손 수건 디자인은 패션이나 패션 액세서리에 있어서 소비자와 가장 밀접한 관계를 가진 디자인이다. 이는 손수건 디자인이 패션 디자인과는 무관한 영역이 아니라 패션의 Concept과 Brand의 이미지를 끌고 나가는 디자인으로서의 독자적인 영역과 타 패션 액세서리의 디자인에 커다란 영향을 끼치고 있다는 것이다.특히 일본이나 한국, 아시아계의 손수건 문화는 유럽지역과는 다르게 독특한 문화로서 자리를 잡고있다. 사회의 관습과 국민성이 같이 존재하는 손수건 문화는 다른 패션문화와는 다르게 자리잡고 있다.
한국 갤럽조사에 의하면 손수건 ...
손 수건 디자인은 패션이나 패션 액세서리에 있어서 소비자와 가장 밀접한 관계를 가진 디자인이다. 이는 손수건 디자인이 패션 디자인과는 무관한 영역이 아니라 패션의 Concept과 Brand의 이미지를 끌고 나가는 디자인으로서의 독자적인 영역과 타 패션 액세서리의 디자인에 커다란 영향을 끼치고 있다는 것이다.특히 일본이나 한국, 아시아계의 손수건 문화는 유럽지역과는 다르게 독특한 문화로서 자리를 잡고있다. 사회의 관습과 국민성이 같이 존재하는 손수건 문화는 다른 패션문화와는 다르게 자리잡고 있다.
한국 갤럽조사에 의하면 손수건 보유 장수 정도를 묻는 조사에 대해서 대도시 남성은 "3장~5장" 대도시 여성은 "5장~7장"을 가지고 있다는 설문조사가 나타났고, 구입시 기준은 무엇인가? 란 질문에는 "디자인이 좋아서" : 55% "색상이 예뻐서" : 25% "브랜드가 맘에 들어서" : 15% 기타 : 5%로 나타났다.
이와 같이 디자인이 차지하는 비중이 중요하게 나타났고 , 손수건 디자인은 브랜드와 칼라 등 여러 가지 요소를 한꺼번에 포함하는 경향을 보였다. 같은 아시아계이면서도 서로 선호하는 디자인이 다르지만 손수건 시장이 제일 큰 일본, 한국, 동남아의 손수건 회사에서도 궁극적으로 독특한 디자인을 개발 하는 것이 큰 문제였었고, 디자인의 개발을 공동적으로 개발 하는 추세로 흐르고 있다.
디자인 개발에 있어서도 디자이너의 수작업에 의존하던 과거와는 달리 컴퓨터의 도입으로 획기적인 변화를 가져왔고 텍스타일 디자인의 영역을 뛰어넘어, 모든 학문적 영역에서 개발 되어야 할 시점이다. 손수건 디자인은 여러 디자인이 개발되어 있으나 본 고에서는 기존 손수건 디자인과는 차별성을 부여하여 영역을 확대할 수 있는 틀이 되도록 프렉탈 기법을 응용하여 손수건 디자인을 연구 하였으며 표현기법을 중심으로 다루었다.
손수건 디자이너는 순간적인 아이디어와 패션감각에 대한 표현력이 요구되며 소비자는 언제나 불특정 다수라는 것을 인식해야 한다.손수건 디자인은 패션소품이 아닌 패션을 끌고 나가는 하나의 디자인으로 서 소비자의 기호와 패션의식을 충족시킬 수 있어야 한다.본 고에서 다루지 못한 손수건 디자인의 많은 영역들에 대한 또 다른 차원에서의 연구가 활발해 지기를 기대해 본다.
손 수건 디자인은 패션이나 패션 액세서리에 있어서 소비자와 가장 밀접한 관계를 가진 디자인이다. 이는 손수건 디자인이 패션 디자인과는 무관한 영역이 아니라 패션의 Concept과 Brand의 이미지를 끌고 나가는 디자인으로서의 독자적인 영역과 타 패션 액세서리의 디자인에 커다란 영향을 끼치고 있다는 것이다.특히 일본이나 한국, 아시아계의 손수건 문화는 유럽지역과는 다르게 독특한 문화로서 자리를 잡고있다. 사회의 관습과 국민성이 같이 존재하는 손수건 문화는 다른 패션문화와는 다르게 자리잡고 있다.
한국 갤럽조사에 의하면 손수건 보유 장수 정도를 묻는 조사에 대해서 대도시 남성은 "3장~5장" 대도시 여성은 "5장~7장"을 가지고 있다는 설문조사가 나타났고, 구입시 기준은 무엇인가? 란 질문에는 "디자인이 좋아서" : 55% "색상이 예뻐서" : 25% "브랜드가 맘에 들어서" : 15% 기타 : 5%로 나타났다.
이와 같이 디자인이 차지하는 비중이 중요하게 나타났고 , 손수건 디자인은 브랜드와 칼라 등 여러 가지 요소를 한꺼번에 포함하는 경향을 보였다. 같은 아시아계이면서도 서로 선호하는 디자인이 다르지만 손수건 시장이 제일 큰 일본, 한국, 동남아의 손수건 회사에서도 궁극적으로 독특한 디자인을 개발 하는 것이 큰 문제였었고, 디자인의 개발을 공동적으로 개발 하는 추세로 흐르고 있다.
디자인 개발에 있어서도 디자이너의 수작업에 의존하던 과거와는 달리 컴퓨터의 도입으로 획기적인 변화를 가져왔고 텍스타일 디자인의 영역을 뛰어넘어, 모든 학문적 영역에서 개발 되어야 할 시점이다. 손수건 디자인은 여러 디자인이 개발되어 있으나 본 고에서는 기존 손수건 디자인과는 차별성을 부여하여 영역을 확대할 수 있는 틀이 되도록 프렉탈 기법을 응용하여 손수건 디자인을 연구 하였으며 표현기법을 중심으로 다루었다.
손수건 디자이너는 순간적인 아이디어와 패션감각에 대한 표현력이 요구되며 소비자는 언제나 불특정 다수라는 것을 인식해야 한다.손수건 디자인은 패션소품이 아닌 패션을 끌고 나가는 하나의 디자인으로 서 소비자의 기호와 패션의식을 충족시킬 수 있어야 한다.본 고에서 다루지 못한 손수건 디자인의 많은 영역들에 대한 또 다른 차원에서의 연구가 활발해 지기를 기대해 본다.
Handkerchief design is deeply related to the consumer as regards fashion or fashion accessory.
Handkerchief design has the unique field and has much influence on the design of fashion concept and brand image rather than it is not different from the fashion design.
Eapecially, unlike Europe, the cult...
Handkerchief design is deeply related to the consumer as regards fashion or fashion accessory.
Handkerchief design has the unique field and has much influence on the design of fashion concept and brand image rather than it is not different from the fashion design.
Eapecially, unlike Europe, the culture of handkerchiefs in Asia such as Korea, Japan, etc has an important position.
That is to say, handkerchiefs contain social custom and the national character. That’s why it has distinction from other culture of fashion.
According to Korea Gallup Research about the number of having handkerchiefs in common life, male citizen answered “3piece ~ 5piece”,
Female citizen answered “5piece ~ 7piece”.
For the question that what’s the purchase motive is, Fifty five percent people answered “good design”, Twenty five percent people answered “pretty color”, Fifteen percent people answered “ preferance to the brand” and five percent people replyed other motive.
Like this, influence of design is much heavier than in the past when purchasing handkerchiefs and also handkerchiefs design have a tendency to include various factor such as brand, color, etc.
There are differences in the design preferance among Japan which has the largest market and Korea, east Asia. So they faced unavoidable common subject which must develop the remarkable and unique design, so this kind of sympathy cause the trend to develop the design jointly.
By introducing the computer, there are remarkable innovation in design development. Because most designers mainly depend on manual work for the design in the past.
It is high time that we start to study in academic field beyond the fileld of textile design.
This paper treats the expression techique and the fractal technique to create foundation of expanding the field by giving uniqueness.
This point give rise to distinction from old existing handkerchiefs design.
First of all, handkerchiefs designer needs a quick-witted and momentary idea and power of expression in regard to the fashion sense.
Moreover, they always have to recognize the consumer as a non-specific Majority.
Handkerchief design is not just fashion accessory. It must perform the function to satisfy the taste of consumer and their fashion mind as the leader of fashion.
In conclusion, we expect that research will activate in another field among so many field of handkerchief design that could not deal with in this paper.
Handkerchief design is deeply related to the consumer as regards fashion or fashion accessory.
Handkerchief design has the unique field and has much influence on the design of fashion concept and brand image rather than it is not different from the fashion design.
Eapecially, unlike Europe, the culture of handkerchiefs in Asia such as Korea, Japan, etc has an important position.
That is to say, handkerchiefs contain social custom and the national character. That’s why it has distinction from other culture of fashion.
According to Korea Gallup Research about the number of having handkerchiefs in common life, male citizen answered “3piece ~ 5piece”,
Female citizen answered “5piece ~ 7piece”.
For the question that what’s the purchase motive is, Fifty five percent people answered “good design”, Twenty five percent people answered “pretty color”, Fifteen percent people answered “ preferance to the brand” and five percent people replyed other motive.
Like this, influence of design is much heavier than in the past when purchasing handkerchiefs and also handkerchiefs design have a tendency to include various factor such as brand, color, etc.
There are differences in the design preferance among Japan which has the largest market and Korea, east Asia. So they faced unavoidable common subject which must develop the remarkable and unique design, so this kind of sympathy cause the trend to develop the design jointly.
By introducing the computer, there are remarkable innovation in design development. Because most designers mainly depend on manual work for the design in the past.
It is high time that we start to study in academic field beyond the fileld of textile design.
This paper treats the expression techique and the fractal technique to create foundation of expanding the field by giving uniqueness.
This point give rise to distinction from old existing handkerchiefs design.
First of all, handkerchiefs designer needs a quick-witted and momentary idea and power of expression in regard to the fashion sense.
Moreover, they always have to recognize the consumer as a non-specific Majority.
Handkerchief design is not just fashion accessory. It must perform the function to satisfy the taste of consumer and their fashion mind as the leader of fashion.
In conclusion, we expect that research will activate in another field among so many field of handkerchief design that could not deal with in this paper.
Keyword
#디자인
#프렉탈 기법
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