere in the kindergarten, since the intimacy among members is very high, it is important to cooperate with members and support the leader. Finally, teacher education experiences can be divided into the pre-service education and in- service education. The pre-service education reaches the limit in the early stage because it doesn't have a reality. However, as she experiences various things necessary for the knowledge of a teacher, it becomes the base of the lives as a teacher. In- service education complements the defect of the pre-service education, and provides new knowledges and skills. Since the in-service education promotes the desire of existence in the early stage, it influences on the establishment of identity as a teacher. In addition, the in-service education after long-term careers becomes the tools for a teacher to adapt to the rapidly changable practical conditions and straightens up the scattered attitude
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