본 연구는 우리 나라 외식서비스 산업의 현황과 문제점을 파악하고 선진 외식기업의 성공적인 마케팅 사례를 통해 국내 외식 기업에 발전 방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 국내외 관련서적을 중심으로 외식서비스산업 관련 연구기관의 보고서 및 정기간행물 등 각종 자료와 통계를 이용한 문헌적 고찰을 하였다. 고속 고도 성장을 이룬 우리 나라 외식산업의 발전과정과 그 성장의 견인차 역할을 한 프랜차이즈 시스템의 고찰을 통한 외식 산업의 특징을 살펴보았으며 외식 시장을 주도하고 있는 주요 외식브랜드 업체들의 최근 5년간의 영업 실적과 2002년 목표를 살핌으로서 국내 외식 산업의 현황을 알아보았다. 최근 발표된 소비자 외식 트랜드에 대한 분석결과를 통해 외식 행위에 있어 소비자 취향과 추세 그리고 향후 외식시장의 변화를 전망했다. 국내 외식업계가 안고있는 문제점을 분석하고 선진 외식기업의 성공적인 경영 사례의 분석을 통해 국내 외식기업의 바람직한 발전 방안을 찾고자 했다. 이상의 연구 과정을 통한 결론으로 우리 나라 외식서비스기업이 지향해야할 바람직한 발전 방안으로는 마케팅 능력의 강화와 ...
본 연구는 우리 나라 외식서비스 산업의 현황과 문제점을 파악하고 선진 외식기업의 성공적인 마케팅 사례를 통해 국내 외식 기업에 발전 방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 국내외 관련서적을 중심으로 외식서비스산업 관련 연구기관의 보고서 및 정기간행물 등 각종 자료와 통계를 이용한 문헌적 고찰을 하였다. 고속 고도 성장을 이룬 우리 나라 외식산업의 발전과정과 그 성장의 견인차 역할을 한 프랜차이즈 시스템의 고찰을 통한 외식 산업의 특징을 살펴보았으며 외식 시장을 주도하고 있는 주요 외식브랜드 업체들의 최근 5년간의 영업 실적과 2002년 목표를 살핌으로서 국내 외식 산업의 현황을 알아보았다. 최근 발표된 소비자 외식 트랜드에 대한 분석결과를 통해 외식 행위에 있어 소비자 취향과 추세 그리고 향후 외식시장의 변화를 전망했다. 국내 외식업계가 안고있는 문제점을 분석하고 선진 외식기업의 성공적인 경영 사례의 분석을 통해 국내 외식기업의 바람직한 발전 방안을 찾고자 했다. 이상의 연구 과정을 통한 결론으로 우리 나라 외식서비스기업이 지향해야할 바람직한 발전 방안으로는 마케팅 능력의 강화와 핵심역량의 제고로 집약될 수 있다. 결론를 요약하면 다음과 같다. 우리 나라 외식기업이 지향해야할 바람직한 마케팅전략 방안으로는 첫째, 확실한 브랜드 이미지를 확립해야 한다. 둘째, 외식업종 특성을 고려한 효율적인 광고를 해야 한다. 셋째, 가격 파괴 등 다양한 가격 정책이 필요하다. 넷째, 타임 세이빙 및 간편성의 중식 개발에 주력해야 한다. 다섯째, 전문 메뉴의 집중화 및 고유 컨셉 설정과 활성화이다. 여섯째, 각종 이벤트 마케팅의 활성화이다. 외식서비스기업의 핵심역량재고 전략 방안으로는 첫째, 재무 및 조직부문의 프랜차이즈 시스템의 활용이다. 둘째, 체계적이고 전문적인 교육의 실시와 시설을 확충해야 한다. 셋째, 차별화와 전문화이다. 이상의 연구 결과는 우리 나라 외식업계 경영자나 마케터에게 유용한 경영 지침으로 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 우리 나라 외식서비스 산업의 현황과 문제점을 파악하고 선진 외식기업의 성공적인 마케팅 사례를 통해 국내 외식 기업에 발전 방안을 제시하는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 국내외 관련서적을 중심으로 외식서비스산업 관련 연구기관의 보고서 및 정기간행물 등 각종 자료와 통계를 이용한 문헌적 고찰을 하였다. 고속 고도 성장을 이룬 우리 나라 외식산업의 발전과정과 그 성장의 견인차 역할을 한 프랜차이즈 시스템의 고찰을 통한 외식 산업의 특징을 살펴보았으며 외식 시장을 주도하고 있는 주요 외식브랜드 업체들의 최근 5년간의 영업 실적과 2002년 목표를 살핌으로서 국내 외식 산업의 현황을 알아보았다. 최근 발표된 소비자 외식 트랜드에 대한 분석결과를 통해 외식 행위에 있어 소비자 취향과 추세 그리고 향후 외식시장의 변화를 전망했다. 국내 외식업계가 안고있는 문제점을 분석하고 선진 외식기업의 성공적인 경영 사례의 분석을 통해 국내 외식기업의 바람직한 발전 방안을 찾고자 했다. 이상의 연구 과정을 통한 결론으로 우리 나라 외식서비스기업이 지향해야할 바람직한 발전 방안으로는 마케팅 능력의 강화와 핵심역량의 제고로 집약될 수 있다. 결론를 요약하면 다음과 같다. 우리 나라 외식기업이 지향해야할 바람직한 마케팅전략 방안으로는 첫째, 확실한 브랜드 이미지를 확립해야 한다. 둘째, 외식업종 특성을 고려한 효율적인 광고를 해야 한다. 셋째, 가격 파괴 등 다양한 가격 정책이 필요하다. 넷째, 타임 세이빙 및 간편성의 중식 개발에 주력해야 한다. 다섯째, 전문 메뉴의 집중화 및 고유 컨셉 설정과 활성화이다. 여섯째, 각종 이벤트 마케팅의 활성화이다. 외식서비스기업의 핵심역량재고 전략 방안으로는 첫째, 재무 및 조직부문의 프랜차이즈 시스템의 활용이다. 둘째, 체계적이고 전문적인 교육의 실시와 시설을 확충해야 한다. 셋째, 차별화와 전문화이다. 이상의 연구 결과는 우리 나라 외식업계 경영자나 마케터에게 유용한 경영 지침으로 활용 될 수 있을 것으로 기대된다.
This study was intended to investigate the present situation and problem of the Korean foodservice industry in Korea and present the plan for development it as an advanced foodservice industry. For this purpose, it attempted to make the literature review using all kinds of materials and statistics s...
This study was intended to investigate the present situation and problem of the Korean foodservice industry in Korea and present the plan for development it as an advanced foodservice industry. For this purpose, it attempted to make the literature review using all kinds of materials and statistics such as the reports and periodicals of the research institutions related to foodservice industry with a focus on domestic and foreign relevant books. In investigating the developmental process of the Korean foodservice industry, this study divided the grow process of the foodservice industry until 2002 into five stages and performed a role as the traction of the Korean foodservice industry. And it sought to grasp the characteristics of the Korean foodservice industry through an inquiry into the franchise system taking the lead in the current domestic foodservice market and the foodservice market. In addition, it sought to investigate the present situation of recent 5-year business and the 2002 business objective of the firms belonging to the leading group of firms ranking on top of sales by principal category of business in order to grasp the present situation and realities of the Korean foodservice industry. Based on the recently published results of the questionnaire research on the foodservice trend of consumers, this study sought to analyze their suggestive points and investigate the successful cases of the brand strategy, advertising strategy, pricing strategy and organization strategy of advanced foodservice firms. And it attempted to identify the limit and problem of the domestic foodservice industry and consider the strategic direction for raising core capacity. Based on the above results, the developmental plan of the Korean foodservice industry could be summarized as follows: First, it is necessary to make intensive management of softwares such as the atmosphere, service, hygiene and the like rather than hardwares such as the quantitative expansion of sales. Second, it is necessary to set the concept proper to the business place and establish the marketing positioning based on peculiar and differentiated management. Third, foodservice firms should activate delivery sales, takeout, sales based on strategic partnership with the Internet and the like, not business within the business place. Fourth, it is necessary to continue to develop a diversity of promotional strategies through the marketing well-suited to the regional commercial zone by store, such as the improvement of name recognition, the intensification of store attraction and the like. Fifth, it is necessary to take a measure for business management such as the plan to secure repeaters by store, the plan to minimize investment, the strategic plan to maximize customer transaction, the strategic plan to minimize expenses, the strategic plan to maximize turnover and the like. Sixth, it is necessary to improve economies such as the stability and quality maintenance of food materials, price competitiveness and the like. Seventh, it is necessary to expand investment in specialized manpower and provide employees with sustained education and training. The above conclusion presented as the plan to tide over the internal and external problem existing behind the Korean foodservice industry achieving a remarkable progress for a short time and develop towards the 12th-century advanced foodservice industry, which could be used as the useful guidelines for business management for foodservice operators and marketers.
This study was intended to investigate the present situation and problem of the Korean foodservice industry in Korea and present the plan for development it as an advanced foodservice industry. For this purpose, it attempted to make the literature review using all kinds of materials and statistics such as the reports and periodicals of the research institutions related to foodservice industry with a focus on domestic and foreign relevant books. In investigating the developmental process of the Korean foodservice industry, this study divided the grow process of the foodservice industry until 2002 into five stages and performed a role as the traction of the Korean foodservice industry. And it sought to grasp the characteristics of the Korean foodservice industry through an inquiry into the franchise system taking the lead in the current domestic foodservice market and the foodservice market. In addition, it sought to investigate the present situation of recent 5-year business and the 2002 business objective of the firms belonging to the leading group of firms ranking on top of sales by principal category of business in order to grasp the present situation and realities of the Korean foodservice industry. Based on the recently published results of the questionnaire research on the foodservice trend of consumers, this study sought to analyze their suggestive points and investigate the successful cases of the brand strategy, advertising strategy, pricing strategy and organization strategy of advanced foodservice firms. And it attempted to identify the limit and problem of the domestic foodservice industry and consider the strategic direction for raising core capacity. Based on the above results, the developmental plan of the Korean foodservice industry could be summarized as follows: First, it is necessary to make intensive management of softwares such as the atmosphere, service, hygiene and the like rather than hardwares such as the quantitative expansion of sales. Second, it is necessary to set the concept proper to the business place and establish the marketing positioning based on peculiar and differentiated management. Third, foodservice firms should activate delivery sales, takeout, sales based on strategic partnership with the Internet and the like, not business within the business place. Fourth, it is necessary to continue to develop a diversity of promotional strategies through the marketing well-suited to the regional commercial zone by store, such as the improvement of name recognition, the intensification of store attraction and the like. Fifth, it is necessary to take a measure for business management such as the plan to secure repeaters by store, the plan to minimize investment, the strategic plan to maximize customer transaction, the strategic plan to minimize expenses, the strategic plan to maximize turnover and the like. Sixth, it is necessary to improve economies such as the stability and quality maintenance of food materials, price competitiveness and the like. Seventh, it is necessary to expand investment in specialized manpower and provide employees with sustained education and training. The above conclusion presented as the plan to tide over the internal and external problem existing behind the Korean foodservice industry achieving a remarkable progress for a short time and develop towards the 12th-century advanced foodservice industry, which could be used as the useful guidelines for business management for foodservice operators and marketers.
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