우리나라는 예부터 "동방예의지국"으로 불렸다. 이는 우리 민족이 남을 배려하는 따뜻한 마음씨와 물질보다는 덕과 인을 숭상하는 건전한 가치관을 간직하고 있었기 때문이다. 그러나 근대에 이르러서 외세의 침략과 급속한 산업화의 영향으로 우리의 전통적인 가치관은 많이 퇴색되었다. 이런 영향으로 자신의 욕구를 관철시키기 위해선 수단과 방법을 가리지 않는 세상이 되었으며 이러한 사회적인 분위기의 확산은 학원조차도 신성 불가침이 영역으로 두지 않았다. 학생들도 성인들을 본 받으면서 자신의 욕구가 관철되지 못하면 조금도 참지 못하고 감정을 드러내며 이것이 곧 폭력으로 대변되고 있다. 최근의 학교내외의 폭력발생의 정도는 특히 심하며 일반 청소년까지 폭력이 만연되어 사회적인 문제로 부각되고 있다. 청소년들은 환경에 특히 민감하여 환경에 의한 자극과 강화, 인지적인 통제를 통한 학습이 이루어진다는 이론에 비추어 볼 때 폭력행동 또한 환경의 영향을 많이 받는다고 볼 수 있다. 청소년들에게 큰 영향을 주는 생활환경인 가정, 학교, 친구, 대중매체에서의 폭력노출, 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통해서 학습되는 폭력은 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동에 큰 영향을 미칠 수 있을 것이다. 이런 관점에서 본 연구는 환경요인-가정에서의 부모의 폭력적인 훈육과 학교에서의 교사의 폭력적인 훈육과 친구집단에서의 폭력, 대중매체에서의 폭력에 노출되는 정도와 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통한 폭력의 학습-과 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동과의 상관관계를 알아보고 이들 변수와의 영향력을 분석하여 청소년의 폭력문제를 해결할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 본 연구는 문화적인 배경과 성향이 비슷한 두 개 지역의 지방도시에 거주하는 인문계 고등학교 2학년 남학생을 대상으로 표집집단을 구성했으며 자기보고 방식으로 대상자들이 직접 기입토록 하였다. 총 220부를 배포하여 217부를 회수하였으며 성의없이 작성한 6부를 제외한 211부를 분석자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS통계 프로그램을 사용하였다. 각 항목간의 관계를 규명하려고 ...
우리나라는 예부터 "동방예의지국"으로 불렸다. 이는 우리 민족이 남을 배려하는 따뜻한 마음씨와 물질보다는 덕과 인을 숭상하는 건전한 가치관을 간직하고 있었기 때문이다. 그러나 근대에 이르러서 외세의 침략과 급속한 산업화의 영향으로 우리의 전통적인 가치관은 많이 퇴색되었다. 이런 영향으로 자신의 욕구를 관철시키기 위해선 수단과 방법을 가리지 않는 세상이 되었으며 이러한 사회적인 분위기의 확산은 학원조차도 신성 불가침이 영역으로 두지 않았다. 학생들도 성인들을 본 받으면서 자신의 욕구가 관철되지 못하면 조금도 참지 못하고 감정을 드러내며 이것이 곧 폭력으로 대변되고 있다. 최근의 학교내외의 폭력발생의 정도는 특히 심하며 일반 청소년까지 폭력이 만연되어 사회적인 문제로 부각되고 있다. 청소년들은 환경에 특히 민감하여 환경에 의한 자극과 강화, 인지적인 통제를 통한 학습이 이루어진다는 이론에 비추어 볼 때 폭력행동 또한 환경의 영향을 많이 받는다고 볼 수 있다. 청소년들에게 큰 영향을 주는 생활환경인 가정, 학교, 친구, 대중매체에서의 폭력노출, 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통해서 학습되는 폭력은 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동에 큰 영향을 미칠 수 있을 것이다. 이런 관점에서 본 연구는 환경요인-가정에서의 부모의 폭력적인 훈육과 학교에서의 교사의 폭력적인 훈육과 친구집단에서의 폭력, 대중매체에서의 폭력에 노출되는 정도와 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통한 폭력의 학습-과 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동과의 상관관계를 알아보고 이들 변수와의 영향력을 분석하여 청소년의 폭력문제를 해결할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 본 연구는 문화적인 배경과 성향이 비슷한 두 개 지역의 지방도시에 거주하는 인문계 고등학교 2학년 남학생을 대상으로 표집집단을 구성했으며 자기보고 방식으로 대상자들이 직접 기입토록 하였다. 총 220부를 배포하여 217부를 회수하였으며 성의없이 작성한 6부를 제외한 211부를 분석자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS통계 프로그램을 사용하였다. 각 항목간의 관계를 규명하려고 상관관계분석을 하였으며, 예언 정도를 살펴보기 위해 회귀분석의 방법을 사용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들에게 나타나는 폭력행동에 지대한 영향을 주는 변인은 가정폭력, 교사폭력, 친구폭력, 대중폭력. 전자오락으로 폭력행동과 강한 정적 상관관계를 나타내고 있다. 대상자들은 직·간접의 폭력학습의 경험이 많을수록 폭력행동에 대해 긍정적이었다. 둘째 환경요인과 폭력에 대한 상관관계를 살펴보면 폭력에 대한 태도는 교사의 폭력과 매우 유의한 정적 상관관계(r=.315)를 나타내고 있음을 보여주고 있다. 교사폭력은 친구폭력과 재중매체와도 유의한 정적 상관관계를 나타내고 있다. 셋째, 연구대상 전체에 대하여 폭력행동에 영향을 주는 변인 중 폭력에 대한 태도 및 행동을 독립변수로 교사 폭력, 친구 폭력, 전자오락을 종속변수로 회귀분석을 실시한 결과는 폭력에 대한 태도 및 행동은 교사에 의한 폭력 12%(p<0.05) 친구폭력 6.6%(p<0.05), 전자오락 3.3%(p<0.05)를 예언하고 있다. 이는 청소년들의 폭력에 대한 태도와 행동이 교사의 폭력적인 훈육에 직·간접으로 매우 큰 영향을 받는다는 것을 의미한다.
우리나라는 예부터 "동방예의지국"으로 불렸다. 이는 우리 민족이 남을 배려하는 따뜻한 마음씨와 물질보다는 덕과 인을 숭상하는 건전한 가치관을 간직하고 있었기 때문이다. 그러나 근대에 이르러서 외세의 침략과 급속한 산업화의 영향으로 우리의 전통적인 가치관은 많이 퇴색되었다. 이런 영향으로 자신의 욕구를 관철시키기 위해선 수단과 방법을 가리지 않는 세상이 되었으며 이러한 사회적인 분위기의 확산은 학원조차도 신성 불가침이 영역으로 두지 않았다. 학생들도 성인들을 본 받으면서 자신의 욕구가 관철되지 못하면 조금도 참지 못하고 감정을 드러내며 이것이 곧 폭력으로 대변되고 있다. 최근의 학교내외의 폭력발생의 정도는 특히 심하며 일반 청소년까지 폭력이 만연되어 사회적인 문제로 부각되고 있다. 청소년들은 환경에 특히 민감하여 환경에 의한 자극과 강화, 인지적인 통제를 통한 학습이 이루어진다는 이론에 비추어 볼 때 폭력행동 또한 환경의 영향을 많이 받는다고 볼 수 있다. 청소년들에게 큰 영향을 주는 생활환경인 가정, 학교, 친구, 대중매체에서의 폭력노출, 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통해서 학습되는 폭력은 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동에 큰 영향을 미칠 수 있을 것이다. 이런 관점에서 본 연구는 환경요인-가정에서의 부모의 폭력적인 훈육과 학교에서의 교사의 폭력적인 훈육과 친구집단에서의 폭력, 대중매체에서의 폭력에 노출되는 정도와 전자오락 및 컴퓨터 통신을 통한 폭력의 학습-과 청소년들의 폭력에 대한 태도 및 행동과의 상관관계를 알아보고 이들 변수와의 영향력을 분석하여 청소년의 폭력문제를 해결할 수 있는 방안을 모색하고자 한다. 본 연구는 문화적인 배경과 성향이 비슷한 두 개 지역의 지방도시에 거주하는 인문계 고등학교 2학년 남학생을 대상으로 표집집단을 구성했으며 자기보고 방식으로 대상자들이 직접 기입토록 하였다. 총 220부를 배포하여 217부를 회수하였으며 성의없이 작성한 6부를 제외한 211부를 분석자료로 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS통계 프로그램을 사용하였다. 각 항목간의 관계를 규명하려고 상관관계분석을 하였으며, 예언 정도를 살펴보기 위해 회귀분석의 방법을 사용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년들에게 나타나는 폭력행동에 지대한 영향을 주는 변인은 가정폭력, 교사폭력, 친구폭력, 대중폭력. 전자오락으로 폭력행동과 강한 정적 상관관계를 나타내고 있다. 대상자들은 직·간접의 폭력학습의 경험이 많을수록 폭력행동에 대해 긍정적이었다. 둘째 환경요인과 폭력에 대한 상관관계를 살펴보면 폭력에 대한 태도는 교사의 폭력과 매우 유의한 정적 상관관계(r=.315)를 나타내고 있음을 보여주고 있다. 교사폭력은 친구폭력과 재중매체와도 유의한 정적 상관관계를 나타내고 있다. 셋째, 연구대상 전체에 대하여 폭력행동에 영향을 주는 변인 중 폭력에 대한 태도 및 행동을 독립변수로 교사 폭력, 친구 폭력, 전자오락을 종속변수로 회귀분석을 실시한 결과는 폭력에 대한 태도 및 행동은 교사에 의한 폭력 12%(p<0.05) 친구폭력 6.6%(p<0.05), 전자오락 3.3%(p<0.05)를 예언하고 있다. 이는 청소년들의 폭력에 대한 태도와 행동이 교사의 폭력적인 훈육에 직·간접으로 매우 큰 영향을 받는다는 것을 의미한다.
Our nation had long been called the country of courteous people in the East, as our ancestors were warm-hearted, considerate and had sound values that honored virtue and benevolence rather than material things. In modern times, however, our traditional values started to be on the wane in the wake of...
Our nation had long been called the country of courteous people in the East, as our ancestors were warm-hearted, considerate and had sound values that honored virtue and benevolence rather than material things. In modern times, however, our traditional values started to be on the wane in the wake of the invasion of foreign countries and rapid industrial movements, and it's now the dominant trend to be indiscreet in employing means to gain one's end. Such a social climate is infiltrating even into school where students are educated. Following the examples of adults, they are impatient and impulsive, which might easily lead to violence. Recently, an act of violence is rampant even among ordinary teenagers in and outside school to the extent that it is emerging as one of serious social problems. It's argued that adolescents are especially susceptible to environment and this is why education calls for environment-based stimuli, reinforcement and cognitive control. Given this theory, violent behavior can be said to be affected a lot by environment. The youth's outlook on violence and related act would be largely determined by how much they are exposed to violence at home, school and through friends, massmedia, e-entertainment and computer correspondence, while all constitute their major living environment. The purpose of this study was, therefore, to examine whether the youth's attitude toward violence and related behavior had something to do with environment, including violent discipline by parents or teachers, bullying by peer group, and exposure to violence through massmedia, e-entertainment and computer correspondence. It's additionally intended to find out the influence of these environmental variables and to seek ways to root out the evil practice among teenagers. The subject in this study were the boy student in their second year of regular high school from two different local cities that residents had similar culture and similar disposition. After 220 self -administered questionnaires were distributed, the students were asked to fill out them and the responses from 217 students were gathered. And 211 question naires were chosen for analysis, except for 6 incomplete answer sheets. The collected data were analyzed with SPSS. The correlation analysis was conducted to find out intervariable connections, and regression analysis was utilized to see the predictability of the variables. The major findings of this study were as below: First, domestic violence, teacher violence, peer violence, mass violence and e-entertainment gave a tremendous impact on the violent act of the students investigated. All the variable had strong positive correlation to violent behavior, and those who experienced more firsthand or second hand violence took a more positive view on violent act. Second, as for connections between environment and violence, their attitude toward violence had very significant and positive correlation with teacher violence(r=.315), and domestic violence had significantly positive correlation to teacher violence and peer bullying and massmedia. Third, when regression analysis was implemented by setting violence attitude and behavior as independent variables and selecting teacher violence, peer bullying and e-entertainment us as dependent variables, their violence attitude and behavior made 12% prediction for teacher violence(p<0.05), made 6.6% prediction for peer bullying(p<0.05) and made 3.3% prediction for e-entertainment use(p<0.05). This signified that teacher violence was under the huge direct, indirect influence of their violence attitude and act. Also, this fact means that teacher should keep trying to give fine examples in the every aspect of life as a good role model.
Our nation had long been called the country of courteous people in the East, as our ancestors were warm-hearted, considerate and had sound values that honored virtue and benevolence rather than material things. In modern times, however, our traditional values started to be on the wane in the wake of the invasion of foreign countries and rapid industrial movements, and it's now the dominant trend to be indiscreet in employing means to gain one's end. Such a social climate is infiltrating even into school where students are educated. Following the examples of adults, they are impatient and impulsive, which might easily lead to violence. Recently, an act of violence is rampant even among ordinary teenagers in and outside school to the extent that it is emerging as one of serious social problems. It's argued that adolescents are especially susceptible to environment and this is why education calls for environment-based stimuli, reinforcement and cognitive control. Given this theory, violent behavior can be said to be affected a lot by environment. The youth's outlook on violence and related act would be largely determined by how much they are exposed to violence at home, school and through friends, massmedia, e-entertainment and computer correspondence, while all constitute their major living environment. The purpose of this study was, therefore, to examine whether the youth's attitude toward violence and related behavior had something to do with environment, including violent discipline by parents or teachers, bullying by peer group, and exposure to violence through massmedia, e-entertainment and computer correspondence. It's additionally intended to find out the influence of these environmental variables and to seek ways to root out the evil practice among teenagers. The subject in this study were the boy student in their second year of regular high school from two different local cities that residents had similar culture and similar disposition. After 220 self -administered questionnaires were distributed, the students were asked to fill out them and the responses from 217 students were gathered. And 211 question naires were chosen for analysis, except for 6 incomplete answer sheets. The collected data were analyzed with SPSS. The correlation analysis was conducted to find out intervariable connections, and regression analysis was utilized to see the predictability of the variables. The major findings of this study were as below: First, domestic violence, teacher violence, peer violence, mass violence and e-entertainment gave a tremendous impact on the violent act of the students investigated. All the variable had strong positive correlation to violent behavior, and those who experienced more firsthand or second hand violence took a more positive view on violent act. Second, as for connections between environment and violence, their attitude toward violence had very significant and positive correlation with teacher violence(r=.315), and domestic violence had significantly positive correlation to teacher violence and peer bullying and massmedia. Third, when regression analysis was implemented by setting violence attitude and behavior as independent variables and selecting teacher violence, peer bullying and e-entertainment us as dependent variables, their violence attitude and behavior made 12% prediction for teacher violence(p<0.05), made 6.6% prediction for peer bullying(p<0.05) and made 3.3% prediction for e-entertainment use(p<0.05). This signified that teacher violence was under the huge direct, indirect influence of their violence attitude and act. Also, this fact means that teacher should keep trying to give fine examples in the every aspect of life as a good role model.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.