대학생들의 열등감 극복을 위한 개인심리학적 집단상담의 효과 (The) effects of group counseling based on individual psychology for reducing, college students' inferiority complex원문보기
본 연구는 대학생들의 열등감 극복을 위한 목적으로 Adler의 개인심리학을 이론적 배경으로 하여 집단상담 프로그램을 개발하였으며, 이 프로그램이 대학생들의 열등감 증후 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 알아보았다. 그리고 집단상담 과정의 즉시적 성과와 최종성과를 연결하는 매개체로써 집단상담 과정의 흐름을 회기평가를 통해 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 열등감 증후 수준을 유의미하게 감소시켜 주는가? 둘째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 사회적 관심 수준을 유의미하게 증가시켜 주는가? 셋째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램의 집단전개단계별 회기성과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 Y시에 소재하는 대학교에 재학중인 재학생 32명이다. 이들을 실험집단 15명, 통제집단 17명으로 무선 배치하여, 실험집단에는 주1회 120분씩, 총 8회의 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 사전-사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「열등감 증후 척도」, 「사회적 관심척도」, 「상담회기평가 질문지」를 사용하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 대학생들의 열등감 극복을 위한 목적으로 Adler의 개인심리학을 이론적 배경으로 하여 집단상담 프로그램을 개발하였으며, 이 프로그램이 대학생들의 열등감 증후 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 알아보았다. 그리고 집단상담 과정의 즉시적 성과와 최종성과를 연결하는 매개체로써 집단상담 과정의 흐름을 회기평가를 통해 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 열등감 증후 수준을 유의미하게 감소시켜 주는가? 둘째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 사회적 관심 수준을 유의미하게 증가시켜 주는가? 셋째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램의 집단전개단계별 회기성과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 Y시에 소재하는 대학교에 재학중인 재학생 32명이다. 이들을 실험집단 15명, 통제집단 17명으로 무선 배치하여, 실험집단에는 주1회 120분씩, 총 8회의 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 사전-사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「열등감 증후 척도」, 「사회적 관심척도」, 「상담회기평가 질문지」를 사용하였다. 자료처리는 공변량 분석과 반복측정 변량분석을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 열등감 증후수준을 유의미하게 감소시켰다. 둘째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 사회적 관심수준을 긍정적으로 변화시켰다. 셋째, 상담회기평가에 의하면 본 프로그램의 전개에 따라 상담의 효과는 의미있게 증가하는 모습으로 나타났다. 그리고 상담의 회기가 진행함에 따라 상담의 깊이와 순조로움은 유의미하게 증가하는 모습을 보여주었다. 본 연구 결과를 토대로 하여 대학생들의 열등감을 극복하도록 도와주기 위해서는 Adler의 개인 심리학에 입각한 집단상담을 적극적으로 활용할 것을 제언하였다.
본 연구는 대학생들의 열등감 극복을 위한 목적으로 Adler의 개인심리학을 이론적 배경으로 하여 집단상담 프로그램을 개발하였으며, 이 프로그램이 대학생들의 열등감 증후 수준과 사회적 관심에 미치는 효과를 알아보았다. 그리고 집단상담 과정의 즉시적 성과와 최종성과를 연결하는 매개체로써 집단상담 과정의 흐름을 회기평가를 통해 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 열등감 증후 수준을 유의미하게 감소시켜 주는가? 둘째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 사회적 관심 수준을 유의미하게 증가시켜 주는가? 셋째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램의 집단전개단계별 회기성과는 어떠한가? 본 연구의 대상은 Y시에 소재하는 대학교에 재학중인 재학생 32명이다. 이들을 실험집단 15명, 통제집단 17명으로 무선 배치하여, 실험집단에는 주1회 120분씩, 총 8회의 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 사전-사후검사만 실시하였다. 측정도구는 「열등감 증후 척도」, 「사회적 관심척도」, 「상담회기평가 질문지」를 사용하였다. 자료처리는 공변량 분석과 반복측정 변량분석을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 열등감 증후수준을 유의미하게 감소시켰다. 둘째, 열등감 극복을 위한 집단상담 프로그램은 대학생들의 사회적 관심수준을 긍정적으로 변화시켰다. 셋째, 상담회기평가에 의하면 본 프로그램의 전개에 따라 상담의 효과는 의미있게 증가하는 모습으로 나타났다. 그리고 상담의 회기가 진행함에 따라 상담의 깊이와 순조로움은 유의미하게 증가하는 모습을 보여주었다. 본 연구 결과를 토대로 하여 대학생들의 열등감을 극복하도록 도와주기 위해서는 Adler의 개인 심리학에 입각한 집단상담을 적극적으로 활용할 것을 제언하였다.
The purpose of their study was to develop a group counseling program based on Adlerian Individual psychology in order to help college students' overcoming their inferiority complex. Other purpose were to examine changes of their inferiority symptom and social interest and to examine to counseling se...
The purpose of their study was to develop a group counseling program based on Adlerian Individual psychology in order to help college students' overcoming their inferiority complex. Other purpose were to examine changes of their inferiority symptom and social interest and to examine to counseling session outcome. For their study the following hypotheses were established. First, does the group counseling program help to reduce the college student's inferiority symptoms significantly? Second, does the program help to increase their social interests significantly? Third, are their counseling session outcomes apparent according to each session progression? The subjects were 32 college students in yosoo city. 15 subjects were assigned in the experimental group and 17 were in the control group randomly. The experimental group students received 8 sessions of group counseling in 8 weeks(each session lasted about 2 hours, total 16 hours). Inferiority symptom scale, Social interest scale and Session Evaluation Questionnaire were need for the study. The data was analyzed by ANCOVA, and repeated measure ANOVA. The results are as follows ; First, the group counseling program helped to reduce the level of the college students' inferiority symptoms significantly. Second, the program helped to increase the levels of their social interests. Third, the session evaluation proved that there was a significant increase in counseling outcomes in each session, and the depth and smooth progress was apparent according to the session progression. Based on the results, Adlerian counseling program was suggested as a means to help collage students overcome their inferiority complex.
The purpose of their study was to develop a group counseling program based on Adlerian Individual psychology in order to help college students' overcoming their inferiority complex. Other purpose were to examine changes of their inferiority symptom and social interest and to examine to counseling session outcome. For their study the following hypotheses were established. First, does the group counseling program help to reduce the college student's inferiority symptoms significantly? Second, does the program help to increase their social interests significantly? Third, are their counseling session outcomes apparent according to each session progression? The subjects were 32 college students in yosoo city. 15 subjects were assigned in the experimental group and 17 were in the control group randomly. The experimental group students received 8 sessions of group counseling in 8 weeks(each session lasted about 2 hours, total 16 hours). Inferiority symptom scale, Social interest scale and Session Evaluation Questionnaire were need for the study. The data was analyzed by ANCOVA, and repeated measure ANOVA. The results are as follows ; First, the group counseling program helped to reduce the level of the college students' inferiority symptoms significantly. Second, the program helped to increase the levels of their social interests. Third, the session evaluation proved that there was a significant increase in counseling outcomes in each session, and the depth and smooth progress was apparent according to the session progression. Based on the results, Adlerian counseling program was suggested as a means to help collage students overcome their inferiority complex.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.