본 연구는 넓은 의미에서 조형예술의 한 부분인 무대를 표현함에 있어 무대 미술을 뒷받침하는 조형예술의 정신과 양식에도 새로운 양상을 가져오게 되었다. 이러한 새로운 시대적 흐름 속에 조형의 시각적인 구성관계를 완벽하게 이해하고 조절하려면, 디자인 형태를 만들어 내는 형태와 색상과 같은 가시적인 요소들뿐 아니라, 조형에 대한 새로운 인식과 형성과정, 무대를 표현함에 있어 조형 원리와 내적 질서, 구조체계의 중요성, 이러한 형식을 통한 조형적 사고와 미적 표현을 통하여 극 공간과 무대미술 속에 내제 되어있는 조형에 대한 이해와 실제로 무대미술 조형에 어떻게 적용되고 있는가 는 무대표현에 있어 가장 근본이 되는 문제라는 관점아래 ...
본 연구는 넓은 의미에서 조형예술의 한 부분인 무대를 표현함에 있어 무대 미술을 뒷받침하는 조형예술의 정신과 양식에도 새로운 양상을 가져오게 되었다. 이러한 새로운 시대적 흐름 속에 조형의 시각적인 구성관계를 완벽하게 이해하고 조절하려면, 디자인 형태를 만들어 내는 형태와 색상과 같은 가시적인 요소들뿐 아니라, 조형에 대한 새로운 인식과 형성과정, 무대를 표현함에 있어 조형 원리와 내적 질서, 구조체계의 중요성, 이러한 형식을 통한 조형적 사고와 미적 표현을 통하여 극 공간과 무대미술 속에 내제 되어있는 조형에 대한 이해와 실제로 무대미술 조형에 어떻게 적용되고 있는가 는 무대표현에 있어 가장 근본이 되는 문제라는 관점아래 공연예술로서 무대미술의 실체에 적응하는 조형능력의 향상과 무대표현의 새로운 대안을 제시하고자하는데 본 연구 목적이 있다. 이러한 연구의 목적에 입각하여 무대를 표현함에 있어 시각언어가 갖는 조형성에 대하여 몇 가지로 구분, 논술하여 살펴본 결과 무대를 표현함에 있어 이미지 창조를 위한 그 기본이 되는 조형성은 매우 과학적이며 논리적임을 알 수 가 있었으며 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시각적 충격에 의해 즉각적으로 반응을 하게되는 시각언어의 표현행위는 그가 만든 공간의 환경에 스스로 지배를 받는다는 사실을 인식하고 배우와 극 공간환경, 또 극 공간환경의 행동이미지와 관객의 체험이 유기적인 상호 관계 속에 이루어지도록 할 때 극 예술의 궁극적인 목적에 도달할 수 있을 것이다. 둘째, 조형활동은 형태로서 그 결과를 얻기 이전에 창조적인 상상을 통한 수많은 사고 매개를 통하게 되며 그 매개가 미적 감동이든, 추상적 개념이든 간에 조형활동에는 그것을 창조하는 자의 생생하고도 존엄한 사상이 형(形) 을 통해서 구체화되고, 형상화하는 등의 총체로서의 태도 전체를 조형의 연구적 태도로서 정착시킬 필요가 있다는 것이다. 이러한 논리적인 연구 태도는 창조적이고 독창적인 조형사고를 형상화함으로서 구체화될 수 있을 것이다. 셋째, 극 공간 속에서의 시각언어를 표현 해야하는 극 공간디자이너는 조형에 대한 명확한 파악과 체험을 조형적 형태로 통합할 수 있는 창조적인 역량에 의해 인간행동에서의 환경의 역할을 이해하고, 인간의 의식적 조형의지와 이러한 조형의지에 대상이 되는 소재를 가지고 상징적인 의미를 지닌 형 또는 형태를 창출하는 일련의 독창적 행위와 창의적 과정을 과감하게 받아들여야 한다는 것이다. 왜냐하면 무대미술이란 미술가의 조형에 대한 이해와 미적인 사고를 구체화시킨 최종적인 결과물이기 때문이다. 따라서 앞으로의 무대는 하나의 형식에 국한되지 않고 최대한의 지식의 활용과 표현을 통해 자신이 추구하고 자 하는 미(美) 개념을 설명할 수 있고 모든 요소가 완전히 융화된 무대가 이루어져야 하겠다. 무대미술가 또한 창조적이고 독창적인 무대를 표현하기 위해서는 조형예술 속에 담겨진 심상들을 충분한 이해를 통하여 자신의 역사의 이해와 그 역사를 이끌어온 가치 체계를 알아야 할 필요성이 있으며, 이러한 사고의 이해는 조형적 표현능력에 있어 개성이 있는 예술적인 소양과 조형적인 감흥을 길러주는 창의적 자발성의 발견에 많은 도움은 물론 이러한 연구적인 태도로서의 접근만이 극 공간 디자인의 발전에 도움을 줄 것이다.
본 연구는 넓은 의미에서 조형예술의 한 부분인 무대를 표현함에 있어 무대 미술을 뒷받침하는 조형예술의 정신과 양식에도 새로운 양상을 가져오게 되었다. 이러한 새로운 시대적 흐름 속에 조형의 시각적인 구성관계를 완벽하게 이해하고 조절하려면, 디자인 형태를 만들어 내는 형태와 색상과 같은 가시적인 요소들뿐 아니라, 조형에 대한 새로운 인식과 형성과정, 무대를 표현함에 있어 조형 원리와 내적 질서, 구조체계의 중요성, 이러한 형식을 통한 조형적 사고와 미적 표현을 통하여 극 공간과 무대미술 속에 내제 되어있는 조형에 대한 이해와 실제로 무대미술 조형에 어떻게 적용되고 있는가 는 무대표현에 있어 가장 근본이 되는 문제라는 관점아래 공연예술로서 무대미술의 실체에 적응하는 조형능력의 향상과 무대표현의 새로운 대안을 제시하고자하는데 본 연구 목적이 있다. 이러한 연구의 목적에 입각하여 무대를 표현함에 있어 시각언어가 갖는 조형성에 대하여 몇 가지로 구분, 논술하여 살펴본 결과 무대를 표현함에 있어 이미지 창조를 위한 그 기본이 되는 조형성은 매우 과학적이며 논리적임을 알 수 가 있었으며 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시각적 충격에 의해 즉각적으로 반응을 하게되는 시각언어의 표현행위는 그가 만든 공간의 환경에 스스로 지배를 받는다는 사실을 인식하고 배우와 극 공간환경, 또 극 공간환경의 행동이미지와 관객의 체험이 유기적인 상호 관계 속에 이루어지도록 할 때 극 예술의 궁극적인 목적에 도달할 수 있을 것이다. 둘째, 조형활동은 형태로서 그 결과를 얻기 이전에 창조적인 상상을 통한 수많은 사고 매개를 통하게 되며 그 매개가 미적 감동이든, 추상적 개념이든 간에 조형활동에는 그것을 창조하는 자의 생생하고도 존엄한 사상이 형(形) 을 통해서 구체화되고, 형상화하는 등의 총체로서의 태도 전체를 조형의 연구적 태도로서 정착시킬 필요가 있다는 것이다. 이러한 논리적인 연구 태도는 창조적이고 독창적인 조형사고를 형상화함으로서 구체화될 수 있을 것이다. 셋째, 극 공간 속에서의 시각언어를 표현 해야하는 극 공간디자이너는 조형에 대한 명확한 파악과 체험을 조형적 형태로 통합할 수 있는 창조적인 역량에 의해 인간행동에서의 환경의 역할을 이해하고, 인간의 의식적 조형의지와 이러한 조형의지에 대상이 되는 소재를 가지고 상징적인 의미를 지닌 형 또는 형태를 창출하는 일련의 독창적 행위와 창의적 과정을 과감하게 받아들여야 한다는 것이다. 왜냐하면 무대미술이란 미술가의 조형에 대한 이해와 미적인 사고를 구체화시킨 최종적인 결과물이기 때문이다. 따라서 앞으로의 무대는 하나의 형식에 국한되지 않고 최대한의 지식의 활용과 표현을 통해 자신이 추구하고 자 하는 미(美) 개념을 설명할 수 있고 모든 요소가 완전히 융화된 무대가 이루어져야 하겠다. 무대미술가 또한 창조적이고 독창적인 무대를 표현하기 위해서는 조형예술 속에 담겨진 심상들을 충분한 이해를 통하여 자신의 역사의 이해와 그 역사를 이끌어온 가치 체계를 알아야 할 필요성이 있으며, 이러한 사고의 이해는 조형적 표현능력에 있어 개성이 있는 예술적인 소양과 조형적인 감흥을 길러주는 창의적 자발성의 발견에 많은 도움은 물론 이러한 연구적인 태도로서의 접근만이 극 공간 디자인의 발전에 도움을 줄 것이다.
This study was attempted to creative a new phase in the spirit and style of formative art supporting stage art in expressing the stage, a part of formative art in a broad sense. To fully understand and control the visual composition relation of a form in this new temporal current, this article aims ...
This study was attempted to creative a new phase in the spirit and style of formative art supporting stage art in expressing the stage, a part of formative art in a broad sense. To fully understand and control the visual composition relation of a form in this new temporal current, this article aims to devise the improvement of formative ability fitted into stage art as performance art and bring up with a new alternative of stage expression in terms of the most fundamental issue, that is, understanding of a form inherent in theatrical space and stage art through the importance of formative principle, internal order, structural significance, aesthetic expression to the form in displaying visual factors such as form and color creating design and new awareness to form and formulation process, and the stage, furthermore, its reaction on actual stage art form. Based on this end, as a result of dividing, setting forth, and exploring the formativeness of visual language, its was found that the basic form for creating images in expressing the stage is very scientific and logical, and its conclusion was as follows. First, the utter goal of theatrical art will be able to be reached only by understanding that the expressing act of visual language immediately responding to visual shock is ruled by spacial environment of its own making, and actors and theatrical environment, the behavioral image of the environment and audience's experience are organically interacted. Second, formative activity, before it comes by its results, needs to be settled down as a general attitude like its creator's vivid and dignified images are materialized through a form whether its media are aesthetic impression or abstract concept. This logical research attitude will be realized through giving shape to creative and original formative thought. Third, the theatrical designer to express visual language at the theatrical space should understand environment's role in man's act by creative ability to integrate definite understanding and experience of form into formative type and daringly accept a series of original acts and creative processes to make up a form or type with symbolic meaning with the objects to this formative will. Since stage art is the final product actualized from the artist's understanding and aesthetic thought of a form. Thus the future stage will have to be such stage as to explain the concept of beauty pursued by itself and fused with all factors through utilizing and expressing knowledge to the utmost, not limited to one style. To express a creative and original stage, the stage artist need to sufficiently understand the images, history and values leading it, contained in formative art, and only such scholastic attitude will help find out creative spontaneity cultivating artistic acquirements, and formative interest in formative expression capability, and develop theatrical space design.
This study was attempted to creative a new phase in the spirit and style of formative art supporting stage art in expressing the stage, a part of formative art in a broad sense. To fully understand and control the visual composition relation of a form in this new temporal current, this article aims to devise the improvement of formative ability fitted into stage art as performance art and bring up with a new alternative of stage expression in terms of the most fundamental issue, that is, understanding of a form inherent in theatrical space and stage art through the importance of formative principle, internal order, structural significance, aesthetic expression to the form in displaying visual factors such as form and color creating design and new awareness to form and formulation process, and the stage, furthermore, its reaction on actual stage art form. Based on this end, as a result of dividing, setting forth, and exploring the formativeness of visual language, its was found that the basic form for creating images in expressing the stage is very scientific and logical, and its conclusion was as follows. First, the utter goal of theatrical art will be able to be reached only by understanding that the expressing act of visual language immediately responding to visual shock is ruled by spacial environment of its own making, and actors and theatrical environment, the behavioral image of the environment and audience's experience are organically interacted. Second, formative activity, before it comes by its results, needs to be settled down as a general attitude like its creator's vivid and dignified images are materialized through a form whether its media are aesthetic impression or abstract concept. This logical research attitude will be realized through giving shape to creative and original formative thought. Third, the theatrical designer to express visual language at the theatrical space should understand environment's role in man's act by creative ability to integrate definite understanding and experience of form into formative type and daringly accept a series of original acts and creative processes to make up a form or type with symbolic meaning with the objects to this formative will. Since stage art is the final product actualized from the artist's understanding and aesthetic thought of a form. Thus the future stage will have to be such stage as to explain the concept of beauty pursued by itself and fused with all factors through utilizing and expressing knowledge to the utmost, not limited to one style. To express a creative and original stage, the stage artist need to sufficiently understand the images, history and values leading it, contained in formative art, and only such scholastic attitude will help find out creative spontaneity cultivating artistic acquirements, and formative interest in formative expression capability, and develop theatrical space design.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.