관광호텔 객실수요예측에 관한 연구 : 서울시내 특1급, 특2급 호텔을 중심으로 (A) study on the Frecasting Hotel rooms of Tourist Hotels : Focused onthe hotel with the first and second class원문보기
호텔기업의 객실수익의 증대는 경영목표를 달성하는데 매우 중요한 요소이다. 객실은 비재고상품이므로 객실상품의 특성은 판매되지 않으면 그만큼 손실이기 때문이다. 또한 재고의 관리는 1일간만 유효하며 예약에 의해 판매됨으로 예약시점에서 거절되었다면 판매가 거의 불가능하다. 그러므로 정확한 수요예측이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 호텔 객실 수요예측에 관하여 이론적 고찰을 하고 서울시내 특1, 2급 호텔들에서 실시하고 있는 수요예측에 대한 설문조사를 실시 하였다. 설문조사에 대한 내용은 호텔의 특성에 따른 수요예측에 대한 평가를 위해 호텔별 1매에서 5매 내외의 설문을 배포하였는데, 응답자의 특성에 따라 수요예측에 대한 평가기준이 다를 수 있음을 전제할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 점을 전제로 하여 응답자의 특성별 수요예측을 평가할 수 있다. 이러한 분석결과를 토대로 국내 호텔 환경에서의 수요예측에 주요변수를 도출하여 ...
호텔기업의 객실수익의 증대는 경영목표를 달성하는데 매우 중요한 요소이다. 객실은 비재고상품이므로 객실상품의 특성은 판매되지 않으면 그만큼 손실이기 때문이다. 또한 재고의 관리는 1일간만 유효하며 예약에 의해 판매됨으로 예약시점에서 거절되었다면 판매가 거의 불가능하다. 그러므로 정확한 수요예측이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 호텔 객실 수요예측에 관하여 이론적 고찰을 하고 서울시내 특1, 2급 호텔들에서 실시하고 있는 수요예측에 대한 설문조사를 실시 하였다. 설문조사에 대한 내용은 호텔의 특성에 따른 수요예측에 대한 평가를 위해 호텔별 1매에서 5매 내외의 설문을 배포하였는데, 응답자의 특성에 따라 수요예측에 대한 평가기준이 다를 수 있음을 전제할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 점을 전제로 하여 응답자의 특성별 수요예측을 평가할 수 있다. 이러한 분석결과를 토대로 국내 호텔 환경에서의 수요예측에 주요변수를 도출하여 마케팅 전략의 시사점을 제안하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌적인 연구와 실증적인 연구를 병행하였다. 문헌연구를 통하여 객실수요예측과 수익율 관리에 관한 이론들의 개념을 체계화하였다. 실증적 연구를 위해서는 서울시내 특1, 2급 호텔의 수요예측을 담당하는 담당자들을 대상으로 표본을 추출하여 조사하였다. 조사된 자료를 SPSSWIN v.10.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 먼저 빈도분석(frequency analysis)을 통하여 모집단 표본의 인구통계적 특성 및 일반적인 특성을 분석하였고, 각 속성집단들에 대해 요인분석(factor analysis)을 실시하였으며, 요인들을 구성하는 항목들을 중심으로 Chronbach-α계수에 의한 신뢰도 분석(reliability analysis)을 실시하였다. 연구모형을 토대로 수립된 연구과제를 분석하기 위하여 일원분산분석(one-way ANOVA), t-검증(t-test) 등을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 호텔특성에 따라 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 과거의 실적지수, 환경변화 추세 등에 있어서 유의적인 차이가 있음이 밝혀졌다. 둘째, 응답자의 인구통계적 특성에 따른 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 수요예측에 대한 특성차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 호텔의 일반적 특성에 따른 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 수요예측에 대한 특성차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 본 논문의 연구에 따르면 이와 같은 결론을 도출할 수 있었다. 객실 수요예측에 있어서 국내의 정치·경제·사회적인 안정을 전제로 하고 이들 변화에 대한 변수의 가중치는 극소화하였다. 따라서 향수 이들 변수에 의한 가중치가 연구되어야 하겠다. 다음으로, 조사대상 및 지역을 서울시내 특1,2급 호텔에만 국한하였으며 수요예측 전문가들을 상대로 한 조사이므로 표본수가 부족하며 한국의 전체호텔에 적용할 수 있는가에 대한 후속연구가 있어야 하겠다. 객실수요예측에 관한 보다 세분화되고 구체적인 연구가 없었으므로 모형상에서 선행연구가 부족하였다. 따라서 본 연구를 계기로 많은 연구를 기대하며 호텔 경영에서 객실관리에 도움이 되기를 바란다.
호텔기업의 객실수익의 증대는 경영목표를 달성하는데 매우 중요한 요소이다. 객실은 비재고상품이므로 객실상품의 특성은 판매되지 않으면 그만큼 손실이기 때문이다. 또한 재고의 관리는 1일간만 유효하며 예약에 의해 판매됨으로 예약시점에서 거절되었다면 판매가 거의 불가능하다. 그러므로 정확한 수요예측이 요구된다. 따라서 본 연구에서는 호텔 객실 수요예측에 관하여 이론적 고찰을 하고 서울시내 특1, 2급 호텔들에서 실시하고 있는 수요예측에 대한 설문조사를 실시 하였다. 설문조사에 대한 내용은 호텔의 특성에 따른 수요예측에 대한 평가를 위해 호텔별 1매에서 5매 내외의 설문을 배포하였는데, 응답자의 특성에 따라 수요예측에 대한 평가기준이 다를 수 있음을 전제할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이러한 점을 전제로 하여 응답자의 특성별 수요예측을 평가할 수 있다. 이러한 분석결과를 토대로 국내 호텔 환경에서의 수요예측에 주요변수를 도출하여 마케팅 전략의 시사점을 제안하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌적인 연구와 실증적인 연구를 병행하였다. 문헌연구를 통하여 객실수요예측과 수익율 관리에 관한 이론들의 개념을 체계화하였다. 실증적 연구를 위해서는 서울시내 특1, 2급 호텔의 수요예측을 담당하는 담당자들을 대상으로 표본을 추출하여 조사하였다. 조사된 자료를 SPSSWIN v.10.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 먼저 빈도분석(frequency analysis)을 통하여 모집단 표본의 인구통계적 특성 및 일반적인 특성을 분석하였고, 각 속성집단들에 대해 요인분석(factor analysis)을 실시하였으며, 요인들을 구성하는 항목들을 중심으로 Chronbach-α계수에 의한 신뢰도 분석(reliability analysis)을 실시하였다. 연구모형을 토대로 수립된 연구과제를 분석하기 위하여 일원분산분석(one-way ANOVA), t-검증(t-test) 등을 실시하였다. 본 연구의 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 호텔특성에 따라 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 과거의 실적지수, 환경변화 추세 등에 있어서 유의적인 차이가 있음이 밝혀졌다. 둘째, 응답자의 인구통계적 특성에 따른 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 수요예측에 대한 특성차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 셋째, 호텔의 일반적 특성에 따른 수요예측에 대한 특성차이를 알아보았는데, 수요예측에 대한 특성차이가 있는 것으로 밝혀졌다. 본 논문의 연구에 따르면 이와 같은 결론을 도출할 수 있었다. 객실 수요예측에 있어서 국내의 정치·경제·사회적인 안정을 전제로 하고 이들 변화에 대한 변수의 가중치는 극소화하였다. 따라서 향수 이들 변수에 의한 가중치가 연구되어야 하겠다. 다음으로, 조사대상 및 지역을 서울시내 특1,2급 호텔에만 국한하였으며 수요예측 전문가들을 상대로 한 조사이므로 표본수가 부족하며 한국의 전체호텔에 적용할 수 있는가에 대한 후속연구가 있어야 하겠다. 객실수요예측에 관한 보다 세분화되고 구체적인 연구가 없었으므로 모형상에서 선행연구가 부족하였다. 따라서 본 연구를 계기로 많은 연구를 기대하며 호텔 경영에서 객실관리에 도움이 되기를 바란다.
Increasing the profit of rooms in the hotel industry is a very important factor to achieve the managing object. Hotel rooms are not stored goods, so the loss will be incurred if they are not sold. Also, controlling the hotel rooms is effective only for a day and hotel rooms are sold mostly by making...
Increasing the profit of rooms in the hotel industry is a very important factor to achieve the managing object. Hotel rooms are not stored goods, so the loss will be incurred if they are not sold. Also, controlling the hotel rooms is effective only for a day and hotel rooms are sold mostly by making reservation. So, the sale of hotel rooms can be impossible if the guest is refused to make reservation at the point of reservation. Therefore, the exact forecasting of demand is required. In this thesis, I did the literature study on the forecasting of hotel rooms and the empirical study such as the questionnaire research on forecasting which the first and second class hotels in Seoul perform. The contents of questionnaire are to evaluate the forecasting depending on the characteristic of each hotel. So, I distributed from 1 to 5 questionnaires per hotel and the evaluating standard could be different according to the respondent. The respondents distinctive forecasting can be evaluated assuming this factor in this thesis as well. Consequently, I intend to propose the suggestion of marketing strategy after deriving main variables of forecasting from the domestic hotel circumstances on the basis of the analyzing result. To meet this object, I did the literature study and the empirical study. I systematized the concept on the forecasting of hotel rooms and theories of managing revenue rate through the literature study. To conduct the empirical study, I took the sampling of forecasting experts from hotels with the first and second class. The researched data was processed by SPSSWIN v.10.0 program. Demographic and general characteristics of the population were first analyzed through frequency analysis and the factor analysis was exercised for each factor group. Also, reliability analysis by Chronbach-α coefficient and one-way ANOVA and t-test were practiced to analyze the research task based on the study model. As a result, the findings of the study are as follows. First, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the trait of each hotel, the result presented that there existed the significant difference. Second, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the respondents demographic trait, the result showed that there existed the difference on forecasting. Third, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the general trait of each hotel, the result presented that there existed the difference on forecasting. However, following limitations are there in my empirical study. First, I premised the political, economic and social stability of Korea when conducting this study of forecasting hotel rooms and minimized the weight of variables about those changes. Therefore, the examination of the weight of variables will be necessary in the future. Second, I limited the subject and location of this study with hotels with the first and second class in Seoul and there existed lack of sampling because the research was conducted only for forecasting experts. So, the following research will be needed to apply to the entire Korean hotels. Third, there was lack of preceding studies when establishing the research model because more detailed and concrete studies on forecasting hotel rooms were few. Accordingly, there should be some improvements to make for the further study.
Increasing the profit of rooms in the hotel industry is a very important factor to achieve the managing object. Hotel rooms are not stored goods, so the loss will be incurred if they are not sold. Also, controlling the hotel rooms is effective only for a day and hotel rooms are sold mostly by making reservation. So, the sale of hotel rooms can be impossible if the guest is refused to make reservation at the point of reservation. Therefore, the exact forecasting of demand is required. In this thesis, I did the literature study on the forecasting of hotel rooms and the empirical study such as the questionnaire research on forecasting which the first and second class hotels in Seoul perform. The contents of questionnaire are to evaluate the forecasting depending on the characteristic of each hotel. So, I distributed from 1 to 5 questionnaires per hotel and the evaluating standard could be different according to the respondent. The respondents distinctive forecasting can be evaluated assuming this factor in this thesis as well. Consequently, I intend to propose the suggestion of marketing strategy after deriving main variables of forecasting from the domestic hotel circumstances on the basis of the analyzing result. To meet this object, I did the literature study and the empirical study. I systematized the concept on the forecasting of hotel rooms and theories of managing revenue rate through the literature study. To conduct the empirical study, I took the sampling of forecasting experts from hotels with the first and second class. The researched data was processed by SPSSWIN v.10.0 program. Demographic and general characteristics of the population were first analyzed through frequency analysis and the factor analysis was exercised for each factor group. Also, reliability analysis by Chronbach-α coefficient and one-way ANOVA and t-test were practiced to analyze the research task based on the study model. As a result, the findings of the study are as follows. First, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the trait of each hotel, the result presented that there existed the significant difference. Second, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the respondents demographic trait, the result showed that there existed the difference on forecasting. Third, I tried to find the distinctive difference on forecasting depending on the general trait of each hotel, the result presented that there existed the difference on forecasting. However, following limitations are there in my empirical study. First, I premised the political, economic and social stability of Korea when conducting this study of forecasting hotel rooms and minimized the weight of variables about those changes. Therefore, the examination of the weight of variables will be necessary in the future. Second, I limited the subject and location of this study with hotels with the first and second class in Seoul and there existed lack of sampling because the research was conducted only for forecasting experts. So, the following research will be needed to apply to the entire Korean hotels. Third, there was lack of preceding studies when establishing the research model because more detailed and concrete studies on forecasting hotel rooms were few. Accordingly, there should be some improvements to make for the further study.
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