인간이 생을 살아가면서 건강하게 오래 살기를 원하는 것이고, 이러한 방법을 제시하는 것을 양생법이라고 할 수 있다. 고대로부터 이러한 양생법이 『황제내경』을 중심으로 하여 많은 연구가 이루어졌으며, 한국에서는 『동의보감』에서 집대성하여 정리가 되어졌다. 이후에 이제마가 『격치고』『동의수세보원』『제중신편』을 통하여 그의 사원구조론에 의한 사상철학과 사상의학의 치료법과 양생법을 설명하였다. 그는 『제중신편』의 첫머리에 인생의 지극한 즐거움에 다섯 가지가 있는데, 이 중에서 가장 커다란 즐거움으로 수(壽)를 말하였고, 수(壽)를 하여야 만이 나머지의 다른 것도 소용이 있는 것이라고 하였다. 이에 저자는 그의 저서를 통하여 그의 음양적 사상설(四象說)을 근거로 한 사상구조론(四象構造論)과 각각의 사상체질에 따른 양생법을 알아보고자 하였다. 이제마의 사상의학(四象醫學)의 원리론을 형성하는 철학적인 기초는 철학서인 『격치고』에서 이루어졌으며, 『격치고』는 「독행편」「유략」「반성잠」의 세 편으로 십여 년에 걸쳐서 저술이 되어진 것이고, 이것이 완성된 이후에 의서인 『동의수세보원』이 저술되었다. 『격치고』는 사상인을 구별하는 지인론(知人論)에 대한 사상(思想)을 담고 있는 것이며, 그것은 「독행편」에서 직접적이고 구체적으로 기술되고 있다. 그리고 「독행편」내용의 유학사상(儒學思想)을 요약한 「유략」과 좀더 깊고 넓은 형이상학적인 전개를 하고 있는 「반성잠」이 뒷받침을 하고 있는 것이다. 의서인『동의수세보원』의 첫머리에 나오는「성명론」은 천명(天命)과 인성(人性)을 대등한 관계로 보아, 천기(天機)와 인사(人事)를 설명하여, 이에 관계되어진 인체의 현상과 사회현상 그리고 우주의 현상을 상호 연결하여 설명한 것이며, 「사단론」에서 그는 장리의 대소음양(大小陰陽)에 의한 구분으로 사상체질(四象體質)을 분류하여, 폐대간소(肺大肝小)한 자를 태양인이라 하고, 간대폐소(肝大肺小)한 자를 태음인으로 하고, 비대신소(脾大腎小)한 자를 소양인으로, 신대비소(腎大脾小)한 자를 소음인으로 하였으며, 오장(五臟) 중에서 心臟은 太極의 위치로 중앙에 존재하는 마음의 心으로 보았고, 다른 사장(四臟)의 폐비간신을 사유(四維)로 하여 사상인(四象人)으로 구분하였다. 이제마의 장부(臟腑)에 대한 이론은 『황제내경』의「소문」과 「영추」를 근간으로 하여 오장 육부를 중심으로 설명되어진 해부·생리학적인 장부론과 십이정경과 기경팔맥을 말하는 경락학설에 대하여는 전혀 언급이 없이, 사상론적(四象論的)인 천인성명(天人性命)과 사상장국(四象臟局)을 기본으로 하여 인체의 해부 생리적인 기능을 새로이 사상론적(四象論的)으로 전개하였으며, 이러한 사상인의 구별은 사상인변증(四象人辨證)에서 사상인의 체형, 기상(氣象), 성질, 재간을 구분하여 각 체질의 ...
인간이 생을 살아가면서 건강하게 오래 살기를 원하는 것이고, 이러한 방법을 제시하는 것을 양생법이라고 할 수 있다. 고대로부터 이러한 양생법이 『황제내경』을 중심으로 하여 많은 연구가 이루어졌으며, 한국에서는 『동의보감』에서 집대성하여 정리가 되어졌다. 이후에 이제마가 『격치고』『동의수세보원』『제중신편』을 통하여 그의 사원구조론에 의한 사상철학과 사상의학의 치료법과 양생법을 설명하였다. 그는 『제중신편』의 첫머리에 인생의 지극한 즐거움에 다섯 가지가 있는데, 이 중에서 가장 커다란 즐거움으로 수(壽)를 말하였고, 수(壽)를 하여야 만이 나머지의 다른 것도 소용이 있는 것이라고 하였다. 이에 저자는 그의 저서를 통하여 그의 음양적 사상설(四象說)을 근거로 한 사상구조론(四象構造論)과 각각의 사상체질에 따른 양생법을 알아보고자 하였다. 이제마의 사상의학(四象醫學)의 원리론을 형성하는 철학적인 기초는 철학서인 『격치고』에서 이루어졌으며, 『격치고』는 「독행편」「유략」「반성잠」의 세 편으로 십여 년에 걸쳐서 저술이 되어진 것이고, 이것이 완성된 이후에 의서인 『동의수세보원』이 저술되었다. 『격치고』는 사상인을 구별하는 지인론(知人論)에 대한 사상(思想)을 담고 있는 것이며, 그것은 「독행편」에서 직접적이고 구체적으로 기술되고 있다. 그리고 「독행편」내용의 유학사상(儒學思想)을 요약한 「유략」과 좀더 깊고 넓은 형이상학적인 전개를 하고 있는 「반성잠」이 뒷받침을 하고 있는 것이다. 의서인『동의수세보원』의 첫머리에 나오는「성명론」은 천명(天命)과 인성(人性)을 대등한 관계로 보아, 천기(天機)와 인사(人事)를 설명하여, 이에 관계되어진 인체의 현상과 사회현상 그리고 우주의 현상을 상호 연결하여 설명한 것이며, 「사단론」에서 그는 장리의 대소음양(大小陰陽)에 의한 구분으로 사상체질(四象體質)을 분류하여, 폐대간소(肺大肝小)한 자를 태양인이라 하고, 간대폐소(肝大肺小)한 자를 태음인으로 하고, 비대신소(脾大腎小)한 자를 소양인으로, 신대비소(腎大脾小)한 자를 소음인으로 하였으며, 오장(五臟) 중에서 心臟은 太極의 위치로 중앙에 존재하는 마음의 心으로 보았고, 다른 사장(四臟)의 폐비간신을 사유(四維)로 하여 사상인(四象人)으로 구분하였다. 이제마의 장부(臟腑)에 대한 이론은 『황제내경』의「소문」과 「영추」를 근간으로 하여 오장 육부를 중심으로 설명되어진 해부·생리학적인 장부론과 십이정경과 기경팔맥을 말하는 경락학설에 대하여는 전혀 언급이 없이, 사상론적(四象論的)인 천인성명(天人性命)과 사상장국(四象臟局)을 기본으로 하여 인체의 해부 생리적인 기능을 새로이 사상론적(四象論的)으로 전개하였으며, 이러한 사상인의 구별은 사상인변증(四象人辨證)에서 사상인의 체형, 기상(氣象), 성질, 재간을 구분하여 각 체질의 변증을 한 것이다. 이와 같은 사상철학과 사상체질을 바탕으로 한 사상의학은 인간 장리의 대소음양에 따라 다른 사상체질에 따라서 다음과 같은 각각의 체질 양생법의 결론을 얻었다. 1. 태양인은 간대폐소 하니 슬퍼하는 것과 노하는 것(哀怒)를 경계할 것이고, 예를 지켜 방종하는 마음에 치우치지 않도록 하고, 급박한 마음으로 간의 혈이 상할 수가 있으니, 항상 고요하고 안정하면 수(壽)할 것이며, 오줌이 많으면 건강하며, 공적을 세우고자 하는 마음과 훔치고자 하는 마음을 경계하여야 한다. 2. 소양인은 비대신소 하므로 노여움과 슬픔(怒哀)을 경계하고, 슬기로운 지혜(智慧)를 지켜 사사로운 마음에 치우치지 않게 하고, 항상 두려워하는 마음(懼心)을 가지고 있으니, 이 구심(懼心)이 안정되면 거처가 편안하지만, 두려워하는 마음(懼心)이 심하여져 공포심에 이르면 건망증에 이르게 되므로 안을 두루 살펴 두려운 마음을 안정시키고 고요히 하면 수(壽)할 것이며, 대변이 잘 통하면 건강하며, 자랑하는 마음과 게으른 행동을 경계하여야 한다. 3. 태음인은 간대폐소 하니 기쁨과 즐거움(喜樂)의 과도함을 경계하여야 하며, 항상 고요하여 움직이려고 하지 않고 안을 지키는 것만 좋아하므로 이때 인(仁)을 버리게 되면 물욕에 빠지기 쉬울 것이니, 어진 마음을 잊지 말 것이며, 겁내는 마음(怯心)이 항상 있으므로 이것이 더욱 심하여 지면 겁심으로 인하여 가슴이 두근거리는 정충증(..症)의 병이 생길 수 있는 것이므로, 마음을 안정시키고 고요히 하면 수(壽)할 것이며, 항상 땀이 잘나면 건강하며, 교만한 마음과 사치하려는 마음을 경계하여야 한다. 4. 소음인은 신대비소 하므로, 출렁거리는 기쁨과 깊숙한 즐거움(喜樂)의 과도함을 경계해야 하며, 항상 들어앉으려고 하는 마음이 있으니 이때 의(義)를 버리면 안일을 꾀하는 마음에 치우치게 되므로 의(義)를 잊지 말 것이고, 조바심하는 마음으로 인하여 불안정한 마음이 있는 것이니, 이것으로 인하여 비장의 기운이 약하게 되어 만성적인 소화불량과 같은 위장질환이 생길 수 있는 것이므로, 불안한 마음을 안정시키면 비기가 좋아지고 수(壽)를 할 수 있는 것이고, 음식의 소화가 잘 되면 건강한 것이며, 자긍하는 마음과 빼앗으려는 마음을 경계하여야 한다. 5. 연령에 따른 양생은 나이의 구분에 의하여 유·소·장·노의 분류를 하였으며, 유년기와 소년기에 있어서의 희노애락은 사람에게 마음의 병을 일으키는 원인으로 작용을 하는 것이므로 주의가 필요한 것이고, 인생에 있어서 재물이나 권세와 같은 부귀는 그 삶의 목적이 될 수가 없으며, 유·소·장·노의 인생에서의 중요성은 자모(慈母)의 보호·지혜로운 아버지와 능력있는 형(智父能兄)의 보호·어진 형제와 좋은 친구(賢弟良朋)의 도움·효성스러운 자손(孝子孝孫)의 부양이라고 하여 부모형제간의 윤리적인 차원의 양생이라 할 수 있다. 6. 사회생활을 통한 양생에 있어서는, 사람의 교만·나태·편급·탐욕이 주(酒)·색(色)·재(財)·권(權)에 빠지게 하여 수명을 감소시키게 되는 것이고, 이것은 사람의 요수(夭壽)나 집안의 화복(禍福)이 달려 있을 뿐만이 아니라 천하를 어지럽히게 하는 것도 여기에 있다고 하여, 주색재권의 해악(害惡)이 개인이나 가족에만 국한되어 있는 것이 아니라, 나라의 어지러움까지 영향을 주는 것이니 경계하라고 하였으며, 이러한 주색재권은 인간의 생활에 있어서 밀접한 관계를 맺고 있는 것이므로, 억제하여 극복을 하는 수양의 방법만을 제시한 것보다는, 숙녀를 존경하고(敬淑女), 양붕을 좋아하며(愛良朋), 현인을 숭상하고(尙賢人), 궁민을 보호하는(保窮民) 방법으로 주색재권을 극복함으로써 인간생활의 현실적인 차원에서 이루어 나아갈 수가 있는 양생의 방법을 제시한 것임을 알 수 있다. 7. 음식에 대한 양생방법은 사람의 대소음양(大小陰陽)의 체질에 맞추어 양인(陽人)은 기를 하강시키는 방법을 취하여 음성 경향의 음식으로 조화를 이루고, 음인(陰人)은 기를 상승시키는 방법으로 양성 경향의 음식으로 균형을 이루어 인체의 음양의 균형을 맞추어 건강을 유지시키고 증진을 시키는 방법을 취하여, 사람의 태소음양(太少陰陽)의 체질에 맞는 이로운 음식과 해로운 음식을 분류하여 체질에 맞추어 음식을 섭취하게 하였다. 8. 이와 같이 그의 양생사상은 유학과 실사구시적(實事求是的)인 사상을 기본으로 하여 인간의 존재를 하늘과 동등한 위치에서의 상호관계속에서 인간이 중심이 되어 살아가는 사회에 중점을 두어 인간다운 삶을 위한 방법으로, 선한 것을 좋아하는 마음(好善之心)과 악한 것을 싫어하는 마음(惡惡之心)을 가지며, 그 마음을 보존하고 그 본성을 기르며 (存其心養其性) 그 몸을 닦고 그 정명을 바르게 세우는(修其身立其命)지인정기(知人正己)하는 지행(知行)의 차원에서 정심정행(正心正行)하는 근본사상을 기본으로 하여 각각의 체질에 맞는 양생법을 제시한 것임을 알 수 있었다.
인간이 생을 살아가면서 건강하게 오래 살기를 원하는 것이고, 이러한 방법을 제시하는 것을 양생법이라고 할 수 있다. 고대로부터 이러한 양생법이 『황제내경』을 중심으로 하여 많은 연구가 이루어졌으며, 한국에서는 『동의보감』에서 집대성하여 정리가 되어졌다. 이후에 이제마가 『격치고』『동의수세보원』『제중신편』을 통하여 그의 사원구조론에 의한 사상철학과 사상의학의 치료법과 양생법을 설명하였다. 그는 『제중신편』의 첫머리에 인생의 지극한 즐거움에 다섯 가지가 있는데, 이 중에서 가장 커다란 즐거움으로 수(壽)를 말하였고, 수(壽)를 하여야 만이 나머지의 다른 것도 소용이 있는 것이라고 하였다. 이에 저자는 그의 저서를 통하여 그의 음양적 사상설(四象說)을 근거로 한 사상구조론(四象構造論)과 각각의 사상체질에 따른 양생법을 알아보고자 하였다. 이제마의 사상의학(四象醫學)의 원리론을 형성하는 철학적인 기초는 철학서인 『격치고』에서 이루어졌으며, 『격치고』는 「독행편」「유략」「반성잠」의 세 편으로 십여 년에 걸쳐서 저술이 되어진 것이고, 이것이 완성된 이후에 의서인 『동의수세보원』이 저술되었다. 『격치고』는 사상인을 구별하는 지인론(知人論)에 대한 사상(思想)을 담고 있는 것이며, 그것은 「독행편」에서 직접적이고 구체적으로 기술되고 있다. 그리고 「독행편」내용의 유학사상(儒學思想)을 요약한 「유략」과 좀더 깊고 넓은 형이상학적인 전개를 하고 있는 「반성잠」이 뒷받침을 하고 있는 것이다. 의서인『동의수세보원』의 첫머리에 나오는「성명론」은 천명(天命)과 인성(人性)을 대등한 관계로 보아, 천기(天機)와 인사(人事)를 설명하여, 이에 관계되어진 인체의 현상과 사회현상 그리고 우주의 현상을 상호 연결하여 설명한 것이며, 「사단론」에서 그는 장리의 대소음양(大小陰陽)에 의한 구분으로 사상체질(四象體質)을 분류하여, 폐대간소(肺大肝小)한 자를 태양인이라 하고, 간대폐소(肝大肺小)한 자를 태음인으로 하고, 비대신소(脾大腎小)한 자를 소양인으로, 신대비소(腎大脾小)한 자를 소음인으로 하였으며, 오장(五臟) 중에서 心臟은 太極의 위치로 중앙에 존재하는 마음의 心으로 보았고, 다른 사장(四臟)의 폐비간신을 사유(四維)로 하여 사상인(四象人)으로 구분하였다. 이제마의 장부(臟腑)에 대한 이론은 『황제내경』의「소문」과 「영추」를 근간으로 하여 오장 육부를 중심으로 설명되어진 해부·생리학적인 장부론과 십이정경과 기경팔맥을 말하는 경락학설에 대하여는 전혀 언급이 없이, 사상론적(四象論的)인 천인성명(天人性命)과 사상장국(四象臟局)을 기본으로 하여 인체의 해부 생리적인 기능을 새로이 사상론적(四象論的)으로 전개하였으며, 이러한 사상인의 구별은 사상인변증(四象人辨證)에서 사상인의 체형, 기상(氣象), 성질, 재간을 구분하여 각 체질의 변증을 한 것이다. 이와 같은 사상철학과 사상체질을 바탕으로 한 사상의학은 인간 장리의 대소음양에 따라 다른 사상체질에 따라서 다음과 같은 각각의 체질 양생법의 결론을 얻었다. 1. 태양인은 간대폐소 하니 슬퍼하는 것과 노하는 것(哀怒)를 경계할 것이고, 예를 지켜 방종하는 마음에 치우치지 않도록 하고, 급박한 마음으로 간의 혈이 상할 수가 있으니, 항상 고요하고 안정하면 수(壽)할 것이며, 오줌이 많으면 건강하며, 공적을 세우고자 하는 마음과 훔치고자 하는 마음을 경계하여야 한다. 2. 소양인은 비대신소 하므로 노여움과 슬픔(怒哀)을 경계하고, 슬기로운 지혜(智慧)를 지켜 사사로운 마음에 치우치지 않게 하고, 항상 두려워하는 마음(懼心)을 가지고 있으니, 이 구심(懼心)이 안정되면 거처가 편안하지만, 두려워하는 마음(懼心)이 심하여져 공포심에 이르면 건망증에 이르게 되므로 안을 두루 살펴 두려운 마음을 안정시키고 고요히 하면 수(壽)할 것이며, 대변이 잘 통하면 건강하며, 자랑하는 마음과 게으른 행동을 경계하여야 한다. 3. 태음인은 간대폐소 하니 기쁨과 즐거움(喜樂)의 과도함을 경계하여야 하며, 항상 고요하여 움직이려고 하지 않고 안을 지키는 것만 좋아하므로 이때 인(仁)을 버리게 되면 물욕에 빠지기 쉬울 것이니, 어진 마음을 잊지 말 것이며, 겁내는 마음(怯心)이 항상 있으므로 이것이 더욱 심하여 지면 겁심으로 인하여 가슴이 두근거리는 정충증(..症)의 병이 생길 수 있는 것이므로, 마음을 안정시키고 고요히 하면 수(壽)할 것이며, 항상 땀이 잘나면 건강하며, 교만한 마음과 사치하려는 마음을 경계하여야 한다. 4. 소음인은 신대비소 하므로, 출렁거리는 기쁨과 깊숙한 즐거움(喜樂)의 과도함을 경계해야 하며, 항상 들어앉으려고 하는 마음이 있으니 이때 의(義)를 버리면 안일을 꾀하는 마음에 치우치게 되므로 의(義)를 잊지 말 것이고, 조바심하는 마음으로 인하여 불안정한 마음이 있는 것이니, 이것으로 인하여 비장의 기운이 약하게 되어 만성적인 소화불량과 같은 위장질환이 생길 수 있는 것이므로, 불안한 마음을 안정시키면 비기가 좋아지고 수(壽)를 할 수 있는 것이고, 음식의 소화가 잘 되면 건강한 것이며, 자긍하는 마음과 빼앗으려는 마음을 경계하여야 한다. 5. 연령에 따른 양생은 나이의 구분에 의하여 유·소·장·노의 분류를 하였으며, 유년기와 소년기에 있어서의 희노애락은 사람에게 마음의 병을 일으키는 원인으로 작용을 하는 것이므로 주의가 필요한 것이고, 인생에 있어서 재물이나 권세와 같은 부귀는 그 삶의 목적이 될 수가 없으며, 유·소·장·노의 인생에서의 중요성은 자모(慈母)의 보호·지혜로운 아버지와 능력있는 형(智父能兄)의 보호·어진 형제와 좋은 친구(賢弟良朋)의 도움·효성스러운 자손(孝子孝孫)의 부양이라고 하여 부모형제간의 윤리적인 차원의 양생이라 할 수 있다. 6. 사회생활을 통한 양생에 있어서는, 사람의 교만·나태·편급·탐욕이 주(酒)·색(色)·재(財)·권(權)에 빠지게 하여 수명을 감소시키게 되는 것이고, 이것은 사람의 요수(夭壽)나 집안의 화복(禍福)이 달려 있을 뿐만이 아니라 천하를 어지럽히게 하는 것도 여기에 있다고 하여, 주색재권의 해악(害惡)이 개인이나 가족에만 국한되어 있는 것이 아니라, 나라의 어지러움까지 영향을 주는 것이니 경계하라고 하였으며, 이러한 주색재권은 인간의 생활에 있어서 밀접한 관계를 맺고 있는 것이므로, 억제하여 극복을 하는 수양의 방법만을 제시한 것보다는, 숙녀를 존경하고(敬淑女), 양붕을 좋아하며(愛良朋), 현인을 숭상하고(尙賢人), 궁민을 보호하는(保窮民) 방법으로 주색재권을 극복함으로써 인간생활의 현실적인 차원에서 이루어 나아갈 수가 있는 양생의 방법을 제시한 것임을 알 수 있다. 7. 음식에 대한 양생방법은 사람의 대소음양(大小陰陽)의 체질에 맞추어 양인(陽人)은 기를 하강시키는 방법을 취하여 음성 경향의 음식으로 조화를 이루고, 음인(陰人)은 기를 상승시키는 방법으로 양성 경향의 음식으로 균형을 이루어 인체의 음양의 균형을 맞추어 건강을 유지시키고 증진을 시키는 방법을 취하여, 사람의 태소음양(太少陰陽)의 체질에 맞는 이로운 음식과 해로운 음식을 분류하여 체질에 맞추어 음식을 섭취하게 하였다. 8. 이와 같이 그의 양생사상은 유학과 실사구시적(實事求是的)인 사상을 기본으로 하여 인간의 존재를 하늘과 동등한 위치에서의 상호관계속에서 인간이 중심이 되어 살아가는 사회에 중점을 두어 인간다운 삶을 위한 방법으로, 선한 것을 좋아하는 마음(好善之心)과 악한 것을 싫어하는 마음(惡惡之心)을 가지며, 그 마음을 보존하고 그 본성을 기르며 (存其心養其性) 그 몸을 닦고 그 정명을 바르게 세우는(修其身立其命)지인정기(知人正己)하는 지행(知行)의 차원에서 정심정행(正心正行)하는 근본사상을 기본으로 하여 각각의 체질에 맞는 양생법을 제시한 것임을 알 수 있었다.
Living a long and healthy life is a primary goal of every human being. Yangseng Theory is a principle that suggests how to live such a long life. Throughout history, studies have been widely done on this Yangseng Approach. In Korea, this theory was firmly compiled into a book, 'Dong-Eui-Bo-Gam'. Lat...
Living a long and healthy life is a primary goal of every human being. Yangseng Theory is a principle that suggests how to live such a long life. Throughout history, studies have been widely done on this Yangseng Approach. In Korea, this theory was firmly compiled into a book, 'Dong-Eui-Bo-Gam'. Later, Lee, Je-Ma further examines the Yangseng Approach in detail, and investigates the therapeutic measures of theoretical philosophy and ideological medical science, through the books of 'Kyuk-Chi-Go', 'Tong-Eui-Su-Se-Bo-Won', and 'Che-Jung-Shin-Pyun'. At the first line of the book, 'Che-Jung-Shin-Pyun', Lee points out that 'Su (longevity of life)' is the best of five enjoyments that a human can have in his/her life. Accordingly, Su, living long, remains as the basis for the use of the rest. Therefore, I will examine the Yangseng Theory of Lee, Je-Ma with regard - ii - to the ideas of individual physical constitutions and explore his ideological construction based on Sa-Sang-Seol (Four Type Premise) on the principles of Um and Yang. The philosophical basis to structure the principle of Lee's ideological medical science is established by a book called 'Kyuk-Chi-Go'. It consists of three sections; 'Dok-Haeng-Pyun', 'Yu-Ryak' and 'Ban-Sung-Jam'. Not long after this 10-year-written book was completed, the book, 'Dong-Eui-Su-Se-Bo-Won' was published. 'Kyuk-Chi-Go' includes the ideology of Ji-In-Ron (Intellect Theory) which helps to identify the types of ideologists. This ideology is particularly described in the section of 'Dok-Hang-Pyun'. Moreover, it is supported by 'Ban-Sung-Jam' which is closely related to 'Yu-Ryak' with a metaphysical approach. The 'Yu-Ryak' is a summary of Confucianism complied in 'Dok-Haeng-Pyun'. 'Seong-Myung-Ron' introduced at the beginning of a medical book, 'Dong-Eui-Su-Se-Bo-Won', describes a view that heaven's will is identical to human nature. That is, it explains the relation between the energy of heaven and the human's matters. In this respect, its explanation covers the phenomena of the human body, society, and the universe. Lee establishes four-Images of physical constitutions based on the great/small sizes and Um/Yang of human organs: 1) Tae-Yang-In is a person who has a big lung and a small liver; 2) Tae-Eum-In with a big liver and a small lung; 3) So-Yang-In with a big spleen and a small kidney; 4) So-Eum-In with a big kidney and a small spleen. He viewed that of five viscera, heart is the central part of all and considered it separately. For this reason, his distinction was with these four types regarding only four viscera: lung, spleen, liver and kidney. The idea of sectional viscera proposed by Lee, Je-Ma originates in 'So-Mun' and 'Young-Chu' from the book of 'Hwang-Je-Nae-Gyung'. However, it does not include any support of Kyung-Rak theory which argues the premises of anatomical/physiological viscera and the Shib-Yi-Jeong-Kyung and the Ki-Gyung-Pal-Maek. It said, the main idea is based on Cheon-In-Seong-Myong (Heavenly Human Natural Will) and Sa-Sang-Jang-Guk (four-type-viscera-section) maintained by the theory of four images. In view of that, it offers a new description of anatomical/physiological functions in the human body. This attempt is to demonstrate dialectically the distinctions of physical constitutions with regard to human figures, their types of energy, their personalities and their talents. The ideological philosophy and ideological medical science based on the ideology of physical constitutes, address following claims, according to the small/big sizes of human viscera and the energy of Um/Yang. 1. Tae-Yang-In has a big liver and a small lung, and is required to have a caution of emotional involvement such as feeling sad and angry, and should be self-regulated but not self-indulged. If hasty, the blood of liver can be damaged. Therefore, only staying calm and peace will bring him/her a long life. A full bladder implies the healthy condition of his/her body. Cautions need to be paid to a temptation of making big contributions and stealing. 2. So-Yang-In has a big spleen and a small kidney. He/she is required to be cautious about the feelings of sadness and anger, remain in wisdoms and do not be involved in the emotional turbulence with the trivial. If the stability is centered, he/she can stay in comfort. However if his/her feeling of insecurity increases and reaches to the level of fear, he/she may have a problem of amnesia. Therefore, in order to have a long life, he/she should be observant of him/herself and stay calm and peaceful. Proper bowel movements will help this type of person to stay healthy. Pride and laziness can be the nature of which to be aware. 3. Tae-Eum-In has a big liver and a small lung. He/she has to be aware of the degree of extreme happiness or self-indulgence. This type of person tends to be quiet and composed, and appears introvert. Thus, he/she should make an effort to keep his/her virtue of mild disposition. If not, he/she may be easily indulged in greed. Also, since he/she often feels nervous, this feeling of fear can drive him/her to a symptom of uneasy agitation called Jeong-Chung-Jeung. For this reason, he/she has to stay in peace and calm to live long. Sweating is a sign of good health. Conceit and extravagance are natures to watch out. 4. So-Eum-In has a big kidney and a small spleen. He/she has to moderate his/her extreme feelings of joy and excessiveness. He/she tends to stay inside and feel secure. Therefore, morality is a virtue to keep. Fear resulted from nervousness can weaken the spleen. Thus, this type of person often encounters an indigestion problem or a digestive disorder. In order to live long, he/she needs to settle his/her nerves. This way, his/her health can recover his/her good digestion system. Over self-esteem and extortion is the nature to be aware of. 5. As far as age is concerned, there are four categories to be discussed; Infant, youth, middle age, and old age. In the period of infant and youth, feelings of joy, anger, sorrow, and pleasure can act as sauces of diseases; therefore they have to be aware of it. When it comes to the meaning of life, wealth and fame cannot be the purpose of life. The important value of life among the infant, youth, middle age, and old age, is how to take a good role in complex relationships among lives, as mother and daughter, as father and son, as brothers and as friends, and how to provide a good support and devotion to family. That is, the real goal for life is to build the ethical growth among family, as father, mother, brothers and sisters. 6. As for the social life, there are negative senses of human nature which may result in shortening life. They are conceit, laziness, hasty, greed and avarice, which often lead to indulge oneself in Joo-Saek-Jae-Kwon (debauchery, riches and authority) and consequently reduce the length of life. That is, life expectancy and fortune can also depend on the human nature. In fact, this idea can be extended to the description of the phenomena in a whole country. The ills of Joo-Saek-Jae-Kwon may harm not only the unity of individual or family, but also the status of ones country. Therefore, awareness of its mischief is thoroughly considered. As seen above, Joo-Saek-Jae-Kwon is closely related to human nature. Thus, it has to be overcome not by approaches of suppression or self-regulation, but by those of Yangsaeng technique which provides practical methods to solve this problem. Some illustrative ways are that we should respect ladies, support good friends, admire wise men, and protect poor people. 7. With regard to food, Yangseng Approach also suggests methods, how to keep a balance between our body and food and how to improve our health. It says that Yang person should moderate his/her energy (Ki) to the level of balance, by eating Um-type food. His/her physical constitutions should be based on according to the sizes of human viscera and the energy of Um/Yang. Um person should elevate his energy (Ki) to the balanced level, by eating Yang-type food. This approach also distinguishes good food from harmful food and provides a guideline for healthy diet. 8. Above all, Lees Yangseng Theory brings an opening to integrate human existence with heaven on an equal level of energy and understand the interrelationship between the two. It is based on Confucianism and thoughts of Practical Science. It further suggests a model for humanity with an idea of optimal human-centered society. The main ideas of the theory include how to keep a mind for the good (Ho-Seon-Ji-Shim) but against evil (Ak-Ak-Ji-Shim), how to nurture the inner-nature (Jon-Ki-Shim-Yang-Ki-Seong), and how to discipline ourselves and establish ones righteous goal, Ji-In-Jeong-Ki. That is, its fundamental idea is rooted in Jeong-Shim-Jeong-Haeng (sound mind and sound deed), with the view of awareness of our behavior (Ji-Haeng). It has been examined in this study that the Yangseng Approaches balanced with individual physical constitutions were basically associated with these notions above.
Living a long and healthy life is a primary goal of every human being. Yangseng Theory is a principle that suggests how to live such a long life. Throughout history, studies have been widely done on this Yangseng Approach. In Korea, this theory was firmly compiled into a book, 'Dong-Eui-Bo-Gam'. Later, Lee, Je-Ma further examines the Yangseng Approach in detail, and investigates the therapeutic measures of theoretical philosophy and ideological medical science, through the books of 'Kyuk-Chi-Go', 'Tong-Eui-Su-Se-Bo-Won', and 'Che-Jung-Shin-Pyun'. At the first line of the book, 'Che-Jung-Shin-Pyun', Lee points out that 'Su (longevity of life)' is the best of five enjoyments that a human can have in his/her life. Accordingly, Su, living long, remains as the basis for the use of the rest. Therefore, I will examine the Yangseng Theory of Lee, Je-Ma with regard - ii - to the ideas of individual physical constitutions and explore his ideological construction based on Sa-Sang-Seol (Four Type Premise) on the principles of Um and Yang. The philosophical basis to structure the principle of Lee's ideological medical science is established by a book called 'Kyuk-Chi-Go'. It consists of three sections; 'Dok-Haeng-Pyun', 'Yu-Ryak' and 'Ban-Sung-Jam'. Not long after this 10-year-written book was completed, the book, 'Dong-Eui-Su-Se-Bo-Won' was published. 'Kyuk-Chi-Go' includes the ideology of Ji-In-Ron (Intellect Theory) which helps to identify the types of ideologists. This ideology is particularly described in the section of 'Dok-Hang-Pyun'. Moreover, it is supported by 'Ban-Sung-Jam' which is closely related to 'Yu-Ryak' with a metaphysical approach. The 'Yu-Ryak' is a summary of Confucianism complied in 'Dok-Haeng-Pyun'. 'Seong-Myung-Ron' introduced at the beginning of a medical book, 'Dong-Eui-Su-Se-Bo-Won', describes a view that heaven's will is identical to human nature. That is, it explains the relation between the energy of heaven and the human's matters. In this respect, its explanation covers the phenomena of the human body, society, and the universe. Lee establishes four-Images of physical constitutions based on the great/small sizes and Um/Yang of human organs: 1) Tae-Yang-In is a person who has a big lung and a small liver; 2) Tae-Eum-In with a big liver and a small lung; 3) So-Yang-In with a big spleen and a small kidney; 4) So-Eum-In with a big kidney and a small spleen. He viewed that of five viscera, heart is the central part of all and considered it separately. For this reason, his distinction was with these four types regarding only four viscera: lung, spleen, liver and kidney. The idea of sectional viscera proposed by Lee, Je-Ma originates in 'So-Mun' and 'Young-Chu' from the book of 'Hwang-Je-Nae-Gyung'. However, it does not include any support of Kyung-Rak theory which argues the premises of anatomical/physiological viscera and the Shib-Yi-Jeong-Kyung and the Ki-Gyung-Pal-Maek. It said, the main idea is based on Cheon-In-Seong-Myong (Heavenly Human Natural Will) and Sa-Sang-Jang-Guk (four-type-viscera-section) maintained by the theory of four images. In view of that, it offers a new description of anatomical/physiological functions in the human body. This attempt is to demonstrate dialectically the distinctions of physical constitutions with regard to human figures, their types of energy, their personalities and their talents. The ideological philosophy and ideological medical science based on the ideology of physical constitutes, address following claims, according to the small/big sizes of human viscera and the energy of Um/Yang. 1. Tae-Yang-In has a big liver and a small lung, and is required to have a caution of emotional involvement such as feeling sad and angry, and should be self-regulated but not self-indulged. If hasty, the blood of liver can be damaged. Therefore, only staying calm and peace will bring him/her a long life. A full bladder implies the healthy condition of his/her body. Cautions need to be paid to a temptation of making big contributions and stealing. 2. So-Yang-In has a big spleen and a small kidney. He/she is required to be cautious about the feelings of sadness and anger, remain in wisdoms and do not be involved in the emotional turbulence with the trivial. If the stability is centered, he/she can stay in comfort. However if his/her feeling of insecurity increases and reaches to the level of fear, he/she may have a problem of amnesia. Therefore, in order to have a long life, he/she should be observant of him/herself and stay calm and peaceful. Proper bowel movements will help this type of person to stay healthy. Pride and laziness can be the nature of which to be aware. 3. Tae-Eum-In has a big liver and a small lung. He/she has to be aware of the degree of extreme happiness or self-indulgence. This type of person tends to be quiet and composed, and appears introvert. Thus, he/she should make an effort to keep his/her virtue of mild disposition. If not, he/she may be easily indulged in greed. Also, since he/she often feels nervous, this feeling of fear can drive him/her to a symptom of uneasy agitation called Jeong-Chung-Jeung. For this reason, he/she has to stay in peace and calm to live long. Sweating is a sign of good health. Conceit and extravagance are natures to watch out. 4. So-Eum-In has a big kidney and a small spleen. He/she has to moderate his/her extreme feelings of joy and excessiveness. He/she tends to stay inside and feel secure. Therefore, morality is a virtue to keep. Fear resulted from nervousness can weaken the spleen. Thus, this type of person often encounters an indigestion problem or a digestive disorder. In order to live long, he/she needs to settle his/her nerves. This way, his/her health can recover his/her good digestion system. Over self-esteem and extortion is the nature to be aware of. 5. As far as age is concerned, there are four categories to be discussed; Infant, youth, middle age, and old age. In the period of infant and youth, feelings of joy, anger, sorrow, and pleasure can act as sauces of diseases; therefore they have to be aware of it. When it comes to the meaning of life, wealth and fame cannot be the purpose of life. The important value of life among the infant, youth, middle age, and old age, is how to take a good role in complex relationships among lives, as mother and daughter, as father and son, as brothers and as friends, and how to provide a good support and devotion to family. That is, the real goal for life is to build the ethical growth among family, as father, mother, brothers and sisters. 6. As for the social life, there are negative senses of human nature which may result in shortening life. They are conceit, laziness, hasty, greed and avarice, which often lead to indulge oneself in Joo-Saek-Jae-Kwon (debauchery, riches and authority) and consequently reduce the length of life. That is, life expectancy and fortune can also depend on the human nature. In fact, this idea can be extended to the description of the phenomena in a whole country. The ills of Joo-Saek-Jae-Kwon may harm not only the unity of individual or family, but also the status of ones country. Therefore, awareness of its mischief is thoroughly considered. As seen above, Joo-Saek-Jae-Kwon is closely related to human nature. Thus, it has to be overcome not by approaches of suppression or self-regulation, but by those of Yangsaeng technique which provides practical methods to solve this problem. Some illustrative ways are that we should respect ladies, support good friends, admire wise men, and protect poor people. 7. With regard to food, Yangseng Approach also suggests methods, how to keep a balance between our body and food and how to improve our health. It says that Yang person should moderate his/her energy (Ki) to the level of balance, by eating Um-type food. His/her physical constitutions should be based on according to the sizes of human viscera and the energy of Um/Yang. Um person should elevate his energy (Ki) to the balanced level, by eating Yang-type food. This approach also distinguishes good food from harmful food and provides a guideline for healthy diet. 8. Above all, Lees Yangseng Theory brings an opening to integrate human existence with heaven on an equal level of energy and understand the interrelationship between the two. It is based on Confucianism and thoughts of Practical Science. It further suggests a model for humanity with an idea of optimal human-centered society. The main ideas of the theory include how to keep a mind for the good (Ho-Seon-Ji-Shim) but against evil (Ak-Ak-Ji-Shim), how to nurture the inner-nature (Jon-Ki-Shim-Yang-Ki-Seong), and how to discipline ourselves and establish ones righteous goal, Ji-In-Jeong-Ki. That is, its fundamental idea is rooted in Jeong-Shim-Jeong-Haeng (sound mind and sound deed), with the view of awareness of our behavior (Ji-Haeng). It has been examined in this study that the Yangseng Approaches balanced with individual physical constitutions were basically associated with these notions above.
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