[학위논문]중국에서 '한류' 현상과 한국 드라마 수용에 관한 연구 : 중국 대학생을 중심으로 (A) study on the 'Korean Wave' and reception of Korean dramas in China : from the perspective of college students원문보기
본 연구는 중국에서 한류 현상을 일으킨 대표적인 한국의 TV 드라마들에 대한 시청률 조사자료에 대한 분석과 중국의 대학생들을 대상으로 한 심층면접을 통해 한국 드라마 수용을 중국 수용자의 관점에서 분석, 연구하는 것을 목적으로 한다. 한류 현상이 중국의 개혁개방 시대적 배경과 어떤 연관성을 가지며 또 특수한 수용자 층인 중국 청소년들이 한국 TV 드라마를 어떻게 수용하고, 한국 TV드라마는 중국사회에 사회.문화적으로 어떠한 파급효과를 가져왔는가에 대한 관심에서 출발하였다. 한류는 중국의 어떤 사회 문화적 배경 하에서 어떤 문화적 특수성으로 인하여 다른 외국문화를 제치고 중국 내에서 형성되었는가를 분석하고자 한다. 한국의 TV 드라마가 중국에서 인기를 끌게 된 것은 중국의 방송시장이 급속히 늘어난 탓도 있지만 한국 드라마가 지닌 특성들이 수용자들의 기호에 어느 정도 부합했기 때문이라고 보여진다. 중국 수용자들의 반응, 한국 TV 드라마의 영향력과 한계점을 밝힘으로써 한류 현상의 향후 방향을 모색해 보고자 한다. 위와 같은 연구목적에 접근하기 위하여 아래와 같은 몇 가지 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 중국 내 한류 형성의 배경은 무엇인가? [연구문제 2] 한류 현상을 이끈 한국 TV 드라마의 중국 내 시청 현황은 어떠한가? [연구문제 3] 중국 시청자들의 한국 TV 드라마와 한류 현상에 대한 평가는 어떠한가? [연구문제 4] 중국에서 한류의 영향은 어떻게 나타나고 있는가? 본 연구문제를 위해서 문헌연구, 시청률 조사자료 분석과 함께 심층면접 방법을 병행하였다. 중국정부의 문화정책의 완화와 한중관계의 발전이라는 시대적인 배경이 한류가 성장할 수 있는 환경을 제공해주었다. 한류는 중국문화 ...
본 연구는 중국에서 한류 현상을 일으킨 대표적인 한국의 TV 드라마들에 대한 시청률 조사자료에 대한 분석과 중국의 대학생들을 대상으로 한 심층면접을 통해 한국 드라마 수용을 중국 수용자의 관점에서 분석, 연구하는 것을 목적으로 한다. 한류 현상이 중국의 개혁개방 시대적 배경과 어떤 연관성을 가지며 또 특수한 수용자 층인 중국 청소년들이 한국 TV 드라마를 어떻게 수용하고, 한국 TV드라마는 중국사회에 사회.문화적으로 어떠한 파급효과를 가져왔는가에 대한 관심에서 출발하였다. 한류는 중국의 어떤 사회 문화적 배경 하에서 어떤 문화적 특수성으로 인하여 다른 외국문화를 제치고 중국 내에서 형성되었는가를 분석하고자 한다. 한국의 TV 드라마가 중국에서 인기를 끌게 된 것은 중국의 방송시장이 급속히 늘어난 탓도 있지만 한국 드라마가 지닌 특성들이 수용자들의 기호에 어느 정도 부합했기 때문이라고 보여진다. 중국 수용자들의 반응, 한국 TV 드라마의 영향력과 한계점을 밝힘으로써 한류 현상의 향후 방향을 모색해 보고자 한다. 위와 같은 연구목적에 접근하기 위하여 아래와 같은 몇 가지 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 중국 내 한류 형성의 배경은 무엇인가? [연구문제 2] 한류 현상을 이끈 한국 TV 드라마의 중국 내 시청 현황은 어떠한가? [연구문제 3] 중국 시청자들의 한국 TV 드라마와 한류 현상에 대한 평가는 어떠한가? [연구문제 4] 중국에서 한류의 영향은 어떻게 나타나고 있는가? 본 연구문제를 위해서 문헌연구, 시청률 조사자료 분석과 함께 심층면접 방법을 병행하였다. 중국정부의 문화정책의 완화와 한중관계의 발전이라는 시대적인 배경이 한류가 성장할 수 있는 환경을 제공해주었다. 한류는 중국문화 콘텐츠의 부족, 청소년 오락문화의 부재, 한중문화의 근접성과 한국문화의 질적 우위, 외래문화의 중개역할을 하였던 홍콩, 대만, 일본문화에 대한 식상 등 원인에 기인하여 발생한 문화현상이다. 97년에는 MBC드라마 <별은 내 가슴에>와 <사랑은 뭐 길래>가 중국의 봉황TV와 CCTV 채널을 통해 방영되어 중국 대륙에서 선풍적인 인기를 끌면서 한류를 불러 일으켰다. 수용자들의 분석한 결과는 한국 드라마의 인기를 끌게 된 원인을 텔레노벨라가 지닌 형식과 감각적 가치가 지닌 현대성 그리고 문화적 근접성이라는 요소를 통해 찾을 수 있지만, 그것이 지닌 사회적.문화적 영향력은 중국이 처한 특수한 시장여건, 수용자의 능동성, 문화적 정체성의 수준 또는 매체환경이나 정치환경 등에 의해서 크게 제약될 수 있다는 사실을 확인시켜 주었다. 한류의 수용자들은 미디어와 친구를 통해서 한국대중문화를 접하며 그 문화의 내용보다도 형태가 갖는 특징과 기표에 더 큰 의미를 두고 있다. 오락성에 편중한 단일한 장르가 다른 콘텐츠로 대체될 경우 한류는 하나의 유행현상으로 지나갈 수밖에 없다. 하지만 중국의 도시 대학생들에게 한류가 일정부분 영향을 미치고 그들이 한국의 대중문화에 친밀감을 느끼고 있는 것은 사실이다. 긍정적으로 볼 때 한류는 외부로부터 받기만 하던 한국문화를 타 문화권에 주기 시작했다는 점에서 의미를 가진다. 구미중심으로 추진되던 문화시장의 분포를 어느 정도로 분산시티고 아시아 내에서 자생적인 다양한 문화를 만들며 비슷한 경험을 공유하고 있다는 점에서 큰 의미를 가진다. 중국문화 소비자구조의 다양화를 보여 줌으로써 문화인들에게 중국 청소년문화의 공백을 제시해 주었다. 문화적, 지리적으로 근접한 중국과 한국이 서로의 장단점을 보완하면서 조화롭게 발전할 수 있는 합작이 이루어질 경이 아시아의 문화의 장에서 주요한 몫을 감당하게 될 것이다. 문화의 일방적 통행이 아닌 문화교류와 합작만이 앞으로 한류가 생명을 이어갈 수 있는 대안이라고 보고 있다.
본 연구는 중국에서 한류 현상을 일으킨 대표적인 한국의 TV 드라마들에 대한 시청률 조사자료에 대한 분석과 중국의 대학생들을 대상으로 한 심층면접을 통해 한국 드라마 수용을 중국 수용자의 관점에서 분석, 연구하는 것을 목적으로 한다. 한류 현상이 중국의 개혁개방 시대적 배경과 어떤 연관성을 가지며 또 특수한 수용자 층인 중국 청소년들이 한국 TV 드라마를 어떻게 수용하고, 한국 TV드라마는 중국사회에 사회.문화적으로 어떠한 파급효과를 가져왔는가에 대한 관심에서 출발하였다. 한류는 중국의 어떤 사회 문화적 배경 하에서 어떤 문화적 특수성으로 인하여 다른 외국문화를 제치고 중국 내에서 형성되었는가를 분석하고자 한다. 한국의 TV 드라마가 중국에서 인기를 끌게 된 것은 중국의 방송시장이 급속히 늘어난 탓도 있지만 한국 드라마가 지닌 특성들이 수용자들의 기호에 어느 정도 부합했기 때문이라고 보여진다. 중국 수용자들의 반응, 한국 TV 드라마의 영향력과 한계점을 밝힘으로써 한류 현상의 향후 방향을 모색해 보고자 한다. 위와 같은 연구목적에 접근하기 위하여 아래와 같은 몇 가지 연구문제를 설정하였다. [연구문제 1] 중국 내 한류 형성의 배경은 무엇인가? [연구문제 2] 한류 현상을 이끈 한국 TV 드라마의 중국 내 시청 현황은 어떠한가? [연구문제 3] 중국 시청자들의 한국 TV 드라마와 한류 현상에 대한 평가는 어떠한가? [연구문제 4] 중국에서 한류의 영향은 어떻게 나타나고 있는가? 본 연구문제를 위해서 문헌연구, 시청률 조사자료 분석과 함께 심층면접 방법을 병행하였다. 중국정부의 문화정책의 완화와 한중관계의 발전이라는 시대적인 배경이 한류가 성장할 수 있는 환경을 제공해주었다. 한류는 중국문화 콘텐츠의 부족, 청소년 오락문화의 부재, 한중문화의 근접성과 한국문화의 질적 우위, 외래문화의 중개역할을 하였던 홍콩, 대만, 일본문화에 대한 식상 등 원인에 기인하여 발생한 문화현상이다. 97년에는 MBC드라마 <별은 내 가슴에>와 <사랑은 뭐 길래>가 중국의 봉황TV와 CCTV 채널을 통해 방영되어 중국 대륙에서 선풍적인 인기를 끌면서 한류를 불러 일으켰다. 수용자들의 분석한 결과는 한국 드라마의 인기를 끌게 된 원인을 텔레노벨라가 지닌 형식과 감각적 가치가 지닌 현대성 그리고 문화적 근접성이라는 요소를 통해 찾을 수 있지만, 그것이 지닌 사회적.문화적 영향력은 중국이 처한 특수한 시장여건, 수용자의 능동성, 문화적 정체성의 수준 또는 매체환경이나 정치환경 등에 의해서 크게 제약될 수 있다는 사실을 확인시켜 주었다. 한류의 수용자들은 미디어와 친구를 통해서 한국대중문화를 접하며 그 문화의 내용보다도 형태가 갖는 특징과 기표에 더 큰 의미를 두고 있다. 오락성에 편중한 단일한 장르가 다른 콘텐츠로 대체될 경우 한류는 하나의 유행현상으로 지나갈 수밖에 없다. 하지만 중국의 도시 대학생들에게 한류가 일정부분 영향을 미치고 그들이 한국의 대중문화에 친밀감을 느끼고 있는 것은 사실이다. 긍정적으로 볼 때 한류는 외부로부터 받기만 하던 한국문화를 타 문화권에 주기 시작했다는 점에서 의미를 가진다. 구미중심으로 추진되던 문화시장의 분포를 어느 정도로 분산시티고 아시아 내에서 자생적인 다양한 문화를 만들며 비슷한 경험을 공유하고 있다는 점에서 큰 의미를 가진다. 중국문화 소비자구조의 다양화를 보여 줌으로써 문화인들에게 중국 청소년문화의 공백을 제시해 주었다. 문화적, 지리적으로 근접한 중국과 한국이 서로의 장단점을 보완하면서 조화롭게 발전할 수 있는 합작이 이루어질 경이 아시아의 문화의 장에서 주요한 몫을 감당하게 될 것이다. 문화의 일방적 통행이 아닌 문화교류와 합작만이 앞으로 한류가 생명을 이어갈 수 있는 대안이라고 보고 있다.
This study set out to analyze and investigate the ways Korean dramas were received in China from the perspective of Chinese viewers. For the end, the ratings of the representative Korean TV dramas that seemed to have triggered the Korean Wave were analyzed and a depth interview was conducted for Chi...
This study set out to analyze and investigate the ways Korean dramas were received in China from the perspective of Chinese viewers. For the end, the ratings of the representative Korean TV dramas that seemed to have triggered the Korean Wave were analyzed and a depth interview was conducted for Chinese college students. The starting point of the study was an interest in what kind of relations the Korean Wave had with the reform and opening age of China, how Chinese teens who constituted the special class of TV drama receivers received Korean TV dramas, and what ripple effects the Korean TV dramas had on the Chinese society and culture. The Korean culture beat the other foreign cultures in China and hit the people as a phenomenon called the Korean Wave. It was worthwhile to investigate what social and cultural backgrounds of China contributed to it and which cultural features of the Korean culture worked in the process. The results indicated that the huge popularity of the Korean TV dramas among the Chinese people was partly due to the abrupt growth of the Chinese broadcasting market and partly due to the fact that certain characteristics of the Korean dramas appealed to the Chinese viewers and satisfied some of their tastes good. The investigation was followed by an attempt to draw a future picture for the Korean Wave in China by analyzing the responses of the Chinese viewers and identifying the impacts and limitations of Korean TV dramas. The research purposes were approached with the following questions: [Research Question 1] What was the background that gave birth to the Korean Wave in China? [Research Question 2] What were the ratings and watching patterns of the Chinese people for the Korean TV dramas that led the Korean Wave? [Research Question 3] How do the Chinese viewers evaluate Korean TV dramas and the Korean Wave phenomenon? [Research Question 4] What kind of impact of the Korean Wave is observed in China? The methodology of the study includes documentary study, analysis of ratings data, and depth interview. The factors that helped the Korean Wave grow in China are various. First, the times is one good example. Recently the Chinese government has relaxed the cultural policies and cooperated with the Korean government for the improved relationship. Others include the lacking contents of the Chinese culture, absence of the teen entertainment culture, the closeness between the Korean and the Chinese culture, superior quality of the Korean culture, and the Chinese people getting tired of the culture of Hong Kong, Taiwan, and Japan, which acted as a go-between introducing foreign cultures to China. Being aired on the Phoenix TV and CCTV in China in 1997, the MBC dramas and created such a huge sensation across the country and triggered the Korean Wave. According to the analysis by the viewers, the two Korean dramas attracted so many people because the format and sensual values of the Telenovela showed modernity and intimate cultural closeness. But it was also confirmed that their social and culture impact could experience great limitations due to the peculiar conditions of the Chinese market, the activeness of the receivers, the level of cultural identity, and the media or political environment. The receivers of the Korean Wave experience the Korean pop culture through media and their friends. What they place much value on is not the content but the characteristics and marks of the format. It seems clear that the Korean Wave will disappear like most fads once the single entertainment-oriented genre is replaced with other contents. However, for the time being, it is true that the college students in big Chinese cities are affected by the Korean Wave in some ways and feel familiar with the Korean pop culture. On a positive note of the phenomenon, it has begun the new age of the Korean culture, which used to only receive from other cultures and now starts to have influence on them. The significance of the Korean Wave is worth noting in that it has given some changes to the old pattern of the Asian culture market dominated by Europe and America and that it serves as a means for the Asian people to create their own cultures and share similar experiences. In addition, it revealed the diverse consumer structures of the Chinese culture and suggested that there was a gap as for the teen culture. There should be many ways for Korea and China to play the central roles in the Asian culture, and joint works are one of them. Being close to each other in terms of culture and geography, Korea and China can make a harmonious development through joint works, complementing each other's strengths and weaknesses. Joint works are also an alternative for ongoing Korean Wave as they pursue two-way exchanges of cultures like other forms of cultural exchanges.
This study set out to analyze and investigate the ways Korean dramas were received in China from the perspective of Chinese viewers. For the end, the ratings of the representative Korean TV dramas that seemed to have triggered the Korean Wave were analyzed and a depth interview was conducted for Chinese college students. The starting point of the study was an interest in what kind of relations the Korean Wave had with the reform and opening age of China, how Chinese teens who constituted the special class of TV drama receivers received Korean TV dramas, and what ripple effects the Korean TV dramas had on the Chinese society and culture. The Korean culture beat the other foreign cultures in China and hit the people as a phenomenon called the Korean Wave. It was worthwhile to investigate what social and cultural backgrounds of China contributed to it and which cultural features of the Korean culture worked in the process. The results indicated that the huge popularity of the Korean TV dramas among the Chinese people was partly due to the abrupt growth of the Chinese broadcasting market and partly due to the fact that certain characteristics of the Korean dramas appealed to the Chinese viewers and satisfied some of their tastes good. The investigation was followed by an attempt to draw a future picture for the Korean Wave in China by analyzing the responses of the Chinese viewers and identifying the impacts and limitations of Korean TV dramas. The research purposes were approached with the following questions: [Research Question 1] What was the background that gave birth to the Korean Wave in China? [Research Question 2] What were the ratings and watching patterns of the Chinese people for the Korean TV dramas that led the Korean Wave? [Research Question 3] How do the Chinese viewers evaluate Korean TV dramas and the Korean Wave phenomenon? [Research Question 4] What kind of impact of the Korean Wave is observed in China? The methodology of the study includes documentary study, analysis of ratings data, and depth interview. The factors that helped the Korean Wave grow in China are various. First, the times is one good example. Recently the Chinese government has relaxed the cultural policies and cooperated with the Korean government for the improved relationship. Others include the lacking contents of the Chinese culture, absence of the teen entertainment culture, the closeness between the Korean and the Chinese culture, superior quality of the Korean culture, and the Chinese people getting tired of the culture of Hong Kong, Taiwan, and Japan, which acted as a go-between introducing foreign cultures to China. Being aired on the Phoenix TV and CCTV in China in 1997, the MBC dramas and created such a huge sensation across the country and triggered the Korean Wave. According to the analysis by the viewers, the two Korean dramas attracted so many people because the format and sensual values of the Telenovela showed modernity and intimate cultural closeness. But it was also confirmed that their social and culture impact could experience great limitations due to the peculiar conditions of the Chinese market, the activeness of the receivers, the level of cultural identity, and the media or political environment. The receivers of the Korean Wave experience the Korean pop culture through media and their friends. What they place much value on is not the content but the characteristics and marks of the format. It seems clear that the Korean Wave will disappear like most fads once the single entertainment-oriented genre is replaced with other contents. However, for the time being, it is true that the college students in big Chinese cities are affected by the Korean Wave in some ways and feel familiar with the Korean pop culture. On a positive note of the phenomenon, it has begun the new age of the Korean culture, which used to only receive from other cultures and now starts to have influence on them. The significance of the Korean Wave is worth noting in that it has given some changes to the old pattern of the Asian culture market dominated by Europe and America and that it serves as a means for the Asian people to create their own cultures and share similar experiences. In addition, it revealed the diverse consumer structures of the Chinese culture and suggested that there was a gap as for the teen culture. There should be many ways for Korea and China to play the central roles in the Asian culture, and joint works are one of them. Being close to each other in terms of culture and geography, Korea and China can make a harmonious development through joint works, complementing each other's strengths and weaknesses. Joint works are also an alternative for ongoing Korean Wave as they pursue two-way exchanges of cultures like other forms of cultural exchanges.
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