한국영화 산업은 5,6차 영화법 개정과 할리우드 영화의 직배로 영화 시장을 개방하면서 이전과는 매우 다른 상황으로 변모하게 되었다. 할리우드 직배 영화의 수입편수와 시장점유율의 급증은 한국영화산업의 위기로 인식되었다. 그러나 이후 대기업의 진출과 금융자본의 영화산업 유입으로 한국영화 산업은 새로운 상황에 놓이게 된다. 이전까지 나타나지 않았던 국내 메이져 배급사의 등장, 메이져 제작사와 독립영화의 약진, 외국자본의 국내 영화산업 유입 등은 최근 한국영화산업이 구조적으로 변화하고 있음을 드러내준다. 이에 본 논문에서는 할리우드 영화 직배 이후 한국영화산업의 변화를 제작, 배급, 상영 부문에 걸쳐 검토하였다. 할리우드 영화 직배 이전과 이후를 구분하여 직배가 전통적인 한국영화 산업을 변화시키고, 대기업 자본이 진출하면서 시스템의 합리화가 어떻게 이루어졌는지, 금융자본이 유입되면서 한국영화산업은 세계화 시대에 어떻게 대응하였는지를 파악하고자 하였다. 특히 국내 영화시장에 외국자본의 침투가 현실화되고 있는 시점에서 국내 영화산업의 자생력과 경쟁력 확보를 위한 발전 방안과 대안을 고민하였다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같이 논문을 구성하였다. 제2장에서는 5,6차 영화법 개정을 중심으로 할리우드 영화 직배 이전의 한국영화산업 구조를 검토한다. 제3장에서는 할리우드 영화 직배가 한국영화산업에 미친 영향을 분석하고, 시장 개방에 대한 대응이라고 볼 수 있는 대기업의 영화산업 진출을 검토함으로써 이것이 한국영화산업의 합리화에 어떻게 기여하였는지를 본다. 제4장에서는 세계화가 가속화되는 상황에서 금융자본이 한국영화산업에유입되면서 한국영화의 산업적인 시스템이 형성되는 과정을 살핀다. 제5장에서는 위의 논의를 토대로 과도기에 있는 한국영화산업의 문제점을 짚어 보고 발전 방안을 제시하고자 한다. 이러한 논의를 통해 본 논문은 한국영화산업의 변화를 다음과 같이 파악하고 정리하였다. 5차 영화법 개정 이전에 한국영화산업은 외화수입쿼터제와 기업화 정책으로 인해 외국영화 중심의 ...
한국영화 산업은 5,6차 영화법 개정과 할리우드 영화의 직배로 영화 시장을 개방하면서 이전과는 매우 다른 상황으로 변모하게 되었다. 할리우드 직배 영화의 수입편수와 시장점유율의 급증은 한국영화산업의 위기로 인식되었다. 그러나 이후 대기업의 진출과 금융자본의 영화산업 유입으로 한국영화 산업은 새로운 상황에 놓이게 된다. 이전까지 나타나지 않았던 국내 메이져 배급사의 등장, 메이져 제작사와 독립영화의 약진, 외국자본의 국내 영화산업 유입 등은 최근 한국영화산업이 구조적으로 변화하고 있음을 드러내준다. 이에 본 논문에서는 할리우드 영화 직배 이후 한국영화산업의 변화를 제작, 배급, 상영 부문에 걸쳐 검토하였다. 할리우드 영화 직배 이전과 이후를 구분하여 직배가 전통적인 한국영화 산업을 변화시키고, 대기업 자본이 진출하면서 시스템의 합리화가 어떻게 이루어졌는지, 금융자본이 유입되면서 한국영화산업은 세계화 시대에 어떻게 대응하였는지를 파악하고자 하였다. 특히 국내 영화시장에 외국자본의 침투가 현실화되고 있는 시점에서 국내 영화산업의 자생력과 경쟁력 확보를 위한 발전 방안과 대안을 고민하였다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같이 논문을 구성하였다. 제2장에서는 5,6차 영화법 개정을 중심으로 할리우드 영화 직배 이전의 한국영화산업 구조를 검토한다. 제3장에서는 할리우드 영화 직배가 한국영화산업에 미친 영향을 분석하고, 시장 개방에 대한 대응이라고 볼 수 있는 대기업의 영화산업 진출을 검토함으로써 이것이 한국영화산업의 합리화에 어떻게 기여하였는지를 본다. 제4장에서는 세계화가 가속화되는 상황에서 금융자본이 한국영화산업에유입되면서 한국영화의 산업적인 시스템이 형성되는 과정을 살핀다. 제5장에서는 위의 논의를 토대로 과도기에 있는 한국영화산업의 문제점을 짚어 보고 발전 방안을 제시하고자 한다. 이러한 논의를 통해 본 논문은 한국영화산업의 변화를 다음과 같이 파악하고 정리하였다. 5차 영화법 개정 이전에 한국영화산업은 외화수입쿼터제와 기업화 정책으로 인해 외국영화 중심의 시장구조를 형성하고 있었다. 이런 상황에서 한국영화 제작은 외화 수입 쿼터를 따기 위한 부수적인 과정으로 존재하였으며, 제작자본은 지방 배급업자의 단매 자금으로 충당되는 형편이었다. 이러한 구조는 흥행자본이 제작으로 재투자되지 못하여 제작-배급-상영의 각 부문이 유기적으로 연관되지 못하고 파편화되는 구조를 낳았다. 이런 상황은 5,6차 영화법 개정과 영화시장 개방으로 큰 변화를 맞게 된다. 5차 영화법 개정으로 영화업이 허가제에서 등록제로 바뀌어 제작사가 증가함으로써 기존의 20개 영화사를 중심으로 형성되어 있던 독과점 구조가 깨지고 경쟁체제로 전환되었다. 6차 영화법 개정은 할리우드 직배사의 한국영화 시장 진출을 합법화하였다. UIP 등의 직배사는 극장으로의 직접 배급을 시도하였고 이로 인해 지방흥행업자들이 사라지게 된다. 직배사는 상영관을 확보하기 위해 개봉관-재개봉관 순으로 상영되던 방식에서 벗어나 재개봉관에 영화를 직접 공급함으로써 개봉관이 확대되고 전국 동시개봉을 가능하게 하였다. 대기업은 할리우드 직배사의 진출로 비디오 프로그램의 확보가 어려워지고 CATV 사업을 시작하면서 소프트웨어의 필요성이 절실해지자 한국영화 제작에 부분 투자하는 형식으로 영화산업에 진출하였다. 대기업은 이후 전액 투자 형식으로 한국영화 제작에 참여하여 판권을 소유하고 이를 자체 배급할 수 있는 시스템을 갖추기 시작했다. 특히 대기업 자본은 충무로의 새로운 젊은 영화인력과 결합되면서 효과가 극대화될 수 있었고, 제작-배급-상영을 통합하는 수직적 통합체계를 갖추었다는 점에서 의의가 있다. IMF로 대기업이 영화산업에서 빠져나가면서 창투사의 금융자본이 영화산업에 뛰어들게 된다. 창투사는 대기업으로 제작과 투자-배급의 역할 분담을 더욱 가속화시켰다. 창투사는 철저한 리스크 관리로 제작단계의 준비 소홀이나 불합리한 관행이 사라지도록 하였다. 즉 제작과정의 철저한통제를 통한 합리적 제작 시스템을 구축하는데 기여하였다. 이러한 변화와 함께 메이져 배급사의 출현으로 배급사가 직접 극장에 영화를 배급함으로써 흥행수익이 제작에 재투자되는 자본의 유기적 순환구조가 확립되었다. 한국영화산업의 이와 같은 변화는 한국영화가 진정한 의미의 ‘산업’으로 발전하게 되었음을 의미한다. 그러나 이것이 한국영화의 장밋빛 미래를 보장하는 것은 아니다. 한국영화 시장 점유율 40%의 그늘에는 흥행성이 없다는 이유로 개봉관을 잡지 못하거나 일주일도 채 안되어서 극장 간판을 내리는 영화들이 여전히 존재하기 때문이다. 이런 점에서 한국영화의 발전을 위해서는 영화의 산업적 발전은 시장자율에 맡기되 영화의 문화적 측면을 보강할 수 있는 정책이 필요하다. 한국영화 전용관은 독립영화나 작품성을 갖춘 저예산 영화, 예술영화를 안정적으로 상영할 수 있는 대안이 될 것이다. 그리고 무엇보다 단기적인 대안보다는 문화인프라를 구축할 수 있는 장기적인 대안이 요구된다. 이를 위해서는 영화산업을 이끌어갈 전문인력을 양성할 수 있는 시스템이 필요하며, 영화제작을 지원해줄 수 있는 지역영상위원회의 확대구축, 나아가 관객 대중의 문화적 수준을 향상시키기 위한 문화 향유를 확대할 수 있는 사회적 기반 조성이 필요할 것이다.
한국영화 산업은 5,6차 영화법 개정과 할리우드 영화의 직배로 영화 시장을 개방하면서 이전과는 매우 다른 상황으로 변모하게 되었다. 할리우드 직배 영화의 수입편수와 시장점유율의 급증은 한국영화산업의 위기로 인식되었다. 그러나 이후 대기업의 진출과 금융자본의 영화산업 유입으로 한국영화 산업은 새로운 상황에 놓이게 된다. 이전까지 나타나지 않았던 국내 메이져 배급사의 등장, 메이져 제작사와 독립영화의 약진, 외국자본의 국내 영화산업 유입 등은 최근 한국영화산업이 구조적으로 변화하고 있음을 드러내준다. 이에 본 논문에서는 할리우드 영화 직배 이후 한국영화산업의 변화를 제작, 배급, 상영 부문에 걸쳐 검토하였다. 할리우드 영화 직배 이전과 이후를 구분하여 직배가 전통적인 한국영화 산업을 변화시키고, 대기업 자본이 진출하면서 시스템의 합리화가 어떻게 이루어졌는지, 금융자본이 유입되면서 한국영화산업은 세계화 시대에 어떻게 대응하였는지를 파악하고자 하였다. 특히 국내 영화시장에 외국자본의 침투가 현실화되고 있는 시점에서 국내 영화산업의 자생력과 경쟁력 확보를 위한 발전 방안과 대안을 고민하였다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같이 논문을 구성하였다. 제2장에서는 5,6차 영화법 개정을 중심으로 할리우드 영화 직배 이전의 한국영화산업 구조를 검토한다. 제3장에서는 할리우드 영화 직배가 한국영화산업에 미친 영향을 분석하고, 시장 개방에 대한 대응이라고 볼 수 있는 대기업의 영화산업 진출을 검토함으로써 이것이 한국영화산업의 합리화에 어떻게 기여하였는지를 본다. 제4장에서는 세계화가 가속화되는 상황에서 금융자본이 한국영화산업에유입되면서 한국영화의 산업적인 시스템이 형성되는 과정을 살핀다. 제5장에서는 위의 논의를 토대로 과도기에 있는 한국영화산업의 문제점을 짚어 보고 발전 방안을 제시하고자 한다. 이러한 논의를 통해 본 논문은 한국영화산업의 변화를 다음과 같이 파악하고 정리하였다. 5차 영화법 개정 이전에 한국영화산업은 외화수입쿼터제와 기업화 정책으로 인해 외국영화 중심의 시장구조를 형성하고 있었다. 이런 상황에서 한국영화 제작은 외화 수입 쿼터를 따기 위한 부수적인 과정으로 존재하였으며, 제작자본은 지방 배급업자의 단매 자금으로 충당되는 형편이었다. 이러한 구조는 흥행자본이 제작으로 재투자되지 못하여 제작-배급-상영의 각 부문이 유기적으로 연관되지 못하고 파편화되는 구조를 낳았다. 이런 상황은 5,6차 영화법 개정과 영화시장 개방으로 큰 변화를 맞게 된다. 5차 영화법 개정으로 영화업이 허가제에서 등록제로 바뀌어 제작사가 증가함으로써 기존의 20개 영화사를 중심으로 형성되어 있던 독과점 구조가 깨지고 경쟁체제로 전환되었다. 6차 영화법 개정은 할리우드 직배사의 한국영화 시장 진출을 합법화하였다. UIP 등의 직배사는 극장으로의 직접 배급을 시도하였고 이로 인해 지방흥행업자들이 사라지게 된다. 직배사는 상영관을 확보하기 위해 개봉관-재개봉관 순으로 상영되던 방식에서 벗어나 재개봉관에 영화를 직접 공급함으로써 개봉관이 확대되고 전국 동시개봉을 가능하게 하였다. 대기업은 할리우드 직배사의 진출로 비디오 프로그램의 확보가 어려워지고 CATV 사업을 시작하면서 소프트웨어의 필요성이 절실해지자 한국영화 제작에 부분 투자하는 형식으로 영화산업에 진출하였다. 대기업은 이후 전액 투자 형식으로 한국영화 제작에 참여하여 판권을 소유하고 이를 자체 배급할 수 있는 시스템을 갖추기 시작했다. 특히 대기업 자본은 충무로의 새로운 젊은 영화인력과 결합되면서 효과가 극대화될 수 있었고, 제작-배급-상영을 통합하는 수직적 통합체계를 갖추었다는 점에서 의의가 있다. IMF로 대기업이 영화산업에서 빠져나가면서 창투사의 금융자본이 영화산업에 뛰어들게 된다. 창투사는 대기업으로 제작과 투자-배급의 역할 분담을 더욱 가속화시켰다. 창투사는 철저한 리스크 관리로 제작단계의 준비 소홀이나 불합리한 관행이 사라지도록 하였다. 즉 제작과정의 철저한통제를 통한 합리적 제작 시스템을 구축하는데 기여하였다. 이러한 변화와 함께 메이져 배급사의 출현으로 배급사가 직접 극장에 영화를 배급함으로써 흥행수익이 제작에 재투자되는 자본의 유기적 순환구조가 확립되었다. 한국영화산업의 이와 같은 변화는 한국영화가 진정한 의미의 ‘산업’으로 발전하게 되었음을 의미한다. 그러나 이것이 한국영화의 장밋빛 미래를 보장하는 것은 아니다. 한국영화 시장 점유율 40%의 그늘에는 흥행성이 없다는 이유로 개봉관을 잡지 못하거나 일주일도 채 안되어서 극장 간판을 내리는 영화들이 여전히 존재하기 때문이다. 이런 점에서 한국영화의 발전을 위해서는 영화의 산업적 발전은 시장자율에 맡기되 영화의 문화적 측면을 보강할 수 있는 정책이 필요하다. 한국영화 전용관은 독립영화나 작품성을 갖춘 저예산 영화, 예술영화를 안정적으로 상영할 수 있는 대안이 될 것이다. 그리고 무엇보다 단기적인 대안보다는 문화인프라를 구축할 수 있는 장기적인 대안이 요구된다. 이를 위해서는 영화산업을 이끌어갈 전문인력을 양성할 수 있는 시스템이 필요하며, 영화제작을 지원해줄 수 있는 지역영상위원회의 확대구축, 나아가 관객 대중의 문화적 수준을 향상시키기 위한 문화 향유를 확대할 수 있는 사회적 기반 조성이 필요할 것이다.
The Korean movie industry has changed into a very different situation than before, opening a movie market due to the 5th and 6th revise of the movie law and a direct distribution from Hollywood. The number of import of a direct distribution from Hollywood and the fast increase of the occupied rate o...
The Korean movie industry has changed into a very different situation than before, opening a movie market due to the 5th and 6th revise of the movie law and a direct distribution from Hollywood. The number of import of a direct distribution from Hollywood and the fast increase of the occupied rate of market were recognized the crisis of the movie industry in Korea. But the Korean movie industry was put into a new situation, owing to the advance of a big company and the inflow of a movie industry from monetary capitalafter that. The appearance of a domestic major company of distribution that did not appear till then a major producing company, the rush of independent movie company and the domestic movie industry, the inflow from foreign capital showed the structural change of Korean movie industry in recent years. This thesis examined over production, distribution and screening on the change of Korean movie industry after the direct distribution of Hollywood movies. This was trying to grasp how the Korean movie industry has met with the period of globalization with the inflow of monetary capital, how the systematic rationalism attained with the advance of the capital of a big company, and how the direct distribution changed the Korean traditional movie industry with classification of before and after the direct distribution from Hollywood movies. Especially, this thought of developmental ways and alternatives for the self-survival and the competition of domestic movie industry at the point of time of realization of invasion of foreign capital upon the domestic movie market. This thesis was composed as follows : It examines the structure of Korean movie industry before and after the direct distribution of Hollywood movies with the center of the 5th and 6th revise of the movie law at the 2nd chapter. This analyzes the influence onKorean movie industry of the direct distribution of Hollywood movies, and this shows how this has contributed to the rationalization of Korean movie industry, examining the advance of a big company to the movie industry as the confrontation with the market opening at 3rd chapter. This thesis examines the process that industrial system of Korean movies with the inflow of monetary capital to the Korean movie industry at the accelerated situation of globalization at 4th chapter. This presents the developmental ways with the problems of the Korean movie industry in transition on the basis of the above discussion at the 5th chapter. This thesis grasped and arranged the change of the Korean movie industry through this discussion as followed. The Korean movie industry before the 5th movie law was formed as the market structure in the center of foreign movies, due to the quota of foreign movies and the policy of enterprise. In this situation, the production of Korean movies existed as accompanying process for the gain of import quota of foreign movies, and producing capital was supplied by short-term fund of local distributors. This structure gave birth to the dispersed structure without organic connection in each part of production-distribution-screening without re-investment of performance capital to production. This situation met a big change to the 5th and 6th revise of the movie law and the movie market opening. On account of the movie law, the movie industry changed a license system into a registration system, and the monopolizing system formed in the center of existing 20 movie companies by the increase of producing companies was broken and changed into the competitive system. The 6th revise of the movie law made the advance of the direct distribution company from Hollywood to the movie market in Korea legal. The company of direct distribution such as UIP attempted the direct distribution to theaters, and local promoters disappeared. The company of direct distribution escaped from the screening way of a first-run movie theater-a second -run movie theater in order, supplied movies to a second-run movie theater. It made a first-run movie theater enlarged and the nation-wide opening possible at the same time. A big company had difficulty in ensuring a video program, owing to the advance of the direct distribution in Hollywood, and it advanced to the movie industry in form of the portion investment to Korean movie production by the necessity of soft ware. A big company attended the production of Korean movies in form of total amount investment after this, possessed proprietary rights, and started to have a self-distributing system. Especially, the capital of a big company was combined with new young man power of movies on Choong-moo-ro and made its effect large, and held a vertical unity system uniting production-distribution-screening. As a big company was coming out of the movie industry by IMF, monetary capital of the inauguration company was entering the movie industry. The inauguration company made a big company accelerate all the more the role portion of production and investment-distribution. The inauguration company made the preparingnegligence of producing step and the irrational custom disappear by the thorough control of risk. It contributed to build the rational producing system through the thorough control of producing process. With this change, the organic circular structure of capital re-invested for the performance income to the production was established by the distribution company's distributing directly movies to movie theaters with the appearance of major distribution company. The change of the Korean movie industry like this means that Korean movies were developed as the truly meaning industry. But this doesn't ensure the good future of Korean movies. There are still some movies that don't catch a first-run movie theater or put down movie signs within a week by the reason without performance possibility at the shadow in 40% of occupied rate of the Korean movie market. In this point, the policy is needed to reinforce the cultural side of movies, leaving the industrial development of movies to the self-control at the market for the development of Korean movies. The exclusive theater of Korean movies will be an alternative screening independent movies, low budget movies, artistic movies securely with a work. And the long-term alternative more than the short-term one constructing cultural infra is required. For this, the system to raise professionals leading the movie industry is needed, and the social basic composition to enlarge a cultural enjoyment for improving the cultural standard of the public, and the enlarging construction of the regional movie commission to support the movie industry will be needed.
The Korean movie industry has changed into a very different situation than before, opening a movie market due to the 5th and 6th revise of the movie law and a direct distribution from Hollywood. The number of import of a direct distribution from Hollywood and the fast increase of the occupied rate of market were recognized the crisis of the movie industry in Korea. But the Korean movie industry was put into a new situation, owing to the advance of a big company and the inflow of a movie industry from monetary capitalafter that. The appearance of a domestic major company of distribution that did not appear till then a major producing company, the rush of independent movie company and the domestic movie industry, the inflow from foreign capital showed the structural change of Korean movie industry in recent years. This thesis examined over production, distribution and screening on the change of Korean movie industry after the direct distribution of Hollywood movies. This was trying to grasp how the Korean movie industry has met with the period of globalization with the inflow of monetary capital, how the systematic rationalism attained with the advance of the capital of a big company, and how the direct distribution changed the Korean traditional movie industry with classification of before and after the direct distribution from Hollywood movies. Especially, this thought of developmental ways and alternatives for the self-survival and the competition of domestic movie industry at the point of time of realization of invasion of foreign capital upon the domestic movie market. This thesis was composed as follows : It examines the structure of Korean movie industry before and after the direct distribution of Hollywood movies with the center of the 5th and 6th revise of the movie law at the 2nd chapter. This analyzes the influence onKorean movie industry of the direct distribution of Hollywood movies, and this shows how this has contributed to the rationalization of Korean movie industry, examining the advance of a big company to the movie industry as the confrontation with the market opening at 3rd chapter. This thesis examines the process that industrial system of Korean movies with the inflow of monetary capital to the Korean movie industry at the accelerated situation of globalization at 4th chapter. This presents the developmental ways with the problems of the Korean movie industry in transition on the basis of the above discussion at the 5th chapter. This thesis grasped and arranged the change of the Korean movie industry through this discussion as followed. The Korean movie industry before the 5th movie law was formed as the market structure in the center of foreign movies, due to the quota of foreign movies and the policy of enterprise. In this situation, the production of Korean movies existed as accompanying process for the gain of import quota of foreign movies, and producing capital was supplied by short-term fund of local distributors. This structure gave birth to the dispersed structure without organic connection in each part of production-distribution-screening without re-investment of performance capital to production. This situation met a big change to the 5th and 6th revise of the movie law and the movie market opening. On account of the movie law, the movie industry changed a license system into a registration system, and the monopolizing system formed in the center of existing 20 movie companies by the increase of producing companies was broken and changed into the competitive system. The 6th revise of the movie law made the advance of the direct distribution company from Hollywood to the movie market in Korea legal. The company of direct distribution such as UIP attempted the direct distribution to theaters, and local promoters disappeared. The company of direct distribution escaped from the screening way of a first-run movie theater-a second -run movie theater in order, supplied movies to a second-run movie theater. It made a first-run movie theater enlarged and the nation-wide opening possible at the same time. A big company had difficulty in ensuring a video program, owing to the advance of the direct distribution in Hollywood, and it advanced to the movie industry in form of the portion investment to Korean movie production by the necessity of soft ware. A big company attended the production of Korean movies in form of total amount investment after this, possessed proprietary rights, and started to have a self-distributing system. Especially, the capital of a big company was combined with new young man power of movies on Choong-moo-ro and made its effect large, and held a vertical unity system uniting production-distribution-screening. As a big company was coming out of the movie industry by IMF, monetary capital of the inauguration company was entering the movie industry. The inauguration company made a big company accelerate all the more the role portion of production and investment-distribution. The inauguration company made the preparingnegligence of producing step and the irrational custom disappear by the thorough control of risk. It contributed to build the rational producing system through the thorough control of producing process. With this change, the organic circular structure of capital re-invested for the performance income to the production was established by the distribution company's distributing directly movies to movie theaters with the appearance of major distribution company. The change of the Korean movie industry like this means that Korean movies were developed as the truly meaning industry. But this doesn't ensure the good future of Korean movies. There are still some movies that don't catch a first-run movie theater or put down movie signs within a week by the reason without performance possibility at the shadow in 40% of occupied rate of the Korean movie market. In this point, the policy is needed to reinforce the cultural side of movies, leaving the industrial development of movies to the self-control at the market for the development of Korean movies. The exclusive theater of Korean movies will be an alternative screening independent movies, low budget movies, artistic movies securely with a work. And the long-term alternative more than the short-term one constructing cultural infra is required. For this, the system to raise professionals leading the movie industry is needed, and the social basic composition to enlarge a cultural enjoyment for improving the cultural standard of the public, and the enlarging construction of the regional movie commission to support the movie industry will be needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.