본 연구는 초등학교 병설유치원 교사들이 자신들의 삶을 어떻게 이해하고 여기에 어떤 의미를 부여하며 교직생활을 영위해 가는지를 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 연구자의 교직생활을 토대로 연구 참여자와의 면담, 유치원 및 교사 모임 참여관찰, 질문지 조사, 문서 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된자료는 내용분석과 의미분석 방법을 통하여 영역을 범주화하고, 각 영역의 주제를 찾아 내용을 기술하고 분석하였다. 본 연구의 구성은 유치원 교사들의 교직생활을 조사·연구하는 것과 교직생활에서 나타난 문화적 특질을 밝히는 부분으로 이루어져 있다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 병설유치원 교사들의 교직생활은 어떠한가? 이 문제에 대해서는 먼저 교사의 일상생활을 살펴 본 후 교실 안 이야기와 교실 밖 이야기로 나누어 교직생활을 기술하였다. 교사들의 일상생활에서는 유치원이 처해있는 초등학교와의 관계 안에서 영향을 주고 받으며 모든 교육행위가 이루어지고 있었다. 교사들은 유아들과 그림자처럼 함께 있는 시간외에도 여러 가지 교사의 손과 관심을 필요로 하는 산적해 있는 일과 1인 다역으로 인하여 쉴 틈이 없는 항상 분주한 모습 그대로였다. 교사들의 교실 안 이야기는 수업과 교사의 업무로 나누어 살펴보았다. 수업은 유치원이 초등학교 병설유치원인 관계로 시간운영이 초등학교의 시정 및 운영방식 그리고 그 구조와 밀접한 관련성을 갖고 있었다. 또한 교사 주도의 이야기나누기 활동을 중점 분석해 본 결과 교사가 유아와의 상호작용에서 그 날의 이야기나누기 활동의 목표 달성에 필요한 ...
본 연구는 초등학교 병설유치원 교사들이 자신들의 삶을 어떻게 이해하고 여기에 어떤 의미를 부여하며 교직생활을 영위해 가는지를 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 연구자의 교직생활을 토대로 연구 참여자와의 면담, 유치원 및 교사 모임 참여관찰, 질문지 조사, 문서 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된자료는 내용분석과 의미분석 방법을 통하여 영역을 범주화하고, 각 영역의 주제를 찾아 내용을 기술하고 분석하였다. 본 연구의 구성은 유치원 교사들의 교직생활을 조사·연구하는 것과 교직생활에서 나타난 문화적 특질을 밝히는 부분으로 이루어져 있다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 병설유치원 교사들의 교직생활은 어떠한가? 이 문제에 대해서는 먼저 교사의 일상생활을 살펴 본 후 교실 안 이야기와 교실 밖 이야기로 나누어 교직생활을 기술하였다. 교사들의 일상생활에서는 유치원이 처해있는 초등학교와의 관계 안에서 영향을 주고 받으며 모든 교육행위가 이루어지고 있었다. 교사들은 유아들과 그림자처럼 함께 있는 시간외에도 여러 가지 교사의 손과 관심을 필요로 하는 산적해 있는 일과 1인 다역으로 인하여 쉴 틈이 없는 항상 분주한 모습 그대로였다. 교사들의 교실 안 이야기는 수업과 교사의 업무로 나누어 살펴보았다. 수업은 유치원이 초등학교 병설유치원인 관계로 시간운영이 초등학교의 시정 및 운영방식 그리고 그 구조와 밀접한 관련성을 갖고 있었다. 또한 교사 주도의 이야기나누기 활동을 중점 분석해 본 결과 교사가 유아와의 상호작용에서 그 날의 이야기나누기 활동의 목표 달성에 필요한 비계설정(Scaffolding)을 해주지 못함을 알 수 있었다. 또 대상이 유아라는 특성으로 수업 중 교사들은 교육적 의도에서 유아들을 주의 집중시키고 유아의 행동을 관리하고 통제하는데 많은 시간과 노력을 들임을 알 수 있었는데 이러한 유아의 주의 집중 전략과 통제의 사용 횟수는 수업의 질과 밀접한 관련이 있었다. 그리고 교사들의 실제수업은 이들이 이상적으로 생각하고 있는 수업과 상당한 거리가 있었고 거기에서 교사들은 많은 갈등을 느끼고 있었다. 그리고 그럴 수밖에 없는 여러 가지 교수·학습 과정상의 제약을 들고 있었다. 이러한 제약들에는 크게 유아교육 성격상의 제약, 유치원의 사회·구조적인 제약, 교사의 자질적인 제약으로 나누어 볼 수 있었다. 교사의 업무는 하나부터 열까지 교사의 손은 필요로 하는 반면 지원체제는 미약한 관계로 교사들은 유치원 일은 하려고 들면 끝이 없어 보인다고 이야기하며 상황에 따라서 어쩔 수 없이 일감을 집에 가져가서 하는 경향이 있었다. 교실 밖 이야기는 교사의 직업 사회화 관점에서 기술되었는데 교사의 직업 정체의식의 경향을 보면, 교사들은 유아 교직이 힘들고 어려운 직업이며 끊임없이 갈등을 낳는 직업이라고 보고 있었고 경력이 쌓여갈수록 자신의 직업에 대한 자부심은 줄고 오히려 회의감이 든다고 하였다. 이런 직업관을 갖게 되는 주된 원인은 유치원 교사에 대한 낮은 사회적 인식이었고 특히 학부모나 함께 생활하는 초등학교 교사와 같은 ‘의미 있는 타자’들의 유치원 교사에 대한 합당하고 올바르지 못한 인식과 태도가 알게 모르게 유치원 교사의 정체의식 형성에 영향을 주고 있었다. 교직 사회화와 관련된 유치원과 초등학교와의 관계에서는 양측의 인적·물적 자원의 상호 공유 및 활용이라는 긍정적 측면보다는 교사들의 이야기에서 유치원 교사에 대한 초등직원들의 태도, 교육과정 운영이나 수업 장애요인, 초등학교 분장 사무 등과 관련된 교사의 역할 갈등 그리고 비 전공 원장·원감의 역할 및 유치원과 초등과의 비 연계성과 같은 부정적 측면에 대한 인식이 훨씬 높게나타나, 유치원의 초등학교 병설체제는 교사의 전문성 신장이라는 직업사회화의중심적 과제 달성과는 거리가 있음을 알 수 있었다. 또 교사의 전문성 신장 활동을 위한 교육청의 장학활동과 교사 연수도 ‘10초장학’과 교사의 욕구를 충족해 주지 못하는 연수기회와 질 그리고 교사의 수동적 자기연찬 태도의 경향으로 직업사회화 한계의 실상을 볼 수 있었다. 둘째, 초등학교 병설유치원 교사의 교직생활에서 나타나고 있는 교직문화의 특질은 무엇인가? 여기에서는 위의 첫 번째 연구문제를 중심으로 교직생활을 기술한 내용에 근거해서 다음 네 가지 초등학교 병설유치원 교직문화의 특질을 끌어내었다. 그 하나는 교사와 유아와의 관계의 속성에서 도출된 것으로 교사와 유아와의 관계는 애정에 바탕을 둔 ‘가족적인 관계’로 특징지을 수 있었다. 그리고 그런관계의 특성은 교사가 ‘유아들에 의해 보상받고 유아들에게 미안하고’ 라는 주제어로도 표현되었다. 교사들은 교직생활에서 얻는 보람의 원천은 바로 유아들이었다. 그런데 또 교사들이 유아와의 관계 맺음에서 내면적으로 자리잡고 있는 것이 유아들에게 ‘미안한 느낌’이었다. 이들은 유아들에게 교사로서 마땅히 해주어야 한다고 생각하지만 현실여건과 여러 가지 제약 상황 그리고 때로는 자신의 노력부족으로 인해 유아들에게 마음만큼 다 해주지 못하고 배려하지 못했을때 교사의 교육적 양심에서 나오는 소리가 바로 ‘우리 유아들에게 미안하다’는 것이었다. 이는 자신의 올바른 교사역할에 대한 인식의 차이에 따라 이러한 느낌도 교사마다 정도의 차이가 있을 수 있다고 보나 교사와 유아와의 관계의 성격에서 나오는 유치원 교사 특유의 현상이라고 할 수 있다. 두 번째 문화적 특질로는 업무의 불확실성과 ‘짐’이 되는 자율성이었다. 이것은 유아 교직의 특수성에서 비롯되는 것으로 수업에서 교사에게 주어진 재량권, 수준별 교육 그리고 교사의 많은 손을 필요로 하는 교수·학습 자료의 제작 등은 유치원 교사이기 때문에 유치원 교사에게 마땅히 기대되어진 당위성의 성격을 지니지만 일의 한계가 명확하게 정해진 것도 없고, 일반적인 방법이나 공식, 기준이 있는 것도 아닌 불확실성을 특징으로 하고 있다. 그리고 유아교육이 공교육이 아닌 관계로 체계적인 지원도 없이 그런 일을 제대로 해 내기에는 교사에게 ‘힘듬과 갈등’을 불러일으키고 교사에게 주어진 ‘자율성’이 오히려 중압감을 느끼게 하는 것으로 드러났다. 세 번째는 유치원 교사는 동료교사와의 관계가 비교적 경쟁이나 개인주의보다 협력적인 것으로 특징지을 수 있었다. 이것은 교직생활에 대한 서로의 공감대형성에서 나오는 긍정적인 문화로 해석된다. 네 번째는 유아 교사의 전문성 신장에 악영향을 미치는 요인들로서 초등교사및 관리자들의 유아교육과 교사에 대한 올바른 이해 부족과 일상생활에서 일부교사들이 유아교사의 전문성을 제대로 보여주지 못하고 편의주의로 흐르며 ‘누가 안 보는데’라는 의식에서 비롯된 ‘현재주의’ 근무태도 그리고 교육청의 ‘10초 장학’의 현실들이 복합적으로 작용하여 교직사회가 교사로서의 성장과 발달을 기대할 수 있기 보다 오히려 정체(停滯)되어 가는 맥락임을 읽을 수 있었다. 이것은 ‘공무원’이라는 관료주의적 현상의 하나로 파악이 된다. 그렇지만 대다수의 교사들은 현장의 어려움을 감수하며 오늘도 ‘열심히’ 뛰고 움직이며 유아들과 함께 하고자 함을 초등에서는 인정하고 칭송하기도 하므로 유아 교직사회는 발전의 가능성이 많고 그 전망이 결코 어둡지만은 않음을 알 수 있었다.
본 연구는 초등학교 병설유치원 교사들이 자신들의 삶을 어떻게 이해하고 여기에 어떤 의미를 부여하며 교직생활을 영위해 가는지를 밝히는 것이다. 이를 위해 연구자는 연구자의 교직생활을 토대로 연구 참여자와의 면담, 유치원 및 교사 모임 참여관찰, 질문지 조사, 문서 등을 통하여 자료를 수집하였다. 수집된자료는 내용분석과 의미분석 방법을 통하여 영역을 범주화하고, 각 영역의 주제를 찾아 내용을 기술하고 분석하였다. 본 연구의 구성은 유치원 교사들의 교직생활을 조사·연구하는 것과 교직생활에서 나타난 문화적 특질을 밝히는 부분으로 이루어져 있다. 본 연구에서 얻어진 주요 결과를 연구문제 중심으로 정리하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 병설유치원 교사들의 교직생활은 어떠한가? 이 문제에 대해서는 먼저 교사의 일상생활을 살펴 본 후 교실 안 이야기와 교실 밖 이야기로 나누어 교직생활을 기술하였다. 교사들의 일상생활에서는 유치원이 처해있는 초등학교와의 관계 안에서 영향을 주고 받으며 모든 교육행위가 이루어지고 있었다. 교사들은 유아들과 그림자처럼 함께 있는 시간외에도 여러 가지 교사의 손과 관심을 필요로 하는 산적해 있는 일과 1인 다역으로 인하여 쉴 틈이 없는 항상 분주한 모습 그대로였다. 교사들의 교실 안 이야기는 수업과 교사의 업무로 나누어 살펴보았다. 수업은 유치원이 초등학교 병설유치원인 관계로 시간운영이 초등학교의 시정 및 운영방식 그리고 그 구조와 밀접한 관련성을 갖고 있었다. 또한 교사 주도의 이야기나누기 활동을 중점 분석해 본 결과 교사가 유아와의 상호작용에서 그 날의 이야기나누기 활동의 목표 달성에 필요한 비계설정(Scaffolding)을 해주지 못함을 알 수 있었다. 또 대상이 유아라는 특성으로 수업 중 교사들은 교육적 의도에서 유아들을 주의 집중시키고 유아의 행동을 관리하고 통제하는데 많은 시간과 노력을 들임을 알 수 있었는데 이러한 유아의 주의 집중 전략과 통제의 사용 횟수는 수업의 질과 밀접한 관련이 있었다. 그리고 교사들의 실제수업은 이들이 이상적으로 생각하고 있는 수업과 상당한 거리가 있었고 거기에서 교사들은 많은 갈등을 느끼고 있었다. 그리고 그럴 수밖에 없는 여러 가지 교수·학습 과정상의 제약을 들고 있었다. 이러한 제약들에는 크게 유아교육 성격상의 제약, 유치원의 사회·구조적인 제약, 교사의 자질적인 제약으로 나누어 볼 수 있었다. 교사의 업무는 하나부터 열까지 교사의 손은 필요로 하는 반면 지원체제는 미약한 관계로 교사들은 유치원 일은 하려고 들면 끝이 없어 보인다고 이야기하며 상황에 따라서 어쩔 수 없이 일감을 집에 가져가서 하는 경향이 있었다. 교실 밖 이야기는 교사의 직업 사회화 관점에서 기술되었는데 교사의 직업 정체의식의 경향을 보면, 교사들은 유아 교직이 힘들고 어려운 직업이며 끊임없이 갈등을 낳는 직업이라고 보고 있었고 경력이 쌓여갈수록 자신의 직업에 대한 자부심은 줄고 오히려 회의감이 든다고 하였다. 이런 직업관을 갖게 되는 주된 원인은 유치원 교사에 대한 낮은 사회적 인식이었고 특히 학부모나 함께 생활하는 초등학교 교사와 같은 ‘의미 있는 타자’들의 유치원 교사에 대한 합당하고 올바르지 못한 인식과 태도가 알게 모르게 유치원 교사의 정체의식 형성에 영향을 주고 있었다. 교직 사회화와 관련된 유치원과 초등학교와의 관계에서는 양측의 인적·물적 자원의 상호 공유 및 활용이라는 긍정적 측면보다는 교사들의 이야기에서 유치원 교사에 대한 초등직원들의 태도, 교육과정 운영이나 수업 장애요인, 초등학교 분장 사무 등과 관련된 교사의 역할 갈등 그리고 비 전공 원장·원감의 역할 및 유치원과 초등과의 비 연계성과 같은 부정적 측면에 대한 인식이 훨씬 높게나타나, 유치원의 초등학교 병설체제는 교사의 전문성 신장이라는 직업사회화의중심적 과제 달성과는 거리가 있음을 알 수 있었다. 또 교사의 전문성 신장 활동을 위한 교육청의 장학활동과 교사 연수도 ‘10초장학’과 교사의 욕구를 충족해 주지 못하는 연수기회와 질 그리고 교사의 수동적 자기연찬 태도의 경향으로 직업사회화 한계의 실상을 볼 수 있었다. 둘째, 초등학교 병설유치원 교사의 교직생활에서 나타나고 있는 교직문화의 특질은 무엇인가? 여기에서는 위의 첫 번째 연구문제를 중심으로 교직생활을 기술한 내용에 근거해서 다음 네 가지 초등학교 병설유치원 교직문화의 특질을 끌어내었다. 그 하나는 교사와 유아와의 관계의 속성에서 도출된 것으로 교사와 유아와의 관계는 애정에 바탕을 둔 ‘가족적인 관계’로 특징지을 수 있었다. 그리고 그런관계의 특성은 교사가 ‘유아들에 의해 보상받고 유아들에게 미안하고’ 라는 주제어로도 표현되었다. 교사들은 교직생활에서 얻는 보람의 원천은 바로 유아들이었다. 그런데 또 교사들이 유아와의 관계 맺음에서 내면적으로 자리잡고 있는 것이 유아들에게 ‘미안한 느낌’이었다. 이들은 유아들에게 교사로서 마땅히 해주어야 한다고 생각하지만 현실여건과 여러 가지 제약 상황 그리고 때로는 자신의 노력부족으로 인해 유아들에게 마음만큼 다 해주지 못하고 배려하지 못했을때 교사의 교육적 양심에서 나오는 소리가 바로 ‘우리 유아들에게 미안하다’는 것이었다. 이는 자신의 올바른 교사역할에 대한 인식의 차이에 따라 이러한 느낌도 교사마다 정도의 차이가 있을 수 있다고 보나 교사와 유아와의 관계의 성격에서 나오는 유치원 교사 특유의 현상이라고 할 수 있다. 두 번째 문화적 특질로는 업무의 불확실성과 ‘짐’이 되는 자율성이었다. 이것은 유아 교직의 특수성에서 비롯되는 것으로 수업에서 교사에게 주어진 재량권, 수준별 교육 그리고 교사의 많은 손을 필요로 하는 교수·학습 자료의 제작 등은 유치원 교사이기 때문에 유치원 교사에게 마땅히 기대되어진 당위성의 성격을 지니지만 일의 한계가 명확하게 정해진 것도 없고, 일반적인 방법이나 공식, 기준이 있는 것도 아닌 불확실성을 특징으로 하고 있다. 그리고 유아교육이 공교육이 아닌 관계로 체계적인 지원도 없이 그런 일을 제대로 해 내기에는 교사에게 ‘힘듬과 갈등’을 불러일으키고 교사에게 주어진 ‘자율성’이 오히려 중압감을 느끼게 하는 것으로 드러났다. 세 번째는 유치원 교사는 동료교사와의 관계가 비교적 경쟁이나 개인주의보다 협력적인 것으로 특징지을 수 있었다. 이것은 교직생활에 대한 서로의 공감대형성에서 나오는 긍정적인 문화로 해석된다. 네 번째는 유아 교사의 전문성 신장에 악영향을 미치는 요인들로서 초등교사및 관리자들의 유아교육과 교사에 대한 올바른 이해 부족과 일상생활에서 일부교사들이 유아교사의 전문성을 제대로 보여주지 못하고 편의주의로 흐르며 ‘누가 안 보는데’라는 의식에서 비롯된 ‘현재주의’ 근무태도 그리고 교육청의 ‘10초 장학’의 현실들이 복합적으로 작용하여 교직사회가 교사로서의 성장과 발달을 기대할 수 있기 보다 오히려 정체(停滯)되어 가는 맥락임을 읽을 수 있었다. 이것은 ‘공무원’이라는 관료주의적 현상의 하나로 파악이 된다. 그렇지만 대다수의 교사들은 현장의 어려움을 감수하며 오늘도 ‘열심히’ 뛰고 움직이며 유아들과 함께 하고자 함을 초등에서는 인정하고 칭송하기도 하므로 유아 교직사회는 발전의 가능성이 많고 그 전망이 결코 어둡지만은 않음을 알 수 있었다.
This study is to inquire how the teachers in kindergartens attached to elementary schools understand and manage their professional lives. For the purpose of this study, I collected as many materials and data as possible from in-depth interviews with teachers, surveys, and records observations of kin...
This study is to inquire how the teachers in kindergartens attached to elementary schools understand and manage their professional lives. For the purpose of this study, I collected as many materials and data as possible from in-depth interviews with teachers, surveys, and records observations of kindergartens classroom and teachers’ meetings etc. All the data was classified in two categories by contents analysis and meaning analysis. Each category was titled by its content and meaning. The results was consisted of two parts: looking of kindergarten teachers’ professional lives and findings about the culture of the teaching profession. The findings according to the research questions were as follows: First, how is the professional lives of teachers at kindergartens attached to elementary schools? To answer this question, I described the teacher’s daily life and wrote from two points of views. One is for inside of the class, and the other is for outside. The teacher‘s daily routine was effected by the reality of kindergartens attached to elementary school. They were as busy as regular elementary school teachers. They followed the young children like their shadow and did all the other things in order to help and teach them I divided the story about inside the class into two parts: the class and their regular work. Since the kindergarten is attached to elementary school, the schedule of kindergartens was closely connected with that of the elementary school. The large group time was the most difficult period to teachers because they could not achieve the expected educational goals with too many needs of young children. They put their effort to control young children rather than teach them. That is why the teachers spend so much time and make efforts. The trouble has arisen to the teachers that there are so many differencesbetween reality and their ideal pictures of their professional life. There are many restrictions in teaching and learning process. These restrictions exist in the unique context of early childhood education, characteristics of social structure in kindergarten and the quality of teachers. The teachers have to work hard and participate in everything, but the support is not adequate, so some teachers take their works home. “The Story about outside the class” is described from the view of “teachers’ occupational socialization". Teachers of kindergarten attached to elementary school think that teaching young children is very hard and too complicated. Their occupational pride is not so much. The main reason for that is the lack of recognition for the kindergarten teachers from society. Especially “significant others" such as the elementary school teachers and the parents of the young children have influence on the identity of the kindergarten teachers. In relation to the elementary school, the kindergarten teachers have rather a negative thought than the positive. It results from the elementary school teachers’ unfriendly behavior, unsuitable curriculum, the principals as non-specialist etc. And “ten second supervision” by educational supervisors and the low quality of staff development programs set limits to the occupational socialization of kindergarten teachers. Second, what are the characteristics of the culture of the teaching profession based on kindergartens attached to elementary school? Here I have found four characteristics of kindergarten teacher's professional lives based on the first statement. The relationship between teachers and young children is like a family. These particular relationships are often described as topic of "being compensated by young children” and “being sorry for young children". The source of benefit for the teachers is the young children. It is the unique characteristic of kindergarten teachers The second cultural characteristics of kindergarten teachers are the uncertainty of their services and the autonomy in their affairs. This comes out from specialty of them. Since the educational system of kindergarten is not the same as public school, they do not get enough support from the government. Therefore the uncertainty and the autonomy of their affairs become a burden on their mind. Kindergarten teachers are different from the elementary school teachers. They can neither stand alone, nor compete with others. They must cooperate each others. Finally talking about the bad influences to extend the kindergarten teacher's professionalism. While elementary school teachers including principals do not have a enough understanding with kindergarten teachers, these themselves have a lack of confidence in their work. Also the reality of the so-called "ten second supervision" by the Board of Education makes kindergarten teachers unable to improve their quality. But the most other teachers work hard and willingly take care of young children. Also the kindergarten teachers' professional lives are not a little in prospect.
This study is to inquire how the teachers in kindergartens attached to elementary schools understand and manage their professional lives. For the purpose of this study, I collected as many materials and data as possible from in-depth interviews with teachers, surveys, and records observations of kindergartens classroom and teachers’ meetings etc. All the data was classified in two categories by contents analysis and meaning analysis. Each category was titled by its content and meaning. The results was consisted of two parts: looking of kindergarten teachers’ professional lives and findings about the culture of the teaching profession. The findings according to the research questions were as follows: First, how is the professional lives of teachers at kindergartens attached to elementary schools? To answer this question, I described the teacher’s daily life and wrote from two points of views. One is for inside of the class, and the other is for outside. The teacher‘s daily routine was effected by the reality of kindergartens attached to elementary school. They were as busy as regular elementary school teachers. They followed the young children like their shadow and did all the other things in order to help and teach them I divided the story about inside the class into two parts: the class and their regular work. Since the kindergarten is attached to elementary school, the schedule of kindergartens was closely connected with that of the elementary school. The large group time was the most difficult period to teachers because they could not achieve the expected educational goals with too many needs of young children. They put their effort to control young children rather than teach them. That is why the teachers spend so much time and make efforts. The trouble has arisen to the teachers that there are so many differencesbetween reality and their ideal pictures of their professional life. There are many restrictions in teaching and learning process. These restrictions exist in the unique context of early childhood education, characteristics of social structure in kindergarten and the quality of teachers. The teachers have to work hard and participate in everything, but the support is not adequate, so some teachers take their works home. “The Story about outside the class” is described from the view of “teachers’ occupational socialization". Teachers of kindergarten attached to elementary school think that teaching young children is very hard and too complicated. Their occupational pride is not so much. The main reason for that is the lack of recognition for the kindergarten teachers from society. Especially “significant others" such as the elementary school teachers and the parents of the young children have influence on the identity of the kindergarten teachers. In relation to the elementary school, the kindergarten teachers have rather a negative thought than the positive. It results from the elementary school teachers’ unfriendly behavior, unsuitable curriculum, the principals as non-specialist etc. And “ten second supervision” by educational supervisors and the low quality of staff development programs set limits to the occupational socialization of kindergarten teachers. Second, what are the characteristics of the culture of the teaching profession based on kindergartens attached to elementary school? Here I have found four characteristics of kindergarten teacher's professional lives based on the first statement. The relationship between teachers and young children is like a family. These particular relationships are often described as topic of "being compensated by young children” and “being sorry for young children". The source of benefit for the teachers is the young children. It is the unique characteristic of kindergarten teachers The second cultural characteristics of kindergarten teachers are the uncertainty of their services and the autonomy in their affairs. This comes out from specialty of them. Since the educational system of kindergarten is not the same as public school, they do not get enough support from the government. Therefore the uncertainty and the autonomy of their affairs become a burden on their mind. Kindergarten teachers are different from the elementary school teachers. They can neither stand alone, nor compete with others. They must cooperate each others. Finally talking about the bad influences to extend the kindergarten teacher's professionalism. While elementary school teachers including principals do not have a enough understanding with kindergarten teachers, these themselves have a lack of confidence in their work. Also the reality of the so-called "ten second supervision" by the Board of Education makes kindergarten teachers unable to improve their quality. But the most other teachers work hard and willingly take care of young children. Also the kindergarten teachers' professional lives are not a little in prospect.
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