본 연구는 탁구지도자의 지도유형이 경기력에 미치는 영향을 밝히는데 그 목적이 있다. 2002년 현재 대한탁구협회에 등록된 중·고·대학교 남녀 탁구선수를 모집단으로 설정한 후, 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)을 이용하여 표본을 추출하여 남자 259명, 여자 295명, 총 554명을 실제 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용한 조사도구는 Chelladurai와 Saleh가 개발한 것을 김병현 등(1990)이 국내에서 번안하여 표준화한 스포츠 지도자 행동 검사지(Leadership scale for sport; ...
본 연구는 탁구지도자의 지도유형이 경기력에 미치는 영향을 밝히는데 그 목적이 있다. 2002년 현재 대한탁구협회에 등록된 중·고·대학교 남녀 탁구선수를 모집단으로 설정한 후, 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)을 이용하여 표본을 추출하여 남자 259명, 여자 295명, 총 554명을 실제 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용한 조사도구는 Chelladurai와 Saleh가 개발한 것을 김병현 등(1990)이 국내에서 번안하여 표준화한 스포츠 지도자 행동 검사지(Leadership scale for sport; LSS)를 사용하였다. 기초배경변인을 측정하는 설문은 세 가지 문항으로 성별, 소속, 경력이며, 경기력을 묻는 두 가지 문항으로 '개인전 성적' 과 '단체전 성적' 이었다. 조사절차와 자료처리는 표집 대상처를 연구자와 보조자가 직접 방문하여 설문지를 배포한 다음 자기평가 기입법(self-administrated method)으로 응답하게 한 후 설문지를 회수하였다. 회수한 자료 중 이중기입 및 무기입한 자료는 분석대상에서 제외시키고 부호화된 자료를 컴퓨터에 개별 입력시킨 후 통계 프로그램인 SPSS Windows 10.0 Version을 이용하여 분석 목적에 따라 전산 처리하였다. 자료분석을 위해 본 연구에서 사용한 통계처리 방법은 일원변량분석(one-way ANOVA)과 중다회귀분석(standard multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 가설을 토대로 한 구체적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초배경변인(성별, 소속, 경력)에 의한 지도유형은 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 기초배경변인(성별, 소속, 경력)에 의한 경기력은 부분적으로 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 탁구지도자의 지도유형은 경기력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 소속 학교별 탁구지도자의 지도유형은 경기력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구는 탁구지도자의 지도유형이 경기력에 미치는 영향을 밝히는데 그 목적이 있다. 2002년 현재 대한탁구협회에 등록된 중·고·대학교 남녀 탁구선수를 모집단으로 설정한 후, 유층집락무선표집법(stratified cluster random sampling)을 이용하여 표본을 추출하여 남자 259명, 여자 295명, 총 554명을 실제 분석에 사용하였다. 본 연구에서 사용한 조사도구는 Chelladurai와 Saleh가 개발한 것을 김병현 등(1990)이 국내에서 번안하여 표준화한 스포츠 지도자 행동 검사지(Leadership scale for sport; LSS)를 사용하였다. 기초배경변인을 측정하는 설문은 세 가지 문항으로 성별, 소속, 경력이며, 경기력을 묻는 두 가지 문항으로 '개인전 성적' 과 '단체전 성적' 이었다. 조사절차와 자료처리는 표집 대상처를 연구자와 보조자가 직접 방문하여 설문지를 배포한 다음 자기평가 기입법(self-administrated method)으로 응답하게 한 후 설문지를 회수하였다. 회수한 자료 중 이중기입 및 무기입한 자료는 분석대상에서 제외시키고 부호화된 자료를 컴퓨터에 개별 입력시킨 후 통계 프로그램인 SPSS Windows 10.0 Version을 이용하여 분석 목적에 따라 전산 처리하였다. 자료분석을 위해 본 연구에서 사용한 통계처리 방법은 일원변량분석(one-way ANOVA)과 중다회귀분석(standard multiple regression analysis)을 실시하였다. 본 연구의 가설을 토대로 한 구체적인 결과는 다음과 같다. 첫째, 기초배경변인(성별, 소속, 경력)에 의한 지도유형은 유의한 차이를 나타냈다. 둘째, 기초배경변인(성별, 소속, 경력)에 의한 경기력은 부분적으로 유의한 차이를 나타냈다. 셋째, 탁구지도자의 지도유형은 경기력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 소속 학교별 탁구지도자의 지도유형은 경기력에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to determine the effect of leadership styles on performances of table-tennis players. With a population consisting of table-tennis players in secondary schools and colleges, who are registered in the Korea Table-Tennis Association as of 2002, stratified cluster random sa...
The purpose of this study is to determine the effect of leadership styles on performances of table-tennis players. With a population consisting of table-tennis players in secondary schools and colleges, who are registered in the Korea Table-Tennis Association as of 2002, stratified cluster random sampling was used for sampling and thus the data of a total of 554 students―259 males and 295 females―were actually used for an analysis. This study used the leadership scale for sport (LSS), which is a domestic adaptation and standardization by Kim Byeong-hyeon and his associates (1990) of the development by Chelladurai and Saleh. The questionnaire to measure basic background variables included three questions, sex, position, and career, and that to measure performances included two questions, 'performances in personal competitions' and 'those in team competitions.' Researchers and assistants personally visited the students in the sample to distribute questionnaires and then collected them after answered with the self-administrated method. Among the data collected, the data with double or no answers were excluded from those for the analysis; each of encoded data was inputted in a computer and then was processed according to the purpose of analysis using the SPSS Windows 10.0 Version, a statistical program. For data analysis, this study conducted one-way ANOVA and the standard multiple regression analysis. Based on hypotheses of this study, the concrete results were as follows: First, there were significant differences in leadership styles by basic background variables (sex, position and career). Second, there were in part significant differences in performances of table-tennis players by basic background variables (sex, position and career). Third, leadership styles affected performances of table-tennis players. Finally, leadership styles of each school affected performances of table-tennis players.
The purpose of this study is to determine the effect of leadership styles on performances of table-tennis players. With a population consisting of table-tennis players in secondary schools and colleges, who are registered in the Korea Table-Tennis Association as of 2002, stratified cluster random sampling was used for sampling and thus the data of a total of 554 students―259 males and 295 females―were actually used for an analysis. This study used the leadership scale for sport (LSS), which is a domestic adaptation and standardization by Kim Byeong-hyeon and his associates (1990) of the development by Chelladurai and Saleh. The questionnaire to measure basic background variables included three questions, sex, position, and career, and that to measure performances included two questions, 'performances in personal competitions' and 'those in team competitions.' Researchers and assistants personally visited the students in the sample to distribute questionnaires and then collected them after answered with the self-administrated method. Among the data collected, the data with double or no answers were excluded from those for the analysis; each of encoded data was inputted in a computer and then was processed according to the purpose of analysis using the SPSS Windows 10.0 Version, a statistical program. For data analysis, this study conducted one-way ANOVA and the standard multiple regression analysis. Based on hypotheses of this study, the concrete results were as follows: First, there were significant differences in leadership styles by basic background variables (sex, position and career). Second, there were in part significant differences in performances of table-tennis players by basic background variables (sex, position and career). Third, leadership styles affected performances of table-tennis players. Finally, leadership styles of each school affected performances of table-tennis players.
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