급변하게 변화되어 가는 사회 속에서 현대인들은 정신적·육체적 고통을 갖고 살고 있으며, 아울러 가정, 학교, 사회생활의 불안한 심리는 올바르게 성장되어야 할 자신에게 많은 걸림돌이 되어 왔다. 이러한 심리는 어른들 뿐 아니라 실제 아동들에게도 일어나고 있는 현상이기에 본 연구의 목적은 이러한 아동들에게 미술 작용뿐 아니라 색채 사용능력을 통하여서도 심리적, 정서적 갈등을 완화시킴으로써 원만하고 창조적이며 의미 있는 삶을 살아갈 수 있도록 도와주어야 한다는 데에 그 궁극적인 목적이 있는 것이다. 연구방법은 먼저 이론적 배경을 통해 ...
급변하게 변화되어 가는 사회 속에서 현대인들은 정신적·육체적 고통을 갖고 살고 있으며, 아울러 가정, 학교, 사회생활의 불안한 심리는 올바르게 성장되어야 할 자신에게 많은 걸림돌이 되어 왔다. 이러한 심리는 어른들 뿐 아니라 실제 아동들에게도 일어나고 있는 현상이기에 본 연구의 목적은 이러한 아동들에게 미술 작용뿐 아니라 색채 사용능력을 통하여서도 심리적, 정서적 갈등을 완화시킴으로써 원만하고 창조적이며 의미 있는 삶을 살아갈 수 있도록 도와주어야 한다는 데에 그 궁극적인 목적이 있는 것이다. 연구방법은 먼저 이론적 배경을 통해 아동의 색채 인식에 대한 발달 단계를 파악하고 색채에 대한 국내 선행 연구결과들을 고찰하였다. 그 다음으로 아동의 색채 선호와 함께 성별, 연령, 지역별 분류에 따른 색채를 통한 환경이나 학습경험이 아동에게 미치는 영향력에 관하여 설문지를 통해 조사하였다. 조사방법은 도시와 농촌(전주, 번암)에 거주하는 초등학교 저학년, 고학년을 중심으로 총 100 명을 조사대상으로 설정하였으며 조사에 사용된 색은 「우리말 색이름 사전, 1971」에서 적색계열, 청색 계열, 무채색 계열로 분류하여 각각 4가지씩 12가지색을 선택 사용하였다. 조사 결과를 요약하여 결론을 내리면 다음과 같다. (1) 일반적 아동의 색채 선호 경향은 분홍색, 다홍색, 빨강 등으로 지역간에 조금의 순위별 차이는 있었지만 적색계열을 선호한다는 점과 개나리색 같은 중성계도 선호했다. 적색계열을 선호하는 아동의 색채 심리 분석과 현대 아동의 행동 특성과의 관계가 일치하고 있다는 점에서 시대적 환경과 학습경험 등이 아동의 색채 선호경향과 관련 성장 발달(감성)에도 크게 영향을 미치고 있음이 규명되었다. (2) 일반적인 아동의 색채 혐오 경향은 팥색, 검정색, 고동색, 밤색 등으로 검정색을 제외한 대부분은 명도나 채도가 5이하인 어둡고 탁한 색들이었다. (3) 적색과 청색에 대한 아동의 색채 선호경향은 적색 계열에서 일반적으로 아동들이 선호하는 색으로 나타났으며, 청색 계열에서는 명도가 높은 순서에서 명도가 낮은 순서로 나타났다. 본 연구자가 설정한 가설에 관한 조사 결과는 다음과 같다. 색채 선호경향은 아동의 환경(지역별, 성별)에 의해 크게 좌우될 것이며 성장발달(감성)에도 차이가 있을 것이다. 가설에 대한 본 연구의 조사 결과를 보면 일치하지 않는 부분이 있음을 알 수 있다. 그 이유를 분석해 본 결과이다. (1) 대중 교통 수단의 발달로 지역간의 격차가 줄었다. (2) TV나 영상 매체의 발달로 아동의 문화적 차이가 좁아졌다. (3) 남자 아동의 여성화, 여자아동의 남성화로 인해 성별에 차이가 크지 않다. 따라서 색채에 따른 성장 발달은 그들에게 주어지는 거의 동일한 환경과 학습환경 등으로 인해 지역이나 성별에 따른 차이는 거의 없다고 할 수 있다. 색채는 한참 자라나는 아동의 감성에 지대한 영향을 미친다. 이렇듯 중요한 의미를 갖는 색채는 환경과 학습경험 등에 의해 아동 자신이 의식하지 못하는 순간에도 끊임없이 교육되어지고 있는 것이다. 환경과 학습경험이 아동의 색채선호에 영향을 미친다는 점으로 보아 아동이 가지는 본질적인 색채에 대한 감정 역시 가변성을 지니고 있으며, 앞으로도 끊임없이 변화할 것임을 알 수 있다. 성인의 경우 성인이 될 때까지 겪는 신체적 조건이나 환경 등에 의한 색채감정은 학습경험이나 환경이 성인에 비해 비교적 자유스러운 아동보다는 색채가 가지고 있는 순수한 감정을 알아내기 힘들 것이다. 그렇기에 성인에 비해 환경과 학습경험 면에서 자유스러운 아동의 색채에 대한 순수함을 그들만의 세계에서 올바르게 인지할 수 있도록 도와주어야 할 것이다. 본 연구가 아동의 색채를 통한 성장 발달에 보다 나은 기초자료가 되었으면 한다.
급변하게 변화되어 가는 사회 속에서 현대인들은 정신적·육체적 고통을 갖고 살고 있으며, 아울러 가정, 학교, 사회생활의 불안한 심리는 올바르게 성장되어야 할 자신에게 많은 걸림돌이 되어 왔다. 이러한 심리는 어른들 뿐 아니라 실제 아동들에게도 일어나고 있는 현상이기에 본 연구의 목적은 이러한 아동들에게 미술 작용뿐 아니라 색채 사용능력을 통하여서도 심리적, 정서적 갈등을 완화시킴으로써 원만하고 창조적이며 의미 있는 삶을 살아갈 수 있도록 도와주어야 한다는 데에 그 궁극적인 목적이 있는 것이다. 연구방법은 먼저 이론적 배경을 통해 아동의 색채 인식에 대한 발달 단계를 파악하고 색채에 대한 국내 선행 연구결과들을 고찰하였다. 그 다음으로 아동의 색채 선호와 함께 성별, 연령, 지역별 분류에 따른 색채를 통한 환경이나 학습경험이 아동에게 미치는 영향력에 관하여 설문지를 통해 조사하였다. 조사방법은 도시와 농촌(전주, 번암)에 거주하는 초등학교 저학년, 고학년을 중심으로 총 100 명을 조사대상으로 설정하였으며 조사에 사용된 색은 「우리말 색이름 사전, 1971」에서 적색계열, 청색 계열, 무채색 계열로 분류하여 각각 4가지씩 12가지색을 선택 사용하였다. 조사 결과를 요약하여 결론을 내리면 다음과 같다. (1) 일반적 아동의 색채 선호 경향은 분홍색, 다홍색, 빨강 등으로 지역간에 조금의 순위별 차이는 있었지만 적색계열을 선호한다는 점과 개나리색 같은 중성계도 선호했다. 적색계열을 선호하는 아동의 색채 심리 분석과 현대 아동의 행동 특성과의 관계가 일치하고 있다는 점에서 시대적 환경과 학습경험 등이 아동의 색채 선호경향과 관련 성장 발달(감성)에도 크게 영향을 미치고 있음이 규명되었다. (2) 일반적인 아동의 색채 혐오 경향은 팥색, 검정색, 고동색, 밤색 등으로 검정색을 제외한 대부분은 명도나 채도가 5이하인 어둡고 탁한 색들이었다. (3) 적색과 청색에 대한 아동의 색채 선호경향은 적색 계열에서 일반적으로 아동들이 선호하는 색으로 나타났으며, 청색 계열에서는 명도가 높은 순서에서 명도가 낮은 순서로 나타났다. 본 연구자가 설정한 가설에 관한 조사 결과는 다음과 같다. 색채 선호경향은 아동의 환경(지역별, 성별)에 의해 크게 좌우될 것이며 성장발달(감성)에도 차이가 있을 것이다. 가설에 대한 본 연구의 조사 결과를 보면 일치하지 않는 부분이 있음을 알 수 있다. 그 이유를 분석해 본 결과이다. (1) 대중 교통 수단의 발달로 지역간의 격차가 줄었다. (2) TV나 영상 매체의 발달로 아동의 문화적 차이가 좁아졌다. (3) 남자 아동의 여성화, 여자아동의 남성화로 인해 성별에 차이가 크지 않다. 따라서 색채에 따른 성장 발달은 그들에게 주어지는 거의 동일한 환경과 학습환경 등으로 인해 지역이나 성별에 따른 차이는 거의 없다고 할 수 있다. 색채는 한참 자라나는 아동의 감성에 지대한 영향을 미친다. 이렇듯 중요한 의미를 갖는 색채는 환경과 학습경험 등에 의해 아동 자신이 의식하지 못하는 순간에도 끊임없이 교육되어지고 있는 것이다. 환경과 학습경험이 아동의 색채선호에 영향을 미친다는 점으로 보아 아동이 가지는 본질적인 색채에 대한 감정 역시 가변성을 지니고 있으며, 앞으로도 끊임없이 변화할 것임을 알 수 있다. 성인의 경우 성인이 될 때까지 겪는 신체적 조건이나 환경 등에 의한 색채감정은 학습경험이나 환경이 성인에 비해 비교적 자유스러운 아동보다는 색채가 가지고 있는 순수한 감정을 알아내기 힘들 것이다. 그렇기에 성인에 비해 환경과 학습경험 면에서 자유스러운 아동의 색채에 대한 순수함을 그들만의 세계에서 올바르게 인지할 수 있도록 도와주어야 할 것이다. 본 연구가 아동의 색채를 통한 성장 발달에 보다 나은 기초자료가 되었으면 한다.
In a radically changing modern society, we live in mental and physical agonies, and the unstable psychological state of mind being caused by their families, schools, and social lives has provided obstacles in their growth. This is a phenomenon not only to growth-ups, but also to kids. It is the purp...
In a radically changing modern society, we live in mental and physical agonies, and the unstable psychological state of mind being caused by their families, schools, and social lives has provided obstacles in their growth. This is a phenomenon not only to growth-ups, but also to kids. It is the purpose of this study to help those kids to have amicable, creative, and meaningful lives through an upgrade in artistic creation and color-using ability. As for methodology, I, in this study, have tried to figure out the development stages of kids in color recognition, and investigated the pre-studied results on color in-boarder. Then, I have investigated the influence of learning experience, or environment through color according to classification by gender, age, and location of kids through a survey paper test. Total 100 persons of elementary school students living in city(Jeon Ju) and countryside(Bun Am) were investigated, and the colors used were 12 kinds in total, chosen from a Dictionary for Our Color Names, 1971, then classified into reds, blues, and non-colors, of which each had four colors. The summarized conclusion was as follows. (1) There were a few differences depending on locations, but the general preferences of kids came out to be reds, i.e. pink, deep red, red, and neutral color, such as forsythia was also preferred. In that color psychology analysis of kinds preferring reds coincides with modern kids behavioral character, it can be started that contemporary environment and learning experiences, etc. have great influences on kids' color preferences and growth development. (2) The general color hatred of children was the dark and impure colors which were under 5 degrees in brightness and saturation like the bean color, the dark brown and the nut brown except the black. (3) Color preference of children between the red and blue color was directed to the former. And, in blue color, they liked the more bright blue than the dark one. The following is the investigation result of hypothesis that I have proposed. Color-preference would greatly depend on the environment(area, sex) of children and their maturity(emotion). If we look at the result of this study through hypothesis, we can recognize that there are some parts that do not coincide. Reasons are as follows. (1) The gap between the areas has been reduced by the development of public transportation. (2) The cultural gap of children has been closer by the development of TV or mass media. (3) There is no big difference of sexes for the feminization of boy child and the virilism of girl child. Therefore, in maturity development by colors, there is few differences in area, age and study environment. Color influence on the growth of children's emotion. Thus, colors of this importance are endlessly being educated by environments and study experiences even during a child himself does not recognize them. Through that environment and study experience affecting color preference, we can notice that emotion that a child would have about colors has flexibility and that it will be constantly changed. It will be harder to understand grown-up's emotion on colors than to understand child's one, because of physical conditions and environment he has experienced. That's why we have to help children recognize purity of colors. I hope that this study could be a better basic data on maturity development through children's color perception.
In a radically changing modern society, we live in mental and physical agonies, and the unstable psychological state of mind being caused by their families, schools, and social lives has provided obstacles in their growth. This is a phenomenon not only to growth-ups, but also to kids. It is the purpose of this study to help those kids to have amicable, creative, and meaningful lives through an upgrade in artistic creation and color-using ability. As for methodology, I, in this study, have tried to figure out the development stages of kids in color recognition, and investigated the pre-studied results on color in-boarder. Then, I have investigated the influence of learning experience, or environment through color according to classification by gender, age, and location of kids through a survey paper test. Total 100 persons of elementary school students living in city(Jeon Ju) and countryside(Bun Am) were investigated, and the colors used were 12 kinds in total, chosen from a Dictionary for Our Color Names, 1971, then classified into reds, blues, and non-colors, of which each had four colors. The summarized conclusion was as follows. (1) There were a few differences depending on locations, but the general preferences of kids came out to be reds, i.e. pink, deep red, red, and neutral color, such as forsythia was also preferred. In that color psychology analysis of kinds preferring reds coincides with modern kids behavioral character, it can be started that contemporary environment and learning experiences, etc. have great influences on kids' color preferences and growth development. (2) The general color hatred of children was the dark and impure colors which were under 5 degrees in brightness and saturation like the bean color, the dark brown and the nut brown except the black. (3) Color preference of children between the red and blue color was directed to the former. And, in blue color, they liked the more bright blue than the dark one. The following is the investigation result of hypothesis that I have proposed. Color-preference would greatly depend on the environment(area, sex) of children and their maturity(emotion). If we look at the result of this study through hypothesis, we can recognize that there are some parts that do not coincide. Reasons are as follows. (1) The gap between the areas has been reduced by the development of public transportation. (2) The cultural gap of children has been closer by the development of TV or mass media. (3) There is no big difference of sexes for the feminization of boy child and the virilism of girl child. Therefore, in maturity development by colors, there is few differences in area, age and study environment. Color influence on the growth of children's emotion. Thus, colors of this importance are endlessly being educated by environments and study experiences even during a child himself does not recognize them. Through that environment and study experience affecting color preference, we can notice that emotion that a child would have about colors has flexibility and that it will be constantly changed. It will be harder to understand grown-up's emotion on colors than to understand child's one, because of physical conditions and environment he has experienced. That's why we have to help children recognize purity of colors. I hope that this study could be a better basic data on maturity development through children's color perception.
주제어
#색채 아동 정서발달 미술교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.