본 연구의 목적은 초등학교 교사의 체육교육에 대한 가치정향의 우선순위를 알아보고 성별, 교직경력, 학력에 따라 가치정향을 비교 분석하는 것이다. 연구대상은 서울 시내 초등학교 교사 372명이었고, 검사도구는 Ennis &Hopper(1988)가 개발한 가치정향 설문지이다. 자료수집은 연구자가 학교를 직접 방문하여 설문조사를 통하여 하였으며, 수집된 자료는 다섯 가지 가치정향 별로 총점의 평균을 계산하여 교사의 가치정향의 우선순위를 알아보았고, 성, 교직경력, 학력에 따른 가치경향의 차이를 분석하기 위해서 SPSS/PC^+ WIND...
본 연구의 목적은 초등학교 교사의 체육교육에 대한 가치정향의 우선순위를 알아보고 성별, 교직경력, 학력에 따라 가치정향을 비교 분석하는 것이다. 연구대상은 서울 시내 초등학교 교사 372명이었고, 검사도구는 Ennis &Hopper(1988)가 개발한 가치정향 설문지이다. 자료수집은 연구자가 학교를 직접 방문하여 설문조사를 통하여 하였으며, 수집된 자료는 다섯 가지 가치정향 별로 총점의 평균을 계산하여 교사의 가치정향의 우선순위를 알아보았고, 성, 교직경력, 학력에 따른 가치경향의 차이를 분석하기 위해서 SPSS/PC^+ WINDOW 8.0 프로그램을 이용해 χ^2검증을 실시하였다. 이상과 같은 연구 목적과 방법에 의해 수집된 자료를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 초등학교 교사는 '교과내용 숙달'을 가장 상위의 가치정향으로 인식하고, '사회재건' 가치정향을 가장 하위의 가치정향으로 인식한다. 둘째, 초등학교 남 · 여 교사의 가치정향은 성별에 따라 차이가 없다. 셋째, 경력 교사는 초임이나 중견 교사보다 '학습과정' 가치정향을 중요하게 인식하고, 초임이나 중견 교사는 경력 교사보다 '사회재건' 가치정향을 중요하게 인식한다. 넷째, 초등학교 교사의 가치정향은 학력 수준에 따라 차이가 없다. 주요어 : 가치정향,_ 교과내용 숙달,_ 자아실현,_ 학습과정,_ 사회재건,_ 생태학적 통합성_
본 연구의 목적은 초등학교 교사의 체육교육에 대한 가치정향의 우선순위를 알아보고 성별, 교직경력, 학력에 따라 가치정향을 비교 분석하는 것이다. 연구대상은 서울 시내 초등학교 교사 372명이었고, 검사도구는 Ennis &Hopper(1988)가 개발한 가치정향 설문지이다. 자료수집은 연구자가 학교를 직접 방문하여 설문조사를 통하여 하였으며, 수집된 자료는 다섯 가지 가치정향 별로 총점의 평균을 계산하여 교사의 가치정향의 우선순위를 알아보았고, 성, 교직경력, 학력에 따른 가치경향의 차이를 분석하기 위해서 SPSS/PC^+ WINDOW 8.0 프로그램을 이용해 χ^2검증을 실시하였다. 이상과 같은 연구 목적과 방법에 의해 수집된 자료를 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 초등학교 교사는 '교과내용 숙달'을 가장 상위의 가치정향으로 인식하고, '사회재건' 가치정향을 가장 하위의 가치정향으로 인식한다. 둘째, 초등학교 남 · 여 교사의 가치정향은 성별에 따라 차이가 없다. 셋째, 경력 교사는 초임이나 중견 교사보다 '학습과정' 가치정향을 중요하게 인식하고, 초임이나 중견 교사는 경력 교사보다 '사회재건' 가치정향을 중요하게 인식한다. 넷째, 초등학교 교사의 가치정향은 학력 수준에 따라 차이가 없다. 주요어 : 가치정향,_ 교과내용 숙달,_ 자아실현,_ 학습과정,_ 사회재건,_ 생태학적 통합성_
The purposes of this study were (a) to identify priority of value orientations on physical education in elementary school teachers and (b) to compare their value orientations across gender (male and female), teaching experience (beginning, 4-14 years of experience, and 15+ years of experience), and ...
The purposes of this study were (a) to identify priority of value orientations on physical education in elementary school teachers and (b) to compare their value orientations across gender (male and female), teaching experience (beginning, 4-14 years of experience, and 15+ years of experience), and academic background (undergraduate degree and graduate degree). A total of 372 elementary teachers in Seoul responded to the Korean version of the Value Orientation Inventory (VOI: Ennis & Hopper, 1988). Average scores for each of the five value orientations (disciplinary mastery, learning process, social reconstruction, self-actualization, and ecological integration) were calculated to identify priority of the teachers' value orientations. A series of Chi-square analyses were employed to examine the relationships of value orientation to gender, teaching experience, and academic background. Major findings from the analyses suggested that elementary school teachers identified 'disciplinary mastery' as the most important value orientation in physical education. No gender differences on the five value orientations were observed. Experienced teachers (15+ years of teaching experience) were higher on 'learning process' value orientation compared to the beginning and less experienced teachers. The beginning and less experienced teachers, however, endorse 'social reconstruction' as more important value orientation on curriculum decision making. Lastly, academic background was not associated with elementary school teachers' value orientations. These findings were discussed in terms of the roles of teachers' educational value orientations in physical education contexts in elementary schools in Korea.
The purposes of this study were (a) to identify priority of value orientations on physical education in elementary school teachers and (b) to compare their value orientations across gender (male and female), teaching experience (beginning, 4-14 years of experience, and 15+ years of experience), and academic background (undergraduate degree and graduate degree). A total of 372 elementary teachers in Seoul responded to the Korean version of the Value Orientation Inventory (VOI: Ennis & Hopper, 1988). Average scores for each of the five value orientations (disciplinary mastery, learning process, social reconstruction, self-actualization, and ecological integration) were calculated to identify priority of the teachers' value orientations. A series of Chi-square analyses were employed to examine the relationships of value orientation to gender, teaching experience, and academic background. Major findings from the analyses suggested that elementary school teachers identified 'disciplinary mastery' as the most important value orientation in physical education. No gender differences on the five value orientations were observed. Experienced teachers (15+ years of teaching experience) were higher on 'learning process' value orientation compared to the beginning and less experienced teachers. The beginning and less experienced teachers, however, endorse 'social reconstruction' as more important value orientation on curriculum decision making. Lastly, academic background was not associated with elementary school teachers' value orientations. These findings were discussed in terms of the roles of teachers' educational value orientations in physical education contexts in elementary schools in Korea.
주제어
#가치정향 교과내용 숙달 자아실현 학습과정 사회재건 생태학적 통합성
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