토인
19세기말 프랑스에서는 여러 가지 사회적 변화가 부각되었고, 이에 따라 예술에서는 인상주의와 반(反)인상주의로 양분된 양상을 보였다. 이러한 상황아래 전통을 살리면서 고전주의로 돌아가려는 움직임이 있었는데, 이에 대표적인 작곡가로 모리스 조세프 라벨(Maurice Joseph Ravel ; 1875-1937)을 꼽을 수 있다.
본 논문은 20세기 초 프랑스의 대표적인 작곡가 라벨의 작품 (마다가스카르섬의 토인의 노래, 1925-1926)에 관한 연구 논문이다.
그는 긴밀한 형식구조의 원리와 어느 정도 대위법적인 기교를 회복하여 전통적인 수법을 계승하면서도 새로운 음악 양식인 인상주의의 음악을 갖는다. 기술적인 처리가 힘든 범위를 능가하여 프랑스 고전주의 전통을 새롭게 하여 인상주의 속의 고전주의 경향을 가지고 있다.
그의 가곡은 다른 장르의 작품 수에 비해 극히 적으며, 모두 39여 곡으로 전해진다. 그의 작곡 style에 따라 3기로 분류되며, 민속적, 이국적, 동양적인 소재를 주요내용으로 인상주의적인 신비감을 나타낸 것이 특징이다.
본 논문에서는 라벨의 음악에 대해 관심을 갖고 그가 활동하던 당시의 시대적 배경에 대해 고찰해 본 후, 그의 가곡의 특징을 살펴볼 것이다. 그리고 라벨의 대표적인 연가곡 를 시와 음악관계를 중심으로 분석해 보고자한다.
19세기말 프랑스에서는 여러 가지 사회적 변화가 부각되었고, 이에 따라 예술에서는 인상주의와 반(反)인상주의로 양분된 양상을 보였다. 이러한 상황아래 전통을 살리면서 고전주의로 돌아가려는 움직임이 있었는데, 이에 대표적인 작곡가로 모리스 조세프 라벨(Maurice Joseph Ravel ; 1875-1937)을 꼽을 수 있다.
본 논문은 20세기 초 프랑스의 대표적인 작곡가 라벨의 작품 (마다가스카르섬의 토인의 노래, 1925-1926)에 관한 연구 논문이다.
그는 긴밀한 형식구조의 원리와 어느 정도 대위법적인 기교를 회복하여 전통적인 수법을 계승하면서도 새로운 음악 양식인 인상주의의 음악을 갖는다. 기술적인 처리가 힘든 범위를 능가하여 프랑스 고전주의 전통을 새롭게 하여 인상주의 속의 고전주의 경향을 가지고 있다.
그의 가곡은 다른 장르의 작품 수에 비해 극히 적으며, 모두 39여 곡으로 전해진다. 그의 작곡 style에 따라 3기로 분류되며, 민속적, 이국적, 동양적인 소재를 주요내용으로 인상주의적인 신비감을 나타낸 것이 특징이다.
본 논문에서는 라벨의 음악에 대해 관심을 갖고 그가 활동하던 당시의 시대적 배경에 대해 고찰해 본 후, 그의 가곡의 특징을 살펴볼 것이다. 그리고 라벨의 대표적인 연가곡 를 시와 음악관계를 중심으로 분석해 보고자한다.
The (1925-1926), a song cycle by Maurice Joseph Ravel (1875-1937) were investiagted in this study. Ravel was a French composer in the early twentieth century and he was one of the representatives of impressionism.
It was he who renewed the old methods, preserving classical techniques, and played th...
The (1925-1926), a song cycle by Maurice Joseph Ravel (1875-1937) were investiagted in this study. Ravel was a French composer in the early twentieth century and he was one of the representatives of impressionism.
It was he who renewed the old methods, preserving classical techniques, and played the role of a bridge between the old and the new styles. Moreover, he established a distinctive style of his own that contains no imitation of any existing style.
He composed many works of various genre, such as orchestral, concerto, chamber ensemble, instrumental solo, song and opera. He left some thirty-nine songs which are of a characteristic attraction full of sophisticated structure, definite and varied rhythm and clear melodic lines. Furthermore, his vocal lines took on a conversational tone. His songs sympathize with the worlds of children and animals and with imagined exotic and folk life.
This study is composed of two parts. A historical background to Ravel's works and the characteristics of his songs are considered in the first part. In the second part, song cycle , showing features of Ravel's work was analyzed to provide more understanding of his artistic work for valuable performance.
The (1925-1926), a song cycle by Maurice Joseph Ravel (1875-1937) were investiagted in this study. Ravel was a French composer in the early twentieth century and he was one of the representatives of impressionism.
It was he who renewed the old methods, preserving classical techniques, and played the role of a bridge between the old and the new styles. Moreover, he established a distinctive style of his own that contains no imitation of any existing style.
He composed many works of various genre, such as orchestral, concerto, chamber ensemble, instrumental solo, song and opera. He left some thirty-nine songs which are of a characteristic attraction full of sophisticated structure, definite and varied rhythm and clear melodic lines. Furthermore, his vocal lines took on a conversational tone. His songs sympathize with the worlds of children and animals and with imagined exotic and folk life.
This study is composed of two parts. A historical background to Ravel's works and the characteristics of his songs are considered in the first part. In the second part, song cycle , showing features of Ravel's work was analyzed to provide more understanding of his artistic work for valuable performance.
주제어
#라벨
#가곡
#연가곡
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.